Blandingskatte

Jeg så for ikke så lang tid siden en “Bir-Coon” herinde, der var såååå skøn. Har andre skønne blandinger, som de vil vise frem og gerne fortælle lidt om deres personligheder? Synes, der er noget charmerende over gadekryds… :hjerte:

Jeg har en Norsk Coon, eller hvad man nu skal kalde dem :slight_smile:

Ved ikke hvor meget jeg kan sige om hendes personlighed endnu - Men indtil videre så er hendes generelle personlighed et mix mellem begge racer, dog er hun lidt reserveret for tiden, håber dog det bliver bedre når hun er neutraliseret.
Ellers er hun glad for vand, hun er lidt som en hund og følger os omkring i lejligheden ( er vidst egentlig ret generelt for katte), hun er lidt sådan en nok se men ikke røre type ( det jeg håber kan ændre sig), ellers er hun som killinger er flest utroligt legesyg.

Skal nok opdatere når hun er blevet neutraliseret og kommet sig oven på det ^^

Freja - min “katten-over-dem-alle”, min eneste ene, mit livs katte kærlighed :hjerte: er en blanding af hellig birma og burmeser. Hun blev til ved et uheld hos en opdrætter for 12 år siden. Jeg bifalder ikke bevidst raceblanding, men uheld sker alle vegne og det gør ikke resultatet mindre dejligt :slight_smile:

Hun var 6 uger gammel første gang jeg så hende. Det var på min 28 års fødselsdag, hvor min far (midt i alle gæsterne) tog mig med på lynvisit hos en bekendt, der havde dette skønne kuld (8 killinger). Han vidste, jeg havde planer om at anskaffe mig en kat, og det endte så (selvfølgelig) med, at jeg valgte at reservere Freja og een af hendes søstre (Afrodite, som jeg til min store sorg mistede i 2006 :brist:)

Freja og Afrodite sammen som killinger:

Jeg var helt solgt :wehuu: Der var 8 killinger i kuldet, og Freja lagde sig straks på skødet af mig og kiggede mig intenst i øjnene, så der var ikke noget at gøre. Siden da har hun være min soulmate :hjerte:

Jeg tror, at alle der har mødt hende forstår hvor stor en personlighed, hun er. Hun er nysgerrig, venlig, tolerant, trofast, menneskeglad, blød, smuk, intens, dyb og meget meget kærlig. Der findes ingen kat som hende :lovelove:

Desværre er hendes helbred ikke så godt længere (kronisk nyresvigt), så jeg priser mig lykkelig for hver eneste dag vi har sammen :love2: Hun vil altid være katten i mit liv :hjerte:

Hendes søster - Min smukke og lige så dejlige Afrodite, kort før, jeg mistede hende. Hun vil altid være savnet :

Smukke katte

Sikke nogle skønne billeder, dejlige tøser, håber du har hende mange år endnu, trods sygdom

Roady - han viste mig en kat er ikke bare en kat …

vi har jo trixie som er en blanding af en bengaler og noget andet. hun har bengalerens adræthed og skrigeri og så det gode sind fra tjaaa muligvis en huskat.

Jeg er nysgerrig overfor Birma/burmeser-blandingen. For er begge slags ikke maskede? Og hvorfor var Afrodite så ikke masket? (eller var hun? Det kunne se lidt sådan ud i hovedet, men poterne er jo ikke mørke)

Og det er altså KUN fordi jeg prøver at fatte genetikken bag maskede katte, ikke fordi jeg betvivler det eller noget :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;683023]Jeg er nysgerrig overfor Birma/burmeser-blandingen. For er begge slags ikke maskede? Og hvorfor var Afrodite så ikke masket? (eller var hun? Det kunne se lidt sådan ud i hovedet, men poterne er jo ikke mørke)

Og det er altså KUN fordi jeg prøver at fatte genetikken bag maskede katte, ikke fordi jeg betvivler det eller noget :)[/QUOTE]

På killinge billedet har den da mørkere poter og lidt maske ?
Aner intet om de 2 racer ^^

Du har ret. Det havde jeg ikke helt spottet. Den har en svag masketegning som killing :slight_smile: Bare mystisk at det er mindre efterhånden som den er vokset op :slight_smile: Det plejer at være omvendt.

Men der er vistnok (!??) noget om at masken på burmesere og på sia/birmeser er to forskellige gener?

Tjae, du ville nu ikke få problemer med at bilde mig ind, at det der er en 100 % væskeægte og raceren, dansk huskat…endda i nær familie med mine.

Bengalislættet er det noget du ved, eller noget du tror, for jeg ser intet bengal i den kat, overhovedet, og det synes jeg ellers nok plejer slå igennem på de blandinger jeg har set

[QUOTE=TrekkieGrrrl;683023]Jeg er nysgerrig overfor Birma/burmeser-blandingen. For er begge slags ikke maskede? Og hvorfor var Afrodite så ikke masket? (eller var hun? Det kunne se lidt sådan ud i hovedet, men poterne er jo ikke mørke)

Og det er altså KUN fordi jeg prøver at fatte genetikken bag maskede katte, ikke fordi jeg betvivler det eller noget :)[/QUOTE]

Jo, både burmeser og hellig birma er maskede katte :slight_smile: Men det er ikke samme maskegen, idet burmeseren har sin helt egen variant (een af de ting, der gør racen så unik :hjerte:).

Birmaens maskegen svarer til det, man ser hos siameser og colourpoint. Burmeserens ligger lidt tættere på fuldfarvet, idet det “kun” giver en antydet maske, som nok især ses hos den chokolade variant. Dvs. kropsfarven er mørkere end den man ser hos andre maskede racer.

Disse to maskegener er “lige stærke”, så hvis man blander racerne vil man (i første generation) få killinger med en mellemting imellem burmeser- og siamesermasken. Afrodite var lillatortie-masket med en enkelt hvid tå - men altså i en variant, der ligger imellem siameser og burmesermasken, så hendes kropsfarve var mørkere end den man ser hos siameseren. Nøjagtigt som man ser det hos racen Tonkineser (der ikke kan renavles netop pga. maskegenernes opførsel).

Det samme gør sig i øvrigt gældende for Freja. Hun er chokoladetortie - men altså tonkinesermasket :slight_smile:

Ja, siameser og birma er cscs-maskede, hvor burmeseren er cbcb-maskede :slight_smile: Forskellen hænger sammen med øjenfarven og kropsfarven, der kommer næsten fra starten hos burmeser, uanset maske og først kommer meget sent hos siameser/birma og mest markant hos de brun- og chokolademaskede :slight_smile:

Reelt må Afrodite og Freja være tonkinesermaskede (cbcs) :wink:

Fik lige læst mit indlæg igen og synes det virker lidt rodet, så jeg håber, det giver mening :slight_smile:

Jeg vil tro, den tilsyneladende manglende farve på Afrodites poter skyldes, at hun var lillatortie og dermed blandet med creme.

[QUOTE=Temple Bar;683045]Ja, siameser og birma er cscs-maskede, hvor burmeseren er cbcb-maskede :slight_smile: Forskellen hænger sammen med øjenfarven og kropsfarven, der kommer næsten fra starten hos burmeser, uanset maske og først kommer meget sent hos siameser/birma og mest markant hos de brun- og chokolademaskede :slight_smile:

Reelt må Afrodite og Freja være tonkinesermaskede (cbcs) ;)[/QUOTE]

Ah jeg HAR hørt efter i timen :smiley: Jeg MENTE nok at der var et andet maskegen hos burmeseren :slight_smile:

Og det med tonkineseren vidste jeg så til gengæld ikke. Det er en blanding mellem… hvad? Siam og Burmeser?

Burmesere, de har ikke blå øjne, vel? Det er siam-genet der gi’r de blå øjne? Eller har jeg ikke fået helt fat i det?

Flotte katte :):hjerte:

Du har sgu meget godt styr på det :wink: Burmesere har gule øjne grænsende til det ravfarvede, når de er gode og grænsende til det grønne, når de er knap så gode :wink:

En tonkineser har (groft sagt) burmesermaske med blå øjne og “burmesermasken” viser sig her tydeligst ved, at en tonkineser ikke er hvid på kroppen :slight_smile:

Så… en Tonkineser er groft sagt en burmeser med blå øjne? Eller har den også mere siamfacon end de mere rundhovedede burmesere?

Jeg tror aldrig jeg har set en tonkineser :slight_smile:

LINK til den engelske Tonkineserklub.

Og så til emnet :slight_smile:

Tjalfe Sagassøn… Mor var min skønne sorte huskat og far hendes udkårne, af os kaldet Prinsen, en hvid formentlig norsk skovkat.
Tjalfe var en følsom dreng… Bandens Krigshøvding… og en stor nullergøj, når det passede ham. Reserveret og stokhamrende konservativ…

Tamlin Sagassøn… Min smukke dreng, som vi mistede så alt for tidligt. Han var trods sin baggrund (Tjalfes helbror i samme kuld) en ægte norsk skovkat når det gjaldt temperamentet - ham som overbeviste mig om at skovkatten var den race, som jeg skulle dele mit liv med… Ingen kunne nyde at ligge og nusse på mit skød som Tammer…

Ranje… affaldskatten fundet i en københavnsk park nytårsaften, som aldrig blev afleveret på internatet, som det ellers var meningen :slight_smile: Formentlig en perser/huskat eller perser/semilanghårsblanding af en eller anden art… Vores store blide og kærlige Brumkat som elskede gæster, fordi der så var flere at nusse med. Ædedolken som hele sit liv var på slankekur (havde jeg dog bare vidst det, jeg idag ved om fodring) - nok fordi han kunne huske, hvordan det var at sulte…

Saga… katten i mit liv… hende jeg den dag idag savner med en inderlighed, så jeg kan få tårer i øjnene… Min hystade, min dronning, min veninde, min herskerinde… Hende der var grunden til at jeg måtte lære mere om katteadfærd - i ren og skær selvforsvar :smiley: Jeg ville aldrig have betragtet hende som en blanding af noget som helst - hun var og er en huskat for mig! Men et eller andet sted i hendes ukendte baggrund har der gemt sig et langhårsgen - ellers havde hun ikke fået sine til semilanghårede sønner Tjalfe og Tamlin…