Blinkhinde hos orientalere

Der vil jeg være en smule uenig :slight_smile: Jeg synes mere, at man ser det, når profilen bliver for lang - ikke at den er lige. Jeg får med garanti “tæv”, men ved den nymodens model med meget lang profil, meget spids trekant og kæmpe ører, synes jeg, at man ser meget mere blinkhindefremfald end ved den mere klassiske.
Orientalerne har jeg ikke forstand på :upside_down_face:

Man ser det også på en del maine coons med dybtliggende øjne, som altså ikke har lige profil :hoho:

Grim er den…! Og hvis nogen bliver stødt af det, så exqueeze me, men jeg synes simpelthen den ser helt forkert ud.

Allerede for 25-30 år siden var der en dansk dyrlæge, der påpegede at hun oplevede en del problemer med temperament på nogle af de meget smalle SIA/ORI hun traf. Hun kunne jo ikke påvise, at de havde hovedpine, men hun var bekymret for om der nu også var ordentlig plads til hjernen og tænderne, i de meget smalle kranier og kæber… Og de dybtliggende øjne, ja det har jo været kendt lige så længe.
VH
Susanne

2 Synes om

Aha nu ved vi hvorfor de konstant bræger… :slem:

1 Synes om

Når jeg har talt med alle dem der havde siam for 20 år siden, så var der tit temperementsproblemer. Men dengang var de jo slet ikke så typede som nu ?
Mange, virkelig mange publikummer har sagt, de var meget seregne, men jeg ved ikke om det handler mere om at avle på dårligt temperament end at deres kranie var smalt?

Lige det med temperament for 25 år siden, så tror jeg at mange har været forudindtagede pga Lady og Vagabonden.
Jeg har oplevet flere gange at publikummer på udstillinger bliver overrasket over hvor søde og kærlige de er

1 Synes om

Ja og nej, for der var ballade med temperamentet dengang. :slightly_smiling_face:

De var allerede den gang meget anderledes end de helt gamle siam. Det er +20 år siden vi jævnligt oplevede at folk skulle have ny SIA, men når så de så hvor ekstrem den var blevet (i forhold til deres gamle kat), så ville de hellere have en birma. Så noget var der sket allerede dengang, selv om de i dag så er endnu mere… typede, i mangel af et bedre ord. Til gengæld var der jo også langt flere af dem på en udstilling, så den statistiske chance for at en af dem kom til at bide nogen, var selvfølgelig også større end at det var en MCO :slight_smile: Det var heller ikke alle birmaer, der talte lige pænt dengang. Og russerne… holy cow, det var dengang ejerne selv kunne få lov at præsentere, selv om reglerne sagde steward, simpelthen fordi de var alt for skarpe. Der er da heldigvis sket noget, for der er langt imellem nogen der bider idag.
VH
Susanne

5 Synes om

Jeg synes at når der er en kat i kat 4 som flejner, så er det mest aby eller cornish rex. Jeg oplever ikke at siam gør det idag

Men der er også forskel på om der er 30 siam eller to :roll_eyes: tilmeldt på hele udstillingen

1 Synes om

Aby :astonished:Det er da første gang jeg hører det. Nu har jeg opdrættet og udstillet abyer i mere end 12 år og det er i min opfattelse meget sjældet at en aby “flejner” eller reagerer udaf. De abyer jeg har set med dårligt show temperament har reageret indad med at krybe samme og ikke rigtig ville vise sig.
Min opfattelse er så meget anderledes end din. I gr. 4 opfatter jeg russere som værende de klart mest udadreagerende i pressede situationer.
Jeg har så ikke været på så mange show i Jylland, så skal de ikke med sikkerhed kunne sige om der er Abyer i det Jyske som “flejner”

Det er bare hvad jeg har oplevet. Jeg siger ikke at alle gør det, langt fra.

