Calici

Ganske kort:

Eddie er testet positiv for calici. Han har kronisk mundhulebetændelse men dyrlægerne siger, at det er umuligt at forudse, hvornår han udskiller vira. Risikoen for, at mine andre dyr er smittet er der - men alle andre er 100 % symptomfri.

Må jeg så udstille Sophie i Rødekro i december eller er der en karantæneperiode?

Sophie er symptomfri, jeg har skrevet til Viking Cats også, da jeg hellere vil overholde eventuelle regler og undgå at bringe eventuel smitte videre til andre end at udstille - men jeg må erkende, at jeg havde glædet mig utrolig meget til at prøve det, så er bare lidt trist over det lige nu.

Hvis nogle kender reglerne, så ville jeg blive meget glad.

Ang calicien - så har jeg nu fået vished om, at jeg har det her og kan indrette opdræt osv efter det faktum. Så den del er jeg OK med.

Det er mere udstillingsdelen.
MVH

Der står følgende på Felis Danica


2.2.2 Ved udbrud af katteinfluenza i en bestand skal al handel, avl og udstilling af dyr fra bestanden standses i 2 uger efter raskmelding af bestanden.


Så spørgsmålet er vel, om han er raskmeldt ?

nu har jeg snakket med dyrlægen og han siger folk nærmste hysterisk uden grund …

Alle katte har en slags calici… Det smitter kun hvis de drikker af samme vandskål/madskålen .
Hvis man passer sit årlig besøg hos dyrelægen så skal man ikke være bekymret , når katten er behandlet så smitter det.
Når katten har været i behandling smitter det ikke …

Eddie kan ikke færdigbehandles 100 % siger dyrlægen som testede ham. Han siger, at han KAN udskille vira med mellemrum men ingen ved hvornår.

Det samme gælder mine andre katte, som jeg ikke ved om har det eller ej.

Sophie står midt i tandskifte, så jeg kan ikke vurdere tandkødet 100 %, men det ser fint ud. Lidt rødt pga tandskiftet, men om det skyldes calici eller tandskifte kan jeg jo umuligt sige.

Hvis der er 2 ugers karantæne, så kommer vi med - bortset fra det at en calici kat vel ikke kan “rask-meldes” som jeg har forstået denne sygdom???

MVH

[quote=skeem;297477]nu har jeg snakket med dyrlægen og han siger folk nærmste hysterisk uden grund …

Alle katte har en slags calici… Det smitter kun hvis de drikker af samme vandskål/madskålen .
Hvis man passer sit årlig besøg hos dyrelægen så skal man ikke være bekymret , når katten er behandlet så smitter det.
Når katten har været i behandling smitter det ikke …[/quote]Hvad mener du med i behandling?

Calici er virus og kan ikke behandles.

Men ja de kan vaccineres.

[quote=Rikke H;297480]Hvad mener du med i behandling?

Calici er virus og kan ikke behandles.

Men ja de kan vaccineres.[/quote]

Det var det jeg mente med raskmelding… Jeg forvirres over det begreb… Hvornår er en kat som Eddie raskmeldt? Og mine andre dyr uden symptomer? Er de raskmeldte?

PS Tror Lise mener raskmelding efter mundhulen - den kan jo ordnes ved at trække tænder ud og booste immunforsvaret.

[quote=Rikke H;297480]Hvad mener du med i behandling?

Calici er virus og kan ikke behandles.

Men ja de kan vaccineres.[/quote

Jeg har snakket med helle (da vi skal kører sammen ) og oplyst min dyrelæge om det han får … han siger jeg ikke skal værre nervøs for det smitter ikke …

Lise: mundhulen smitter ikke, men calici gør når det smittede dyr udskiller vira.

Hvornår Eddie gør det fremover kan vi ikke forudse. Det er det, der er mit problem, for hvornår kan en bestand så raskmeldes?

Er der nogle, der ved det?

Ellers enig i, at calici ikke er verdens undergang. Jeg vil bare helst ikke stå i Rødekro og ikke kunne komme ind med min kat, for så er det en meget lang dag i bilen:-)

[quote=skeem;297477]nu har jeg snakket med dyrlægen og han siger folk nærmste hysterisk uden grund …

Alle katte har en slags calici… Det smitter kun hvis de drikker af samme vandskål/madskålen .
Hvis man passer sit årlig besøg hos dyrelægen så skal man ikke være bekymret , når katten er behandlet så smitter det.
Når katten har været i behandling smitter det ikke …[/quote]

Nixen bixen det smitter også når katten nyser - og at passe sit årlige dyrlægebsøg har ikke en rottefis med det at gøre. Katten er og bliver bærer af calici - bærere kan smitte.

http://www.racekatten.dk/filer/billeder/møder/øvre%20luftveje%2027.02.pdf

tro som vi snakket om i tlf . at man skal pas på med ikke at blive for hysterisk som min dyrelæge sagde …

Jow…meeen nu er der forskel på ikke at være hysterisk i eget hjem, og så tage en kat fra en bestand med smitte i udbrud med på en udstilling hvor der er 100-300 katte samlet.

Bare et lille pip fra mig.

I kan være sikre på at calici smitter! Men udstillerenes katte er forhåbentligt immune overfor calici. Som alle vira kan calici mutere løbende, og på udstillinger kan man støde ind i katte, som har nogle andre slags calici end ens egne, og så kan de reagere på det, oftest først efter udstillingen.

Men ja udstilling er lig med smittepres i opdrættet. Om det er godt eller dårligt kommer an på ens kattes immunforsvar.

jeg tager det helt rolig med det min dyrelæge har sagt til mig…

Har din dyrlæge været helt klar over at det var calici du spurgte ind til og ikke mundhulebetændelsen?

[quote=lenschow;297486]Lise: mundhulen smitter ikke, men calici gør når det smittede dyr udskiller vira.

Hvornår Eddie gør det fremover kan vi ikke forudse. Det er det, der er mit problem, for hvornår kan en bestand så raskmeldes?

Er der nogle, der ved det?

Ellers enig i, at calici ikke er verdens undergang. Jeg vil bare helst ikke stå i Rødekro og ikke kunne komme ind med min kat, for så er det en meget lang dag i bilen:-)[/quote]

Kæmpe ros, fordi du er obs på problemet Helle :slight_smile:
Og nej, det er ikke sjovt at køre langt og risikere at blive afvist i dyrlægekontrollen …Men det må være endnu værrer hvis ens kat er årsag til mange andre katte bliver smittet og syge.

Ja det var calici … han sagde alle katte har en form for calici…

[quote=skeem;297492]jeg tager det helt rolig med det min dyrelæge har sagt til mig…

[/quote]

Det er heldigvis enhver frit for - du udtaler dig på et forum hvor der er mange der ved rigtig meget og kat - og om virus. Vi er helt sikkert en del der ikke er helt så autoritetstro som dig.

Jeg er hysterisk - også når det kommer til virus. Jeg beholder ikke alle killinger selv - jeg ville være grumme ked af en killigekøber skulle have ordnet kattens mund til et beløb der overstiger hvad katten som killing blev købt for. Så jeg tillader mig at være hysterisk på mine dyrs og mine killingekøberes vegne, nåee ja, så har min økonomi også bedre af jeg er hysterisk.

Og hvem er han - din dyrlæge?

Der er forskel på mange - og alle.

Og hvorfor er der så mange - det er der fordi danskere opfatter opdræt temmelig rosenrødt - alle skal være sammen i eeen stor lykekjlig familie - og dermed dele alt.

vi har dyrlægerne i hobro som er en større kæde med mange dyrekliniker

[quote=skeem;297498]Ja det var calici … han sagde alle katte har en form for calici…[/quote]Og hvad mener du/han med “alle katte har en form for Calici”?