Beskrivelse af FIP på Anicuras website - er den korrekt?

Ja, spørgsmålet er måske mest til Susanne :slight_smile: Jeg kom ad omveje ind på Anicuras website (Odense Dyrehospital er en del af Anicura) og deres side om FIP. Er den korrekt?

http://www.anicura.dk/fakta-og-rad/kat/fip/

Især følgende passager fra teksten får mig til at spørge:

FIP er ofte dødelig, så hurtig diagnostik er vigtig for at forhindre smitte til andre katte.

Ofte? Kender man til overlevere? Men det er nu mere det med, at det er vigtigt at diagnosticere hurtigt, fordi det smitter?

Det kan være vanskeligt at stille diagnosen FIP og ofte kræves en grundig klinisk undersøgelse, blodprøver og en ultralyds- og/eller røntgenundersøgelse. Selv med svarene på disse undersøgelser er diagnosen ikke sikker. Ved den “våde” form vil en undersøgelse af væske fra bug- eller brysthulen ofte være afgørende. Ved den “tørre” form kan det være begrundet at udtage en celleprøve fra tarmen.

Hvad får man ud af ultralyd og røntgen og en celleprøve fra tarmen?

Og så igen noget med smitte:

Katte smittet med FIP bør ikke komme i kontakt med andre katte da viruset er meget smitsomt. Har den smittede kat længe boet sammen med andre katte er adskillelse fra disse ikke nødvendig, da smitten med viruset sandsynligvis allerede er sket.

Sikke en masse sludder :frowning: FIP smitter ikke! FIP er altid dødelig :frowning: Diagnosen kan være meget svær at stille især på den tørre form - ofte er den høje feber, der ikke reagerer på antibiotika, indikation af slutfasen :frowning: Been there, done that, wouldn’t wish it on my worst enemy :frowning:

Me too! Det er også derfor, jeg stiller spørgsmål til teksten :frowning:

Meget enig med Camilla. Det beskrevne passer slet ikke til min oplevelse, da dejlige Happy fik FIP :frowning:

Man kan teste coronatiter i tarmen

En værre gang bavl. Det står sløjt til er der ikke bare en enkelt dyrlæge på alle de klinikker der har styr på det :frowning:

Det skuffer mig så inderligt at dyrelæger ikke holder sig opdateret især om noget som dette… prøv at tænk på den stakkels familie med 2 eller flere katte som kommer til dyrelæge og bliver bedt om at aflive alle deres katte pga en kat med FIP…

uhh det irriterer mig… (ligesom jeg fatter hat af de opdrættere der mener at man kan undgå fip ved ens killinger ved at havde dem i ene rum, hvor de undgår kontakt med alle andre katte og ejer skal skifte tøj før de går ind til dem og alt skal nærmest desinficeres dagligt, fordi at corona virusen jo nærmes er lig med FIP)

Noget siger mig at tester jeg mine katte, så har flere af dem da sikkert støt på de fleste af de sygdomme man kan teste for, men jeg er også blevet skudt i skoen at jeg har haft FIP killinger pga mine killinger ikke flytter hjemme fra fertil…
Ihh jeg hader den sygdom… Ligesom jeg er træt af dem der tror de ved alt om sygdommen, men når alt kommer til alt så ved de kun det deres følelser siger dem…
Må heller sige at jeg bestemt ikke ved alt, men jeg ryster lidt for ofte på hovedet når det kommer til fip… (Jeg kom vist en gang til at råbe ret kraftigt af en dyrelæge gennem en telefon, da jeg havde behov for at få behandlet hvad jeg mener var et calici tilfælde, men dyrlægen uden at havde set katten, mente var fip… Min mand sagde at han var ekstrem over høflig, da han kom med katten, for jeg skulle bestemt ikke ind til den mand for jeg var mere end blot sur)

Utroligt… basisviden anno 2015 skulle man tro hos dyrlæger…

Det kan næsten ikke blive værre. Og man kan undre sig - var det ikke der Hector var i behandling for noget, de selv mente var FIP? Der blev der så vidt jeg opfangede ikke prædiket adskillelse? Og som jeg opfattede det var de også ret sløve ud af startboksen mht, at påbegynde behandling (sig til, hvis jeg husker forkert og gør dem uret!)
Nogle gange græmmes man altså! Jeg er helt på det rene med at ingen kan vide alting, men det der er godt nok… træls for nu at sige det på jysk!
VH
Susanne

Findes der nogle, der anbefales at aflive alle? Det var dog skrækkeligt at høre :frowning:

Vi har jo også haft det her. Jeg har sunde katte, der har levet med coronaen i snart 10 år. Tænk hvis nogle havde sagt de skulle aflives… det ryster mig at læse…

[QUOTE=Susanne W;1258577]Det kan næsten ikke blive værre. Og man kan undre sig - var det ikke der Hector var i behandling for noget, de selv mente var FIP? Der blev der så vidt jeg opfangede ikke prædiket adskillelse? Og som jeg opfattede det var de også ret sløve ud af startboksen mht, at påbegynde behandling (sig til, hvis jeg husker forkert og gør dem uret!)
Nogle gange græmmes man altså! Jeg er helt på det rene med at ingen kan vide alting, men det der er godt nok… træls for nu at sige det på jysk!
VH
Susanne[/QUOTE]

Blot for en ordens skyld - Anicura er moderorganisationen, og det er deres website, ikke Odense Dyrehospitals website. Så jeg tror ikke nødvendigvis, man kan gå ud fra, at Odense Dyrehospital mener det samme. Det håber jeg da ikke :frowning:

Nu har jeg skrevet en mail til Anicura. Spændt på at se, om de har tænkt sig at svare - og især om de vil gøre noget ved det.

:ok:

Tak Ingrid… jeg glæder mig til at høre deres svar :wink:

[QUOTE=Susanne W;1258577]Det kan næsten ikke blive værre. Og man kan undre sig - var det ikke der Hector var i behandling for noget, de selv mente var FIP? Der blev der så vidt jeg opfangede ikke prædiket adskillelse? Og som jeg opfattede det var de også ret sløve ud af startboksen mht, at påbegynde behandling (sig til, hvis jeg husker forkert og gør dem uret!)
VH
Susanne[/QUOTE]

Jo det er hos dem, at Hector blev mistænkt for FIP, men som Ingrid siger så ved jeg ikke om selve dyrehospitalet og Anicura har samme holdning/viden.
Der blev i hvert fald ikke snakket om at det kunne smitte til de andre - kun at HVIS det var FIP så var der ikke noget at gøre. Så den del virker der som om, at de har styr på i modsætning til hvad Anicura skriver.

Efter vi fik forklaret hele forløbet og fik at vide hvorfor div valg blev truffet der, så synes jeg egentlig ikke de var så sløve til at behandle. Men jeg er stadig glad for at vi trampede i gulvet og forlangte behandling mod begge typer cholangiohepatitis. :slight_smile:

Odense Dyrehospital har fået ny hjemmeside, som indgår i Anicura-konceptet og derfor også har link til den famøse artikel, har jeg lige opdaget :frowning:

En unavngiven person har skrevet disse “fakta” uden at bekymre sig om, hvorvidt de var rigtige eller ej.

Det er ulempen, når dyrlæger sælger klinikkerne til en stor kæde.
Stordrift og bureaukrati forringer professionalismen.

vh

Andreas

Ja, det koster lidt at bukke under for penge… Selv om det er noget inderligt vrøvl, så er det jo stadig noget rod at man praktiserer det stik modsatte af det man prædiker.

Jeg ved ikke, om I kan huske artiklen, men “oplysninger om smitte og diagnosticering er blevet præciseret”, lyder det i mailen fra min dyrlæge.

Så nu står der i hvert fald ikke længere, at FIP smitter.

Men kan de bestemme sig for, om det er calici eller corona?! :frowning: det forvirrer da nærmest mere end før! :frowning:

Det er iaf to meget forskellige ting :S

Det havde jeg ikke set…