Jeg kan ikke mindes en aby er flejnet på en udstilling, faktisk er det da heldigvis meget meget langt i mellem, at en kat opfører sig sådan på scenen eller dommerbordet, at den må fjernes af ejer :slight_smile:

1 Synes om

Der går ikke en udstilling hvor jeg ikke hører en kat sige “#¤% jer alle sammen og lad mig være” men det er typisk i løbet af dagen og nede i burrækkerne jeg hører det.

Syntes oftere jeg ser en række skildpadder der er krøbet under puder og tæpper for at få lidt fred; altså implodering snarere end eksplodering. Det er så en noget anden diskussion som vi altid kan tage i en anden tråd for ikke at mudre denne til.

2 Synes om

Helt enig at det er os som opdrættere der er nødt til at tage et solidt tag i nakken på os selv og så sørge for at de killinger vi sender videre er i en ordentlig kvalitet.

Selvfølgelig skal dommerne også lige stramme op og der må simpelthen have været politik inde i det med den WW, han er jo helt tosset at se på.

Men det var jo på ingen måde bedre med WW18 cat 4 som var denne Sia. Den har også ører der slæber hen ad gulvet og meget kraftig blinkhinde fremfald. Se de andre vindere fra samme show her Winners — FIFe World Show 2018 – Tampere, Finland – 27.-28. October, 2018

1 Synes om

Dommere og opdrættere går i høj grad hånd i hånd i denne diskussion. Men det primære ansvar er og bør altid være opdrætterens. Vi har først og fremmest ansvaret for at sætte os ordentligt ind i standarden for vores race, så vi rent faktisk kan gå fra et dommerbord/ring og vide, at det er sgu ikke os/vores kat, der er noget galt med - det er dommeren. Husk - ingen dommer er ekspert på alle racer, men vi skal altså være ekspert på vores egen race(r). Vi har også et ansvar for netop at lave killinger, der er strukturelt sunde og det vil f.eks. sige uden dybtliggende øjne, skæve ben, dårligt bid m.m.m. Når vi så har lavet en killing, der er strukturelt sund (det generelle helbred og temperament tager jeg som en selvfølge) skal vi tage den med på udstilling, så dommerne ser, hvordan den race rent faktisk bør se ud.

Jeg er med på, at der sker en udvikling i udseendet og jeg er selv ikke interesseret i at føre burmeserens udseende tilbage til 70’erne og 80’erne, men der er og skal være en balance og et sted, hvor vi som opdrættere siger stop.

3 Synes om

helt enig og når opdrættere så åbenbart ikke er i stand til det og det på to World Shows faktisk bliver belønnet at blinkhinder er så synlige, hvad gør man så som “almindelig lille stueopdrætter”.

Man gør selvfølgelig det samme, tager et solidt tag i nakken på sig selv og tænker “jaja det kan godt være det der er moderne lige nu, men det er ikke korrekt i forhold til standarden, så det holder jeg mig fra som opdrætter”.

Det kræver selvfølgelig noget som opdrætter, men jeg mener faktisk vi er forpligtet til det.

2 Synes om

Det er vi uden tvivl. Både over for køberne, men i allerhøjeste grad også overfor kattene, som jo i den grad er vores ansvar.

1 Synes om

Nu er jeg så af den holdning at den SIA er smuk :heart: Hun har smukke dybe blå, ovale øjne, der er i linje med ørene, som er store med bredde baser, en lækker rund bred top, en lang slank, muskuløs krop, lang hale og så er hun smukt bicolour :heart: … Wacka not so mush men han har da et par andre kvaliteter, som perfekt grøn øjenfarve, ualmindeligt flotte spotter for vores race og en ultra kort pels som dækker en lækker krop :slight_smile:

Men ja, jeg er også af den holdning, at det er først og fremmest opdrætterne, som har ansvaret for at kattenes udseende ikke stikker helt af og det gælder i alle racer, for det er jo ikke ligefrem kun siatalerne som har ændret udseende til det værre de sidste mange år :slight_smile:

nej desværre er det ikke kun hos Sia+ori, altså ændret udseende til det grotesk grimme. Men lad os tage de andre racer i en anden tråd, for ikke at mudre denne til. Men ja enig at mange racer har haft lignende udvikling til det ekstreme.