SIA m.fl. er ændret mest (kun udfordret af PER). Det er så grelt, at man har lavet en “ny” race, som skal ligne den oprindelige gamle.
Jeg kan også se forandringer hos Abyerne.
Også her jagtes der store for ikke at sige enorme ører - til trods for at der i standarden kun står “Relativt store ører”
Her kan jeg se at der begynder at komme en pris for den jagt på ører. Profilen bliver mere lige og ofte ser jeg også en mere flad top på hovedet.
Desværre er der mange dommere som ikke påtaler dette.
Jeg ser også hos på nogle billeder af ekstreme abyer (Primært set på nettet) en tildens til lidt mindre øjne - dette strider direkte imod standarden som siger at øjnene skal være store og udtryksfulde.
Personligt har jeg mistanke om at der i nogle linier er blandet ORI ind for at opnå de eftertragtede ører, men jeg har endnu ikke set stamtavler som beviser dette.
Det er rigtigt at vi har et ansvar som opdrættere, men det deles ligeligt af dommerne som jeg ser det.
Det er frustrerende som opdrætter at stå med en rigtig pæn kat, som til fulde lever op til standarden og se en kat vinde, som har tydelige mangler i forhold til denne standard.
De fleste vil gerne prøve at få en BIV, NOM eller måske endda et BIS. Eller i det mindste føle man er med i konkurrencen.
Udviklingen er en del af grunden til at jeg nok stopper opdræt efter et sidste kuld næste år. Jeg kan sidde og nyde min dejlige Eddie på snart 9 år, og glæde mig over at han opnåede Surpreme i to forbund, men samtidig være trist over at hans type forsvinder.
Nogle vil måske så sige, at jeg bare skal opdrætte efter hans udtryk som mål, men jeg orker ikke rigtig mere, og vil ikke komme på udstillinger, hvor man føler sig til grin.
Det er måske i nogles øjne plat, men jeg kommer på udstilling for i det mindste af og til at have en chance for et resultat udover certifikatet. Ikke nødvendigvis en tur på scenen, men gerne et BIV og den chance bliver mindre og mindre, hvis ikke man hopper på vognen med jagten på ørerne.
Jeg er enig, jeg synes også at den er smuk, men den er heller ikke kammet over som Wacka er det.
De to har da ligeså meget fremfald af blinkhinder og ører der falder ned under toppen af hovedet.
Der er da kun race og farver til forskel på dem, ellers er de da to alen af helt samme stykke.
Samme sia bare set mere forfra
Hvordan DSO mener en siameser skal se ud
Et ekstremt eksempel på en abykilling:
Фотографии Абиссинских кошек и котят - Сайт aby-savage! (jimdofree.com)
Link til opdrætters offentlige hjemmeside. Se billedet øverst til venstre. Håber ikke jeg har brudt regler om ophav, når jeg linker direkte til opdrættes egen side.
Til sammenligning min hankilling på nogenlunde samme alder:
Det er en og samme race, og hvis man kigger på stamtavler er der nok også sammenfald, da der ligger russiske katte bag min dreng fra opdræt som jeg mener også kan findes i linierne fra denne opdrætter.
Bare fordi den er fundet på DSOs hjemmeside, mener de jo ikke at sådan skal de se ud
Vedr. den SIA og så Wacka, så er der stadig stor forskel på dem. Wacka hænger nedad, det gør den SIA ikke.
Det er jo to helt vidt forskellige ører, både hvor de sidder, størrelse og form.
Vildt så stor forskel.
ej det håber jeg da godt nok ikke du har ret i!
De katte der er på DSO hjemmeside er da vel de katte som specialklubben mener kendetegner racen.
Ja det er vildt.
Min Quincy har nok på billedet lidt for højt ansatte ører, når han slapper af rykker de et par grader ned, hvor jeg ideelt set gerne vil have dem, men han ville aldrig komme i nærheden af killingen fra det russiske opdræt.
Et billede af min mest ekstreme hjemmelavede killing Leo som også blev JW.
Han ville nok ikke vinde i dag blot 3 år efter:
Desværre har orientalerørerne fundet vej ind i flere racer. Ikke kun Aby, men også russere har dem - og rigtigt mange burmesere har overdimensionerede ører, så de er også på vej i den retning
Jeg er lidt pjattet med store øre, men da ikke til alle katteracer, så forsvinder det unikke jo ved dem. Hele ideen med forskellige racer, må vel være at der er forskelligt slags udseende, og forskellige slags personligheder (kan ikke lige komme på et bedre ord lige nu). Det er da det der tiltaler mig ved tanken om at få en racekat.
Ja det er ikke alle racer der har haft lige godt af at de er rykket i kat 4 …
det er som om de oprindelige racer her er blevet mere ekstreme og de nye deri har fået ori-look
Jeg mente ikke at den var forkert eller grim eller at DSO mener det.
Men at DSO ikke med de billeder de har på deres hjemmeside siger, at SÅDAN skal en SIA helt specifikt se ud.
Det vigtige for mig er balance. Og det vil sige, at en SIA/ORI skal have større ører end f.eks. en burmeser, men de skal ikke være større end at de passer til resten af hovedet. Det samme gælder f.eks. burmeser, hvor jeg ser for mange katte med ører, der er så store, at de dominerer førstehåndsindtrykket.
På Jools’ første FIFe udstilling var Jørgen Billing bekymret for, om hendes ører ville være for små, når hun blev voksen (de er “medium”). Han dømte hende også som voksen og måtte erkende, at de stadig var helt perfekte i størrelsen til hende Hun er en meget velafbalanceret kat, hvor det eneste tilnærmelsesvis store er hendes øjne
Nedenstående kan hurtigt misforståes som en udhængning af Anne og Kamillas meninger, det er det ikke. Det er for at få en diskussion om fortolkning af standard
IMO så er der dele af ovenstående SIA, der er rigtig pæn. Der er også dele som ikke passer på standarden efter min fortolkning
SIA skal have dybt blå øjne, ingen tvivl om det. Det ses oftere og oftere hos SIA m. hvid og også hos de hvide orientalere, at deres øjenfarve bliver meget lyseblå, såvel som vi også slås med at få det gule ud af øjenfarven hos orientalerne - har selv kæmpet noget med øjenfarve på mine egne og der er stadigvæk plads til forbedring.
Øjnene er fint mandelformede, men de skal efter min mening ikke følge ørerne: FIFE standarden siger om øjnene: "medium in size, neither protruding nor recessed. Almond in shape and set slightly slanted towards the nose to be in harmony with the lines of the wedge". Så øjnene må hverken træde for meget frem eller ligge for dybt. Hvis blinkhindefremfald er forårsaget af for dybtliggende øjne, er der jo et issue her (jeg synes det er svært at se hvor dybtliggende de er). Øjnene bør skråne mod næsen og følge “trekantens linjer”, det gør de ikke. Personligt synes jeg ikke, det er et godt signal at en kat med blinkhindefremfald vinder, for det sender IMO et forkert signal - og her er det altså dommeren, der har ansvaret selvom jeg er fuldstændig enig med alle i, at vi selvfølgelig skal holde fast i, hvad vi selv mener følger standarden omend det tydeligvis er et fortolkningsspørgsmål.
Fife om hovedets form: “…wedge shaped with straight lines. The wedge starts at the nose and gradually increases in width in straight lines on each side to the ears”.
Jeg mener helt bestemt, jeg har lært i tidernes morgen, at kilens linje skal følge kæbelinjen. Det kan ikke lade sig gøre, når ørerne sidder placeret ude på siden af hovedet fremfor oppe på hovedet. Men i og med der ikke står noget om hvor stor afstand, der må være mellem ørerne, så er den del af standarden i høj grad til fortolkning, og det bliver den i den grad.
Jeg synes ikke ørerne hører til ude på siden af hovedet, uanset race. Ørene skal være store ja, basen bred ja men hvad med placering…? Jeg synes det er skønt at se denne SIA ikke er helt fladskallet, og har hvad der ser ud til at være en rund top, synes også det er et problem hvis de bliver for fladskallede (egne katte inkl.). Jeg er enig med Anne i, at kroppen er der ikke en finger at sætte på udfra billedet, der er den smuk og jeg absolut elsker dens farve.
Vi opdrættere kan holde fast nok så meget vil vil, men hvad hjælper dette når det som oftest er “ørerne der vinder”? Det er stort set sådan det har været, den tid jeg har beskæftiget mig med siam/orientaler.
…puha det blev langt…
Jeg synes det er meget interessant - og meget trist, at det ligefrem står i standarden, at de ikke må være for dybtliggende og katte med dybtliggende øjne så stadig vinder. Jeg ved ikke, hvor nemt det er for FIFe opdrættere at lave decideret undervisning af dommerne, men det er i hvert fald et sted, der skal sættes ind.
Og jeg er for øvrigt helt enig med dig i problemet med, at lavtsiddende ører ikke også kan følge kæbelinjen. Hos visse burmesere er man kommet ud over det problem ved at avle på mere trekantede hoveder… Andre ligner “bare” fly, der er ved at lægge an til landing Der er heldigvis stadig en hel del velafbalancerede burmesere, så det er ikke bare for at kritisere andet end TICA burmesere, at jeg siger det
Jeg er så enig…
Og faktisk enig i alt det du skriver
Jeg må selv erkende at jeg ikke går efter den type ører på katte fra mit opdræt, da jeg helt ærligt ikke synes det er det standarten beskriver.
Kigger jeg på katte som opnår noget i cfa eller wcf så ser de altså meget anderledes ud end vores world winner
Prøv at se på denne som er den bedste siameser i cfa 2019/2020
I min verden er der meget stor forskel på den og så en fife vinder…
Desværre er jeg der nok gladere for cfa
Og her er TICA’s bedste fertile siameser 2019/20: