Burde han blive aflivet? :-(

Jeg synes godt nok det lyder som en mærkelig dyrlæge.
for det første er FORL (som nu hedder Tandresorptioner/TR) ikke en infektiøs sygdom, demed er der inegn grund til at give antibiotika, medmindre man samtidig vil bekæmpe en form for betændelse. Til gingivitis ved man nu at antibiotika sjældent har god effekt, fordi det behandles systemisk (altså hele kroppen) og det har svært ved at nå ud til bakterierne.
TR er ikke nødvendigvis en sygdom der rammer alle tænder, den kan dog desværre sagtens gøre det. Derfor er der nogle der vælger at fjerne så meget som muligt, mens andre vælger hyppige røntgenbilleder for at holde øje med det.
Efter tand-fjernelse vil tandkødet hele hurtigt, da det er noget af det vævæ der heler hurtigst i kroppen. Derfor vil kattene hurtigt komme sig, således de kan spise som normalt. Det er ikke synd for dem.
Det med at vådfoder giver forstoppelse er noget sludder! Jeg ahr hørt flere dyrlæger tale dårligt om vådfoder, men det er der absolut ingen belæg for, sålænge man køber noget ordentligt. Præcist som med tørfoder er der forskel på kvaliteten, ligesom der er forskel på kvaliteten af vores egen mad.

Jeg vil anbefale dig at snakke med en anden dyrlæge. da du allerede er blevet dårligt vejledt, så vælge en af dem der bliver anbefalet her. Folk herinde er som regel gode til at vurdere om dyrlæger kan deres kram, da mange herinde stiler store krav til deres dyrlæger. Der er desværre stor forskel på dyrlæger, så tag og bnyt dig af de gode råd du får herinde.

God bedring med dem begge :slight_smile:

Har du forresten overvejet tandbørstning af din huskat? Der er på fasanvejens klinik en god guide til hvordan du kommer i gang. jeg gør det selv på min huskat med tandkødsbetændelse og det er faktisk rigtig hyggeligt efterhånden :slight_smile:

Dyrelægen sluttede så af med at sige at hvis det var hendes kat, havde hun aflivet ham, da man snart kommer derud hvor man ikke længere gør det for kattens skyld. Lige pt har han en dårlig tand og har været på smertestillende siden d. 21 december, hvor hun fortalte at han havde den sygdom. :S*

Fornuftig dyrlæge du har…m.h.t. prognosen for en FORL-kat…men MINUSpoint for det med klorhexidin og vådfoder.

Jeg synes ikke det er noget at overveje, med tanke på hvor gammel en kat bliver, at lade en 1½ årig kat leve på smertestillende og med udsigt til at skulle have fjernet alle tænderne på et tidspunkt.

Det kan ALDRIG nogensinde være ud fra tanker om kattens bedste med en sådan disposition.

Og så kan andre påstå så meget de vil, at katten har en ordentlig livskvalitet uden tænder…det er jeg totalt kold i R**** over for…fordi katte er rovdyr, deres vigtigste “redskab” er deres tænder, det er en del af en kats uridentitet, at den har sine rovdyrtænder i behold

[QUOTE=Felis;1009572]
Og så kan andre påstå så meget de vil, at katten har en ordentlig livskvalitet uden tænder…det er jeg totalt kold i R**** over for…fordi katte er rovdyr, deres vigtigste “redskab” er deres tænder, det er en del af en kats uridentitet, at den har sine rovdyrtænder i behold[/QUOTE]

Mage til rabiat sludder skal man da lede længe efter… Er det noget du tror du ved eller har du rent faktisk boet sammen med en eller flere katte, der har fået fjernet tænder? Jeg har en enkelt kat, der som ungkat fik fjernet 3 tænder (var ikke nødvendigt med flere ellers var de såmænd også blevet fjernet chok horror) og nej, hun blev ikke mindre kat af den grund - ‘urinstinkt’ eller ej. Min venindes kat fik i en sen alder fjernet tænder (har så hudt jeg visker kun 1 enkelt hjørnetand tilbage) og giver stadig de langt yngre katte baghjul når det kommer til at fange mus m.m.

[QUOTE=Felis;1009572]Dyrelægen sluttede så af med at sige at hvis det var hendes kat, havde hun aflivet ham, da man snart kommer derud hvor man ikke længere gør det for kattens skyld. Lige pt har han en dårlig tand og har været på smertestillende siden d. 21 december, hvor hun fortalte at han havde den sygdom. :S*

Fornuftig dyrlæge du har…m.h.t. prognosen for en FORL-kat…men MINUSpoint for det med klorhexidin og vådfoder.

Jeg synes ikke det er noget at overveje, med tanke på hvor gammel en kat bliver, at lade en 1½ årig kat leve på smertestillende og med udsigt til at skulle have fjernet alle tænderne på et tidspunkt.

Det kan ALDRIG nogensinde være ud fra tanker om kattens bedste med en sådan disposition.

Og så kan andre påstå så meget de vil, at katten har en ordentlig livskvalitet uden tænder…det er jeg totalt kold i R**** over for…fordi katte er rovdyr, deres vigtigste “redskab” er deres tænder, det er en del af en kats uridentitet, at den har sine rovdyrtænder i behold[/QUOTE]

Altså er det den form for logik vi er ude i, skal vi så også aflive mennesker der ikke har begge tommelfingre? Undskykld mig men jeg afliver godt nok ikke en kat af frygt for identitetskrise.
I så fald burde man jo slippe alle kattene ud og skyde dem efterhånden som tænderne faldt ud for det kan da heller ikke være deres uriinstinkt at sove i min seng…

[QUOTE=Felis;1009572]
Og så kan andre påstå så meget de vil, at katten har en ordentlig livskvalitet uden tænder…det er jeg totalt kold i R**** over for…fordi katte er rovdyr, deres vigtigste “redskab” er deres tænder, det er en del af en kats uridentitet, at den har sine rovdyrtænder i behold[/QUOTE]

Det er sq det værste sludder.
Kan kun forstå det hvis der er tale om en udekat/vildkat der bruger tænderne til fangst af føde elelr til slåskampe for terretorier for der bliver katten alt andet lige handicappet.
Hvilke katte skal så ellers aflives? Blodøre katte da de kun har et øre til at opfange lyde fra potentielle byttedyr?

Vi som ejere har domesticeret katten at mange af dem ikke ville kunne klare sig i et udemiljø(taler især her om nogle racekatte) og som ejer bør man gøre alt for at katten får så god livskvalitet som muligt og dette gælder naturligvis også når katten skal aflives hvis en god livskvalitet ikke kan opretholdes

Nu gider jeg ikke citere alle jeres indlæg, jer der kalder mit indlæg for sludder og mere af samme skuffe.

Det er MIN mening og den har jeg lov at have:

Nemlig, at hvis et dyr ikke kan leve uden det skal være på smertestillende 24/7 i måske 15 år eller der skal amputeres vigtige dele af katten, så er det IKKE for kattens skyld den holdes i live…men blot fordi man KAN.

Det vil ALDRIG blive et optimalt liv for en kat at leve uden tænder i kæften…det kan ALTID kun blive det næstbedste eller ringere endnu…og det er ikke godt nok hvis man ser på for hvis skyld det så er at katten bliver påtvunget at leve et liv der kun er næstbedst eller ringere endnu…

Og hvordan kan fortalerne for tandløse katte sige, at katten har et optimalt liv uden tænder…ved I hvad´, den har sgu ikke andet valg og må så tilpasse sig som den kan bedst

Men vi er vel enige om at en kat der har fået ryddet munden helt eller delvist IKKE skal leve sit liv på smertestillende?

Når tanden/tænderne er ude og såret er helet, så er den jo frisk, på lige vilkår som når et hvilket som helst andet operationssår. Og med al respekt Felis, så ER det altså lidt overkill at aflive katten eller?

[QUOTE=Felis;1009626]

Det er MIN mening og den har jeg lov at have: [/QUOTE]

Det har du - lige så meget, som jeg har lov til at mene det modsatte

Og jeg spørger igen, har du personlig erfaring med dette eller er du noget du tror du ved (fordi du kan)?

[QUOTE=Felis;1009572]
Og så kan andre påstå så meget de vil, at katten har en ordentlig livskvalitet uden tænder…det er jeg totalt kold i R**** over for…fordi katte er rovdyr, deres vigtigste “redskab” er deres tænder, det er en del af en kats uridentitet, at den har sine rovdyrtænder i behold[/QUOTE]

Øhm… Du har aldrig haft en kat uden tænder vel?
Det er nemlig meget typiske udtalelser fra mennesker, som ikke har haft sådan en kat…
Så længe en tandløs kat (og jeg taler om en kat, der KUN har sine hjørnetænder tilbage) er fuldt ud i stand til at fange, dræbe og æde en solsort, så gider jeg simpelthen ikke høre på den slags BAVL!!!
Livskvalitet… er vel at katten kan fungere som kat uden gener, smerter eller andre ubehageligheder?

Jeg bor på Islands Brygge og tidligere andre steder på Amager. Og vi tager også ind til byen for at tage til dyrlæge. Jeg kender kun Kongelundens klinik af omtale - men vedkommende var ikke specielt begejstret (hun har så hunde, men… indtrykket var altså at de ikke var så specielt - indfølende).
Jeg har fået fjernet tænder hos to katte hos Ruhnau - den ene fik i den forbindelse næsten ryddet munden. Han var lidt groggy og spiste blended mad et døgn - og så gik han til tørkosten. :slight_smile: Munden helede fint og han spiste resten af sit liv både vådt og tørt lige som de andre. Hende jeg har der også fik fjernet tænder (7 stk) skal ses efter for alvor igen om et års tid. Så vælger jeg nok Fasanvejens dyreklinik, som vi nu har brugt et par gange til andre ting. De har udstyret og de virker kompetente. Hvis det ender med at Creamy bliver tandløs vil jeg tage det helt roligt - bare hun er smertefri. :slight_smile:
Jeg har i øvrigt katte, der i lange perioder har ønsket at leve udelukkende af vådfoder. De trives fint på vådfoder af god kvalitet, og de får absolut ikke forstoppelse. Hvis de endelig får noget, er det det modsatte :wink: - så længe de ikke er helt vant til det. Problemet med forstoppelse er jo almindeligvis at man har for lidt væske i tarmindholdet - ikke det omvendte. Så hvis noget foder kan give stop er det snarere tørkost, hvis katten ikke drikker nok.

:enig:

Jeg startede faktisk med jævnligt tørfoder længe før Gallianos urinvejsproblemer og det var på anbefaling af min dyrlæge, fordi den ene af mine katte havde tendens til hård mave :slight_smile:

[QUOTE=Felis;1009626]

Nemlig, at hvis et dyr ikke kan leve uden det skal være på smertestillende 24/7 i måske 15 år [/QUOTE]

Der er vi to faktisk meget enige… Jeg kan accepetere at mine dyr er på smertestillende en kort overgang, men jeg ville aldrig lade et dyr leve på smertestillende medicin.

eller der skal amputeres vigtige dele af katten, så er det IKKE for kattens skyld den holdes i live…men blot fordi man KAN.

Nu har jeg så levet med en kat , der manglede et stykke af halen… han klarede sig mindst lige så godt som mine andre katte - i hvert fald indtil hans knuste pote begyndte at give stærke gigtsmerter… Vi overvejede kort om poten skulle amputeres, men gigten havde bredt sig til skulderparti og øverste del af ryggen - hvilket ville betyde at katten skulle have smertestillende medicin alligevel resten af sit liv… Det vil jeg ikke byde en kat.

At leve uden en pote… eller et ben… eller en hale… øje… øre… tænder… tja…
Jeg ser stadig den gamle lurvede baggårdskat fra min barndom… på tre ben og med en enorm rotte i flaben…

Okay tak for alle jeres svar. Nu sidder jeg lidt og diskutere frem og tilbage med min mor for at få “en tæt mening” og vi har læst lidt på internettet (før jeg skrev til jer) at nogle havde prøvet at brænde noget af tandkødet? :S

Det lyder virkelig voldsomt, så det vil jeg under ingen omstændigheder gøre, men grunden til at tandkødet går i betændelse er det fordi det prøver at skubbe tænderne ud? Har jeg forstået det rigtigt? :?
Undskyld jeg stiller så mange “dumme” spørgsmål :tihi:, jeg skal bare have det her fuldstændig på det rene, da dyrelægen ikke kunne give så mange svar.

Men hvis det kommer så langt at han skal have fjernet alle tænderne, så er det rigtig godt at vide at han stadig kan få det godt, for det ønsker jeg kun for ham, samtidig er det også rigtig dejligt at I give så mange gode svar. :slight_smile:

[QUOTE=Jasmin04;1009680]
da dyrelægen ikke kunne give så mange svar. [/QUOTE]

:slight_smile: Lige nøjagtig derfor bør du konsultere en dygtigere dyrlæge i forhold til tandsygdomme :slight_smile:

[QUOTE=Jasmin04;1009680]Okay tak for alle jeres svar. Nu sidder jeg lidt og diskutere frem og tilbage med min mor for at få “en tæt mening” og vi har læst lidt på internettet (før jeg skrev til jer) at nogle havde prøvet at brænde noget af tandkødet? :S

Det lyder virkelig voldsomt, så det vil jeg under ingen omstændigheder gøre, men grunden til at tandkødet går i betændelse er det fordi det prøver at skubbe tænderne ud? Har jeg forstået det rigtigt? :?
Undskyld jeg stiller så mange “dumme” spørgsmål :tihi:, jeg skal bare have det her fuldstændig på det rene, da dyrelægen ikke kunne give så mange svar.

Men hvis det kommer så langt at han skal have fjernet alle tænderne, så er det rigtig godt at vide at han stadig kan få det godt, for det ønsker jeg kun for ham, samtidig er det også rigtig dejligt at I give så mange gode svar. :)[/QUOTE] Jep, det har du forstået rigtigt. Og det sker hos alle katte. Hvad der tricker der er dog ikke lige så til.

Men hvad fodrer du dine katte med, da?

[QUOTE=Sheer;1009686]Jep, det har du forstået rigtigt. Og det sker hos alle katte. Hvad der tricker der er dog ikke lige så til.

Men hvad fodrer du dine katte med, da?[/QUOTE]
Og er deres vacciner up to date?

Ja det er de :slight_smile:
De får normalt tørfoder fra Hills. Nu da Fluffy har fået opereret 3 tænder ud, gav vi dem begge vådfoder, der skiftede vi lidt imellem det dyre og det billige, så de kunne få lidt af hvert :slight_smile:

Der findes kun een behandling for FORL; og det er at fjerne tænderne. FORL sker fordi kattens eget immunforsvar fejlagtigt nedbryder tandrødderne nedefra, og det gør ONDT. Man fjerner tænderne, vupti, katten bliver smertefri.
En veludviklet FORL kan selvfølgelig give betændelse, som man kan slå ned med antibiotika, men det er kun betændelsen, man så slår ned. FORL-tænderne skal stadig fjernes.
Og alle angrebne FORL-tænder skal fjernes, når man alligevel er i gang, for ellers skal de bare tages få måneder senere alligevel. Kun en dyrlæge med tand-røntgen og erfaringen bør fjerne FORL-tænder.
I mange tilfælde vil man opleve, at katten bliver i langt bedre humør efter at have fået FORL-tænder, selvom man ikke havde haft nogle mistanker om kattens smerter inden. Mine katte gik ikke engang fra tørfoderet trods FORL, så at katten spiser, er ikke på nogen måde garanti for, at den ikke kan have ondt. Bagefter, når de er lægt, kan de dog spise alt igen.
Jeg har selv en helt “frøken tandløs” - dog pga. en grim tandkødsbetændelse, der intet havde med FORL at gøre - og så har jeg fået fjernet FORL-tænder hos to andre katte. Og vil til enhver tid anbefale at give kattene denne mulighed! Ellers skulle vi jo aflive op mod 50% af alle halvgamle katte, da FORL er en utroligt udbredt lidelse, der rammer en meget stor andel af alle katteracer, huskatte og blandinger. Nej, vel?
Jeg synes dog til enhver tid det er fair, hvis man ikke har råd til mundoperationer på sin kat. Men jeg vil mene, at det er imod Dyreværnslovens § 1 at lade FORL være ubehandlet, så må man vælge at aflive i stedet.

