Byld på ryggen er sprunget

[QUOTE=Sim-Sim;1057461]Så skal du også til dyrlægen…du skriver i første indlæg at du ikke vil tage til dyrlægen sålænge hun spiser og er frisk?
Hvis du mener vagtdyrlægen, så er jeg enig…ellers er jeg uenig.

Men afsted i morgen…det er nødvendigt.[/QUOTE]

Øh…nu er det ikke mig der har skrevet første indlæg, jeg skriver bare hvad jeg ville gøre hvis det var min kat :slight_smile:

Herregud Vivi, er det med den på? Hvorfor overhovedet svare på tråde hvis du ikke føler trang til at bidrage med noget konstruktivt. Jeg tror nok den røg ind på lystavlen i dit første indlæg i denne tråd. Vi er ikke enige, sådan er det. Men trods dit grafiker erhverv synes jeg da ikke du normalt holder dig tilbage med gode råd.

Hvorfor væger du dig så meget ved at kontakte dyrlægen?

Jeg - og andre - har skam skrevet flere gange, hvad jeg/vi ville gøre - men det er ikke noget du vil lytte til, fornemmer jeg …

Fordi jeg overhovedet ikke kan mærke på katten at hun er påvirket af det.
Jeg er overhovedet ikke dyrlæge forskrækket, men der skal da være en soleklar grund til at tage afsted.

[QUOTE=Lone;1057516]Fordi jeg overhovedet ikke kan mærke på katten at hun er påvirket af det.
Jeg er overhovedet ikke dyrlæge forskrækket, men der skal da være en soleklar grund til at tage afsted.[/QUOTE]
Og hvis du læser de gentagne indlæg, så råder næsten alle dig til og kontakte dyrlægen

Tak for alle jeres svar. De er taget til efterretning. Jeg finder dyner nu, så jeg svarer ikke mere i dag.

selvom bylden er sprunget kan den så ikke stadig “vokse indad” så den kan gå i blodet? eller er det “kun” mens den ikke er sprunget det kan ske? Bylder er ikke at spøge med kan gå sindsyg hurtigt fra man opdager det til den er helt gal med katten fordi de er ekstrem “lumske” sådan nogle bylder.

[QUOTE=Lone;1057516]Fordi jeg overhovedet ikke kan mærke på katten at hun er påvirket af det.
Jeg er overhovedet ikke dyrlæge forskrækket, men der skal da være en soleklar grund til at tage afsted.[/QUOTE]
Hvis hun er upåvirket og såret står åbent, så er der ingen grund til at køre til dyrlægen. Hvis der kommer en tynd sårskorpe på, så ryk den af for at holde det åbent et par dage endnu. Den mindste antydning af ømhed eller småfeber = tur til dyrlægen og antibiotika. Rigtigt mange bylder der springer af sig selv er ganske fredelige. Ét af problemerne ved bylder er at kattens hud ikke sidder specielt fantastisk godt fast på kroppen, og bylder der ikke enten springer eller lanceres, kan brede sig et stort område under huden og blive til noget skidt - klassisk et bidsår ved haleroden, der pludselig trækker 10-12 centimeter ud under huden! Men en mindre byld, du tydeligt har kunnet mærke og som springer af sig selv og ikke er øm og ikke giver feber og katten virker glad og tilpas = stort set ikke engang et problem. Jeg ville ikke køre til dyrlægen med så lidt, jeg ville vente og se - og i samme sekund jeg bemærkede ændring så ville vi selvfølgelig suse afsted - men jeg har oplevet rigtigt mange bylder gennem årene, der ikke har givet anledning til reel bekymring.
VH
Susanne

Sidste sommer havde Enki byld i den ene kind, og jeg skulle ikke rense såret ( det ville muligvis også have været lidt svært da såret var inde i kinden), men antibiotika i 10 dage. Skæbnen ville at der kom en byld mere, Enki afsted til dr dyr hvor der blev åbnet udefra og han fik et gult dræn i kinden - der skulle jeg rense i klorhexidin så såret ikke lukkede for hurtigt - det gik også fint i et par dage … lige indtil Enki selv fjernede dræn og kind ( det stykke hud drænet var sat omkring), så var der et hul på str med en 1 kr og hul ind i kinden :blegne:. Også denne gang fik han antibiotika.

Heldigvis kan man næsten ikke se det mere, vi var i tvivl om der ville komme pels på kinden men det er der kommet.

Kom lige i tanke om husk at klorhexidin kun må bruges max 5 dage - ellers kan det skade vævet.

[QUOTE=Lone;1057516]Fordi jeg overhovedet ikke kan mærke på katten at hun er påvirket af det.
Jeg er overhovedet ikke dyrlæge forskrækket, men der skal da være en soleklar grund til at tage afsted.[/QUOTE]

Jeg ville heller ikke (nødvendigvis) tage afsted til dyrlægen - men jeg ville ringe og få en snak med ham om, hvorvidt det er nødvendigt og hvad der i øvrigt skal gøres ved bylden.

haha…nej…det er da ikke din kat, det ser jeg først nu hvor du gør opmærksom på det. ups

Såret skal holdes åbent. Kan du fat i en tube streptocillin kan det hjælpe med at holde åbent og rent. Ned i hullet med tutten og tryk

Min Naboens kat havde også en byld for nogle dage siden som sprang. Da den kom til dyrlægen gav han den en sprøjte med noget antibiotika og nogle piller med hjem. Såret måtte ikke pakkes ind, da det er vigtigt det heler indefra.

Min naboens kat havde for nogle dage siden en byld der sprang. De tog den til dyrlægen som gav den en sprøjte med noget antibiotika og nogle piller med hjem. Selve såret måtte ikke pakkes ind da det skulle hele indefra.

Ved godt du har efterspurgt hvad der kan renses med, og det har jeg ingen bud på, men jeg kommer alligevel lige med mit svar.

Jeg har oplevet bylder på Diamond 3-4 gange. Den ene gang krævede det operation. Dels for at fjerne væv, men vigtigst af alt krævede det hun fik dræn. Der var en rigtig grim lomme som ikke ville blive tømt ordentligt uden dræn. Hun havde dræn i næsten en uge synes jeg at huske.
Jeg valgte tur forbi dyrlægen alle gange. Jeg vil slet ikke give mig i kast med at klare det selv, det blotte øje kan ikke se alt.

Soja havde også en byld på den ene side af ryggen. Den sprang, og det væltede ud med blod og betændelse, hvorefter der intet var at mærke på hende.

Jeg tog nu alligevel til dyrlægen og godt det samme.
Selve såret så pænt ud og det var heller ikke ret stort, MEN det viste sig (hun var da kommet i narkose), at bylden havde bredt sig under huden og dyrlægen måtte fjerne en del dødkød. Indgrebet efterlod et sår med en diameter på 7-8 cm. der var for stort til at kunne syes. Det skulle hele fra kanten og ind og skulle IKKE renses, men Soja skulle have antibiotica, til det var helet op. Det skete for øvrigt forbløffende hurtigt.

Bylden skyldtes sikkert et bid, for på den modsatte side var også en byld, bare mindre.

En byld kan som sagt umiddelbart synes ret harmløs, men alligevel vise sig at være “lumsk” og sidder den tæt ved en knogle´, kán det give knoglebetændelse.

Det er ikke desto mindre det redskab dyrlægen bruger. Så længe såret er åbent og der ikke er nogen tegn på påvirkning af katten, ingen smerter eller feber, så vil det være optrækkeri at begynde at lægge katten i narkose og lave biopsier eller hvad man nu har af gode forslag. Så længe katten er upåvirket som den beskrives her, så er der ingen fare på færde. Man får ikke pludselig bakterieinfektion i rygsøjlen eller andet ubehageligt uden symptomer… Kattens adfærd alene vil sige rigtigt meget om hvor farligt det er.
VH
Susanne

Jeg har set masser af bylder på andres katte.

Min erfaring siger også at jeg ville lade dyrlægen se det og med tang mærke hvor stort hulrummet er og rense det godt op, det kan du nok ikke selv få lov til.

Meget ofte skal det dræneres for at holde såret åbent, så det heler indefra istedet for udefra. Det kan du nok heller ikke klare selv.
Heler det udefra er resultatet meget ofte at bylden kommer igen med fornyet kraft.

En kollegas kat har netop haft byld, de var hos dyrlæge (ikke en jeg ville benytte), såret helede tilsyneladende pænt op, jeg advarede mod for tidlig heling udefra og fik desværre ret, der kom byld igen :frowning:

Jeg forstår heller ikke helt, hvorfor du er ‘imod’ dyrlæge-besøg, især ikke når du skriver du ingen erfaring har med bylder og katten ikke er ‘medgørlig’.

Under alle omstændigheder, god bedring

[QUOTE=Susanne W;1057581]Det er ikke desto mindre det redskab dyrlægen bruger. Så længe såret er åbent og der ikke er nogen tegn på påvirkning af katten, ingen smerter eller feber, så vil det være optrækkeri at begynde at lægge katten i narkose og lave biopsier eller hvad man nu har af gode forslag. Så længe katten er upåvirket som den beskrives her, så er der ingen fare på færde. Man får ikke pludselig bakterieinfektion i rygsøjlen eller andet ubehageligt uden symptomer… Kattens adfærd alene vil sige rigtigt meget om hvor farligt det er.
VH
Susanne[/QUOTE]

Dyrlægen mærker forhåbentlig også efter hvor stort hulrummet er.

:slight_smile: