Bruger I åben eller lukket kattebakke?

Hej alle :slight_smile:

Ja, som overskriften siger, bruger I åben eller lukket kattebakke? Og er der nogen særlig grund til at I bruger det ene fremfor det andet? :?

Jeg spørger både fordi jeg er lidt nysgerrig overfor andres kattehold, og så fordi jeg selv bruger en lukket kattebakke, men lemmen og et stykke af loftet er skubbet væk. Egentlig vil jeg gerne lukke bakken, da mit 4 kvm badeværelse ellers hurtigt kommer til at lugte lidt, når katten lige har besørget. Men jeg synes han står lidt underligt inde i bakken, når den er lukket. Og jeg synes ellers min kat er en normal størrelse kat, så jeg ved ikke om det bare er normalt at de står lidt underligt… :gruble:

Her brugte vi til at starte med en lukket en af slagsen, men der lugter simpelthen forfærdeligt inde i sådan en syntes jeg, så det ville jeg ikke byde mine katte :S vi købte så i stedet for sådan en stor gennemsigtig opbevaringskasse til det, så der ikke kommer grus ud over hele gulvet, og så har du selvfølgelig ret i at det lugter lige når de har brugt den, men så slemt syntes jeg nu heller ikke det er, når man bare bruger noget godt grus, så er lugten lyn hurtigt væk igen :thumbup:

Åben.
Har altid brugt åben bakke.

Årsag: Hvis du synes det lugter for meget på 4 kvm, mon så ikke det er endnu værre i en lukket bakke :?
Da jeg arbejdede på dyreklinik fik vi jævnligt urenlige katte ind til undersøgelse, der var ikke andet galt end bakke med låg. Da låget blev fjernet blev katte(ne) renlige igen.

:slight_smile:

Her hjemme har vi to lukkede bakker, dog hvor lågen er pillet af.

Lige da vi fik kat nr 3 (Sirius) havde vi en lukket pakke, for det var hun vant til, men efter 3-4 dage fjernede jeg den for det var KUN den lukkede der blev brugt, så vi skiftede den ud med en lukket bakke i stedet. Lågen er fjernet fordi kattene ikke kan lide at gå igennem dem, plus Felix tit sidder med hoved og det meste af forkroppen ude af bakken :tihi:

En anden grund til at har fjernet lågen er også jeg har en ide om at det kommer til at lugte slemt inde i kassen når der ikke rigtig er noget udluftning og det synes jeg er synd for katten :slight_smile: plus jeg synes faktisk ikke vi døjer med at det lugter heller ikke efter der er lavet stort. Vores kattegrus tager lugten i løbet af ganske få minutter :slight_smile:

Begge dele :smiley: Jeg har… vent jeg tæller…5 bakker her lige nu og 2 er åbne mens tre er lukkede - så kan man som kat VÆLGE og valg er altid godt

to lukkede bakker (uden klap)

En åben (helt uden den øverste del)

2 maxi bakker med låg, men uden flap. Fordi jeg har to gravemaskiner, der ellers ville sende dynger af grus i alle retninger. De sender stadig gruset ud af bakkerne med låg, men med kun én åbning er det i det mindste muligt at kontrollerede retningen, så man kan lægge noget under :slight_smile:

2 bakker der er lukkede - men begge uden “klap”. Den ene har jeg fået af min farmor, som ikke længere har kat - og den model har ingen klap foran. Den anden har jeg selv købt, og hørte herinde det var bedst uden klap, men alligevel en lukket bakke, så derfor blev det den model. :slight_smile:

Herhjemme bruger vi primært lukkede bakker uden låge. Pt. har vi 1 fællesbakke, da de primært vil bruge den samme.
Vi har dog ekstra (2 små åbne 1 stor lukket) bakker stående i tilfælde af, at der bliver behov for det.

Vi bruger åbne bakker :slight_smile: ( Stor Samla fra IKEA og Almindelige)

Hov, glemte lige grunden til hvorfor…:høhø:

Odin kunne kun få nærmest overkroppen ind i de almindelige størrelses lukkede bakker og så blev numsen altså udenfor når han skulle på WC :ups:
Vi købte så en Jumbo-bakke (med låg), men den var svær at få plads til pga. dens form, og åbningen sad så lavt at de (Læs: Waldo) kunne bruge jeg ved ikke hvor længe på at skrabe grus ud :venter:
Så det blev til en Samla kasse fra Ikea i stor størrelse som jo så er åben, men med høje kanter så der ikke bliver slæbt for meget grus ud :thumbup:

Det duer dog ikke kun med Samla bakker til når her engang kommer killinger, så vi har beholdt nogle stykker af de almindelige også.
Og her lugter det ikke slemt når de har været på bakken :slight_smile:

Vi bruger begge dele.
Grund ja vi har nogle der kun vil bruge lukket og nogle som kun vil bruge åben, og så har vi dem der er lige glade med hvad de bruger .:tihi::tihi::tihi:
Hvis jeg måtte vælge havde vi kun lukket kasser, men jeg har jo ikke meget at sige i eget hus :høhø::høhø::høhø:

Vi har begge dele. Tre lukkede og en åben. Det er den åbne der bliver suverænt brugt mest!

Her er det lukkede uden flap, der gælder. Med mindre kattene er syge eller på anden måde virker utilfredse med valget. Jeg har extra bakker jeg kan finde frem, hvis det skulle blive aktuelt - men mine 2 deler gladeligt bakke :slight_smile:

Vi har begge dele, for så har man et valg som kat…OM man vil skide i al ubemærkethed eller i al offentlighed
Ydermere 4 meget store plastikhundekurve med strandsand udenfor, som bliver flittigt benyttet på denne tid af året

vi har en stor åben hjørnebakke med stor kant på, kanten er der for at de ikke sparker grusset ud af bakken., for tit går det godtnok voldsomt til når gaia har toilettet den, hun sparker rundt i grusset i både 10 og 15 minutter

Til 8 katte har jeg 10 store bakker med låg og uden flap. Af strøelse bruger jeg træpiller, str. 6 mm.

Til killinger brugte jeg lige fra starten små transportkasser, hvor jeg havde fjernet lågerne. Så var de vant til bakker med låg.

Jeg har tidligere i mange år brugt åbne bakker, men er nu gået over til at bruge lukket. En af grundene er at den ene står under vores (“åbne”) trappe, og det er altså mere rart for både katte og gæster at den er lukket. Den anden er at jeg meget gerne vil styre hvilken retning de går ud af. Det begrænser nemlig mængden af kattegrus rundt i hele hytten, at man kan lægge et par måtter foran åbningen.

Vores lukkede har så selvfølgelig klappen fjernet… Den kan jeg ikke se nogen grund til…
Killingerne starter med åbne bakker, og når de får frit spil og jeg har set dem alle bruge den lukkede, så fjernes de/den åbne :slight_smile:

Vi har åbne bakker. Det har vi dels fordi det var det Piv var vant til da vi fik hende, men også fordi at vantilationen må være bedre i en åben bakke (kan forestille mig at det let kommer til at lugte i en lukket) og det er lettere for os at se om bakke trænger til at blive tømt når vi alligevel kommer forbi den. Bakkerne står i vores kælder, så kattene bliver ikke overbegloet når de bruger dem - og vores gæster slipper for at se på dem. Vi døjer ikke med lugtgener.

Jeg bruger en vaske balje fra Fakta… Så den er åben :slight_smile:
Det er nemt for mig at se om bakken skal skiftes og Kaizer har fri mulighed for at flytte sig rundt som han gerne ville…
I den lukkede bakke gik han ind, men var så stor at måsen stak ud over kanten når han skulle prutte… Knap så lækkert :wink: Så jeg tog toppen af, og da jeg så også synes han var for stor til at bruge den bakke købte jeg en billig vaskebalje i Fakta, og den fungere ganske fint :slight_smile: