Bøllen

[QUOTE=Skattekat;1267596]Jeg vil ikke have, at han spiser den nyrediet … så lærer han da aldrig, at det ikke er beregnet til ham :venter:
Vil prøve at opstøve noget RC i morgen, for det plejer at glide ned, når jeg af en eller anden grund, har det i huset :)[/QUOTE]

:tihi:

Tænker at det kun er nødvendigt for dig at blande noget i det gamle tørkost i et kort stykke tid. Han skal bare mindes om at det er mad og det er okay :slight_smile:

[QUOTE=PivC;1267588]Jeg ville købe enten en pose RC exigent eller RC maine coon og blande i det nuværende foder… Tror at han ikke gider det mere fordi de “minder” ham om dårlige tider.

Lidt ligesom at kamille the minder mange mennesker om forkølelse og snue.

Men hvis du blander noget i der dufter godt, så spiser han det sikkert igen og glemmer hans tosserier.

Jeg her aldrig mødt en kat der ikke elsker RC maine coon. Og exigent er til kræsne og småtspisende katte. Når han stjæler Midens mad, så er der jo ikke tørfoderet i sig selv der er et problem. Det er bare lige nøjagtig den blanding som han fik da han var syg.

Når du har nyrediæten i huset så kan du også prøve at blande en smule af det i hans nuværende tørfoder? Når du nu er sikker på han kan lide det :)[/QUOTE]Så har du ikke mødt mine mis. Vi har RC MCO i skålene pt og det er tydeligt det er de andre fodervarianter der bliver spist. Jeg vidste det egentlig godt, men da det var længe siden de havde fået det tænkte jeg en pose ville være nyt. Som sådant er fodret lige så ok som så mange andre fodermærker…mine mis gider det bare ikke, heller ikke selvom halvdelen ER MCO

Det viser sig, at der er noget om den der med beliggenhed - beliggenhed - beliggenhed … lige nu guffer han tørfoder i sig, af en skål jeg tilfældigvis kom til at stille på spisebordet
Jeg har meget travlt med at kigge på min computer, for han kigger sig hele tiden om … for tænk nu, hvis han heller ikke må spise af denne skål

:muhaha:

Dertil - skær ned på vådfoderet? Nu er han vant til at det serveres hyppigt og så han kan spise sig mæt, og så er tørkosten måske altså ikke helt så spændende. Men når du nu ved han kan og vil spise tørkost, så skær ned på mængden af vådkost og se om han ikke vender tilbage til tørkosten? :slight_smile: Det var i hvert fald sådan jeg oplevede det med May da hun fik fjernet tænder tredje gang :slight_smile: Ligesom med os, hvorfor spise kedelig rugbrød hvis man kan få en god hakkebøf :høhø:

Han har allerede været oppe på spisebordet for at ‘‘stjæle’’ tørfoder, selv om der står vådfoder … så min plan er, at få fat i noget RC (som de plejer at være vilde med) for at blande i spanden, for at gøre det endnu mere spændende :smiley:
Han må hjertens gerne spise vådfoder også, men der er åbenbart ikke så megen næring i det han har fået her på det sidste :slight_smile:

Som nogen af jer ved, er den gal igen med Bøllen … på tirsdag skal han i narkose igen og have fjernet i hvert fald 10 tænder :frowning:
Hvis han kun får fjernet de 10 tænder der er ramt af TR, er der alle 4 hjørnetænder og de små fortænder ml. hjørnetænderne i overmunden til bage.
Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre … skal jeg nøjes med de 10 tænder, få ryddet hele munden på ham, eller skal vi efterlade hjørnetænderne som de eneste?
Bøllen er lige fyldt 8 år (i går) og er ellers sund og rask.
Hvis I gider læse tilbage i tråden, vil I finde ud af at jeg havde store problemer med at få ham i gang med at spise igen efter operationen og det er min største frygt, at det skér igen … lige nu er han på antirobe morgen og aften og det er han ikke meget for at skulle spise, for han ved at der er noget fusk med i spillet (rører det ud i en klat vådfoder), det smertestillende (Loxicom) slikker han heldigvis i sig af min håndryg :slight_smile:

Hvad vil du gøre hvis han om 6 mdr får behov for at få fjernet resten?
Hvordan vil det være for jer begge

Jeg ville nok hellere kæmpe 1 gang mere end risikere det gentager sig så jeg ville fjerne alt… Men sæt dig ned og lyt til dit hjerte og bed Dyrelæge om vejledning pris mm som kan spille ind på beslutningen

Hvad vil du gøre hvis han om 6 mdr får behov for at få fjernet resten?
Hvordan vil det være for jer begge

Jeg ville nok hellere kæmpe 1 gang mere end risikere det gentager sig så jeg ville fjerne alt… Men sæt dig ned og lyt til dit hjerte og bed Dyrelæge om vejledning pris mm som kan spille ind på beslutningen

[QUOTE=Skattekat;1289101]Som nogen af jer ved, er den gal igen med Bøllen … på tirsdag skal han i narkose igen og have fjernet i hvert fald 10 tænder :frowning:
Hvis han kun får fjernet de 10 tænder der er ramt af TR, er der alle 4 hjørnetænder og de små fortænder ml. hjørnetænderne i overmunden til bage.[/QUOTE]
Jeg ville helt klart lægge ud med at forsøge at bibeholde hjørnetænderne, fordi det hurtigt kan blive til en træls omgang at fjerne dem! Specielt i undermunden har de lange rødder, og om ikke andet er de såmænd også med til at holde tungen inde! Og jeg synes ofte at det tager længere tid for katten at vende tilbage til fit for fight, når hjørnetænderne er fjernet, fremfor når man “bare” rydder resten.
VH
Susanne

Ja, jeg ville også efterlade hjørnetænderne, og så få fjernet resten af tænderne når han alligevel er i narkose. :slight_smile: Jeg fik ryddet munden på Ben, minus hjørnetænder i vinters, og det gik rigtig fint, og han trives med bare det (hans blev fjernet pga tandkødsbetædelse)

Jeg ville lade hjørnetænderne blive.
Sådan har vi gjort med Merlin og Bomben…
Og de har det begge godt og klarer sig fint…og kan bide igen hvis nu nogen skulle blive for frække :høhø:

Jeg har ikke lavet andet, det sidste par uger, end at tænke de ting igennem :slight_smile:
Har fået ca. pris på de 10 tænder vi er enige om skal fjernes, ved ikke om det løber op, hvis f.eks. hjørnetænderne skal fjernes.

[QUOTE=Susanne W;1289113]Jeg ville helt klart lægge ud med at forsøge at bibeholde hjørnetænderne, fordi det hurtigt kan blive til en træls omgang at fjerne dem! Specielt i undermunden har de lange rødder, og om ikke andet er de såmænd også med til at holde tungen inde! Og jeg synes ofte at det tager længere tid for katten at vende tilbage til fit for fight, når hjørnetænderne er fjernet, fremfor når man “bare” rydder resten.
VH
Susanne[/QUOTE]
Jeg er mest inde på, at bevare hjørnetænderne … har egentlig ingen ingen faglig viden, der understøtter det ønske, så det er dejligt med lidt erfaring :slight_smile:
Bøllen er desværre lidt som jeg selv, vi holder op med at spise, når vi er kriseramte … så forløbet skal være så skånsomt som muligt for ham :S
Der var intet at se på hjørnetænderne, på de nye røntgenbilleder … men der var jo heller ikke noget at se på de 10 tænder, for ½ år siden :surrender1:

Jeg valgte at få fjernet alle tænder på Sveske, incl alle hjørnetænder. Hun var 9 år og der er ingen grund til at lade tænderne sidde, når nu der var TR i en masse kindtænder…jeg ville ikke bare vente ½ år, nye røntgenbilleder, ny narkose og så hjørnetænderne ud.

Jeg valgte samme fremgangsmåde med min Burmilla i sin tid - hun var 13 og havde fået fjernet 2 kindtænder 3 gange med nogle ugers mellemrum - så bad jeg dem fjerne resten.

I øvrigt ved jeg ikke hvad din dyrlæge tager for “operativ fjernelse af en hjørnetand” - men jeg kan se, at jeg betalte 1.015 kr + moms pr hjørnetand på Sveske for 1 år siden, så det er ikke billigt.

Jer, der har valgt at lade hjørnetænderne blive, er det jeres erfaring at de ikke bliver ramt af TR (FORL som det også hed en gang)?
Hvor gamle var jeres katte, da de fik fjernet tænderne?

[QUOTE=Skattekat;1289150]Jer, der har valgt at lade hjørnetænderne blive, er det jeres erfaring at de ikke bliver ramt af TR (FORL som det også hed en gang)?
Hvor gamle var jeres katte, da de fik fjernet tænderne?[/QUOTE]
Varierende aldre - og jeg har kun yderst sjældent haft behov for at vi har fjernet hjørnetænder, og oftest kun en enkelt. Men det har så også været rigtigt træls, faktisk hver eneste gang. Alle de andre tænder har stort set ikke givet andet bøvl end at katten lige skulle ordentligt ovenpå efter narkosen. Hjørnetænder har vi helt andre og mere trælse erfaringer med, så derfor gemmer vi dem altid hvis det overhovedet er muligt.
VH
Susanne

Det er omkring 1,5 år siden Bomben fik fjernet sine tænder (ikke hjørnetænder og de små fortænder)
Hun var knap 8 da de blev fjernet og hjørnetænder er stadig fine og hun har det supergodt :slight_smile:
Merlin var samme alder mener jeg…eller var han 9, kan ikke lige huske det… i dag er han næsten 12 år og ved ham er alt også fint :slight_smile:

Det var jo i går, Bøllen var afsted igen og jeg har været et nervevrag i dagevis :S
Dyrlægen (der er oplært af Jens Ruhnau) ville ikke fjerne fortænderne i overmunden, hvis ikke de fejlede noget, for det stred i mod alt, hvad han har lært.
Han endte med at tage ekstra røntgenbillede (på husets regning) og resultatet blev, at fortænderne blev siddende og alle hjørnetænderne, resten er væk.
Operationen gik godt, men det var selvfølgelig en noget sølle Bamse-Bjørn jeg fik med hjem, dog var han vågen og opmærksom på, hvad der skéte omkring ham.
Jeg lod ham stort set være i fred resten af i går, sad bare og læste i en bog i nærheden af ham, så jeg kunne holde øje med ham.
Natten til i går sov jeg kun et par timer, så i går aftes var jeg godt smadret og gik tidligt i seng, men var alligevel vågnet igen efter tre timer og da jeg havde ligget en times tid, besluttede jeg at jeg lige så godt kunne stå op og se til Bøllen.
Klokken var ca. halv-tre og der var han edderfrisk og forlangte natmad! :uha:
Jeg rørte lidt a/d ud i vand og han kastede sig over det og nåede at spise ca. 2/3 dele af dåsen, inden han mistede interessen og jeg gik i seng igen med et kæmpe smil på læben :smiley:
Her til morgen har han både spist mere a/d, men også alm. (moset) vådfoder og han er så frisk, at Miden synes han er røvirriterende :venter:
Pyha! … jeg er SÅ lettet :wehu::juhu::hjertehop:
Jeg havde sådan frygtet, at skulle igennem den kamp igen, at få ham i gang med at spise … det har siddet i mine tanker konstant de sidste mange dage :S
Håber sådan at det bare bliver ved med at køre på skinner :kryds::kryds::kryds:

Fik jeg nævnt hvor glad og lettet jeg er?

:weee::high5::rundtosset:

[QUOTE=Skattekat;1289441]
Fik jeg nævnt hvor glad og lettet jeg er?

:weee::high5::rundtosset:[/QUOTE]

Det er bare dagens bedste nyhed :wehu::wehu:

Dejligt at høre :slight_smile: Jeg husker jo også, hvor mange problemer du havde med ham sidste gang. Men mon ikke også dyrlægen har taget højde for det i det omfang, det har været muligt?

De gav ham alt hvad de kunne komme i tanker om ville hjælpe, så måske har det gjort en forskel :slight_smile:
Men jeg tror måske også det spiller ind, at denne gang reagerede jeg noget hurtigere, fordi jeg kunne se de samme symptomer, så han var meget mere frisk før selve indgrebet.