Har i nogensinde forsøgt at parre en ragdoll med en british shorthair, eller i hvert fald fået killinger af denne blanding?
Hvis ja, hvordan kom killingerne til at se ud?
Har i nogensinde forsøgt at parre en ragdoll med en british shorthair, eller i hvert fald fået killinger af denne blanding?
Hvis ja, hvordan kom killingerne til at se ud?
hvorfor hulen skulle man parre de 2 racer sammen?
killingerne vil blive korthåret og uden nogen form for maske så vil sikkert ligne huskatte
øh de vil se særpræget ud… Hvorfor dog gøre det? Og det kan da blive en dyr og træls affærde når der kan være arvelige defekter i racerne… Jeg turde ikke få en killing for jeg vil være sikker på at købe fra sunde linjer og det tvivler jeg på at avleren i dette tilfælde vil være klar over om linjerne er…
Derudover er de fleste her inde registret fife eller tica opdrættere og vi må ikke eksperimentere med at krydse racer der ikke er søskende racer uden helt specielle tilladelser… Vi må ikke og (heldigvis oftest) vil heller ikke give tilladelse til at vores katte bliver brugt til racekryds
så er der øjenfarven hvor Ragdolls ALTID er blå på britten flere forskellige.
En britte er copy og bred en Ragdoll lang og stor og bred
De blå øjne følges jo med maskerne, dem skal man heller ikke regne med at få glemte jeg i mit tidligere indklæg godt du lige nævnte det. Så vil man gøre det for de smukke blå øjne bliver man også skuffet
[QUOTE=tzari;1255411]hvorfor hulen skulle man parre de 2 racer sammen?
killingerne vil blive korthåret og uden nogen form for maske så vil sikkert ligne huskatte[/QUOTE]
Øh det kommer vel an på hvad der ligger bag briten ? Nogle bære jo på både langhår og maske… Eller er masket. Men som
i andre kan jeg slet slet ikke se nogen grund til at parre disse 2 racer… Der er skønne racer nok , så hvorfor blande dem sammen ?
[QUOTE=Bsragdoll;1255409]Har i nogensinde forsøgt at parre en ragdoll med en british shorthair, eller i hvert fald fået killinger af denne blanding?
Hvis ja, hvordan kom killingerne til at se ud?[/QUOTE]
De vil i hvert fald ikke arve nogle af de særegne træk, der kendetegner de to racer, i ren form. En ragdoll er semilanghåret uden underuld, mens en brite er korthåret med underuld, så der er rigtig mange måder pelsen på en blandingskilling kan gå helt galt og blive umulig at holde. Farvemæssigt, både pelsen og øjnene, who knows? Temperament, heller ikke til at forudsige.
Jeg ville aldrig, aldrig, aldrig købe killinger efter sådan en blanding. Det kan næsten kun gå galt. Når man blander forskellige racer, kan man risikere at kombinere gener på mange uheldige måder. Kun BYB’er blander racer så uforsvarligt. Nej tak, siger jeg!
[QUOTE=GitteS;1255455]Øh det kommer vel an på hvad der ligger bag briten ? Nogle bære jo på både langhår og maske… Eller er masket. Men som
i andre kan jeg slet slet ikke se nogen grund til at parre disse 2 racer… Der er skønne racer nok , så hvorfor blande dem sammen ?[/QUOTE]
Hvormange maskede briter ser du i DK(ja de findes men synes ikke rigtig man ser dem i dk) og hvad er odds for en tilfældig british shorthair(måske uden tavle nu der overvejes at parre den med en ragdoll) bærer på langhårs genet. Jeg vil finde det ret usandsynligt at en tilfældig british shorthair i dk bærer på maske og langhårs gen så er det det man håber med denne parring vil jeg mene succes sandsynligheden er pænt lav.
Der er efterhånden en del colorpoint briter efterhånden der er indtil flere opdrættere af dem i DK
Og langhår det dukker altså “jævnligt” op.
men det gør ikke krydsning mere “ok”…
Jeg synes nu ikke der er så få, som har maskede briter. Jeg kender personlig tre der opdrætter eller ejer maskede briter…Så hvis det er en masket brite med blå øjne man går efter, så er det bestemt mulig - Hvor ville jeg dog hade hvis to så skønne racer bliver blandet sammen. Alle deres særegnede sindelag, vil jo blive det rene mix-max, og det vil ikke være godt for nogen af racerne. Jeg selv ELSKER briter. Både for deres udseende, men bestemt osse for deres måde at være på, og det får jeg kun hvis jeg har ‘ægte’ briter
Det kunne give nogle virkeligt interessante HCM tilfælde, hvis man lige får hevet en mutation ind fra begge racer…!! Good luck with that…
Hvorfor blande to så smukke og unikke racer :? Jeg har stor respekt for det KÆMPE arbejde opdrætter ligger og har lagt i katteracerne og hvorfor “ødelægge” dette? Jeg forstår ikke lysten til at ville lave en masse krydsninger og blandinger af racer… Hvorfor ikke værne om de smukke og unikke katteracer som findes?? For mig lugter det lidt af BYB’er…
Hvis man vil have en dejlig huskat sidder der fx 150 og søger nyt hjem på Dyrenes Beskyttelses Internat alene i lille Balling/Spøttrup lige nu. Der er ingen grund til at begynde at lave flere.
Men her skulle være nogle - men hvordan en blanding falder ud ved man jo aldrig
Rent etisk synes jeg så bare, at når der er SÅ mange der søger ejere, så bør man ikke gøre det.
jeg vil normalt ikke støtte op om at blande racer, fordi jeg synes opdrættere gør et kæmpe arbejde for de racer de arbejder med, og det arbejde “ødelægger” man lidt og/eller sætter ikke pris på, ved at blande racer sammen.
men for pokker, hvor vil jeg gerne blande en perser med en skovkat selv, hvis jeg fik chancen. Jeg er nemlig ret overbevidst om, at det er disse to racer der er i Mijv, og hun har altså en super lækker personlighed !
hvorfor vil du blande de to racer sammen?
Jeg er enig med de andre om, at det ville være dumt at blande de to racer.
Jeg tænker det ville give en temmelig umulig pels , foruden hcm problematikken.
Det kunne nu være rigtig spændende at høre hvorfor trådstarteren ‘måske’ overvejer en krydsning mellem netop disse to racer. Hvad håber man der kommer ud af det ? Er det udseendet man går efter, eller er det sindelaget ?
Jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at trådstarter slet ikke har svaret i tråden efter at have oprettet den:S Faktisk ser det ud til, at dette er trådstarters eneste indlæg på forum indtil videre…
Trådstarter har vist heller ikke været på siden indlægget blev lavet…