Billeder af nyfødte killinger

Den sidste tid har der på Facebook været en del billeder af helt nyfødte killinger. Stadig våde killinger :uha:

Jeg er rystet over at man tager de våde killinger og tager billeder og straks smider dem på Facebook.

Hvad er grunden til at der skal offentliggøres billeder af våde killinger?

Måske det bare er mig der er sart, men jeg kunne ikke finde på at tage billeder af våde killinger og smide dem ud offentligt.
Jeg kan sagtens finde på at tage billeder når de er et døgn gamle og sende til opdrætter af hunkat/hankat, men ellers ikke.

Det kan nu ikke hidse mig op at folk gør det…hvis CP babyer var søde så kunne jeg måske godt selv finde på det hvis mormis ikke stressede over det…nogle racer får vist nok hurtigt suttetud, og hvis profilen skal være lige…så tænker jeg det måske er derfor der bliver taget billeder så tidligt. Er man glad for sine babyer, og hverken mor eller baby lider overlast ved at få taget fotos…så for mig ingen alarm…

Hvorfor ikke, vil jeg sige?
De tager vel ikke skade af at blive fotograferet våde :?

Nej de tager ikke skade af det. Og et dejligt fælles billede ind i kassen synes jeg er helt vidunderligt :slight_smile:

Men det er nok bare mig der er meget sart og ikke synes de helt nyfødte helt våde killinger skal offentliggøres. Hvis det er for at have billeder af dem uden suttetud, så er det måske en grund, men derfor behøver de vel ikke ligge ude på Facebook?
Kan da ikke forestille mig at nogen begynder at sælge deres killinger allerede der når de er nye og våde?

Men nu tager jeg så heller ikke de nyfødte killinger fra min mormis, de får lov og ligge hos hende. For jeg lov så bliver de vejet og kigget efter, men vil hun ikke have det så gør jeg det på et andet tidspunkt hvor hun er mere tryg ved det hele.

Hm tror nu ikke at det er at de tager skade osv at Quivive tænker på, som jeg læser det er det nok snarere tanken om at der kan tilstøde noget til killinger de første ugers tid - ret mig hvis jeg tager fejl :slight_smile:

Men jeg må indrømme at jeg har selv tænkt over det, og for mig virker det noget a la desperat at få skreget ud i æteren “har killinger, skriv til mig for interesse!!”
Sorry det lyder hårdt men det er sådan billeder af helt nyfødte våde killinger virker på mig, jeg kan vitterligt ikke se formålet med at lægge ud så små babyer andet end at evt opnå et “tilykke eller nårhh” :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;987993]Hm tror nu ikke at det er at de tager skade osv at Quivive tænker på, som jeg læser det er det nok snarere tanken om at der kan tilstøde noget til killinger de første ugers tid - ret mig hvis jeg tager fejl :slight_smile:

Men jeg må indrømme at jeg har selv tænkt over det, og for mig virker det noget a la desperat at få skreget ud i æteren “har killinger, skriv til mig for interesse!!”
Sorry det lyder hårdt men det er sådan billeder af helt nyfødte våde killinger virker på mig, jeg kan vitterligt ikke se formålet med at lægge ud så små babyer andet end at evt opnå et “tilykke eller nårhh” :-)[/QUOTE]

Det har du ret i. Det kan ikke være fedt og lægge alle killinger ud på Facebook og 2 dage efter dør nogen af dem :frowning: Det regner man selvfølgelig ikke med, men naturen er ond, som vi nok alle ved.
Jeg kan nok godt se grunden til at tage billederne, men ikke grunden til de skal ud offentligt så kort efter at killingen er født.

Alle der opdrætter ved jo at der er en risiko for at noget kan støde til så et kuld på en 7 bliver til 5…det er der, i min øjne, ingen skam i. Jeg mistede en killing i mit sidste kuld og skammer mig ikke over det, og så var der også en dødfødt…fortæller også på min hjemmeside at kuldet startede ud med med flere end de 5 jeg endte med.

[QUOTE=Quivive;987996]Det har du ret i. Det kan ikke være fedt og lægge alle killinger ud på Facebook og 2 dage efter dør nogen af dem :frowning: Det regner man selvfølgelig ikke med, men naturen er ond, som vi nok alle ved.
Jeg kan nok godt se grunden til at tage billederne, men ikke grunden til de skal ud offentligt så kort efter at killingen er født.[/QUOTE]

Jeg tror godt hvem det er som tager billederne på facebook - og andre efterligner. Og det bekræfter dem i at de kan se typen på killingerne fra starten. Men sådan er det jo ikke, så det kan vel egentlig kaldes en illusion. Med mindre de leder derefter særlige farver i ansigtet.

Folk er forskellige. Jeg ville godt nok heller ikke smakke penge på nogen udenlandsk depositumbankkonto efter et enkelt piv-offentligt billede. Men det er jo bare mig.

[QUOTE=MoMo;987993]
Men jeg må indrømme at jeg har selv tænkt over det, og for mig virker det noget a la desperat at få skreget ud i æteren “har killinger, skriv til mig for interesse!!”[/QUOTE]

På mig virker det som at bekendtgøre “vi har fået killinger og nøj hvor er vi glade og stolte” :slight_smile:

Jeg har aldrig selv taget singlefotos af så små killinger (tager faktisk aldrig singlefotos før de er ret store), men jeg kan sådan set godt forstå dem der gør det.

Om nogle dør … tja, det er vel taget med i overvejelserne. Jeg skriver da også ofte, hvor mange jeg har fået - det dør de jo ikke mindre af.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;988015]På mig virker det som at bekendtgøre “vi har fået killinger og nøj hvor er vi glade og stolte” :slight_smile:
[/QUOTE]
Jep. Jeg fornemmer ofte at billederne er henvendt til nogle særlige facebookvenner som har været interesseret i kuldet?

Jeg kan tage fejl her.

Jeg fjernede for nyligt mange ‘MCO-globale-opdrætter-facebookvenner’, fordi jeg aldrig har kendt dem.

Det er ikke min fornemmelse, men jeg kender naturligvis ikke folks tanker bag.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;988015]På mig virker det som at bekendtgøre “vi har fået killinger og nøj hvor er vi glade og stolte” :slight_smile:

[/QUOTE]

:enig:

Jeg har offentliggjort singlefotos af mine killinger fra de er næsten nyfødte, men det er da ikke billeder, jeg overhovedet ville tage, hvis ikke Fanny gav mig lov til at håndtere dem så længe, som det tager at gøre det. Personligt synes jeg, de er gode at have - og når jeg nu har dem, ser jeg intet galt i at offentliggøre dem.

Og hvis det, at jeg offentliggør billeder af mine killinger på Facebook skaber en interesse hos en udenlandsk opdrætter, så ser jeg heller intet galt i det, for i den sidste ende er det jo ikke meningen, at jeg skal beholde alle mine killinger for mig selv og det kunne jo være, de kunne gøre gavn hos en udenlandsk opdrætter (bl.a. er mit nuværende kuld et næsten perfekt udkryds for CFA opdrættere af amerikansk burmeser - de mangler kun én generation i at kunne registreres) :slight_smile:

Mig kan det absolut ikke genere og tænker også som Vivi at folk(vi) er så glade og stolte over deres små nye pus :hjerte:
Skulle det ske, at der faldt en eller to fra i det nyfødte kuld, er det da heller ikke noget jeg ville skjule, mon ikke det sker for alle opdrættere :slight_smile:

Men kan nu selv bedst lide foto af dem når de er tørre og endnu hellere når de har fået øjne…men genere mig at se en våd nyfødt killing gør det altså ikke :slight_smile:

Jeg synes det er dejligt at se billeder af små killinger der er fine og tørre. :smiley:
Som min boss lige sagde der er vel heller ingen der lægger billeder ud af deres nyfødte barn, de venter vel til barnet er fin og ren :tihi:

Det skal ikke misforstås, jeg tager også selv billeder af mine killinger når de er ca et døgn hvis jeg må for mormis og alt ellers er som de skal være. Er der det mindste uro så bliver det til et hyggeligt fælles billede, hvis det bliver til noget. Men billeder når de er så små er nogen jeg tager for min skyld og for at vise opdrætter af han- eller hunkat.

Men jeg har den senere tid været meget forarget, det indrømmer jeg, når jeg ser billeder af helt nyfødte killinger, og der fortælles at der nok kommer flere killinger dvs mormis er stadig ved at føde.
Jeg har set nyfødte hvalpe. Ejere der har rodet i kaniners rede for at tage billeder af nyfødte lyserøde unger.

Og jeg synes det er noget underligt noget at man ikke kan give dem fred og ro, under og efter deres fødsel.
Og jeg synes der er en forskel og gøre det når de er et døgn og når de er helt våde og lige kommet til verden og skulle ligge hos deres mor.

Åha nu er jeg da storslem i dine øjne, jeg har offentlig gjort et billede hvor killingen endda ligger i fosterhinden endnu. :wink:

Det generer ikke mig at se våde killinger, selvfølgelig er de mest interessante når de er blevet tørre. Men jeg føler det utrolig lærerigt at tage billeder fra de er helt nyfødte til de flytter hjemmefra, og at modtage billeder fra deres fremtidige hjem. Så det er en del af min læringsproces at sammenligne de enkelte killinger på billederne efterhånden som de vokser.
Og når jeg nu tager billederne alligevel, og nej hverken killinger eller mor lider overlast under det, hvorfor så ikke vise dem frem. Det er mine små stoltheder som giver mig en så stor glæde, at jeg gerne vil dele dem med andre, som kan sætte sig ind i at man bliver så lalleglad over en killingefødsel.

Jeg er så enig med Malene.
Billeder af våde killinger med navlestreng og et par fingre, der holder deres hoveder for at vise hage og profil :frowning:
Missemor skal have fred og ro og ikke forstyrres af unødig fjernelse af sine killinger + blitz fra et kamera.

[QUOTE=Mega;988100]Jeg er så enig med Malene.
Billeder af våde killinger med navlestreng og et par fingre, der holder deres hoveder for at vise hage og profil :frowning:
Missemor skal have fred og ro og ikke forstyrres af unødig fjernelse af sine killinger + blitz fra et kamera.[/QUOTE]

Jeg synes det er helt ok og fint at i har den holdning, og jeg forventer faktisk at andre kan acceptere at der er andre med en anden holdning, så længe det ikke skader hverken den ene eller anden.

[QUOTE=Quivive;987992]Nej de tager ikke skade af det. Og et dejligt fælles billede ind i kassen synes jeg er helt vidunderligt :slight_smile:

Men det er nok bare mig der er meget sart og ikke synes de helt nyfødte helt våde killinger skal offentliggøres. Hvis det er for at have billeder af dem uden suttetud, så er det måske en grund, men derfor behøver de vel ikke ligge ude på Facebook?
Kan da ikke forestille mig at nogen begynder at sælge deres killinger allerede der når de er nye og våde?

Men nu tager jeg så heller ikke de nyfødte killinger fra min mormis, de får lov og ligge hos hende. For jeg lov så bliver de vejet og kigget efter, men vil hun ikke have det så gør jeg det på et andet tidspunkt hvor hun er mere tryg ved det hele.[/QUOTE]

Jeg lægger glad gerne mine våde killinger ud, for jeg er da hamrende stolt over dem, og vil da gerne vise dem frem for de som synes de har lyst til at tage del i mit liv og mine katte. Det er på ingen måde for at sælge dem! Det er udelukkende min glæde over dem, der udstilles, hverken mere eller mindre.

Ofte tager jeg et billede af dem mens den næste er på vej, og mormissen optaget andetsteds :wink: Det passer fint med at jeg lige får tjekket dem efter og får set de er sunde og friske. Det er bestemt ikke sådan at jeg river dem fra hende og tager hele fotoserier af dem, slet ikke, men et lille hurtigt billede med min iPhone, det når hverken mor eller de små at opdage :slight_smile:

[QUOTE=Quivive;987996]Det har du ret i. Det kan ikke være fedt og lægge alle killinger ud på Facebook og 2 dage efter dør nogen af dem :frowning: Det regner man selvfølgelig ikke med, men naturen er ond, som vi nok alle ved.
Jeg kan nok godt se grunden til at tage billederne, men ikke grunden til de skal ud offentligt så kort efter at killingen er født.[/QUOTE]

Malle, at der er nogen der falder fra er vel ikke noget som er en dyb hemmelighed? Det er for pokker da en del af det at have opdræt? Og det er ikke alle andre der skal stå til regnskab for at nogen faldt fra, det er nu engang kun os “fjolser” som vælger at skilte med vores stolthed.

Hvis nogle har den slags specielle foto - af killinger i fosterhinder osv - og har lyst til at lade mig bruge dem i foredrag, så må I endelig maile mig dem på [email protected]
Det er jo ikke foto man sådan lige kan komme til ellers

Om de skal på FB? Jeg gør det ikke, men jeg har også kun haft sådan en sur kattemor, der ville æde mig den første uge, så der var ku kassefoto at få :smiley:
At hun fødte dem på min mave det var en stor oplevelse - men røre dem derefter - uha! Og så skal man ikke, for stress er aldrig godt