Billeder uden katte 2023

Så fine - mindede mig om denne satire artikel :sweat_smile:

1 Synes om

Hvor er det bare fint, ser fantastisk ud med alle de orange i baggrunden. :grinning:

Inspiration til dem der skærer græskar :laughing:

7 Synes om

Jeg fik besøg af denne flok i eftermiddags. Jeg talte 10-12 fasankyllinger i varierende størrelse. Umiddelbart ingen voksne. Jeg har set sådanne flokke flere gange på vej til arbejde om morgenen i de seneste par uger - unge fugle i gang med at skifte fjerdragt.
Søger de unge sammen i flokke om efteråret/vinteren? @PiaB
ved du det? Jeg tror ikke, de er fra samme kuld, da størrelserne er ret forskellige.
Beklager billedkvaliteten - det er taget fra et vindue.

9 Synes om

Kan de være sat ud

1 Synes om

Tænker som Line at de er sat ud fra et opdræt, ellers ses de ikke i så stor en flok

1 Synes om

Det ved jeg ikke. Gør man stadig det? Til jagt, går jeg ud fra?

Ja det er meget populært i forhold til jagt…

Og mange får jo over 50 af gangen
(Og koster 55 før moms)

Jeps, det er uden tvivl opdrættede og udsatte fasaner - til hvad jeg plejer at kalde lerdueskydning emd levende mål… :face_with_raised_eyebrow:

Nope, ikke jagt - men at gå til skydning, hvis du spø’r mig… :see_no_evil:

3 Synes om

Var i haven i går, var ved og luge i en bed, kom til 8 af de her, @FinnFrodesNevoe er det ikke pubber af pile borre larve?

Men denne her er vist kørt over, eller tager jeg fejl

Med venlig hilsen

5 Synes om

@Beimis jeg synes ikke umiddelbart det ligner pupper, hvis du kigger i linket

http://www.vestrehus.dk/dyresider/Pileborer.htm

Synes det ligner døde og udtørrede larver, gætter jeg på

3 Synes om

Mja, det har i hvert fald ikke ret meget med regulering af vildtbestande at gøre :gruble:

5 Synes om

Tak, :tak: det kan jeg godt se nu, det ikke gør gætter bare, men de rigtige pubber, dem havde jeg også bare i en anden sted

Handt 10 -15 stykke som jeg undret mig så meget over hvilken blomst der smed dem :see_no_evil:

3 Synes om

På sin vis har det vel, bare med modsat fortegn - jeg er i hvert fald ret sikker på, at vores faste fasanbestand udspringer af konceptet… :wink:

3 Synes om

Fasan er invasiv art med negativ indvirkning på hjemmehørende arter - udsætning burde stoppe.

“Påvirkning af hjemmehørende arter: 3 (høj). Påvirkning af hjemmehørende arter er vurderet til høj af hensyn til forsigtighedsprincippet. Fasanen udkonkurrerer formentlig ikke nogen hjemmehørende fuglearter, men den massive udsætning af fasaner til jagt kan have negative effekter på byttedyr som hjemmehørende arter af insekter, snegle, krybdyr- og paddebestande3 Engelske studier af konsekvenserne af udsætningspladser har vist negative effekter på både fauna (færre skovlevende
løbebiller (Carabidae)) og flora (generelt ringere planterigdom)6,7. Der er ikke fundet tilsvarende danske studier.”

Jeg mener også der er engelsk stude der viser de tager padder i stor stil :cry:

Edit: hugorm specielt

5 Synes om

Altså - vil jo til enhver tid foretrække at ha’ fasaner her frem for hugorme, så det skal de ikke høre et ondt ord for… :sunglasses:
Om de udsatte fasaner reelt udgør et problem, kan jeg ikke sige - de har været her i rigtig mange år, også i fast etableret bestand, og majoriteten af de udsatte kyllinger overlever jo kun i få måneder.

Men opdræt og udsætning af vildt til put and take afskydning har jeg det uanset stramt med…

EDIT: Måtte lige checke - “rigtig mange år” er faktisk siden 1870: Fasan - Wikipedia, den frie encyklopædi
Iflg. Wiki er det så ikke fasaner selv, har udgjort en trussel mod den eksisterende fauna, men menneskers forsøg på at “beskytte” deres targets… :zipper_mouth_face:

5 Synes om

Altså fasaner holder kun sammen i “harem” … :hoho:

En kok samler som regel 5-10 høns og så deres fremtidige kyllinger, som så “smides ud” på et tidspunkt.

Hvis man skal regne med naturlig vild adfærd.

Det findes bare ikke ret mange “vilde” fasaner i Danmark …
Der er 2-5% chance for at opdrættede fasaner formår at formere sig og endnu mindre at kyllingerne faktisk overlever, for opdrættede fasanhøns har omtrent verdens dårligste yngelpleje-instinkt.
De der opdrætter fasaner bruger konsekvent en skrukhøne af anden fugleart til at stå for udrugning og pasning af fasankyllinger, da fasanhønen ikke er i stand til det i fangenskab :dohdoh:

Så du kan desværre roligt regne med, at de fasaner der er en del af en større flok udsatte fasaner, men det ene formål at der skal fasaner til “jagt” … de er i bedste fald “forvildede” i udsætningsprocessen, hvor de afvænnes mennesker, men de ligner nu nogen, som godt ved at mennesker = mad ….

Der er mange diskussioner om etikken i fasan”jagt”.
Der er jo stadig godser som køber 2-5 tusinde fasaner og sætter ud om natten, som de har hofjagt dagen efter.
Det er vitterligt lerdueskydning/afskydning! Det har intet med jagt at gøre imho … de er stadig så forvirrede og vant til mennesker, at der skal en hund til at jage dem bare for at få dem til at baske med vingerne en lille smule :frowning:
Det er godsjagt-stil, når det er værst! Især fordi de der så skyder dem, sjældent gider tage dem med hjem og spise kødet. Det burde simpelthen være forbudt …

Men så er der heldigvis andre mindre steder, som sætter fasaner ud i mindre portioner af 50-200 stk over hele foråret og sommeren, afvænner fodring fra mennesker og reelt “forvilder” dem inden vinterjagten går ind.
DE fasaner er tossesvære at gå på jagt efter!
De flyver mindst lige så hurtigt som snepperne og deres flugt/overlevelsesinstinkt fejler bestemt ikke noget! Det er der reel jagt i og de fasaner har ret høj overlevelsesrate i jagtsæsonen.

Deres formeringsrate er bare så ekstremt lav, så man bliver ikke “selvforsynende” med fasaner i en skov uden egentligt opdræt.

Mine forældre har af flere omgange forsøgt at få fasaner i deres skov.
Over ti år med udsætning lykkedes det én gang at få “vilde” kyllinger en flok, efter de havde totalt fasanerne fredet i skoven i fire år.
Nu holder de kun jagt i skoven én gang om året og parolen er ens - faserne er fredet, særligt kokken! For den ene var et pragteksemplar i sin måde at være fasankok for en flok høns.
Det gik godt lige indtil de på femte år fik skudt kokken af en skydegal gæst, som ignorerede parolen :doh:
Så smuldrede flokken totalt. De små nyeste kyllinger glemte hønsene at passe på, så de døde pga rovdyr (kat og ræv) - og resten af flokken spredtes for alle vinde til naboskove og ned i byen.
de forsøgte to gange mere med udsætning men har nu opgivet, fordi de simpelthen ikke kan få dem til at blive i skoven bare sommeren over.
Det er ren lotteri om man får bare én af de “fødte ledere” med i kurven af ti fasankokke til de seks kurve høns… og uden en god kok, så bliver der ingen flok for hønsene at være ved ret længe.

Fasaner er en pudsig størrelse. Reelt er det en invasiv art, men fordi den er så dårlig til at formere sig udgør den ingen risiko for faunaen i dansk natur.

8 Synes om

Her omkring sætter de ud i volierer en gang midt på sommeren, og lukker ud i september - de er ikke ligefrem tamme, men heller ikke just street smarte når afskydningen går ind… :see_no_evil:

Vi har som sagt en fast bestand - eller en række bestande, der sker jo en vis udskiftning i løbet af 20+ år… :wink:
Det lykkes dem hvert år at få kyllinger på benene, men kuldet i år på 8 er et af de største vi har set.
Kan helt genkende det du skriver om at kokkene’s lederevner er varierende - ham vi har haft de seneste 3-4 år er tydeligvis effektiv, og så er det sgu’ lidt hyggeligt at han er så tam, selvom det jo reelt ikke er det klogeste move i forhold til overlevelse…
Mistænker dog, at han faktisk kan kende os, for oplever aldrig at han kommer tæt på, når her er andre. :crossed_fingers:

5 Synes om

Man undres over de der bare har dem i voliere og så bare “lukker ud” … men det gør jo da “jagten” nemmere :roll_eyes:

Og ja - de dygtige kokke smitter af på hønsene ift hvor kyllinger der overlever. Der er jo da kyllinger ind i mellem som overlever til næste år og dé er faktisk noget bedre til at formere sig, hvis flokken er god!
Og de “dygtige” fasankokke er nu nok lidt dumme i udtryk, men de lærer faktisk hurtigt hvor det er trygt at søge føde og hvor/hvem de skal holde sig fra :slight_smile:

4 Synes om

Tro det er vilde kokke vi har her, i 19 - 20 var her ikke mindre end 4 kokke

I år har jeg kun set 3 kokke,

På en tids punkt kom jeg med jævne mellemrum på venø der var der ikke tvivl om alle de var sat ud, og de flyttede dem ikke engang fra vejen, selv da vi gik ud og skubbede til dem

Syndes fasaner er en flot fugl

1 Synes om

Fasanen ER en rigtig din fugl :slight_smile:

Men hjemmehørende er den ikke. Den er oprindeligt importeret fra Kina.
Så på sin vis er det heldigt, at den ikke er bedre til at etablere sig i den danske natur.
De enes også overraskende godt med mere hjemmehørende arter som feks agerhøns.
De få der faktisk overlever og formere sig er ikke nok til at presse den danske fauna trods alt :slight_smile:

3 Synes om