[QUOTE=Jasmin04;1009694]Ja det er de :slight_smile:
De får normalt tørfoder fra Hills. Nu da Fluffy har fået opereret 3 tænder ud, gav vi dem begge vådfoder, der skiftede vi lidt imellem det dyre og det billige, så de kunne få lidt af hvert :)[/QUOTE]
Må man se et billede af dem lige nu?

Og mht. foder: Tørfoder er også ret hårdt for tænderne… Brug også noget som deres tænder er skabt til at arbejde med (nemlig kød).

Noge gange er det virkelig godt at google… andre gange skal man lade være, fordi det giver misinformationer eller bare generelt “mudrer” ens tanker til :slight_smile:

Der er en bruger herinde med en kat, som har fået brændt tandkødet… Det er noget man gør, hvis tandkødet er vildtvoksende og begynder at dække ind over kattens tænder…

D

et lyder virkelig voldsomt, så det vil jeg under ingen omstændigheder gøre,

Som regel gør man det en eneste gang i kattens liv og derefter aldrig mere… Så jeg ville gøre det pr omgående, hvis altså det var dét min kat fejlede!
Det er ikke væsentligt meget anderledes end at fjerne tænder eller lignende…
Men jo - det lyder meget voldsomt at man ligefrem brænder noget væk… meget mere voldsomt end “at fjerne tænder” :slight_smile:

men grunden til at tandkødet går i betændelse er det fordi det prøver at skubbe tænderne ud? Har jeg forstået det rigtigt? :?

Der kan være mange årsager til betændelse i tandkødet…
Alt lige fra en caliciinfektion til bakterieophobninger langs tandkødsranden pgr tørkostrester…
jeg har dog aldrig hørt, at det er fordi det forsøger at skubbe tænderne ud, i hvert fald ikke med mindre der er tale om en parandontose (og det er der sjældent på så ung en kat).

FORL har dybest set absolut intet at gøre med tandkødet - det er tandroden som resorberes “nedefra” så at sige - dvs at tanden kan sidde og se ganske normal ud i måneder (og katten har smerter) inden at man får en indikation på hvad der kan være galt. Derfor opfordres der altid til at tage tandrøntgen ved mistanke om FORL - det er den eneste måde dyrlægen kan se om en eller flere tandrødder er inficerede…
Ingen ved reelt om FORL er arveligt…

Undskyld jeg stiller så mange “dumme” spørgsmål :tihi:, jeg skal bare have det her fuldstændig på det rene, da dyrelægen ikke kunne give så mange svar.

Dumme spørgsmål findes ikke!
Men det er dumt ikke at spørge om noget man ingen viden har om :wink:
Jens Ruhnau har af og til foredrag omkring tandproblemer… hvis du overhovedet har mulighed for det, så forsøg at komme til et af disse - selv om der er langt fra Kastrup til Måløv. Jens er en god foredragsholder og man kommer derfra med så megen mere viden :slight_smile:

Men hvis det kommer så langt at han skal have fjernet alle tænderne, så er det rigtig godt at vide at han stadig kan få det godt, for det ønsker jeg kun for ham,

Det er nemlig rigtig dejligt at vide!
Mange (også jeg selv) har været meget skeptiske overfor netop dette med at fjerne måske endda alle tænderne - men kattene lever forbløffende gode og lange liv efter operationen :thumbup: