Bøger... Papir eller ej?

I en anden tråd faldt talen på bøger af papir kontra den type man downloader til enten Kindle, iPad/ Android-pad eller computeren.

Selv foretrækker jeg egentlig papir fordi jeg godt kan lide bøger. Jeg kan lide at have bøger… Men … de fylder. Og efter jeg købte min Samsung-pad og fandt ud af at der er en glimragende Kindle-App til den… har jeg kun købt bøger som download. Det fylder meget mindre, man behøver ikke bogmærker og bestemmer jeg mig for at ville læse en bog er den kun et par klik væk.

Så hvad foretrækker I andre?

:smiley: Papir, jeg kan ikke finde ud af det andet hejs :wink: Bøger skal mærkes, bladres i, duftes og gemmes for at blive taget frem og hele turen om igen :slight_smile:
Jeg har dog lært kun at købe de bøger jeg vil læse igen… mine hyldemeter er nemlig også opbrugt :slight_smile:

Jeg skal mærke min bog! Helt klart… duften af en ny bog, lyden af papiret der bladre, spændingen ved at bladre til den næste side. Det er en uundværlig del af det i min verden!

Jeg er mest til rigtigt bøger, men er ved at have opbrugt AL min plads (og det er meget), så de bøger som er sådan lala foretrækker jeg at låne eller købe som e bog. Så kan jeg få læst dem og gemmer den gode plads til rigtige bøger som jeg ved jeg gerne vil læse flere gange og beholde :slight_smile:

Jeg foretrækker papirudgaverne, fordi jeg elsker at have dem i hænderne også selvom de fylder meget…

For mig var bøgerne flugten fra de dårlige oplevelser i mit liv, så jeg læste meget

Jeg arbejder på et bibliotek.
Og jeg elsker bøger, læser dog meget sjældent skønlitteratur :slight_smile:

Jeg har mange fagbøger selv (kogebøger), og jeg låner også bunkevis af bøger med hjem.
I min lille verden skal bøger kunne mærkes, duftes og kigges i - dvs at de skal være fysiske.
Som min tilværelse er lige nu, kunne jeg ikke drømme om at købe/låne lyd- eller e-bøger. Jeg vil have dem “i levende live”
Det gør nærmest ondt på mig, at skulle skille mig af med bøger :frowning:

Men i forbindelse med mit arbejde, kan jeg også godt se det smarte i både e-bøger og lydbøger.
De fylder ingenting, de kan let tages med rundt på ferier/i bil/bus og under al anden transport.

Da jeg startede i biblioteksverdenen var lydbøger kun for folk med synshandicaps.
Nu er det “alle” der låner lydbøger.
Og e-bøger er i rasende fart på vej ind i vores støvede bogverden. Heldigvis!

havde jeg råd til en kindle el lignende gjorde jeg det ! jeg er løbet tør for plads - og æææææælllsssker bøger.
dog er billige paperbacks nu heller ikke ringe, dem kan man læse, smide i taksen osv uden at bekymre sig om dem.

Lydbøger… det havde jeg slet ikke tænkt på. Og jeg har endda en DEJLIG lydbog… på 12 kasettebånd… indlæst (selvfølgelig) af Alan Rickman L

Jeg synes det er svært at koncentrere sig om at høre efter mht lydbøger. Da jeg hørte The Return of the Native sad jeg og læste den samtidig, den findes heldigvis online ganske gratis.

Jeg har lånt en del e-bøger på biblioteket på det seneste. Men jeg synes stadig udvalget er lidt for lille - eller også er jeg bare ikke til “tidens populæreste bøger” :slight_smile: Jeg er stille og roligt ved at samle Dick Francis’ bøger i elektronisk form. Jeg har de fleste af dem på papir også, men de er nu altså nemmere at ha’ med i toget i elektronisk form. Det er nemmere når man bare lige har et lille øjeblik til at læse… klik så lukker og slukker man. og så kan man fortsætte uden at sku’ bladre rundt når der er en ny lille pause.

Jeg er … hvad hedder det… næsten manisk læser. Typen der i mangel på bedre sidder og læser bagsiden af en flaske WC-rens…

Jeg kan bedst lide at have bøger i fysisk form.

Det næstbedste for mig er så lydbøger. Lydbøger er gode, hvis man eks. er på job og laver søøøøvndyssende rutinearbejde :tihi:
Så kan lidt gys sørge for, at man holder sig vågen og ikke tør køre hjem :lol:

Jeg skal ligge på min sofa, når jeg læser bøger - og det gøres altså bedst med en papirudgave.
Har det i øvrigt på samme måde med blade.

Begge dele. Det kommet an på hved det er. Visse bøger vil jeg gerne have - andre er det ligemeget med. Rent praktisk er der de store tunge værker hvor det virkelig er en befrielse at læse dem på Kindle - i hvertfald når man har gigt :wink: Det er jo altså en del mere håndterligt, mindre tungt, man kan ændre skrifttyper og størrelser, hvis man føler for det. Osv.Jeg (og mine hænder) er glad for at jeg forærede mig selv en. Den billigste - jeg har ikke behov for farver og andet sjovt :slight_smile:
Men ting der virkelig betyder noget, vil jeg gerne ha’ i papirform. Ligesom jeg laver back-up af min musik i form af CD’er - selv om det fylder, og har de film jeg holder af fysisk som DVD’er.

Jeg transformerer for resten også manualer til f.eks. software til kindles format. Meget nemmere :slight_smile:

Jeg elsker bøger, har en million…men de samler støv. Jeg støvsuger dem 1 x om måneden…

Bøger skal jeg eje, jeg låner ikke på bibliotekerne, der er SÅ støvet med gammelt støv, det kan jeg slet ikke klare :thumbdown:

Jeg har stemt.

Jeg er også en af dem der skal have den fysiske bog i hånden. Og jeg vil helst eje mine bøger selv - i hvert fald de bedste bøger - for dem må og skal jeg læse med jævne mellemrum.
Jeg har MANGE bøger - de fleste på engelsk og vel 75% af dem fantasy. En elektronisk bog eller en lydbog er ikke det samme.

Jeg hører så til en af dem, der ikke gider læser en bog to gange. For når først jeg har læst den en gang, så husker jeg slutningen, hvis jeg begynder at læse den på ny, og så er fisen ligesom gået af den :tihi:

Sjovt - for både med film og bøger - hvis der er noget ved dem - får jeg først alle de fine detaljer med anden og tredje gang, når jeg kender selve historien i store træk. Og er historien god nok - så kan den sagtens læses adskillige gange :slight_smile:

Jeg har ikke nogen e-bogslæser - endnu … men den står højt på ønskelisten til vores kommende USA-tur, valget står mellem en Kindle og en Sony! Jeg ææææælsker mine papirbøger, men jeg ikke plads til dem :frowning: Mine hylder er stoppede til bristepunktet og de seneste mange bogindkøb ligger i stakke fordi der ikke lige er plads til dem på hylderne, så det må altså være slut med at købe bøger! Jeg er faktisk pænt dårlig til at genlæse bøger, med mindre der går seriøst mange år imellem, men jeg nænner ikke hverken at smide nogle ud eller sælge ud af dem. Satser på at de skal genlæses om en 10-20 år eller deromkring :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;896257]Jeg skal ligge på min sofa, når jeg læser bøger - og det gøres altså bedst med en papirudgave.
Har det i øvrigt på samme måde med blade.[/QUOTE]

Sådan har jeg det også - kan faktisk kun læse, hvis jeg ligger på langs på sofaen :høhø:

Og jeg foretrækker absolut rigtige bøger - alt det nymodens er ikke noget for mig :muhaha:

Jeg har stemt - og jeg er helt klart til papir-udgaven…
Jeg er så en af de borgere der er med til at sikre Pia og Britta lidt arbejde, jeg er stamlåner på det lille lokale bibliotek, har altid en del bøger hjemme ad gangen både skøn,- og faglitteratur.

Lydbøger kan jeg ikke koncentrere mig om.
Og elektroniske bøger - det vil kræve at jeg investerer i teknik der kan bruges til det. Jeg er nemlig så “gammeldags” at jeg hverken har smartphone eller tablet - og har heller ikke planer om at købe det.
Og som andre siger, der er nu noget særligt over det at sidde med med fysisk bog i hænderne :wink:

Hvorfor ikke købe en ipad eller en lissom min Samsung Galaxy Tab? Den kan OGSÅ bruges som ebogslæser (både til Kindle og eReolen osv) OG som … tabletcomputer :slight_smile: Jeg synes man får mere for pengene på den måde :slight_smile:

Vil så lige sige at pladsmangel ikke er noget problem, da jeg aldrig køber bøger, men låner på biblioteket :smiley: