Boycott TV3 "Det vildeste måltid"

Jeg vil gerne opfordre folk til at støtte op om den side der er lavet på Facebook. Siden handler om TV3 nye program som startede igår, hvor kendte danskere skyder og tilbereder et måltid af et eksotisk dyr.
Selv kan jeg overhovedet ikke se hvor underholdningsværdien er i at man slår dyr ihjel som andre kæmper for at bevare. :dokdok:

Et eksotisk dyr betyder jo ikke nødvendigvis et fredet dyr, så jeg kan ikke helt se,
at det er så slemt.

Men det er ikke et program, jeg har tænkt mig at se :slight_smile:

Så længe man skyder for at spise et dyr har jeg intet problem med det.
Jeg er selv kødspiser, så jeg er også skyld i mange dyrs død hvert år.

Men min respekt for at skyde dyr blot for “hyggens skyld” eller prestige ligger meget langt nede.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;806655]Et eksotisk dyr betyder jo ikke nødvendigvis et fredet dyr, så jeg kan ikke helt se,
at det er så slemt.
[/QUOTE]

Nej, igår gik de efter en impala - det er sydafrikas svar på et rådyr (sådan ca.) og der er masser af dem. Derudover foregår der altså også vildtpleje i andre lande end Danmark og der er derfor et vist antal dyr, der skal skydes hvert år - så hvorfor ikke lade en uddannet jæger (Camilla Ottesen) gøre det i samarbejde med en professionel jæger (Simon et-eller-andet-lokalt)?

Der hvor filmen knækker hos mig er at dette bliver gjort for fornøjelsen skyld og for at vise det i tv… altså gøres det for at underholde…

Jeg ser aldrig programmer, hvor aflivning af dyr foregår som et led i underholdningen. :thumbdown:

Det bliver vist i fjernsynet, men mon ikke det er en del af det jagtarbejde, der skal foretages? Det vil sige, at hvis hun ikke skød de dyr, ville andre gøre det? Der er mange krybskytter i Afrika, men mange steder gør de faktisk et kæmpearbejde for bevarelse af de vilde dyr (og det kræver, at der bliver slået dyr ihjel med jævne mellemrum)

Det er bare en smule formålsløst at vi får at vide i DK hvordan man tilbereder en, i denne omgang, Impala… Det er ikke et produkt du alligevel kan købe herhjemme. Jeg syntes det er sygt at man sender en flok kendte ned og slå dyr ihjel for underholdningens skyld. Jeg ville kunne forstå hvis det havde haft en oplysnende karakter… Men det har det ikke…!!! Det er et realiti program af værste skuffe… Hvis de har en overskuds mængde af en art af dyr, så var det bedre de brugte den til at bespise nogen af de mange millioner af mennesker der sulter i afrika. Det er min helt egen personlige holdning… Og jeg ved godt det ikke er alle der deler den… Men dem der deler den holdning, vil i ikke være søde og gå ind og give jeres holdning til kende på det link jeg har lagt ind;-) På forhånd tak;o))

Det er ikke et program jeg har planer om at se, men jeg har ikke problemer med at der bliver skudt dyr, som ellers har haft et godt/frit liv.

Til gengæld bliver min vrede vakt over buræg, burhøns, sødmælkskalve og især over Foie Grass :eksplosion::eksplosion::eksplosion:

[QUOTE=Marianne H;806675]Det er ikke et program jeg har planer om at se, men jeg har ikke problemer med at der bliver skudt dyr, som ellers har haft et godt/frit liv.

Til gengæld bliver min vrede vakt over buræg, burhøns, sødmælkskalve og især over Foie Grass :eksplosion::eksplosion::eksplosion:[/QUOTE]

Ja, jeg forstår ikke, at nogen kan spise det med god samvittighed :thumbdown:

Det sidste bliver serveret meget i kongehuset, har jeg læst, da det er Prinsens livret. :dokdok:

Jeg har selv været i Afrika og her spises der i meget stor grad vildt.

Det er helt almindeligt at spise: Impala, Kudu, Gnu, Zebra, struds, mm.

Der spises ikke dyr, der på nogen måde er truede, og de nedlagte dyr er ofte skudt som en del af den almindelige vildtpleje. Her skydes hvert år mange dyr for at holde bestanden sund og i ligevægt med det omgivende økosystem.

I Sydafrika kan turister mod betaling få lov at jage nogle af disse udvalgte dyr. De tager med en erfaren ranger ud i bushen og få udpeget det dyr, der må nedlægges. Skindet for turisten og kødet gå til den lokale slagter eller reservatejer. Beløbet som turisten betaler for denne jagt går ,udover en lille del til reservatets ejer, til vildtpleje og støtte af truede dyr i hele landet. Så det er altså godt for en hel del.

Kødet er godt og hvorfor skulle det dog gå til spilde. Hvis programmet skaber interesse for eksotisk vildtkød, så give det jo bare disse lande endnu en mulighed for at skabe lidt indtjening. Kødet vil jo nok kunne sælges heroppe til mere end 3 gange prisen hos dem selv.

Intet er sort eller hvidt og jeg kan ikke se noget ondt i programmet (som jeg godt nok ikke selv kan se) Camilla Ottosen er så vidt jeg er informeret en erfaren jæger og jeg er sikker på, at der ikke skydes nogle som helst truede dyr.

[QUOTE=Marianne H;806675]Det er ikke et program jeg har planer om at se, men jeg har ikke problemer med at der bliver skudt dyr, som ellers har haft et godt/frit liv.

Til gengæld bliver min vrede vakt over buræg, burhøns, sødmælkskalve og især over Foie Grass :eksplosion::eksplosion::eksplosion:[/QUOTE]

også min meget endda… men det har jo ikke noget med storvildt at gøre…

Jeg er HELT enig med Hanne, at gøre det bare for at lave et tv show er totalt uhørt i min verden. Herhjemme ER programmet boykottet, og mine børn har givet udtryk for det samme. Fredet eller ej, det er kun for underholdningen, det er i hvert fald ikke fordi de er sultne, men det er der til gengæld mange mennesker i verden der er.

Jeg kan altså ikke se det “forhadte” i sådan et program :surrender1:
IMO er der mange andre “underholdningsprogrammer” der er værre - boksning f.eks. eller jackass. Hvis jeg ikke bryder mig om at se programmerne, så finder jeg et andet program eller trykker på OFF-knappen :slight_smile:

Underholdningsprogrammer er nu engang, hvad underholdningsprogrammer er - dette gider jeg slet ikke se, men jeg kan ikke se, hvad problemet er ved det :slight_smile:

næhh og måske så alligevel lidt, set fra et dyrevelfærds synspunkt, storvildt har levet et liv på godt og ondt, men rimelig frit for menneskers indblanding, og et godt liv og så en hurtig død er vel ikke så ringe, uanset om det er en zebra eller en gris…

Jeg har intet problem i, at Camilla Ottesen tager til Afrika på jagtrejse og bidrager økonomisk til en nødvendig vildtpleje ved reguleringsjagt…
Jeg kunne også se det fornuftige i, at kameraholdet skulle med, hvis det var for at jeg som jæger kunne lære noget om storvildtjagt…

… men at det er tv3, som laver et underholdningsprogram, hvor de skyder og æder et dyr… tja det er jo i princippet bare et rip-off af “nak og æd”-programmet… :S
“nak og æd” så jeg med glæde, for det gav mig som jæger nogle fantastiske muligheder for at tilberede det vildt jeg kunne skyde på jagt herhjemme i DK. Og jagtdelen var også beskrevet på en helt anden facon end det bliver her i TV3’s udgave :S

Jeg bryder mig meget lidt om “jagt for underholdningens skyld”…
Hvis TV3 nu sagde at al overskud fra underholdningsprogrammet nu gik til vildtplejen dernede, så fint - så så jeg det gerne, for så havde programmet anden værdi end bare underholdning, og så ville udgangspunktet med programmet også være noget HELT andet! :S
lige nu er det et underholdningsprogram, som tager ned og skyder og spiser nogle dyr - dyr som vi herhjemme ikke kan lære noget om alligevel ift. tilberedning af - for vi kan ikke selv få fat i den type kød i almindelig handel (heldigvis!). og jagtdelen er så elendigt beskrevet alligevel, at selv “Dianas Jagtrejser”'s gamle vhs videoer om storvildtjagt er meget bedre beskrivende! :S

Det ER 100% underholdning for Danmark, en pengemaskine som går direkte til TV3 - og det er som end det eneste jeg har i mod det program :S
De betaler ikke andet end “alm. jagtpris” for det de skyder - som alle andre udenlandske jægere gør…
og så vil jeg faktisk hellere, at den licens på det dyr sælges til en anden jæger, som ikke skyder dyret for at lave et underholdningsprogram og tjene pengene ind på licensen gange mange til sig selv :S

smiler… ja jeg kan godt se det fra den side… og det jeg kan gøre der, det er at ikke købe det… og jeg er også total modstander af det, og underskriver og viser min mening om dette også…

Var det ikke en idé at tjekke fakta før man fordømmer?

TV3 sender ikke “en flok kendte” ned for at skyde dyr, hele programrækken er med Camilla Ottesen der rent faktisk er en habil jæger og Timm Vladimir der godt nok ikke har en kokkeuddannelse, men har nyhedsinteresse indenfor madlavning som vinder af den første danske MasterChef.

Der bliver ikke skudt fredede dyr. Hvorfor I alverden skulle de dog skyde fredede dyr for så at vise det i fjernsynet? Det er da ren idioti for så viser de jo selv beviserne der kan give kæmpe bøder og fængselsstraf.

Dyrene bliver ikke “spildt”. Der bliver udvalgt noget kød som Timm Vladimir skal tilberede efter bedste evne i felten og resten af dyret bliver givet til et landsbysamfund i nærheden af hvor de optager det pågældende program.

Det er i bund og grund ikke andet end en mere international udgave af DR-programmet “Nak og æd” der har kørt i to sæsoner nu uden større polemik?

Misforstå mig ret. Jeg regner ikke selv med at skulle se programmerne. Jeg har ikke den store interesse i at se dyr blive skudt på tv, ligesom jeg ikke har lyst til at se programmer fra slagtehuse.

Men så længe dyrene bliver nedlagt korrekt af en rigtig jæger og derefter bliver brugt ned til sidste brugbare del, så kan jeg ikke se problemet i at lave det til et tv-program. Det er jo ikke anderledes end alle de jægere - inklusive danskere - der rejser til Afrika hvert år for at deltage i jagtture og nedlægge et lovligt bytte. Og så er det måske alligevel, for jeg aner ikke hvad der sker med kødet fra nedlagt bytte på en jagttur?

Ih, altså så meget der kan nå at blive skrevet imens man selv forfatter et langt indlæg :wink: