Enig…
[B]Lad os holde os til trådens emne…
Uintelligente kommentarer kan rapporteres - fremtidige indlæg skal herefter handle om trådens emne og alle meninger om dette er naturligvis velkomne!
Dem der ikke forstår dette inkasserer gule kort![/B]
Jeg kan heldigvis ikke se TV3.
Meget kort min holdning til programmer med slagtning/holdning til jægere/holdning til buræg/høns:
-
Jeg vil ikke se et dyr blive slået ihjel, hverken ved dyrlægen, blive skudt eller spist af en løve. Jeg kan dog godt selv slå et dyr ihjel hvis det er kommet til skade (nødslagtning).
-
Jægere: Hvis de er i et med naturen og selv spiser det de skyder: Fint med mig. Jeg har ikke respekt for dem der kører fra mark til mark, jager ænderne op, plaffer i 5 min., sætter sig ind i bilen igen og kører videre til næste mark for at plaffe videre.
Men tilbage til emnet: Hvis jeg kunne se TV3 ville jeg ikke se det, og uden at have sat mig ind i hvad der skydes i programmet, så vil jeg ikke se det fordi der bliver slået dyr ihjel i programmet. Jeg kan ikke lide det.
Er enig med Tanja…
Jeg bryder mig heller ikke om jærger, når de jæger for at jærge, altså underholde sig selv…
og jeg er også modstander af at holde mange dyr på meget lidt plads… slagte og brugs dyr skal have en god opvækst… Jeg er en af dem, der heller spise meget lidt kød, tja, nu spiser jeg ikke meget kød…
Det er vældig fint ikke at kunne lide at se dyr blive dræbt på tv… fred være med det.
Vi er nogle som ikke bryder os om de der meget malende beskrivelser af dyremishandling, der ofte fremkommer i en tråd som denne (ofte for at fremhæve hvorfor man tager afstand fra noget helt andet)… Er det mon muligt at man/ jeg kan bede Tanja om at få ændret det afsnit i sit indlæg?
Grafisk udpensling af mishandling i alle grumme detaljer kan gives såfremt det ønskes på pb…
Og ja - jeg er sart ![]()
Må jeg minde om kattegales regler og hvad der udløser kort. Punkt 5. Grafisk beskrivelse af dyremishandling, overgreb mod børn eller analogier til krigsforbrydelser
[QUOTE=Tanja Pedersen;807183]Jeg kan heldigvis ikke se TV3.
Meget kort min holdning til programmer med slagtning/holdning til jægere/holdning til buræg/høns:
-
Jeg vil ikke se et dyr blive slået ihjel, hverken ved dyrlægen, blive skudt eller spist af en løve. Jeg kan dog godt selv slå et dyr ihjel hvis det er kommet til skade (nødslagtning).
-
Jægere: Hvis de er i et med naturen og selv spiser det de skyder: Fint med mig. Jeg har ikke respekt for dem der kører fra mark til mark, jager ænderne op, plaffer i 5 min., sætter sig ind i bilen igen og kører videre til næste mark for at plaffe videre.
Men tilbage til emnet: Hvis jeg kunne se TV3 ville jeg ikke se det, og uden at have sat mig ind i hvad der skydes i programmet, så vil jeg ikke se det fordi der bliver slået dyr ihjel i programmet. Jeg kan ikke lide det.[/QUOTE]
Godt indlæg!
Jeg kan ærlig talt ikke hidse mig op over det der program (nu har jeg ikke set det - så min udtalelse er baseret på hvad jeg hurtigt lige kunne finde på google, FB og hvad der ellers står i tråden).
Så længe dyret, om det så måtte være en afrikansk zebra eller en dansk torsk, ikke lider unødig overlast - så er det da noget af det mest naturlige i verdenen, at vi slår dem ihjel og spiser dem.
Jeg ville ønske at det var økonomisk og praktisk muligt, at jeg kun købte kød fra små, lokale gårde. Det er det dog desværre ikke, så der ryger oftest “industri kød” i min indkøbskurv.
Samtidig er det dog langt fra hver dag at jeg spiser kød. (Det ville jeg dog helt klart gøre, hvis jeg kunne få det til at hænge sammen, dyrevelfærdsmæssigt og økonomisk.)
