Blærebetændelse - Forvirring!

Damn, jeg er forvirret :S Så jeg håber I kan hjælpe mig.

I går tissede Slaggy i vores lænestol. Det plejer hun ikke, så jeg fik med det samme mistanke til blærebetændelse. Jeg har holdt lidt øje med hende… Hun går ikke hyppigt på bakken, men tit kommer der kun en lille klump, når hun tisser og nogle gange kommer der slet ingenting.

Så jeg vil jo have hende tjekket for blærebetændelse. Min dyrlæge er desværre ude at rejse, så jeg ringer rundt til nogle andre for at høre hvad proceduren er. Min dyrlæge plejer at komme herhjem og ordne det, så det plejer jo at være dejlig nemt.

Nå, men. Den første dyrlæge siger, at jeg skal komme ud og hente de der perler hos dem, få Slaggy til at tisse i dem og aflevere urinprøven hos dem. Jeg troede, at jeg skulle have Slaggy med ud til dem, så det lyder jo dejlig nemt.

Men jeg ringer lige til en anden dyrlæge, for at høre hvad de gør hos dem. Han siger så, at de der perler er SÅ usikre, at man ligeså godt kan lade være med at bruge dem. De vil som regel altid vise en eller anden form for bakterie, om katten har blærebetændelse eller ej…:S Han vil hellere at jeg kommer ind med Slaggy, så han kan tage en urinprøve fra hende direkte. Eller også vil han gerne udskrive antibiotika - uden at have set hende eller noget form for prøve - og så kan vi se om det virker.
Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal synes om det :surrender1: Kommer det ikke an på hvilken bakterie der er i urinen, hvilken antibiotika hun skal have?

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. :S :surrender1: Køre ud og hente perlerne hos den første dyrlæge? Tage Slaggy med til den anden dyrlæge og lade ham tage en urinprøve? Eller bare få udskrevet antibiotika bare sådan…hvilket jeg faktisk ikke bryder mig så meget om.

Hvis du samtidigt med, at du køber det der urinprøve-kit med krystaller og pipette til at suge urinen op med, også køber en helt ny lille killingebakke (hos vores dyrlæge koster den vist kr.20), så er risikoen for bakterier i bakken udover dem i urinen minimal. Hvis blærebetændelse mistænkes, skal der selvfølgeligt tages en urinprøve!

Jeg ville tage til den dyrlæge, der kan finde ud af at tage en prøve direkte fra blæren og få det overstået. Det kan tage lang tid, før katten vil tisse i det dér underlige noget og blærebetændelse skal helst behandles med det samme.

Ofte er der ikke nogen bakterie at påvise, men der gives alligevel antibiotika, fordi hele systemet vil være så irriteret, at der er en “betændelseslignende tilstand”, som antibiotikaen så kan være med til at dæmpe - og der er sjældent stor variation i, hvilken antibiotika, de forskellige dyrlæger udskriver til det :slight_smile:

Personligt ville jeg gå efter urinprøven i første hug. For jeg synes altid, at det ender med en urinprøve alligevel. Og så sparer man perler og penicillin der ikke virker i første omgang, OG man spare katten for 8-10 dage ekstra med smerter og ufrivillig vandladning.

Det han mener er problemet med perlerne er, at der i den tid det tager for mig at få prøven ud til dyrlægen, kan dannes bakterier i urinprøven.

[QUOTE=Temple Bar;539402]Jeg ville tage til den dyrlæge, der kan finde ud af at tage en prøve direkte fra blæren og få det overstået. Det kan tage lang tid, før katten vil tisse i det dér underlige noget og blærebetændelse skal helst behandles med det samme.

Ofte er der ikke nogen bakterie at påvise, men der gives alligevel antibiotika, fordi hele systemet vil være så irriteret, at der er en “betændelseslignende tilstand”, som antibiotikaen så kan være med til at dæmpe - og der er sjældent stor variation i, hvilken antibiotika, de forskellige dyrlæger udskriver til det :)[/QUOTE]

Men hvis man giver antibiotika lige meget om der er noget at se i prøven eller ej, er det så ikke ligegyldigt at tage prøven? Eller har jeg misforstået?

Der er jo muligheden for, at der er noget at se - og det kan man ikke vide, før man har prøven :slight_smile: Så helt ligegyldig er den ikke. Men uanset om der er noget at se, vil dyrlægen (sandsynligvis - jeg kan jo ikke tale for alle dyrlæger ;)) slutte af med at udskrive antibiotika.

Ja, jeg har prøvet begge varianter - og fik også at vide fra dyrlæge, at går der for lang tid inden de modtager urinprøven (hvis man vælger bakkeløsningen), så har de sværere ved at definere de enkelte partikler i urinprøven og/eller om de klumpede sig sammen - det kan jeg ikke huske. Jeg mener det var noget med, at de helst skulle have den inden for 2 timer eller deromkring. At stille urinprøven køligt ville ikke have nogen effekt i forhold til “holdbarheden”.

Tror nu også, at jeg ville vælge konsultation i første omgang, så kan de også samtidig lige tjekke katten igennem…mærke blæren igennem - er den fuld eller tom…o.s.v.

Jeg opdagede selvfølgelig Feline’s urinvejsproblemer en lørdag og troede også det var blærebetændelse. Tog til dr dyr lørdag som udskrev antibiotika - uden urinprøve. Det virkede selvfølgelig ikke da det viste sig hun havde krystaller i urinen, efter at have fået taget en urinprøve direkte.
Så jeg ville i hvertfald ikke tage imod recepten pr telefon. Jeg har 3 gange haft Feline til at tisse i kugler for at kunne samle en prøve. Alle gangene har jeg lukket hende inde i stuen fra kl 20.00 til 08.00 sammen med mig for at være sikker på det kun var hende der tissede i kassen. 2 af gangene tissede hun i kassen kl 07.58 altså lige inden jeg skulle afsted, 3. gang nægtede hun simpelthen at tisse der - så god fornøjelse hvis det er det du prøver.:stuck_out_tongue:

Altså… det kan godt være at det her er helt ude i tågen, men…
Min hund Dise har et par gange haft blærebetændelse… Hunde går lidt og sjattisser og drypper pgr den ophobede urin…
Da Dise også er lidt oppe i årene og kastrat, kan der dog være tale om en aldersbetinget inkontinens - sådan ca 10% af alle kastrattæver får dette…
Det er IKKE let at tage urinprøve på en hund! Man bliver derfor som ejer anmodet om selv at opsamle urin… På nogle hunde kan man være heldig lige at få et bæger ind under i den rette vinkel… Det kan man ikke med Dise! Tværtimod har jeg så en hund, som totalt opgiver at tisse eller som sørger for at gøre den slags så langt væk fra mig som muligt!
I Dises tilfælde var det lidt vigtigt at afgøre, hvad symptomernes årsag er, da der er tale om to vidt forskellige behandlinger… Så jeg blev i stedet for en kop udstyret med et antal teststrimler, der kunne dyppes i den friske urin og via en “dekoder” kunne fortælle om der var æggehvidestoffer i urinen. Den praktis var uendelig let, da Dise jo gik og sjattissede… allerede samme eftermiddag blev det konstaterret at hun havde bakteriel blærebetændelse og jeg smuttede på apoteket efter det antibiotika som jeg for en sikkerheds skyld havde fået en recept med hjem…

Lang historie for at komme til pointen…
Kunne man ikke gøre noget tilsvarende med en kat? Den vil jo også søge underlige steder at tisse ved urinvejsinfektioner og det vil være lige så let for en katteejer at konstatere æggehvidestoffer i urinen, som det er for en hundeejer :slight_smile: Naturligvis vil teststrippen ikke afsløre fx krystaller, men den vil måske udelukke den bakterielle blærebetændelse, sådan at man hurtigst muligt kan komme igen med den korrekte og relevante behandling…
Det er bare en tanke… jeg har heldigvis aldrig selv haft en kat med urinvejslidelser…

OK… Så havde vi besluttet at få taget urinprøven direkte, for at være sikre på at det ikke var krystaller eller noget i den stil.

Men det viser sig, at Slaggy skal bedøves, for at kunne få taget den prøve - Er det rigtigt? Jeg har jo læst om det flere gange herinde, og der lyder det bare så nemt.
Vi skulle indlevere hende om morgenen og så skulle hun bedøves og de skulle have i noget tid. Kan det ikke gøres mens hun er vågen?

[QUOTE=Blabl;539501]Men det viser sig, at Slaggy skal bedøves, for at kunne få taget den prøve - Er det rigtigt? Jeg har jo læst om det flere gange herinde, og der lyder det bare så nemt.
Vi skulle indlevere hende om morgenen og så skulle hun bedøves og de skulle have i noget tid. Kan det ikke gøres mens hun er vågen?[/QUOTE]

Det kan godt lade sig gøre i vågen tilstand - hvis katten vel at mærke kan ligge stille :slight_smile:

Mine har aldrig været bedøvet under urinprøvetagningen, men de var også meget rolige -aaah ok, erindre så lige en kat der IKKE synes det var en dans på roser, hvor de ventede til dagen efter hvor hun alligevel skulle bedøves.

Ja, det er jo så det. Hvad er stille?

Det lød ikke på dyrlægen som om det særlig ofte kunne lade sig gøre. Kommer det an på hvor god dyrlægen er?

[QUOTE=Blabl;539508]Ja, det er jo så det. Hvad er stille?

Det lød ikke på dyrlægen som om det særlig ofte kunne lade sig gøre. Kommer det an på hvor god dyrlægen er?[/QUOTE]

Stille er stille, dvs. ikke rykker sig og laver en pludselig bevægelse, idet dyrlægen stikker.

Men selvfølgelig har dyrlægens rutine også noget at sige :slight_smile:

Da Feline havde urinsvejsproblemer sagde dr dyr (ikke den vi normalt bruger) at han kunne - men efter at ham og hans kollega havde prøvet på Feline flere gange :blegne: måtte de konstater at de ikke kunne. Problemet var ikke at hun ikke lå stille (hun er stiv af skræk hver gang hun er hos dr dyr/køre bil), men at hun simpelthen dannede for lidt urin til at de kunne få fat på noget. Jeg var nede med vådfoder men hun ville selvfølgelig hverken drikke eller spise dernede. Så havde jeg hende med hjemme hvor jeg holdt hende væk fra potten natten over men næste dag kunne de heller ikke få urin ud af hende. Senere i forløbet var hun ved vores normale dr dyr som sagde hun altid kunne få urin ud uden de skulle i narkose, hun måtte dog også erkende at hun blev nød til at ligge Feline i narkose for at kunne få noget.
Så fremover skal hun ikke være “forsøgsdyr” men bliver nød til at komme direkte i narkose. :kryds::kryds: selvfølgelig for at det aldrig bliver nødvendigt igen.

Åh, jeg synes godt nok det er svært. Jeg har virkelig ikke lyst til at hun skal bedøves, hvis nu vi kunne klare det med antibiotika. :frowning:

De der strips Ann K snakker om kan også bruges til kat. Vi har i hvert fald engang fået tjekket vores hankat for urinbetændelse ved at dyrlægen trykkede ham på blæren på undersøgelsesbordet til han tissede og så dyppede han strippen i det. Det gik hurtigt og nemt og så umiddelbart smertefrit ud.

Nu er der så gået 1 døgn siden dit første indlæg, havde det været MIN kat lå den hos dyrlægen nu, jeg tænker på hvor ondt en blærebetændelse gør på mig, så det vil jeg gøre alt for at behandle så hurtigt som muligt, og det samme ville jeg gøre hvis det var min kat.
Jeg håber Slaggy hurtigt kommer over det

Vi har en tid hos dyrlægen i dag kl. 16.

Og tak for jeres svar. :slight_smile:

Ann K - Jeg prøver at høre dyrlægen om de der teststrimler, det lyder jo rigtig smart.