Ca. 7 uger gamle killinger alene efter mormis er blevet trafikdræbt

Mine forældre har haft en semi-vildkat gående, som de har fodret på. De kunne se hun var drægtig, og ca. 1. juli var hun pludselig helt tynd igen. I sidste uge kom hun så og afleverede 3 skønne killinger.

Desværre blev mormis kørt over og døde i nat, så nu står de med de her tre søde killinger på ca. 7 uger.

Killingerne spiser fint
De er renlige og går på bakken

Hvad kan mine forældre gøre, for at hjælpe dem på vej?
KMD mælk?
Kan de holde sig selv rene nu eller skal de have hjælp af en opvreden vaskeklud?

Gode råd søges!

:):slight_smile:

Måske hjælp at hente her :

www.hittekilling.dk

Først og fremmest skal killingerne holdes samlet! Ideelt finder dine forældre nogen med et par voksne og venlige katte, som kan agere som Onkel eller Tante for alle tre killinger, men kan det ikke lade sig gøre, så klarer de sig allerbedst, når de holdes samlet…
De små kan allerede nu spise tørkost og især vådmad, så det er bare om at hælde det op i nogle skåle…
Killingerne bør holdes i et mindre rum med flere små bakker (brug evt grillefoliebakker) så man sikrer sig at de forstår konceptet med at bruge bakken hver gang - først da skal de have mere plads…
Da de har gået med en halvvild mor, er det usandsynligt vigtigt at de er i hænder og kontakt med menensker flere gange dagligt… Dine forældre kan sætte sig ind på gulvet i rummet og læse avis eller andet…

Jeg ville nok også vælge at vaccinere tidligt - og dermed ialt give tre vacciner inden killingerne skulle flytte hjemmefra…

[QUOTE=Tante Tut;663745]:):slight_smile:

Måske hjælp at hente her :

www.hittekilling.dk[/QUOTE]

Har kigget lidt derinde - men synes ikke der står noget særligt om lidt større killinger.
Mine forældre giver de små en chance, jeg prøver at snuse lidt råd op til dem.

[QUOTE=Ann K;663748]Først og fremmest skal killingerne holdes samlet! Ideelt finder dine forældre nogen med et par voksne og venlige katte, som kan agere som Onkel eller Tante for alle tre killinger, men kan det ikke lade sig gøre, så klarer de sig allerbedst, når de holdes samlet…
De små kan allerede nu spise tørkost og især vådmad, så det er bare om at hælde det op i nogle skåle…
Killingerne bør holdes i et mindre rum med flere små bakker (brug evt grillefoliebakker) så man sikrer sig at de forstår konceptet med at bruge bakken hver gang - først da skal de have mere plads…
Da de har gået med en halvvild mor, er det usandsynligt vigtigt at de er i hænder og kontakt med menensker flere gange dagligt… Dine forældre kan sætte sig ind på gulvet i rummet og læse avis eller andet…

Jeg ville nok også vælge at vaccinere tidligt - og dermed ialt give tre vacciner inden killingerne skulle flytte hjemmefra…[/QUOTE]

Tusind tak!

De har indrettet en hule med en masse håndklæder på badeværelsesgulvet. Der ligger killingerne og hygger i en bunke. Det har de gjort flere dage nu - altså også inden mormis døde.
Og de spiser tørkost (min mor har købt killingefoder) og vådfoder flere gange om dagen.

De er MEGET i hænder og i kontakt. Den ene (han blev afleveret hos mine forældre som den første for over en uge siden) kommer allerede nu spurtende når han ser dem og vil kæle.
De andre vil også gerne kæle, og min far tager dem med ind i lænestolen, så de kan ligge hos ham - hvilket de gør når ikke de er på opdagelse og ikke klarter rundt på reolerne.
Mormis nåede også at blive ret tam - men kun over for mine forældre.

Hvad med at vaske sig? Kan de det, når de er så små?

Hvor er det dejligt at læse, at dine forældre tager sig så godt af de moderlødse killinger :thumbup:

Man bliver helt glad i låget over det - når man ellers læser, hvordan mange killinger bliver kasseret som affald.

Hatten af for dine forældre og en lille buket til dem :høhø:

Det lyder rigtig godt med al den menneskekontakt :slight_smile:

Killingerne kan sagtens selv vaske sig, men jeg ville nok selv synes at det var lidt hyggeligt, at hjælpe dem med en hårdt opvredet klud…
Mon ikke at en loppekur ville være en god ide? Prøv at kæmme dem forsigtigt og se om der falder sådan nogle små sorte “prikker” af dem. Hvis prikkerne skifter farve, når de lægges på et fugtet stykke køkkenrulle, kan man roligt regne med at det er loppeekskrementer. Jeg ved ikke hvilket middel, der vil være bedst til små killinger, så spørg dyrlægen om det…¨
Ligesådan med ormekur - en fritgående mor vil sikkert allerede have introduceret sine killinger for mus, så der er en risiko for at de har orm…

Held og lykke med dem… det lyder som om dine forældre er nogle udmærkede erstatninger for mormis, nå nu det skulle være :slight_smile:

Hvis de ellers klarer sig uden deres mor, så har de allerede fået afsat den ene killing. Men den skal selvfølgeligt blive sammen med sine søskende indtil den er min. 12 uger. Hvis bare den kunne være i menneskehænder ville en af min fars kunder tage den - og det kan de jo om 5-6 uger.

De havde allerede besluttet at beholde den første hankat der kom - han er døbt August. Så lur mig om ikke også de beholder den sidste. Og hvis ovennævnte aftager springer fra, så beholder de jo nok dem alle.

Vi har mistet mange katte til den vej, som nu også har taget mormis Stribe. Men den risiko tager de, og de killinger de nu har taget til sig kommer jo med tiden også ud. Min mor åbner vinduet i stedet for døren, så ikke de smutter ud ved et uheld.

De har en unik mulighed nu for at hegne ind - mens de små er bette og lære dem den livsstil.

du kan søge tråde om det herinde og vise dem til dine forældre.

Bed din mor om at sørge for at de alle er neutraliserede, når de flytter :slight_smile:
Den familie, som vil tage en af killingerne, kan sikkert godt forstå argumentet med at de skal betale for neutraliseringen og vaccinen - men at det bliver billigere fordi dine forældre opnår lidt mængderabat :slight_smile:

Måske kan det også være med til at give killingerne en chance i forhold til den der vej… neutraliserede katte strejfer jo ikke så langt…

[QUOTE=lenschow;663781]De har en unik mulighed nu for at hegne ind - mens de små er bette og lære dem den livsstil.

du kan søge tråde om det herinde og vise dem til dine forældre.[/QUOTE]

De var med til at hegne min have ind, så de ved godt hvordan… Jeg tror bare ikke de selv vil gøre det. Og jeg må indrømme at det ikke er en kamp jeg gider tage med dem.
Forstå mig ret - de elsker dyr og passer rigtigt godt på dem, men kattene synes de skal have lov til at gå frit. Sådan er det jo tit på landet.

Men tak for forslaget!

[QUOTE=Ann K;663782]Bed din mor om at sørge for at de alle er neutraliserede, når de flytter :slight_smile:
Den familie, som vil tage en af killingerne, kan sikkert godt forstå argumentet med at de skal betale for neutraliseringen og vaccinen - men at det bliver billigere fordi dine forældre opnår lidt mængderabat :slight_smile:

Måske kan det også være med til at give killingerne en chance i forhold til den der vej… neutraliserede katte strejfer jo ikke så langt…[/QUOTE]

Åh ja, den snak er jeg begyndt på. Allerede i går snakkede jeg med hende om at det ville være godt at få lille August afmonteret, så han ikke ville komme til at strejfe så meget.
Jeg tager småbitte skridt her - for det er en holdningsændring af de helt store vi her er ude i.

Og de var rent faktisk begyndt at give Stribe p-piller så ikke hun blev drægtig igen. Så jeg tror min snak langsomt trænger ind. Stribe blev forøvrigt afleveret af sin egen mor sammen med sin bror Plet for lidt over et år siden. Og nu er hverken hun eller Plet mere. Og forøvrigt heller ikke deres mor.

Pokkers vej.
Stribe er nu blevet begravet i haven. Hun var blevet lagt ind til siden ved siden af mine forældres postkasse.

Ja, jeg var næsten klar over at det netop var en holdningsændring, der skal til… og derfor mente jeg ikke at jeg behøvede de lange udredninger. DU ved jo godt, hvad der skal siges :slight_smile:
Det kunne jo også tænkes, at dine forældre bor på en gård, hvor det alt andet lige, er en rigtig god ide at have en eller flere fritgående katte til at tage mus og andre skadedyr…
´Men kan du bare komme igennem med argumentet om neutralisering, så er du da kommet meget langt! og hatten af for det :thumbup:

[QUOTE=Ann K;663798]Ja, jeg var næsten klar over at det netop var en holdningsændring, der skal til… og derfor mente jeg ikke at jeg behøvede de lange udredninger. DU ved jo godt, hvad der skal siges :slight_smile:
Det kunne jo også tænkes, at dine forældre bor på en gård, hvor det alt andet lige, er en rigtig god ide at have en eller flere fritgående katte til at tage mus og andre skadedyr…
´Men kan du bare komme igennem med argumentet om neutralisering, så er du da kommet meget langt! og hatten af for det :thumbup:[/QUOTE]

De bor med marker til to sider, små gårde til den trejde side og så den pokkers vej på den sidste side.
Så ja, de vil meget gerne have løse katte (om man så må sige) til at tage sig af alle de mange mus, rotter, muldvarpe og mosegrise de har.

Det sjove er at de jo godt forstår at mine er neutraliserede og haven er hegnet inde: “I har jo også så meget trafik oppe hos jer, Lone. Og se bare på vores misser og vejen!”
Men jeg bliver stædigt ved… Selv om de lidt tænker at det er mange penge at poste i kattene, hvis vejen alligevel tager dem.

Dejligt at høre at dine forældre har taget dem ind :ok:

I den alder kan de såmænd det hele selv, med lidt omtanke fra menneskers side (aka de råd Ann K allerede har givet).
Frontline Spray er sagen i den alder. Det med at sprøjte det på (spray…) er ikke så populært :høhø: Så hellere lige sprøjte det nødvendige antal pumpeslag ud i en lille skål og gnubbe det godt ind i pelsen - evt. med et par handsker på, og ellers så bare vask grundigt hænder bagefter…

En ormekur er måske også lige værd at overveje? De har højest sandsynligvis orm med en fritlevende mor :slight_smile:

Vil I mon se et billede?

Det er August, der ligger bagerst (hankat)
Rask ligger til venstre (hankat)
Og den lille sorte hedder… Sorte (hunkat)

ÅÅårh, de ser herlige ud :inlove:
Og selvfølgelig vil vi da se billeder! :tihi: Hvordan kan du da spørge!?

Åh hvor er de bare søde :hjerte::hjerte::hjerte:

Ja, de er nuser. :smiley:

Bemærk i øvrigt øjenfarven: 7 uger = endnu blå.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;663848]Ja, de er nuser. :smiley:

Bemærk i øvrigt øjenfarven: 7 uger = endnu blå.

vh

Andreas[/QUOTE]

Hvornår skifter øjenfarven?