Når TV3 bruger penge på at producere sådan et program, er det jo fordi de kan tjene det ind igen. Det er åbenbart den slags programmer “folket” vil have. Det kan godt være at TV3 er en “kynisk pengemaskine” … men tænk lige over, hvem det er, der i sidste ende bestemmer programfladen.
[QUOTE=Tanja Pedersen;807183]Jeg kan heldigvis ikke se TV3.
-
-
Men tilbage til emnet: Hvis jeg kunne se TV3 ville jeg ikke se det, og uden at have sat mig ind i hvad der skydes i programmet, så vil jeg ikke se det fordi der bliver slået dyr ihjel i programmet. Jeg kan ikke lide det.[/QUOTE]
Jeg har fået en henvendelse fra admin om at jeg skal slette punkt 3, da jeg overtræder reglementet for brug af siderne. Admin: Hvis I mener jeg er gået over grænsen med mit indlæg, må I fjerne hvad jeg har skrevet.
Jeg kan slet ikke se programmet og er heller ikke specielt interesseret. Men er det som her skitseret har jeg ikke det store problem. Jeg er ikke vegetar, og jeg holder rovdyr… andre dyr dør for at både jeg og kattene kan spise. At jeg ikke ser dyret blive slået ihjel ændrer ikke det faktum. Heller ikke om drabet bliver filmet eller ej.
Men jeg undrer mig over den her:
[QUOTE=Tanja Pedersen;807183]
- Jeg vil ikke se et dyr blive slået ihjel, hverken ved dyrlægen, blive skudt eller spist af en løve.[/QUOTE]
(min fremhævning)
Jeg græder jo stadig over at jeg ikke kunne være der for min kat, da han døde hos dyrlægen. Der er intet jeg hellere ville end ændre det. Jeg ville så gerne have været der, for hans skyld.
Så jeg undrer mig over denne udtalelse? Eller tænker du på en anden situation, jeg ikke lige havde overvejet? Forstå mig ret - jeg vil bare gerne forstå dig?
[QUOTE=Ann R;807237]
Jeg græder jo stadig over at jeg ikke kunne være der for min kat, da han døde hos dyrlægen. Der er intet jeg hellere ville end ændre det. Jeg ville så gerne have været der, for hans skyld.
Så jeg undrer mig over denne udtalelse? Eller tænker du på en anden situation, jeg ikke lige havde overvejet? Forstå mig ret - jeg vil bare gerne forstå dig?[/QUOTE]
Jeg deler din undren Ann…
Så har jeg set programmet.
Glimrende program med smukke optagelser.
Jeg kunne godt tænke mig at smage Timms zebraboller ![]()
Jeg har fravalgt at spise kød, da jeg gerne såvidt muligt vil leve uden at tage liv (for planter er naturligvis også levende - forskellige mennesker har blot forskellige grænser for hvornår noget bliver for levende: for nogen går grænsen først ved at indtage andre mennesker, for andre går den ved at indtage kæledyr og for endnu andre dyr i det hele taget, osv.).
…Og netop derfor kan dette program ikke få mig op af stolen (mere end jeg sædvanligvis befinder mig oppe af stolen:p): et dyr er et dyr.
Og om de slagter en gris der ender i køledisken eller skyder et tilsvarende (forekomst-mæssigt) dyr på en afrikansk savanne kan være det samme i den forstand, at der i begge tilfælde foregår et “drab” af et dyr.
Jeg synes faktisk at det på sin vis er positivt at man i en sådan udsendelse erkender det faktum at der sker et drab - hvis man er ukomfortabel med, at man slår dyr ihjel for at spise dem, kan man holde op med at spise dyr.
Jeg har langt lettere ved at forholde mig til kødspisere der har en forståelse af, at der er en sammenhæng mellem koen på marken og kødet i køledisken.
Selvom jeg ikke selv spiser kød, slipper jeg ikke helt for at forholde mig til kød: jeg har to kødspisere i huset…
Nemlig mine katte - hvor jeg er så heldigt indrettet, at jeg kan leve på plantebaseret kost eller kombi-kost som det passer mig, er mine katte kødædere fra naturens side og de skal have kød.
Når jeg udvælger tør- og vådfoder tænker jeg meget over, hvor det kommer fra … og jeg ville til hver en tid vælge lad os sige et produkt baseret på vildt levende gnu fra savannen, der har levet frit i naturen og en tilfældig dag møder en jæger på sin vej fremfor et produkt baseret på et almindeligt forekommende europæisk landdyr, der har haft dårlige livsbetingelser.
Jeg efterstræber faktisk at finde kattemad der kommer fra vildt (lettest med fisk), men jeg må selvfølgelig tit nøjes med fritgående.
Min pointe er: et dyr er et dyr og nogle mennesker spiser dyr - hvilke dyr er underordnet. Og uanset hvordan man vender og drejer det er der foregået et drab før dyret ender på din tallerken.
Programmet gør for mig at se intet andet end at udpensle for seeren at der er en sammenhæng mellem det dyr vi kan opleve i naturen og det kød vi spiser. … Hvori er det provokationsfaktoren består?
At det er underholdning? - Jeg kan komme på langt værre eksempler på underholdning på tv (og nogen af dem finder jeg endog selv underholdende - gisp!) - hvad med de programmer, hvor de “genspiller” forskellige bestialske mordsager fra “det virkelige liv”. Det er da en bizar form for underholdning. Og at det er fiktion gør det vel egentlig ikke mindre bizart (CSI osv.) - og jeg vil gerne understrege, at jeg selv synes det er død (haha) spændende at se fx CSI.
Nogen har allerede nævnt Paradise - de klip jeg har set på TV har været vanvittigt morsomme omend samtidigt utroligt deprimerende.
Jeg ville ikke selv gide se på nogen, der kører rundt og skyder dyr, men jeg har et helt afslappet forhold til, at der er nogen der filmer den proces der skaffer mad på tallerkenen i mange hjem.
Der er mange, mange, mange, maaange ting jeg skulle hidse mig op over, før jeg kastede mig i rette med nævnte program.
Heldigvis har jeg ikke TV, så jeg behøver ikke bekymre mig om alt det pladder i hverdagen. ![]()
[QUOTE=Ann R;807237]
(min fremhævning)
Så jeg undrer mig over denne udtalelse? Eller tænker du på en anden situation, jeg ikke lige havde overvejet? Forstå mig ret - jeg vil bare gerne forstå dig?[/QUOTE]
jeg tror det handler om at det ganskel enkelt gør for ondt…
Jeg mistede jo min Pepper for noget tid siden… han var højt elsket af naboen som også “ejede” ham… sådan lidt… og naboen var med ved dyrlægen da Pepper skulle sige farvel. Men han måtte gå da Pepper skulle have sprøjten for han kunne slet ikke se det… Pepper var glad og spandt… og jeg tror tanken om tabet blev for overvældende…
[QUOTE=Battlestar;807420]jeg tror det handler om at det ganskel enkelt gør for ondt…
Jeg mistede jo min Pepper for noget tid siden… han var højt elsket af naboen som også “ejede” ham… sådan lidt… og naboen var med ved dyrlægen da Pepper skulle sige farvel. Men han måtte gå da Pepper skulle have sprøjten for han kunne slet ikke se det… Pepper var glad og spandt… og jeg tror tanken om tabet blev for overvældende…[/QUOTE]
Åh ja, det gør ondt. Så ondt. Alt for ondt.
Men jeg kan slikke sårene senere, det handler ikke om mig - i situationen er det det absolut sidste jeg kan gøre for katten, og jeg synes jeg skylder at være hos min ven til det sidste, uanset min egen smerte. På samme måde som når jeg har siddet hos et døende familiemedlem.
Og jeg ved jo nu af erfaring at det gør meget, meget mere ondt på min sjæl ikke at have været der.
Men vi er jo forskellige. Selvfølgelig.
hold da op en debat… men for søren, som sagt før, hvorfor oprette den, hvis andre med anden holdning ikke må sige deres mening? ![]()
hvis man ikke vil høre andre argumenter kan man vel holde det for sig selv og bare slå over på en anden kanal ![]()
ps. jeg ser det med stor fornøjelse og er enig med Vivi i at jeg hellere vil se en zebra eller en gnu blive skudt mens de står på den fri savanne, hvor de har det godt istedet for en udsendelse i TV avisen hvor kyllinger der bliver mishandlet. sorry to say it… så længe de ikke skyder dyr der er truede og dyret ikke lider er jeg med på skærmen ![]()
[QUOTE=Ann R;807448]Åh ja, det gør ondt. Så ondt. Alt for ondt.
Men jeg kan slikke sårene senere, det handler ikke om mig - i situationen er det det absolut sidste jeg kan gøre for katten, og jeg synes jeg skylder at være hos min ven til det sidste, uanset min egen smerte…[/QUOTE]
Ja sådan har jeg det osse, det er den sidste kærlighedserklæring til en ven der har været og er højt elsket, den sidste tryghed, det skylder jeg, så må smerten vente til det er overstået
[QUOTE=Battlestar;807420]jeg tror det handler om at det ganskel enkelt gør for ondt…
Jeg mistede jo min Pepper for noget tid siden… han var højt elsket af naboen som også “ejede” ham… sådan lidt… og naboen var med ved dyrlægen da Pepper skulle sige farvel. Men han måtte gå da Pepper skulle have sprøjten for han kunne slet ikke se det… Pepper var glad og spandt… og jeg tror tanken om tabet blev for overvældende…[/QUOTE]
![]()
![]()
Jeg har også mistet min Nabo-kat Buster - i går var det 14 dage siden, han blev lagt til at sove.
Jeg savner ham så meget - har trods alt set ham næsten hver dag i mere end 10 år
- og jeg passede ham de sidste 5 dage - mens hans mor var på ferie.
Og der var han godt nok sølle at se til ![]()
![]()
Men jeg kan slikke sårene senere, det handler ikke om mig - i situationen er det det absolut sidste jeg kan gøre for katten, og jeg synes jeg skylder at være hos min ven til det sidste, uanset min egen smerte. På samme måde som når jeg har siddet hos et døende familiemedlem.
Og jeg ved jo nu af erfaring at det gør meget, meget mere ondt på min sjæl ikke at have været der.
Men vi er jo forskellige. Selvfølgelig.[/QUOTE]
SÅ enig. Jeg synes også man skylder sin dyr, at man er der netop på dette tidspunkt. At katten føler sig tryg sammen med
ejeren til det sidste. Men jeg tror også, at det er vigtigt for os mennesker at få det sidste farvel med. Det gør sorgen nemmere
at man har været der sammen med dem til det sidste. Svært - ja, jeg tuder hver eneste gang. Men for mig er det vigtigt.
Til diskutionen iøvrigt - nu har jeg ikke TV - men jeg ville da langt hellere se et sådant program end de der tåbelige programmer
hvor mennesker opfører sig tåbeligt i junglen eller i et hus eller hvor de nu skal testes og afsløres.
Men jeg ser altså ekstremt lidt TV - kun hos naboer og venner - sådan en gang om måneden eller så.
Men vi er jo forskellige. Selvfølgelig.[/QUOTE]
så enig… Der sætter jeg mig selv til side… åhhh sidste gang jeg blev nød til det, der skreg ja nej, selv min dyrlæge græd, og kunne næsten ikke bære det, men jeg var der og krammede hende, til det sidste… Ja det gjorde ondt meget ondt, men min dejlige tøs skulle ikke forlade denne verden, uden mine arme omkring hende.
Ja jeg nærer dælme heller intet ønske om at se dette program. Jeg synes jo så generelt at jagt er ganske svineri, men derudover synes jeg da blot det bliver værre, af at dette bare bliver gjort for underholdningens skyld.
Forstår så sandelig ikke at man ønsker at sidde og glo på et program hvor dyr bliver slået ihjel.
Så fra min side var dette program skam allerede boycuttet.
- Men hvor kom jeg lige til at skraldgrine af kommentaren: “Jeg har til gode at møde en skyldig ko”

Har du aldrig mødt sådan en rigtig forbryder ko?