Byld på ryggen er sprunget

[QUOTE=danpia;1057594]Dyrlægen mærker forhåbentlig også efter hvor stort hulrummet er.

:-)[/QUOTE]

Enig. Husker min dyrlæge mærkede i såret med et emler andet, efter det var blevet skyllet.

[QUOTE=Susanne W;1057581]Det er ikke desto mindre det redskab dyrlægen bruger. Så længe såret er åbent og der ikke er nogen tegn på påvirkning af katten, ingen smerter eller feber, så vil det være optrækkeri at begynde at lægge katten i narkose og lave biopsier eller hvad man nu har af gode forslag. Så længe katten er upåvirket som den beskrives her, så er der ingen fare på færde. Man får ikke pludselig bakterieinfektion i rygsøjlen eller andet ubehageligt uden symptomer… Kattens adfærd alene vil sige rigtigt meget om hvor farligt det er.
VH
Susanne[/QUOTE]

Uenig i kun øjnene bruges. Enig i narkose ikke er nødvendigt hver gang…
Nu kunne jeg intet mærke på Diamond nogle af gangene, feber ved jeg dog ikke om hun havde. Men alt ud over bylderne var normalt. Biopsi har vi nu aldrig været ude i eller nævnt.

[QUOTE=danpia;1057594]Dyrlægen mærker forhåbentlig også efter hvor stort hulrummet er.

:-)[/QUOTE]
Jeg tror bare jeg opgiver - jeg taler hele tiden om en kat, der ikke har nogen symptomer på problemer! Er der 14 cm. løs hud, så kan man såmænd selv mærke, at den er gal - så er katten jo ikke upåvirket…! Det er som om I forudsætter at ejeren er fuldstændigt ude af stand til at vurdere, om katten har det godt eller skidt…
VH
Susanne

Det bliver lige hurtigt fordi jeg er på arbejde. Men tak til alle fordi de deltager, jeg suger til mig og trøster mig med, at alle trods alt ikke mener jeg er dybt uansvarlig. Og ja, katten er hjemme uden opsyn nu! Men kun fordi hun stadig havde det godt i morges. Hun er ikke vild med at jeg renset såret, men det forstår jeg nu godt.

[QUOTE=Susanne W;1057676]Jeg tror bare jeg opgiver - jeg taler hele tiden om en kat, der ikke har nogen symptomer på problemer! Er der 14 cm. løs hud, så kan man såmænd selv mærke, at den er gal - så er katten jo ikke upåvirket…! Det er som om I forudsætter at ejeren er fuldstændigt ude af stand til at vurdere, om katten har det godt eller skidt…
VH
Susanne[/QUOTE]
Soja (skrevet om længere oppe) var altså upåvirket, da bylden var sprunget og hun endnu ikke havde fået fjernet dødkødet.
Tam-Tam var også upåvirket trods dødkød på halen, hvoraf det meste måtte amputeres.
Det samme var Fenris, som for nylig har fået amputeret 2/3 af sin hale - også pga. dødkød efter en betændt skade, jeg først opdagede, da halen lugtede råddent.

Jeg tror nemlig ikke, at koldbrand/dødkød giver synlige påvirkninger, før det er for sent.

For en del år siden havde min Musashi en byld ved øret - der hvor pels tynder ud ind mod øregangen. Det var før jeg fik hegn - så han var fritløber og havde et stort territorium - som da han var ung der var lidt skærmydsler om at få etableret. (Nabo havde en kat der hed Pushkin - puha han var en væmmelig karl) Så jeg tror det var en klo der havde ramt ham der…

Jeg havde heller ikke opdaget noget, før der lige pludselig kom betændelse ud…før havde der bare været hvad der lignede en lille rift med sårsårskorpe på.

Puha, det var væmmeligt - betændelse og det lugtede. Så synd at han havde gået rundt med det for det må have gjort sindssygt ondt :frowning:

Der gik hul på en aften - og jeg rensede det ud - min søde Musashi lå helt stille mens jeg ordnede det - han var bare så dygtig. For det må have gjort så ondt. Jeg ordnede det - ikke for at ordne det - men for at få tørret betændelse væk og så til dyrlægen.

Jeg mener jeg havde kogt vandt og en masse vatrondeller - og hver gang jeg tørrede så kom der mer betændelse - så jeg forsatte - til det så pænt ud. Syntes stadig at det var helt utroligt at Musashi lå stille undervejs - han var også sådan en god kat. Men det var stort ‘hul’

Næste dag var jeg til dyrlægen - og jeg fik da også ros for at have renset det fint ud. Jeg fik antibiotika crem med hjem som skulle puttes i ‘hullet’ - kan ikke huske i hvor lang tid - og om jeg også fik antibiotika piller med - det fik jeg nok…sår/hul skulle holdes åbent og rent så det helede nedefra…

Ok - så var jeg lige tilbage i arkiverne - og så vidt jeg kan se var jeg faktisk til dyrlægen med ham d. 23 december 1997 - selv med helligdags tillæg, konsultation og 2 x medicin blev det den fyrstelige sum af 383,88 - ja, det var den gang. Musashi var lidt over to år gammel - det passer også meget godt - da han var ældre var der ingen slåssen om territorium - her så han bare på den anden mis - så fordampede den. Han levede så fuldt op til sit navn Musashi.

Mine forældres kat har også haft en byld - bag på ryggen - her var der både narkose og dræn involveret.

Sum:
Katte gemmer smerte rigtig rigtig godt! At man ikke umiddelbart kan se noget - kan ikke altid bruges som en indikation. Katten kan have rigtig ondt uden man opdager det.

Alle åbne sår - til dyrlægen, ingen diskussion. Ikke nødvendigvis akut - hvis man har overblik og renset det det…men ASAP.

Jeg har stor respekt for åbne sår - og vil meget hellere betale en konsultation og noget antibiotika - end løbe risikoen for narkose og længere sygdom. Det er en simpel risikoafvejning - og er der åbent sår er risiko for infektion og komplikationer for mig ikke værd at ‘se tiden an’.

[QUOTE=Susanne W;1057676]Jeg tror bare jeg opgiver - jeg taler hele tiden om en kat, der ikke har nogen symptomer på problemer! Er der 14 cm. løs hud, så kan man såmænd selv mærke, at den er gal - så er katten jo ikke upåvirket…! Det er som om I forudsætter at ejeren er fuldstændigt ude af stand til at vurdere, om katten har det godt eller skidt…
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvad er det du opgiver? At få (blandt andet) mig til at klappe i?

Der kan sagtens være et stort hulrum, uden der behøver at være “… 14 cm løs hud”.

Jeg er ikke det mindst i tvivl om at de fleste herinde, er i stand til at vurdere om katten har det godt eller skidt.
Men jeg er i tvivl om at alle herinde kan vurdere en byld ordentligt, dvs mærke/måle lomme med dertil indrettet ‘instrument’.

Beklager, men alle dine udråbstegn tænder mig altså af, hvorfor er det de er nødvendige …?

Nej - det var faktisk at komme til at tale om samme situation - hvor er det ærgerligt at du vælger at læse noget helt andet. Må jeg godt bruge et punktum her? Eller er kæden bare helt røget af?

Beklager, men alle dine udråbstegn tænder mig altså af, hvorfor er det de er nødvendige …?

Beklager at du føler behov for at tænde af over 2 - to - udråbstegn, en ganske almindelig tegnsætning i det danske sprog, de er endda enkeltstående og vil normalt ikke være udtryk for overdreven markering af et emne. Vi befinder os tydeligvis ikke i samme ende af skalaen, og jeg fastholder såmænd bare at jeg opgiver at komme til at tale om samme situation Og jeg undlader her bevidst at anvende udråbstegn eller anden form for kommatering
VH
Susanne

Vil lige komme med er status. Jeg har renset med klorhexidin som foreslået - tak for det!
Såret er fint og åbent og Pixie spiser, leger og gider ikke jeg piller for meget, så alt er som normalt.
Jeg holder selvfølgeligt øje med hende, og det sekund jeg opdager forandringer i adfærden tager jeg affære. Som fx. hvis hun pludseligt bare lader mig pille uden kamp!

Tak for råd og tanker og små røfler. Jeg ved at det kommer fra at I alle bare vil katten det bedste. Så kan min sårede stolthed komme lidt i baggrunden…

[QUOTE=Susanne W;1057737]Nej - det var faktisk at komme til at tale om samme situation - hvor er det ærgerligt at du vælger at læse noget helt andet. Må jeg godt bruge et punktum her? Eller er kæden bare helt røget af?

[SIZE=1]
Beklager at du føler behov for at tænde af over 2 - to - udråbstegn, en ganske almindelig tegnsætning i det danske sprog, de er endda enkeltstående og vil normalt ikke være udtryk for overdreven markering af et emne. Vi befinder os tydeligvis ikke i samme ende af skalaen, og jeg fastholder såmænd bare at jeg opgiver at komme til at tale om samme situation Og jeg undlader her bevidst at anvende udråbstegn eller anden form for kommatering
VH
Susanne[/QUOTE]

Nej kæden er bestemt ikke hoppet af.

Hvorfor tror du ikke vi taler om samme situation?
Jeg synes jeg skriver ret tydeligt, at der sagtens kan være et stort hulrum uden en masse løs hud.
Jeg har ret mange gange stået med ‘et mindre sår, som garanteret ikke er noget’ og så er det sørme lige pludselig alligevel.
Det er bare ikke til at se udenpå og som du ganske rigtigt pointerede tidligere kan dyrlægerne heller ikke se det med det blotte øje, men det opdages, når det undersøges ordentligt.

Der er bestemt ingen grund til at blive perfid, så dine sidste kommentarer undlader jeg at svare på.

Vil bare lige komme med en ny Update. Jeg har klippet rundt om det nu helende sår. Det ser fint ud og lukker sig langsomt men sikkert. Pixie er stadig ikke generet af det. Selvfølgeligt hvis jeg trykker på det, men ellers ingen problemer.

Det lyder da rigtig godt :ok:

Vores kat havde sidste år en ret stor byld på siden. Vi var ved dyrlægen, og hun fik et skud antibiotika, og vi skulle give det i piller i 5 dage efter. Det forsvandt ligeså stille og roligt. Vi fik at vide at så længe vi kunne se det blev mindre, og katten spiste, drak og havde det godt, så skulle det bare forsvinde af sig selv, selv om det ikke var helt væk efter de dage på antibiotika. Så hold godt øje med katten, og at det ikke kommer igen

Sidste Update. Pixie har nu kun et lille sår på ryggen og har overhovedet ingen men haft. Det er muligt jeg bare har været heldig, og denne omgang var problemfri. Det heler fint, og har været lukket til som sår med skorpe på i 3-4 dage sådan ca.

Tak for opdateringen :slight_smile: