Bøger fra storrygere hjem

Undskyld jeg spørger jer om hjælp
Jeg har fået en kasse kogebøger fra en virkelig storryger hjem,
Gamle arve stykker, meget velholdte, nye købt igemmen deres liv.
Fik dem for nogle år siden, den sommer stod de meget ude. De kom op i gangen og stod om vinteren de da der var frost røg de uden for,
Jeg tog en grov sorering. Og om sommer røg de i fryseren en uge og igen ude de dage det var godt vejr
Jeg har soteret 4 gange siden og der var over 130 , nu har jeg 7 tilbage, de lugter stadig meget.
De bøger er der tilbage er der en par nye en med hilsen i af forfatter. En de selv har skrevet noget af kogebøgen. En par meget gamle med rigtig sjov ting i.
Nu har de fleste nok her luret jeg holder af opskrifter på mad, gamle og nye :ups:
Jeg er så i tvivl, og ved ikke hvad jeg skal,
Gemmem dem eller ud.

Eller noget helt andet for at få lugten væk
Jeg har ikke relation på nogen måde til dem.

Men jeg står jo en sted som gør jeg er så meget i tvivl

Tak for gode råd

Med venlig hilsen

Hvis det var mig, ville jeg finde en meget stor kasse med låg, ligge bøgerne deri, og sætte en skål med eddike deri, det kan forhåbentlig hjælpe.

Tilbage da jeg lod folk ryge i mit hjem, stillede jeg en skål eddike frem, og lod den stå fremme til næste dag. Så var røglugten gerne helt væk.

6 Synes om

Helt enig… og eddike lugten forsvinder nemt af sig selv

4 Synes om

Ja jeg bruger fast eddike til div. ting i hjemmet, og til trods for at jeg synes det lugter kraftigt mens jeg bruger det, forsvinder lugten hurtig når jeg er færdig med at bruge det. :slight_smile:

2 Synes om

Så enig, synes bare de fleste gange jeg anbefaler det er folk bange for edike lugten bliver, men det har jeg endnu ikke oplevet

2 Synes om

Helt enig, og ja folk kan godt have det forbehold.

1 Synes om

Jeg ville personligt langt foretrække lugten af eddike end af røg.’
Men nu hader jeg også røglugt og ingen får lov at ryge hos mig. :hmpf:

2 Synes om

:rolleyes:Hvorfor I alverden har jeg ikke selv kommet på den tanke, jeg har da altid sat eddike slanter, rundt omkring, hvis der kom folk der røg, tak @Enki selvfølgelig skal det da afprøves :smiley:

Engang kunne man få fyrfadslys mod røg. garanteret meget Usunde, men de virkede.
Nå jeg giver bøgerne en gang eddike duft. Det er da bedre de lugter af eddike

Med venlig hilsen

3 Synes om

Nogen gange glemmer man de mest oplagte løsninger, og så er det jo godt at kunne spørge andre. :slight_smile:

3 Synes om

Nu har bøger ligget under låg i eddike i 17 dage

Altså en stor kasse med tæt sluttede låg, og i den kasse en mindre kasse i hvor bøgerne har lagt i . De lugter lige meget af tobak.
Ville bare lige følge op på det.

Tro ikke det er rådet der ikke dur, det er bare bøgerne der har fået så meget tobaks os :sherlock: :os: man næsten ikke kan tro det.

Tro de ryger ud, men tænker lige over det, en par dage, det irriterer mig lidt, ville så gerne gemme dem, og afprøve nogle af de gamle opskrifter

Med venlig hilsen

1 Synes om

Måske noget her du kan prøve?

1 Synes om

Ellers, har du et sted de kan ligge og bare ligge? Hvor de ikke genere nogen, men bare kan ligge i årevis og måske med tiden holde op med at lugte.

1 Synes om

Tak :tak: @Kamilia vil kigge nærmere på det, og de om der er noget der dur :smil:

Tak :tak: @Enki den ide har jeg vendt i hovedet, det kunne være, jeg har nok mulighed for det. Men tvivler på det lykkes, nu har de lagt i nogle år. Måske bliver de gemt en del år

Med venlig hilsen