Bøger... Papir eller ej?

Fordi een af de ting, som jeg virkelig er irriteret over, når det ikke er papirbøger, er genskin - og e-bogslæserne har skærme, der er beregnet til at læse på. Desuden er min telefon nærmest stor nok til at gøre det ud for en tablet gg

Hvis man skal læse mange e-bøger, vil jeg bestemt anbefale en e-bogslæser.

Den har en helt speciel skærm, som ikke laver irriterende genskin. Man kan læse på dem udendørs i sol.
Dét kan man ikke på en alm. tablet. E-bogslæseren kan skrue op og ned for lysstyrken, og den har funktioner og knapper helt specielt målrettet mod læsning af bøger :slight_smile:

Til gengæld kan en tablet så 1000vis andre andre fede ting som en e-bogslæser bestemt ikke kan :slight_smile:

Mvh PiaR

  • der afholder introduktioner i biblo-regi til både tablets, e-bogslæsere og smarte mobiler :slight_smile:

Mmmmm…jeg mangler en valgmulighed “Helt klart e-bøger!”, så har valgt “Det er helt fint med virtuelle bøger”.

Jeg er vild med min Kindle, og jeg forstår ikke at så mange lader sig nøjes med en Kindle App i stedet for den ægte vare for det er altså noget helt andet. Med min Kindle får jeg samme “magiske” følelse som med en bog, hvor jeg kan forsvinde helt ind i en anden verden. Med en ipad bliver jeg lyst i hovedet af noget trættende lys. Der er heller ikke noget mere hyggeligt end at ligge under dynen i et mørkt soveværelse kun med min lille Kindle-lampe tændt :slight_smile: Derudover kan jeg læse i min Kindle i solskin uden at blive træt i øjnene - det kan jeg hverken med bøger eller ipad. Næ efter at have prøvet Kindle, så er der ingen tvivl om at jeg helst vil læse bøger på den. Desuden er flere af mine kollegaer blevet overrasket over, hvor smart skærmen er efter at have set den i virkeligheden. Så jer med apps vil jeg anbefale at overveje den ægte vare.

Jeg vil have en bog i hånden! Men jeg kan godt se fornuften i at benytte en elektronisk bog til fx skolesager, for det vejer bare et ton at slæbe med rundt! Har aldrig prøvet en elektronisk bog, men har tidligere tænkt, at det måtte være smart. :tihi: Men hyggelæsning hjemme før sengetid = gammeldags bog!

Det var netop derfor jeg købte den. Jeg kan læse f.eks. ude på altanen uden at få hovedpine… :ok: Og som sagt - har man svage hænder eller andet, er det en enorm lettelse med en Kindle.

Jeg har skam programmet både på iPhone og Mac - men der er det med genskin.

Uhhh, jeg elsker min Kindle Touch!! Der er plads til 3000 bøger, den er noget nemmere at sidde med i hånden, end en total uhandy bog på 500 sider, og hvis jeg lige pludselig kommer i tanke om en bog, jeg godt kunne tænke mig at læse, så er det bare lige et par klik på skærmen og to sekunder efter kan jeg gå i gang med at læse! :thumbup:

Bøger… Det koster ikke noget at låne dem på biblioteket :høhø:

Heh jamen min telefon er også gigantisk. Faktisk er den stor nok til at man sagtens kan holde ud at læse bøger på den også. Og man kan vælge baggrundsfarver i Kindle App’en så det ikke trætter øjnene. Jeg har sådan en cremefarvet baggrund som jeg synes er vældig behagelig.

Flere af mine kolleger har “ægte” Kindle’r - og jo jeg kan sagtens se at de er rigtig smarte OG behagelige at læse på. Men jeg kan godt lide at man kan bruge en tablet til så meget andet OGSÅ. Altså jeg har min med på arbejde, og har jeg en pause kan jeg både bruge den til at læse en bog OG gå på KatteGale OG spille et spil… sådan lidt efter nhvad jeg har lyst til. Hvis jeg havde en Kindle skulle jeg alligevel slæbe en minicomputer med også for at dække mit KG-fix i løbet af dagen :slight_smile: Det er derfor jeg foretrækker en dims der kan begge dele.

Men jeg kan sagtes se at en Kindle har en helt anden og mere bog-agtig fornemmelse at læse på :slight_smile:

Jeg er til både-og:)
Jeg læser forholdsvist meget og har været en flittig låner på biblioteket. Men det kræver jo, at man kommer derhen - både for at låne og aflevere, så jeg ender altid med at få bøder. I april fik jeg så en Sony e-bogslæser, og jeg elsker den! Jeg gider ikke købe e-bøger, hvis jeg skal eje, skal det være en rigtig bog ;), men ereolen.dk bliver flittigt brugt. Det er rigtig smart, at man ikke skal huske at få afleveret til tiden, bogen udløber bare. Til gengæld er det lidt ærgerligt, at man kun må låne 6 bøger på en måned. Det har endnu ikke været et problem for mig, men min mand løber jævnligt ind i, at han må vente nogle dage, før han kan låne igen. Han læser i øvrigt på en Ipad og er vældigt tilfreds med det. Jeg ville ikke kunne holde baggrundsbelysningen ud. E-bogslæseren giver meget mere en fornemmelse af rigtige sider i en bog, synes jeg.

Venligst
Dorthe

[QUOTE=TrekkieGrrrl;896456]Heh jamen min telefon er også gigantisk. Faktisk er den stor nok til at man sagtens kan holde ud at læse bøger på den også. Og man kan vælge baggrundsfarver i Kindle App’en så det ikke trætter øjnene. Jeg har sådan en cremefarvet baggrund som jeg synes er vældig behagelig.

Flere af mine kolleger har “ægte” Kindle’r - og jo jeg kan sagtens se at de er rigtig smarte OG behagelige at læse på. Men jeg kan godt lide at man kan bruge en tablet til så meget andet OGSÅ. Altså jeg har min med på arbejde, og har jeg en pause kan jeg både bruge den til at læse en bog OG gå på KatteGale OG spille et spil… sådan lidt efter nhvad jeg har lyst til. Hvis jeg havde en Kindle skulle jeg alligevel slæbe en minicomputer med også for at dække mit KG-fix i løbet af dagen :slight_smile: Det er derfor jeg foretrækker en dims der kan begge dele.

Men jeg kan sagtes se at en Kindle har en helt anden og mere bog-agtig fornemmelse at læse på :)[/QUOTE]

Men jeg har i princippet også kun behov for en dims til at læse bøger på - jeg er jo kontormus, så jeg har min computer dér - og i øvrigt ikke ret ofte tid til at kigge på ret mange andre programmer/websider end dem, der følger naturligt af arbejdet …

På sigt kunne vi måske godt bruge en tablet herhjemme, hvis den blev loadet med musik og brugt som ‘anlæg’ - det kender jeg andre, der gør, og det virker rigtig godt :slight_smile:

Jeg læser MEGET og gerne en god bog mange gange. Plads på hylderne er blevet et problem efter jeg fandt ud af at bøger købt udenlands på engelsk koster væsentligt mindre end de danske, på mange af mine hylder står bøgerne i 2 lag :lol:
Nu er det sådan at jeg primært læser scifi/adventure og der er ikke kommet ret meget af det til ebog, så jeg har endnu ikke fået mig selv overbevist til at overhovedet afprøve sådan en. Jeg elsker for meget at slænge mig i sofaen med min bog (og endnu mere efter jeg købte min bookseat i vinter).

Jeg har prøvet med lydbøger nogle gange, men det duer jeg ikke til. Pludselig har jeg misset en lang passage, fordi mine tanker på egen hånd er vandret et helt andet sted hen :slight_smile:

@Trekkie - jeg synes også, Thomas Hardy er lidt af en udfordring at sætte sig selv på, hvis man skal høre lydbøger. De er svære nok at læse på almindelig, gammeldags vis :uha:

Desværre har jeg ikke en Kindle eller en anden e-læser, men jeg ønsker mig en. Jeg tror, at jeg måske kunne komme i gang med at læse igen på den måde. Til gengæld gider jeg absolut ikke læse på computeren.

Nogen, der har erfaring med både Kindle og Sony, som kan fortælle mig, hvad der er bedst? Kan man klare sig med basisudgaven af Kindle, eller er det værd at betale ekstra for at få en Sony? Eller en af de andre Kindle-udgaver?

[QUOTE=PiaR;896202]Det gør nærmest ondt på mig, at skulle skille mig af med bøger :frowning:
[/QUOTE]
Også her… synes stort set der burde være en lov imod at smide bøger ud :slight_smile: Jeg eeelsker også bøger, men her er dårligt plads til flere. Jeg har ikke helt droppet papirbøgerne, købte en billig Mrs. Marple i sidste uge og det er vældigt hyggeligt. Men jeg kan godt lide at tage en bog med i seng og ligge og læse, og der kommer Kindlen virkelig til sin ret! Den vejer ikke noget, og der er ingen bøvl med at bladre - jeg vænnede mig lynhurtigt til den og jeg eeeelsker den. Jeg plejer at power shoppe bøger i de amerikanske lufthavne, og jeg vil da blive overrasket hvis ikke også jeg får forkøbt mig på årets ferietur om lidt :slight_smile:
Lydbøger forstår jeg til gengæld slet ikke - men gemalen har meget fornøjelse af dem. Og så er det jo godt der er noget for enhver smag :slight_smile: Spurgte ham forleden om han havde fået fundet lidt ferielæsning, men han mente at han bare ville få lidt lydbøger på sin telefon! Jaja da, men så husk lige nogle øredimser, så jeg også kan læse - rigtigt altså, med øjnene :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=galath;896639]
Nogen, der har erfaring med både Kindle og Sony, som kan fortælle mig, hvad der er bedst? Kan man klare sig med basisudgaven af Kindle, eller er det værd at betale ekstra for at få en Sony? Eller en af de andre Kindle-udgaver?[/QUOTE]

Jeg har ikke som sådan erfaring med nogle af dem - men har fået guidet mig hen til, at det er en af de to, jeg vil have.
Jeg brugte bl.a. denne: http://www.toptenreviews.com/configurator/ebook-reader-review/

Der findes masser af sider, der sammenligner de forskellige readers/pads mv., så prøv at kigge lidt på dem så du finder ud af, ca hvad du vil have! For mig er skærmen virkelig afgørende, og selvfølgelig batterilevetid, antal bøger der er plads til, formater der kan læses mv.

[QUOTE=Camischa;896656]Jeg har ikke som sådan erfaring med nogle af dem - men har fået guidet mig hen til, at det er en af de to, jeg vil have.
Jeg brugte bl.a. denne: http://www.toptenreviews.com/configurator/ebook-reader-review/

Der findes masser af sider, der sammenligner de forskellige readers/pads mv., så prøv at kigge lidt på dem så du finder ud af, ca hvad du vil have! For mig er skærmen virkelig afgørende, og selvfølgelig batterilevetid, antal bøger der er plads til, formater der kan læses mv.[/QUOTE]

Tak for linket. Jeg mener også, at skærmen er afgørende, men det lyder, som om både Sony og Kindle har styr på den del. De har også begge lang batterilevetid, 1200-1400 bøger. Til gengæld har jeg lidt svært ved at finde ud af det her med, hvilke formater der kan læses. Om man får adgang til de samme bøger med begge læsere? Og hvis ikke - hvilken læser der så giver adgang til flest. Og giver de i øvrigt adgang til danske bøger? Jeg læste på et tidspunkt (sikkert for nogle år siden) på Saxo eller Gyldendal, at de ikke ville lave e-bøger til Kindle af en eller anden årsag. Men jeg må hellere kigge på linket :slight_smile:

Jeg er helt klart også til dem man kan sidde og bladre i. Elsker bøger, og vil helst eje dem selv, hvis jeg dog ikke låner dem af vennerne. Biblioteket selvom vi ret tæt på har, et fantastisk et af slagsen, kommer jeg aldrig på.

Læser ofte samme bog flere gange, altså med et par års mellemrum, hvis det er en der er rigtig god. Desværre er jeg til de lidt tunge af slagsen gerne over 1000 sider, og efterhånden kniber det med at finde ordentlige stillinger, at sidde/ligge i og læse sådanne tykke bøger.

Er bestemt interesseret i, at investeret i sådan en elektronisk dims man kan læse på, som ikke er så tung at sidde med, og kan tage med sig, men har intet indblik i hvad der ville være godt at købe. Kravet er dog, at skærmen skal være af en vis størrelse og ikke som en mobiltelefon f.eks.

Men har ikke en dyt forstand på den slags, hvordan det fungerer med at finde bøger og den slags. Kunne også være interesseret i lydbøger, men er det noget der kan kombineres i en og samme “maskine” altså, at man både kan læse, eller høre den oplæst.

Mvh
Yvonne

Du kan sagtens købe e-bøger hos i hvert fald Saxo til Kindle - man skal bare downloade et gratis program, der hedder Calibre… den kan så konvertere bøgerne (i ePub-format) til Kindle-formatet. På Saxo’s hjemmeside kan man finde både et link til Calibre og en vejledning til, hvordan man gør.

Der er på samme link et ret godt sammenligningsværktøj - http://ebook-reader-review.toptenreviews.com/
Mange danske bøger er (var!) i formatet epub, hvis man læser denne side http://digitaludvikling.dk/eboegerdansk - men det kan sagtens være ændret siden hen, så flere bruger pdf. Kindle kan ikke læse formatet epub, men det kan Sonys e-reader. Så det er i hvert fald væsentligt for dig at undersøge ret nøje inden du kaster dig ud i en ebogslæser!

Men det var så løsningen! :slight_smile: Tak!

Og så tror jeg også mit problem er løst - Kindle Touch til mig, tak :slight_smile:

[QUOTE=Camischa;896674]Men det var så løsningen! :slight_smile: Tak!

Og så tror jeg også mit problem er løst - Kindle Touch til mig, tak :-)[/QUOTE]

Det var jeg også så småt nået frem til - men hvor kan jeg købe den :confused:

Jeg plejer altså ikke have problemer med den slags, men den må vel kunne købes andre steder end Amazon USA? Ellers skal man jo give en formue i fragt og told og skat, og hvad de nu ellers kan finde på (jeg har tjekket).