Bughindebetændelse

Antibiotikaen skal virke inden et døgn. Har du taget hans temperatur?

Har ikke så megen erfaring at byde ind med andet end, at jeg føler med dig i denne situation.

Håber ikke at det er FIP og sender de bedste tanker til missen og dig :slight_smile:

Knus Gitte

Jeg tænker bare FIP - og så en kat der spiser, tildels leger og bruger bakken, og ellers trives? Det rimer ikke så godt sammen…eller??

Synes katte med våd FIP ofte er som skeletter med meget meget stor mave, der dårligt kan gå, ikke kan spise, taber sig voldsomt næsten fra time til anden, har varierende feber (feber, men mere eller mindre) og som virkelig er meget syge og medtagne. Specielt når væsken ér dannet (optrinet kan varierer og tage tid inden det sådan for alvor tager til), specielt med den tørre form.
Selvfølgelig kan katten i den kommende tid blive alvorligt syg. Men sådan lige nu og hér, såååå…?

Og omvendt, SKULLE det være FIP, så er der intet man kan stille op, uanset om man tager til Tyskland, DK eller dyrlægevagten. Så måske, ved nærmere eftertanke, så passer det fint med Onsdag i næste uge og prøvesvaret kommer - og for at se om katten har fået det lidt bedre (eller værre).

Dog forstår jeg ikke det kan tage så lang tid for at analyserer testen. Væsken ved Fip har en meget karakteristisk gul farve, og der er enormt mange proteiner i væsken og ingen former for bakterier - noget MÅ da kunne tjekkes før:gruble:

Ønsker i hvert fald den lille misser god bedring og :kryds: for at det ikke er Fip.

[quote=Helene;515401]Jeg tænker bare FIP - og så en kat der spiser, tildels leger og bruger bakken, og ellers trives? Det rimer ikke så godt sammen…eller??
[/quote]

FIP er meget vanskelig at diagnosticere netop fordi det kan give udslag på 100-vis af måder. Eneste sikre diagnose (på en levende kat), er væsken i bughulen.

Den FIP-kat jeg havde, havde høj feber og utilpas nogle dage og så frisk de næste - og sådan gik det en lang periode.
Man har nogle rettesnore, som i det link jeg sendte, men katten behøver absolut ikke have dem alle, for at have FIP.

[quote=Bamselette;515348]Puha - han ligner meget min Midas, som blev aflivet i sommer pga. FIP… :ked:

Jeg giver dermed de andre ret - det ligner desværre alt for meget… Har du tjekket hans slimhinder? Kig på hans tandkød og tryk evt. på det for at se om der kommer blod til, som der skal. Midas’ var helt hvide, og der kom intet blod til når dyrlægen trykkede, hvilket var med til at bekræfte mistanken. Derudover den nævnte skarphed over ryggen og væskeudtræk, som havde “den rigtige farve og struktur” som også nævnt i tråden.[/quote]

Puuhha det lyder ikke godt. RIP Midas :rip:

Nej det har jeg ikke lige prøvet, men vil jeg da gøre. Hvordan ser det ud hvis der kommer blod til når man trykker?

Hans ryg er ret spids/takket :S

Da dyrlægen tog væske fra ham, kunne han næsten ikke få noget væske ud, og det sagde vagtlægen var et godt tegn.

Men har lidt svært ved at holde håbet oppe ligenu :ked:

Hvad skal temp være over før han har feber?

Det afhænger jo af, hvor dyrlægen stikker. Man skal mere se på væsken, der kommer ud.

Jeg blev engang ringet op af en køber, der stod på Kbh Dyrehospital med en døende kat. Alt hvad de fortalte sagde FIP til mig, men dyrlægen derude kunne udelukke FIP. Katten døde en time efter og jeg fik den udleveret til obduktion.
Min dyrlæge kunne så konstatere, at dyrlægen kun havde fået blodig væske ud, fordi han havde stukket ind i et organ (milten var det vist). Min dyrlæge sendte prøver til laboratorie og det blev så konstateret, at katten var død af FIP.

Det er bare så hamrende vigtigt, at dyrlægen ved, hvad h*n foretager sig :S

Ja, for det meste kan man se på væsken om katten har FIP… den bliver ligesom grumset…

Det er meget op og ned, hvordan en FIP kat har det… nogen bliver hurtig syge andre vare det længe, og for nogen går det op og så ned af bakke igen…

Den er så lumsk den sygdom… men pelsen, synes jeg plejer at bliver underlig, den føles ligesom vat og så klumper den… det er mine dyrekøbte erfaringer

Over 39C - men FIP katte har ofte bare småfeber, fordi der ikke er nogen bakterieinfektion blandet ind.
VH
Susanne

Godmorgen til jer alle

Her til morgen kunne jeg måle at Simba har 39,2 grader…

I nat har jeg hørt ham smånyse 4-5 gange (han sover ved min side).

Han kommer stadig løbende når der bliver serveret vådfoder, og spiser det også meget gerne.

Så ham tisse igår aftes kl 21.00 og her til morgen kl 6.

Holder selvfølgelig øje med om han også laver stort, så jeg er sikker på han ikke har forstoppelse. Men hvor lang tid må der gå mellem han laver stort?

Der er en kat der har kastet en kæmpe hårbolle op i nat. Ved bare ikke hvem af dem det er :S

Åh. Vil bare ikke miste min lille Simba :ked:

Åh jeg føler virkelig med dig :frowning:
Ventetiden er næsten ikke til at holde ud :frowning:

Her :kryds: vi både fingre og :pote: for at det ikke er Fip

Kæmpe :trøste:kram er sendt afsted til dig

[quote=StarZoo;515460]
Nej det har jeg ikke lige prøvet, men vil jeg da gøre. Hvordan ser det ud hvis der kommer blod til når man trykker?

Hans ryg er ret spids/takket :S

Da dyrlægen tog væske fra ham, kunne han næsten ikke få noget væske ud, og det sagde vagtlægen var et godt tegn.

Men har lidt svært ved at holde håbet oppe ligenu :ked:[/quote]

:trøste: årh, det er ikke spor sjovt, føler med dig og håber virkelig for dig og Simba at det IKKE er FIP - forbandede sygdom… :ked:

Hvis tandkødet er normalt lyserødt og du trykker hårdt på det bliver stedet hvidt for en kort stund og så lyserødt igen når blodet løber tilbage. Nøjagtig som hvis man trykker hårdt på sig selv et sted og så stopper. Midas’ tandkød var helt hvidt (det var virkelig scarry) og når dyrlægen trykkede hårdt på det skete der ingenting - altså det blev hverken hvidere, og der kom intet blod til.

Inden Midas’ død svingede hans temperatur mellem 39 og 41-42 stykker. Så husk at tage temperaturen hver dag på nogenlunde samme tid. Hvis antibiotikaen virker, så SKAL temperaturen falde og stabilisere sig. Midas prøvede to forskellige slags antibiotika - ingen virkede.

[quote=StarZoo;515460]Puuhha det lyder ikke godt. RIP Midas :rip:

Nej det har jeg ikke lige prøvet, men vil jeg da gøre. Hvordan ser det ud hvis der kommer blod til når man trykker?

Hans ryg er ret spids/takket :S

Da dyrlægen tog væske fra ham, kunne han næsten ikke få noget væske ud, og det sagde vagtlægen var et godt tegn.

Men har lidt svært ved at holde håbet oppe ligenu :ked:[/quote]

når du trykker bliver huden lyser, og når du så slipper bliver den mørk igen… den skal blive lys og blive hurtig mørk igen

Her er en tysk dyrlæge, der taler dansk og nærmest lever af danske klienter - og kommer med gode referencer fra en opdrætterbekendt:

Hartmut Eger
Alt Frösleer Weg 81 a
24955 Harrislee

0049 461 7 49 82

Har også nødkonsultation i weekenden - altid kl. 11.00 og kl. 17.00!

Det er jo bare lige over grænsen :slight_smile: .
VH
Susanne

Tak for din opdatering, jeg :kryds: for at det ‘bare’ er en peritonitis.

Jeg kan forestille mig at prøven måske ikke har vist typiske FIP-tegn og at den er sendt til Tyskland med henblik på dyrkning for bakterier og resistens-bestemmelse.
Det er rent gæt-værk, men den mest logiske forklaring jeg kan finde på, som årsag til der er sendt en prøve afsted.

Håber på det bedste
Mange tanker

[quote=Susanne W;515634]Her er en tysk dyrlæge, der taler dansk og nærmest lever af danske klienter - og kommer med gode referencer fra en opdrætterbekendt:

Hartmut Eger
Alt Frösleer Weg 81 a
24955 Harrislee

0049 461 7 49 82

Har også nødkonsultation i weekenden - altid kl. 11.00 og kl. 17.00!

Det er jo bare lige over grænsen :slight_smile: .
VH
Susanne[/quote]

Det er også dem jeg normalt bruger, men jeg har endnu ikke oplevet en dyrlæge der kunne dansk, kun nogle af assistenterne, og jeg tvivler lidt på at en dyrlæge der har vagt, har en assistent med på vagten :slight_smile:

Men en anden grund til jeg brugte Gråsten til Simba i fredags, er engang hvor en af mine katte havde urinvejsinfektion, og jeg spurgte dem i tyskland om de kunne udtage en steril urinprøve, og det kunne de ikke, og sagde at jeg skulle komme med en. Derfor tog jeg også til Gråsten dengang hvor katten fik udtaget en urinprøve… Uden problemer.

Gråsten er på ingen måde gode til katte. Tag til Tyskland eller brug Sønderskov dyreklinik - det vælter desværre ikke med gode kattedyrlæger i sønderjylland, som der allerede er skrevet…men jeg vil næsten sige du kan bruge alle andre end Gråsten,
Held og lykke med missen

[quote=Nevadaisy;515921]Gråsten er på ingen måde gode til katte. Tag til Tyskland eller brug Sønderskov dyreklinik - det vælter desværre ikke med gode kattedyrlæger i sønderjylland, som der allerede er skrevet…men jeg vil næsten sige du kan bruge alle andre end Gråsten,
Held og lykke med missen[/quote]

Okay fair nok… Men hvad er der galt med Gråsten?
Har de bare ikke så meget erfaring med katte eller? :?