Jeg er sikker på der har været skrevet om det herinde, men jeg kan åbenbart ikke finde de helt rigtige ord til søgningen…hvorfor mon?
Nåh, men det jeg egentlig vil høre om, er erfaringer med hævelser/buler/hvad-vi-nu-skal-kalde-dem i området hvor katten er blevet vaccineret.
Hvordan føles de?
Hvor store har de været?
Hvor længe er de om at forsvinde - kan de være permanente?
Opleves der smerte hos katten?
Og grunden til jeg spørger: sad lige og nussede med Gizmo da jeg kom hjem fra arbejde og opdagede en “klump” under huden mellem hans skulderblade. Den er subkutan, jeg kan “bevæge” hud og pels hen over den og nærmest gribe om den. Den er lidt ujævn i overfladen og omkring 1x0,5 cm. Gizmo reagerede overhovedet ikke imens jeg sad og pillede så smerter har han i hvert fald ikke.
Jeg er 99,9% sikker på at det er fordi han er blevet stukket 3 gange på lige præcis det sted de sidste 5 måneder (1 gang vaccination og 2 gange Medrol), men eftersom jeg ikke kan finde den tråd jeg er sikker på at have læst, er jeg lidt i tvivl om, hvor længe sådan en hævelse bliver. Jeg er egentlig også lidt overrasket over ikke at have mærket den før nu - måske mit fokus har været lidt på meget på hans skaldede pletter.
Så fik jeg vist skrevet det jeg ville, må hellere gå videre med julerengøringen lidt igen så
Hyppige injectioner, både vaccine (især rabies, leukæmi og dræbte vacciner, pga af adjuvansen) også depomedrol kan give vaccine fibro sarcoma - uhelbredelig kræft på vaccinestedet.
Det var ikke lige det jeg havde lyst til at læse…men jeg kan godt huske at jeg har læst om det før et eller andet sted.[/quote]
Det er jeg godt klar over du ikke har lyst til at læse. Men du mente selv det var vigtigere at udstille katten - så den skulle jo have et skud Depomedrol for ikke at være pelsløs. Du har jo også selv bekræftet at der skulle hyppigere og hyppigere injectioner til for at holde problemet væk.
[quote=Lis Dahlstrøm;312704]Det er jeg godt klar over du ikke har lyst til at læse. Men du mente selv det var vigtigere at udstille katten - så den skulle jo have et skud Depomedrol for ikke at være pelsløs. Du har jo også selv bekræftet at der skulle hyppigere og hyppigere injectioner til for at holde problemet væk.
Måske det er andet - det håber jeg da.[/quote]
Det var nu ikke fordi han skulle udstilles og skulle have pels at han fik Depomedrol, det var 100% på grund af den kløestillende effekt. Og så har jeg muligvis begået den fejl at tro for meget på mine dyrlæger i forhold til Medrolen. Men ikke mere - hvis det står mig skal han aldrig udsættes for det stads igen…så håber jeg bare at det viser sig at jeg har løst allergi-mysteriet - han slikker og plukker i hvert fald ikke lige nu og har ikke gjort det siden midten af november
Når den ikke er større tænker jeg det måske kan være hans chip du kan mærke ? Men ellers så kan det jo give gener der hvor de vaccineres og oftes går det væk af sig selv
[quote=DK Sacala;312779]Når den ikke er større tænker jeg det måske kan være hans chip du kan mærke ? Men ellers så kan det jo give gener der hvor de vaccineres og oftes går det væk af sig selv
MVH
Gitte[/quote]
Ja det chok fik jeg da jeg lige havde fået Romano chippet og vaccineret. Jeg fandt en knude i nakken på ham, og kom i tanke om det Lis snakker om, så jeg var ved at gå i panik. Indtil 30 min senere hvor det lige pludselig kom til mig: Det er jo chippen
[quote=DK Sacala;312779]Når den ikke er større tænker jeg det måske kan være hans chip du kan mærke ? Men ellers så kan det jo give gener der hvor de vaccineres og oftes går det væk af sig selv
MVH
Gitte[/quote]
Han er ikke chippet så sådan en er det i hvert fald ikke.
Men jeg har mailet mine dejlige dyrlæger og så afventer jeg lige om de synes jeg skal komme med ham. Ellers er planen at holde øje her hen over jul og nytår og se om det er noget der bliver mindre eller større.
Jeg skifter lige nu imellem total panik og total resignering. Nu har jeg læst en bunke artikler om den kræftform Lis nævner og jeg er rimelig klar på, at skulle det være det Gizmo har fået, skal han ikke udsættes for nogen livs-forlængende behandling. Han skal “bare” have lov at være her til det er tid til at komme videre. Men jeg håber da så sandelig at det er noget totalt harmløst og at jeg bare har taget sorgerne på forskud som sædvanligt…
det KAN også godt være en lille alergisk reaktion eller måske en byld, men var det en byld burde der jo komme en raktion når du piller…
Jeg har set før med sådan nogen depot sprøjter (ved ikek om det er noget i den stil han har fået)? at de hæver lidt og blir lidt hårdt hvis ikke det fortager sig i løbet af 48 timer ville jeg kontakte min dyrlæge man kan jo altid starte med at ringe.
[quote=Sus K;312792]det KAN også godt være en lille alergisk reaktion eller måske en byld, men var det en byld burde der jo komme en raktion når du piller…
Jeg har set før med sådan nogen depot sprøjter (ved ikek om det er noget i den stil han har fået)? at de hæver lidt og blir lidt hårdt hvis ikke det fortager sig i løbet af 48 timer ville jeg kontakte min dyrlæge man kan jo altid starte med at ringe.[/quote]
Det må så være det man kalder en allergisk senreaktion.
Depomedrol er som det hedder en depotsprøjte med binyrebarkhormon. Alle depotsprøjter øger muligheden for sarkoma.
[quote=Sus K;312792]det KAN også godt være en lille alergisk reaktion eller måske en byld, men var det en byld burde der jo komme en raktion når du piller…
Jeg har set før med sådan nogen depot sprøjter (ved ikek om det er noget i den stil han har fået)? at de hæver lidt og blir lidt hårdt hvis ikke det fortager sig i løbet af 48 timer ville jeg kontakte min dyrlæge man kan jo altid starte med at ringe.[/quote]
Jeg har også tænkt tanken i forhold til en form for allergisk reaktion, han blev vaccineret i august og har fået Depomedrol (binyrebarkhormon) i august og medio november. Jeg undrer mig bare over at jeg ikke har opdaget noget før nu og så er det jeg bliver nervøs for om det er fordi der ikke har været noget at mærke før og det er noget der vokser hurtigt.
Men jeg har som skrevet sendt en e-mail til mine søde dyrlæger. Indrømmet, det ville være hurtigere at ringe og det ville også give hurtigere svar, men jeg er et fjols i en telefon, bliver forvirret og glemmer det halve og har en tendens til at lade mig berolige for derefter at blive urolig igen når samtalen er slut. Så hellere få det hele med på skrift og vente på svaret :S
Jeg har set vaccinationsæg flere gange på mine katte, det har primært været rabies vaccine der har givet æg. De kan være flere måneder om at forsvinde igen.