Burmeser i en 1V lejlighed?

Som nævnt i tidligere tråde vil jeg muligvis se mig nødsaget til at aflive min ene kat pga urenlighed (:(). I så fald vil jeg skulle finde en ny kat som selskab til min 3 årige kastrat. Jeg er meget fascineret af burmeseren, men vil den race kunne trives i en 1V lejlighed? Den vil som sagt få selskab af min anden kat og jeg vil have mulighed for at lufte den lidt i sele… Men HVOR aktive er burmesere?

Derudover, kan man sige lidt generelt om hvor lette burmesere er at sammenføre med andre voksne katte? For jeg kunne godt overveje en voksen i stedet for en killing. Min nuværende kastrat er super kærlig overfor sin ven herhjemme, men ret dominerende overfor områdets katte (pt er han ude/indekat, men vil, når jeg flytter, blive ren lejlighedskat). Dog virker det til, at han er knap så dominerende, hvis den anden kat har et “ydmygt” kropssprog.

Hej Charlotte

Man kan uden problemer have en burmeser i en 1 værelses lejlighed :slight_smile: Som killinger og ungdyr er de selvfølgelig ret aktive, som killinger nu engang er, men som voksne katrater er de IMO ikke voldsomt aktive - men de vil gerne følge med i alt, så aktiviteten består ofte i at følge deres mennesker rundt og gå i vejen :slight_smile:

Inden for alle racer er der store forskelle på temperamenterne, så det er svært at sige noget helt generelt om, hvor let det ville gå med en voksen burmeser til din nuværende kat - jeg vil som udgangspunkt anbefale dig en killing, specielt når du skriver, at din nuværende kat godt kan være dominerende, for det er meget lettere at sammenføre en killing og en voksen, end 2 voksne. Desuden har du jo ikke så meget plads at gøre godt med, og en sammenføring af voksne katte kræver ofte (som regel!) at de holdes hver for sig et stykke tid, fx 1 uge, inden man bare smider dem i samme rum - har du mulighed for det?

Du skal dog vide, at burmesere - ligesom andre orientalsk-typede katte - har et meget stort behov for at putte i bunke/være sociale med andre katte. Gider din nuværende kat det? Hvis ikke, så vil jeg ikke anbefale dig at få en burmeser, for de kan simpelthen blive så frustrerede - og nogle direkte stressede - af ikke at kunne ligge i ske med andre katte. Jeg har prøvet det med en killing jeg solgte til nogle, som i forvejen havde en abyssinier. Aby’en gad ikke putte og burmeseren udviklede sår på hals/mave (typisk stress symptom), som ved et trylleslag forsvandt flere år senere, da aby’en desværre døde og de købte en burmeser nr. 2, så fik han pludselig lov til at det, som aby’en ikke gad. Ingen af os havde dog overvejet, at det var årsagen til hans lidelse, men det ved jeg så nu, derfor fortæller jeg dig det :slight_smile:

Ja det var også min umiddelbare tanke at det nok ville være bedst med en killing. Jeg har ikke mulighed for at holde dem separeret, da det vil betyde at den ene kat skal være på badeværelset og det vil være synd.

Min kat ELSKER at putte og sove i ske med sin ven! Så det skulle ikke være noget problem :slight_smile: De sover tæt sammen flere gange om dagen og er gode til at vaske hinanden og lege brydekamp på gulvet :love2: Så at burmeseren også har et stort puttebehov er bare fantastisk! Og hvor er det dog vildt at en kat kan blive så stresset pga manglende nullerputning :S Det skulle dog heldigvis ikke blive aktuelt hjemme hos mig :slight_smile:

Jeg kan se du bor tæt på - tager du og dine katte imod besøg en dag monstro? :slight_smile:

Hej Charlotte

Du er selvfølgelig velkommen - men jeg har desværre kun en enkelt burmeser i øjeblikket … og så ellers 4 abyssiniere og en maine coon, så det er lidt af en blandet flok :slight_smile:
Men ellers ved jeg, at der er flere andre burmeseropdrættere herinde, som garanteret gerne tager imod besøg! (og måske er der også nogen, som forhåbentlig snart venter killinger … ;-))

[QUOTE=Camischa;857511]Hej Charlotte

Du er selvfølgelig velkommen - men jeg har desværre kun en enkelt burmeser i øjeblikket … og så ellers 4 abyssiniere og en maine coon, så det er lidt af en blandet flok :slight_smile:
Men ellers ved jeg, at der er flere andre burmeseropdrættere herinde, som garanteret gerne tager imod besøg! (og måske er der også nogen, som forhåbentlig snart venter killinger … ;-))[/QUOTE]

Jeg kan melde mig som den ene af dem :slight_smile: Fanny er dog endnu ikke parret, så hvor “snart” hendes killinger kommer, ved jeg ikke. Til gengæld er der en anden hunkat ikke langt fra dig, der var sat til kl 2 i eftermiddag - så hendes killinger kommer snart :wink: Og der er flere voksne burmesere at opleve både hos mig og hos den anden opdrætter :slight_smile:

Det lyder spændende med killinger, Mette! Jeg kan se du bor i Slangerup. Hvor bor den anden opdrætter og hvor mange burmesere har I hver især? :slight_smile:

Tine (skoglund herinde) bor i Havdrup og vi har 4 unge/voksne burmesere hver :slight_smile: Mig bekendt er vi dem, der bor tættest på dig, så hvis du i første omgang “bare” vil opleve dem på hjemmebane, er det da helt klart nemmest med nogen, der bor tæt på :slight_smile: Der er flere - også på Sjælland - der har killinger pt., men det er nok godt at se racen først :slight_smile:

Hej Charlotte.

Du skal være hjertelig velkommen til at komme og opleve Burmesere,og som Mette skriver er her snart killinger :love2:

Tine

Mette: Det var også min tanke :slight_smile: At køre efter drømmekatten vil ikke gøre mig så meget, men for lige at opleve katten, vil det være nemmest med et sted i nærheden :slight_smile:

Tine: Uhhhh det lyder næsten farligt med killinger! Vil du helst vente med et besøg til killingerne har en vis størrelse?

Charlotte, håber det er OK jeg lige “låner” din tråd lidt… :slight_smile:

[QUOTE=skoglund;857748]Hej Charlotte.

Du skal være hjertelig velkommen til at komme og opleve Burmesere,og som Mette skriver er her snart killinger :love2:

Tine[/QUOTE]
Tine, er det til at komme hjem til dig med offentlig transport?
Jeg vil nemlig også rigtig gerne på (uforpligtende) burmeserbesøg. :slight_smile:

Bedst med besøg,når killingerne er blevet sjove:tihi:

Ihvertfald 4 uger,men gerne lidt mere:)

Havdrup er jo en storby,med eget center og alt muligt:thumbdown:

Vi har en station med forbindelse fra Roskilde,eller s-tog til Ølby også skifte der.
Jeg bor ca 300 m fra stationen:)

Tine

Ps overvejer såmænd at invitere til killingenus,men ved ikke om jeg tør:tihi:

Ja tak til killinge-nus … jeg slutter mig nemlig til koret, der meget gerne vil opleve en flok voksne burmesere på hjemmebane … og en flok killinger at falde i svime over samtidigt ville bestemt heller ikke gøre noget. :thumbup:

Hej Charlotte

Jeg melder mig da også på banen, hvis du vil se to burmesere sammen. Den ene er faktisk fra Tines opdræt (Smaug) og er lidt over et år gammel. Den anden Fizban (fra Flensburg) nærmer sig de 5 måneder men er stadig fuld af krudt. Vi bor i en lille 2 værelses lejlighed på østerbro og begge katte kommer nogle gange ud i gården. Jeg vil også anbefale dig en killing når du har en så lille lejlighed. De første tre dage sov kattene hver for sig (Smaug var ikke vandt til andre katte skal det dog siges), da jeg kunne fornemme det ville give alt for meget stress hvis de ikke kunne få et pusterum fra hinanden i starten. Men derefter gik det bare super, de hygger leger og vasker hinanden.

Og Tine jeg vil da også meget gerne til killingenus selvom jeg ved det er super farligt :stuck_out_tongue:

Tina: Synes bestemt du skal invitere til killingenus :smiley: Det ser ud til vi er mange, der gerne vil nusse på burmeser-rollinger!

Eva: Jeg vil gerne komme forbi og se dine katte :slight_smile: Og måske få lov at opleve hvordan de er, når de er udenfor? Ham Smaug ser da bare alt for lækker ud savle Du må også få lavet et album med den lille!

Ja det må du da bestemt. Vi har faktisk lige været udenfor, Fizban har kun været ude 3 gange så han hopper ikke lige så meget rundt som Smaug gør, men de ser begge ud til at nyde det. Smaug er faktisk ret vild med at komme ned i gården så det kan være jeg skal investere i en puppia sele til ham når nu han er fuldvoksen.

Der er en tråd herinde fra sammenføringen af de to her, hvor der også er billeder af Fizban (der er flere billeder længere nede i tråden også):

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?39444-Smaug-og-den-nye-killing-eller-kampen-om-kattesengene

Men altså hvis du sender en pb med datoer hvor du kan, så kan vi finde ud af det. Det er lige ved Svanemøllen st så du kunne tage linie B hele vejen hertil :smiley:

Det synes jeg helt klart, du skal gøre :thumbup: Hvis hende Bailey altså ikke bare ender med at beholde dem :stuck_out_tongue:

Charlotte - I øvrigt så kan det være rigtig godt at tage på besøg i et hjem uden killinger :slight_smile: På den måde får man lov til at opleve de voksne katte, som de normalt er, og kommer ikke til at glemme alt for de bedårende killinger :tihi:

Ihh ja Tine, du må endelig skrive når der sker noget og husk nu, massere af billeder :smiley:

Eva: Jeg har svaret på din PB :slight_smile:

Eva(Eife): Jeg tror, du har helt ret! Killinger vil på et øjeblik smelte mit hjerte og min rationalitet :wink: Jeg er i gang med at lave en aftale med den anden Eva - der er “kun” en halvstor killing og den er ikke til salg G

Tine: Du må lige smide nogle billeder ind, når de små er kommet :smiley:

Hehe, det lyder som en rigtig god idé :slight_smile: Og måske også et besøg hos Mette kunne være sådan :slight_smile: