Bøger... Papir eller ej?

[QUOTE=galath;896694]Det var jeg også så småt nået frem til - men hvor kan jeg købe den :confused:

Jeg plejer altså ikke have problemer med den slags, men den må vel kunne købes andre steder end Amazon USA? Ellers skal man jo give en formue i fragt og told og skat, og hvad de nu ellers kan finde på (jeg har tjekket).[/QUOTE]
Amazon i England såmænd :slight_smile: Amazon.co.uk
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;896696]Amazon i England såmænd :slight_smile: Amazon.co.uk
VH
Susanne[/QUOTE]

Jamen, det prøvede jeg også. Og fik så at vide, at de ikke kunne sende til mit område og blev derefter henvist til den amerikanske afdeling. Men jeg må vel hellere prøve igen så :gruble:

Jeg har tidligere haft bogreoler fulde med fiktions-bøger - de fyldte en krig, også i kufferten når man skulle på ferie.
Jeg har i mange år læst e-bøger, lige tilbage til dengang de første ebogs-læser kom til de små palm-computere, senere på Ipad, som dog er noget tung at læse på, og hvor der er meget genskin i skærmen, samt den er umuligt at bruge udenfor i solskin.

Jeg købte en Kindle ebogslæser sidste år. Og det er simpelthen det bedste køb jeg har gjort. På den har jeg samme fornemmelse, som at læse i en papir-udgave af en bog. Intet genskin, ingen træthed i øjnene, ingen hovedpine. Man kan sidde udenfor i fuldt solskin, og oplevelsen er stadig fuldstændigt den samme. Det er noget helt andet end at læse på ipad o.lign.
Så jeg kan sagtens nøjes med virtuelle udgave, når det drejer sig om fiktions-bøger. Og synes bare det er super dejligt, at jeg beslutter mig for en bog, jeg gerne vil læse, og 2 sekunder efter har man den via Amazon (jeg læser stort set kun engelske bøger).

Med hensyn til fagbøger foretrækker jeg dog fortsat papirsudgaven, - jeg synes det er rarest at kunne tilføje noter i margenen eller strege vigtige afsnit over med highligther - og selvom denne funktion også findes ved mange af de virtuelle bøger, så kræver det for meget koncentration hver gang man skal udføre det, og fjerner fokus fra læsningen/teksten.

Jeg er også ekstremt glad for lydbøger. Jeg har noget kørsel til/fra arbejde - og der er det rigtigt rart at kunne sætte en lydbog på - det fjerner også en stor del af mit behov for at skulle have næsen i en bog, når jeg efterfølgende kommer hjem.
Audible har et kæmpe udvalg efterhånden (også primært engelsksprogede) - og ellers er bibliotekerne herhjemme også ved at være godt med mht de danske udgaver.

mange af mine studiebøger har jeg faktisk på bærbaren - af den simple årsag at de er billigere!
Når man har overskredet pensumbudgettet på 15.000 med nu 22.000 i alt - så er det nu meget rart at alle de dyre metodebøger osv. kan fås virtuelt til en brøkdel af prisen, som hvis den var i papirform.
leveringen sker også lidt hurtigere, og det er smart hvis man er lidt presset ift. eksamen :tihi:

men skønlitterær har jeg nu mest i papirform - mest fordi jeg ikke orker at sidde og læse SÅ meget på min bærbar :slight_smile:

Mystisk! Gad vide om der er nogle begrænsninger mht. rettigheder…? Min er købt i USA, i Wallmart supermarkedet såmænd (svarer til Bilka!) :slight_smile: Så jeg ved ikke, om der er noget fikumdik der! Det ville da være noget skod…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;896704]Mystisk! Gad vide om der er nogle begrænsninger mht. rettigheder…? Min er købt i USA, i Wallmart supermarkedet såmænd (svarer til Bilka!) :slight_smile: Så jeg ved ikke, om der er noget fikumdik der! Det ville da være noget skod…
VH
Susanne[/QUOTE]

Det burde der ikke være - DK er desuden på listen over lande, med gratis levering ved køb for mere end 25 GBP …

Elsker mine papir bøger, men der står en ebogslæser på min ønskeseddel :slight_smile:

Så vidt jeg ved, er Amazon i England ikke godkendt til at sælge Kindle til Danmark - så den kan nok stadig kun købes i USA. Men når du køber på Amazon.com, så er prisen inkl. told og moms - så der kommer ingen overraskelser oveni… du får den endelige pris oplyst, inden du trykker på bestil-knappen! :slight_smile: Men det bliver selvfølgelig noget dyrere af at skulle købe den derovre - men jeg kunne i hvert fald ikke finde andre steder, der kunne sælge til Danmark, dengang jeg købte min.

men man risikerer vel stadig at den bliver fanget i den danske told :? eller :?

Hmmm - måske man skulle købe nok til at kunne lave en privat lille Kindleshop i Glostrup :muhaha:

Nej, det burde man ikke. På min regning fra Amazon fremgår det, at jeg har betalt et “Import fees deposit” - og iflg. Amazons hjemmeside er det told, som de opkræver med det samme på vegne af det land, som pakken sendes til. De skriver sådan her om det:

The Amazon Global Program offers customers a unique service: duty and tax estimation during checkout and customs clearance on your behalf for certain eligible countries. When products are shipped to the eligible countries using eligible ship options included in the Amazon Global Program, an Import Fees Deposit will be estimated and collected for the shipment. With your authorization, such funds will be used by the carrier or another agent to pay the Import Fees on behalf of you (or the recipient’s behalf) to the appropriate authorities of the destination country

[QUOTE=Dream Maker;896722]Nej, det burde man ikke. På min regning fra Amazon fremgår det, at jeg har betalt et “Import fees deposit” - og iflg. Amazons hjemmeside er det told, som de opkræver med det samme på vegne af det land, som pakken sendes til. De skriver sådan her om det:

The Amazon Global Program offers customers a unique service: duty and tax estimation during checkout and customs clearance on your behalf for certain eligible countries. When products are shipped to the eligible countries using eligible ship options included in the Amazon Global Program, an Import Fees Deposit will be estimated and collected for the shipment. With your authorization, such funds will be used by the carrier or another agent to pay the Import Fees on behalf of you (or the recipient’s behalf) to the appropriate authorities of the destination country[/QUOTE]
Fedt :smiley: tak for svar :slight_smile:

Jeg har en e-bogslæser (den hedder e-book et-eller-andet) fordi jeg døjer meget med at få hovedpine og kvalme af at læse på en skærm, da den har baggrundsbelysning. Men e-ink giver ikke hovedpine/kvalme, og den kan læses i direkte sol hvis man vil det (det før jeg så også kvalme af, så jeg sidder helst i skyggen). Min e-bogslæser er genial at have med, da de fleste bøger jeg læser er nogle moppedrenge og de er for tunge at slæbe på. Jeg elsker dog også almindelige bøger, og nogle ting skal man bare have i papirform, men… altså… jeg har Harry Potter bøgerne i 4 udgaver… På engelsk i papirform, på dansk i papirform, på engelsk som e-bøger og på engelsk som lydbøger… :ups: Jeg har ikke tænkt mig at skille mig af med papirbøgerne - dem som jeg bare MÅ eje og som bliver læst igen og igen, men jeg tror heller ikke jeg kommer til at anskaffe mig så mange nye papirbøger i fremtiden, med mindre bogen ikke udkommer som e-bog. Jeg har endda set at visse af mine kogebøger findes som e-bøger - det kunne være super fedt med en tablet til dem, for det er altså lidt irriterende, når man laver mad, at bogen pludselig bladrer af sig selv - og når man er så distræt som jeg, så kan det give nogle uheldige resultater i køkkenet (for de som kender FRIENDS, så tænk Rachels forsøg på trifli til thanksgiving). :ups: :tihi:

Kan bekræfte, hvad Lisbeth skriver, for nu har jeg gjort det, har jeg :slight_smile:

Man kan kun købe på det amerikanske site. Jeg prøvede både co.uk og de, og begge steder blev jeg henvist til com. Told og så videre bliver estimeret på forhånd. Bliver det mindre, får man penge retur. Hvad der så sker, hvis det bliver mere, husker jeg ikke, om der stod noget om.

Skulle man mene, at man kan nøjes med basisudgaven af Kindle, lader det til, at man kan købe den hos en svensk forhandler, der i hvert fald hævder at have 50 stk. på lager til postordre:

http://www.webhallen.com/dk-da/forbrugerelektronik/153572-amazon_kindle_6

De har også Touch-versionen på deres produktliste, men har ifølge egne oplysninger hverken på lager til postordre eller i butikker.

[QUOTE=galath;896731]Kan bekræfte, hvad Lisbeth skriver, for nu har jeg gjort det, har jeg :slight_smile:

Man kan kun købe på det amerikanske site. Jeg prøvede både co.uk og de, og begge steder blev jeg henvist til com. Told og så videre bliver estimeret på forhånd. Bliver det mindre, får man penge retur. Hvad der så sker, hvis det bliver mere, husker jeg ikke, om der stod noget om.

Skulle man mene, at man kan nøjes med basisudgaven af Kindle, lader det til, at man kan købe den hos en svensk forhandler, der i hvert fald hævder at have 50 stk. på lager til postordre:

http://www.webhallen.com/dk-da/forbrugerelektronik/153572-amazon_kindle_6

De har også Touch-versionen på deres produktliste, men har ifølge egne oplysninger hverken på lager til postordre eller i butikker.[/QUOTE]

Skønt - den bliver du glad for, er jeg sikker på! :slight_smile: Så vidt jeg husker, så dækker Amazon selv merudgiften, hvis de har estimeret tolden for lav - man risikerer ikke en ekstra regning.

Jeg har altid læst meget og var sikker på, at jeg aldrig ville kunne vænne mig til ebøger. Men jeg ææææælsker at læse på både min iPad og min kindle, og det er også godt for mine stakkels overfyldte bogreoler at jeg nu køber en del af underholdningen om ebøger. :ok:

[QUOTE=Camischa;896674]Men det var så løsningen! :slight_smile: Tak!

Og så tror jeg også mit problem er løst - Kindle Touch til mig, tak :-)[/QUOTE]

Præcis - jeg bruger også Calibre til at konvertere f.eks. pdf filer. På Amazon kan man hente et lille program der hedder Send to Kindle, som du smider den færdige fil i (formatet hedder mobi) - og vupti, dukker den op på Kindle (og i min iPhone ved samme lejlighed, hvis jeg vil det)

Jeg kan også fortælle at Amazon.com var ret hurtige til at sende - den landede her med UPS ca 4 arbejdsdage efter jeg havde bestilt! Jeg har basisudgaven, den fungerer fint til det jeg har brug for.
Jeg overvejer at bestille et omslag med lys i - for den opfører sig jo som en bog, hvilket vil sige at du ikke kan læse uden lys…

[QUOTE=Ann R;896774]Præcis - jeg bruger også Calibre til at konvertere f.eks. pdf filer. På Amazon kan man hente et lille program der hedder Send to Kindle, som du smider den færdige fil i (formatet hedder mobi) - og vupti, dukker den op på Kindle (og i min iPhone ved samme lejlighed, hvis jeg vil det)

Jeg kan også fortælle at Amazon.com var ret hurtige til at sende - den landede her med UPS ca 4 arbejdsdage efter jeg havde bestilt! Jeg har basisudgaven, den fungerer fint til det jeg har brug for.
Jeg overvejer at bestille et omslag med lys i - for den opfører sig jo som en bog, hvilket vil sige at du ikke kan læse uden lys…[/QUOTE]

Ihhhh, det er meget fristende bare at bestille en nu, men nu er der jo kun en måned + lidt til vi drager afsted, og jeg fandt faktisk ud af at man åbenbart kunne købe Kindle Touch til 99 USD i Best Buy på ‘tilbud’ … så må vi bare håbe at det stadig holder, når jeg kommer derover!

Jeg har købt min Kindle via den amerikanske hjemmeside. Men det fremgår tydeligt inden godkendelse af ordren hvor meget told udgør oven i prisen. Så der er ingen skjulte overraskelser :slight_smile:

Og fordi tolden så efterfølgende viste sig at være mindre end beregnet, så fik jeg 1-2 måneder efter et mindre beløb retur fra Amazon.

[QUOTE=galath;896639]
@Trekkie - jeg synes også, Thomas Hardy er lidt af en udfordring at sætte sig selv på, hvis man skal høre lydbøger. De er svære nok at læse på almindelig, gammeldags vis :uha:[/QUOTE]

Lad mig sige det sådan: HVIS ikke den bog var indtalt af Alan Rickman var det ikke en jeg nogensinde selv ville ha’ overvejet at gi’ mig i kast med. Men som det var… overraskede den egentlig positivt. Lidt … meh… handling… men det er jo den tids stil, og jeg fik lært sjove nye engelske ord undervejs :smiley: