Byld på ryggen er sprunget

Ja, altså ikke videre lækkert… I går mærkede jeg en bule på ryggen af Pixie. Jeg måtte gerne mærke, men ikke for meget! Men det er nu ikke mærkeligt med hende. Det føltes lidt som en væskefyldt vabel, men da jeg nærmest ingen erfaringer har med bylder, var jeg i tvivl. Nå, men hun var glad og ville gerne spise, og stedet virkede ikke varmt eller noget. Jeg besluttede at se tiden an.

Da det blen sengetid kom tøsen ned af trappen - smurt ind på ryggen af en gul-rødlig ildelugtende tyk væske. Fy for pyffer, min antagelse om en byld var rigtig. Jeg fik lov til at fjerne snask og rense pelsen, men så heller ikke mere. Jeg turde ikke begynde at klemme eller andet på den lige i aftes.

Jeg skal have renset hende nu, med risiko for at jeg bliver flået halvt. Men hvad skal jeg være opmærksom på? Jeg har ikke tænkt mig at tage hende til dyrlæge så længe hun spiser er glad og virker frisk. Klorhexidin? Varmt vand?

Hvis det var min kat…så tog vi til dyrlæge i morgen.

En byld kan lukke til igen og så er betændelsen indkapslet… en dyrlæge vil give antibiotika, for at være helt sikker på oprensning.

Jeg tænker også at antibiotika er et must, men har ingen erfaringer med bylder hos katte.

Jeg ville slå om dyrlægen straks i morgen, hun skal have antibiotika

Så skal du også til dyrlægen…du skriver i første indlæg at du ikke vil tage til dyrlægen sålænge hun spiser og er frisk?
Hvis du mener vagtdyrlægen, så er jeg enig…ellers er jeg uenig.

Men afsted i morgen…det er nødvendigt.

Jeg har fået lov at kigge lidt og rense med vand. Det virker stadigt ikke varmt området og heller ikke hævet. Jeg tror betændelsen er ude.

Og tak for svar. At jeg så ikke er enig er en helt anden sag. For ja, antibiotika når det er nødvendigt. Og jeg er ikke overbevist om nødvendigheden her. Måske jeg tager fejl og bliver klogere, og så skal jeg nok sige til.

Jeg har som sagt ikke meget erfaring med bylder. Sidste gang var Ziggy, og der klarede vi det fint selv. Men han er også smadder medgørlig og gør hvad der bliver sagt.

Jeg ville ikke fare til vagtdyrlæge men absolut svinge forbi min egen dyrlæge i morgen. Bylder er noget rigtig skrammel som, afhængig af hvad det lige er for nogle bakterier der har forårsaget den, kan være meget langvarige at komme af med, både på dyr og mennesker. Så antibiotika skal der til :slight_smile: MEN jeg ville sagtens turde vente til i morgen :slight_smile: (og var det sket en lørdag ville jeg også turde holde katten under nøje opsyn weekenden over og så få en tid mandag morgen - men så heller ikke længere :))

Jeg vil også mene at du i hvert fald lige skal tage en telefonisk snak med Dr. Dyr. Du risikerer fremadrettet at få grimme problemer i det tilfælde at al betændelsen ikke er kommet ud, og der kan være bakterier i det stadigvæk. Hvis du så ovenikøbet siger at hun ikke er så begejstret for at få renset såret, så er der endnu mere sandsynlighed for at det udvikler sig til en byld igen.

God bedring med hende :slight_smile:

Bylder kan gå så utroligt hurtigt, så jeg ville tage til dyrlægen i morgen .-)

Pixie er ikke vild med at blive håndteret generelt. Men jeg har fået lov i aften, og det ser altså rigtigt pænt ud. Som sagt sætter jeg pris på jeres råd om dyrlægebesøg, jeg synes dog det ville være super hvis jeg også kunne få råd om, hvad jeg skal rense såret i.

Når såret først lukker til vil anaerobe bakterier højt sandsynligt hygge sig gevaldigt og skabe noget værre noget.
Det kan godt være fatalt hvis det ikke slås ned i tide.
Kan godt være du ikke vil til dyrlægen, men syntes lige du skulle vide det.
Vi kan jo trods alt ikke se bakterier med det blotte øje, så at det ser ud til at der ikke er betændelse er ingen garanti desværre.

[QUOTE=ThildeL;1057483]Når såret først lukker til vil anaerobe bakterier højt sandsynligt hygge sig gevaldigt og skabe noget værre noget.
Det kan godt være fatalt hvis det ikke slås ned i tide.
Kan godt være du ikke vil til dyrlægen, men syntes lige du skulle vide det.
Vi kan jo trods alt ikke se bakterier med det blotte øje, så at det ser ud til at der ikke er betændelse er ingen garanti desværre.[/QUOTE]

Jeg er laborant, tak for velmenende råd, men det ved jeg godt.

Så ved du vel også bedst, hvad det skal renses i?

Personligt ville jeg altid tage kontakt til dyrlægen med den slags. Jeg har ikke selv erfaring med bylder, men jeg ved at hvis en byld sprænger ind i katten (i stedet for ud), går det i blodet - og så står man med en meget alvorlig situation.

Dyrlægen vil prioritere at holde bylden åben - og sandsynligvis give antibiotika også.

Mht. sårrensning så har de hos dyrlægen, apoteket, og sandsynligvis også Matas, klorhexidin til sårrensning. Det anbefales af SpørgDyrlægen at bruge en opløsning på 0.2 %

Er der rent faktisk nogen, der læser hvad jeg spørger om? Hvad skal jeg rense i, er klorhexidin det bedste? Ja, jeg er laborant, ikke bioanalytiker.

Bylden sprang for et døgn siden ud ad, så den blev altså tømt. Katten er det fint, ingen ømhed eller hævelse… Så længe hun har det godt kommer hun altså ikke til dyrlæge. Det er mit valg, på samme måde som det er jeres valg at være fordømmende over det. Og fred være med det.

Jeg håber dog stadig nogle har erfaring med bylder som de vil dele. For alle dem der har fået antibiotika til deres kat har vel også skulle rense.

[QUOTE=Lone;1057492]Er der rent faktisk nogen, der læser hvad jeg spørger om? Hvad skal jeg rense i, er klorhexidin det bedste? Ja, jeg er laborant, ikke bioanalytiker.

Bylden sprang for et døgn siden ud ad, så den blev altså tømt. Katten er det fint, ingen ømhed eller hævelse… Så længe hun har det godt kommer hun altså ikke til dyrlæge. Det er mit valg, på samme måde som det er jeres valg at være fordømmende over det. Og fred være med det.

Jeg håber dog stadig nogle har erfaring med bylder som de vil dele. For alle dem der har fået antibiotika til deres kat har vel også skulle rense.[/QUOTE]

jamen jeg har da lige svaret :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1057491]Mht. sårrensning så har de hos dyrlægen, apoteket, og sandsynligvis også Matas, klorhexidin til sårrensning. Det anbefales af SpørgDyrlægen at bruge en opløsning på 0.2 %

http://www.spoergdyrlaegen.dk/nyheder/videoblog/dyrlaegens-videoblog-aug-2010[/QUOTE]

Tak, Carina

[QUOTE=Lone;1057492]Er der rent faktisk nogen, der læser hvad jeg spørger om? Hvad skal jeg rense i, er klorhexidin det bedste? Ja, jeg er laborant, ikke bioanalytiker.

Bylden sprang for et døgn siden ud ad, så den blev altså tømt. Katten er det fint, ingen ømhed eller hævelse… Så længe hun har det godt kommer hun altså ikke til dyrlæge. Det er mit valg, på samme måde som det er jeres valg at være fordømmende over det. Og fred være med det.

Jeg håber dog stadig nogle har erfaring med bylder som de vil dele. For alle dem der har fået antibiotika til deres kat har vel også skulle rense.[/QUOTE]

Ja. min erfaring er…det var Poker Face som fik en grim byld for et par år siden…
vi var ved dyrlægen hvor han fik antibiotika…samt…såret måtte ikke bare lukke, så der kom noget gaze i hullet…og vi skulle skylle i klorhexidin.
Jeg ville altså få fat i dyrlægen i morgen hvis jeg var dig :slight_smile:

Her er min erfaring med bylder.
1: Opdagede en byld på Cedilles hals foran lidt til siden sent en lørdag aften. Det er mange år siden, nok omkring 10 år og jeg må indrømme jeg giuik lidt i panik. Jeg ringede til min dyrlæge og heldigvis var en ad dem i vagt. Jeg tog Cedille med og hun blevet bedøvet og bylden blev åbnet. Jeg husker endnu den…nærmest gejser der sprang op i luften…der har været tryk på inde under huden. Bylden blev tømt og der blev fyldt den ene engangssprøjte efter den anden med væske som skulle rense ud og såret blev stående åbent. Hun fik en injection med antibiotika og jeg fik med hjem. Til hvor mange dage kan jeg ikke huske og hvilket antibiotika kan jeg heller ikke.
2: Simba to…og denne gang sad bylden på hans hale.
Her sprang den også før jeg opdagede den og jeg rensede den (han er mere end medgørelig) og det var det.
Der er mange aspekter i hvordan man bør reagerer…bl.a. hvor bylden sidder, om mis har feber og hvordan den i det hele taget opfører sig.
Jeg ville ringe til dyrlægen imorgen og desuden fornemme hvordan mis har det.
Spiser den og er som den plejer ville jeg måske se tiden an. MEN…det er vigtigt såret holdes åbent…betændelsen skal kunne komme ud

[QUOTE=Lone;1057492]Er der rent faktisk nogen, der læser hvad jeg spørger om? Hvad skal jeg rense i, er klorhexidin det bedste? Ja, jeg er laborant, ikke bioanalytiker.
[/QUOTE]

Jeg er grafiker, så jeg ville spørge min dyrlæge til råds, hvis jeg stod i situationen :slight_smile: