Calici

[quote=Ann K;297523]Men det har den kat, Helle har tænkt sig at udstille, jo netop heller ikke!
Den lever sammen med en kat, der har kronisk mundhulebetændelse…[/quote]

jeg er enig med dig ann … Som min dyrlæge sagde , man kunne forstå hvis katten nyste, hoste og brækket sig så skal man være på paslig , men når det er munden … så er det som forkøles sår hos os … når udbrudet er der så skal man ikke dele mad skåle …
Dyrelægen sagde når en kat har det i munden så er tabdbørstning en rigtig god ide for tandsten og skidt i bisserne kan udløse de slags frkølelse sår…

[quote=Ann K;297523]Men det har den kat, Helle har tænkt sig at udstille, jo netop heller ikke!
Den lever sammen med en kat, der har kronisk mundhulebetændelse…[/quote]

Jeg synes den er svær !
Helle skriver jo, at Eddie er testet positiv for Calici …Og Eddie går sammen med den misling som jeg sagtens kan forstå Helle gerne vil udstille - Kan Sophie eventuel være en rask smittebærer, hvor calici ‘måske’ bryder ud ved stress ??..Det er vel i bund og grund et moralsk spørgsmål ?

[quote=skeem;297527]jeg er enig med dig ann … Som min dyrlæge sagde , man kunne forstå hvis katten nyste, hoste og brækket sig så skal man være på paslig , men når det er munden … så er det som forkøles sår hos os … når udbrudet er der så skal man ikke dele mad skåle …
Dyrelægen sagde når en kat har det i munden så er tabdbørstning en rigtig god ide for tandsten og skidt i bisserne kan udløse de slags frkølelse sår…[/quote]

Jeg tror ganske enkelt ikke, at hverken du eller den dyrlæge som har udtalt sig til dig, er klar over hvilke problemer man kan påføre andre katteejere …Eller især katteejere som har killinger i hjemmet.

[quote=Lis Dahlstrøm;297515]Næhhh - jeg stille to spørgsmål til det du skriver - for jeg fatter ikke hvad du mener med:

"Oprindelig postet af Sheer
Jeg har tit undret mig over at mange bliver ved med at sige at de ikke har calici i deres opdræt - er jeres katte ikke allesammen vaccineret imod det, da? "[/quote]Jeg forstår heller ikke helt den sætning. Jeg læser det som om du mener alle katte har Calici fordi de er vaccinerede?

[quote=Lis Dahlstrøm;297526]Jeg forstår stadig ikke hvad du skriver.

Jeg forstår godt huskatten bliver syg - jeg forstår også at killingen smitter hende. Ergo er hun smittet - og er bærer. Hvad hjælper det så de får den samme vaccine? kat og killing er og bliver bærer af den streng/de strenge.
Vaccinen kan så - hvis det er en anden vaccine end den killingen oprindelig er vaccineret med - dæmme op for andre strenge.[/quote]
Hvilke killinger mener du her? Er det mine to, huskatten og racekatten, eller er det mor, mælk og killinger vi taler om her?

For ja, du har helt ret. Der var flere grunde til at vaccinere hende min huskat, for ellers var det da sikkert et spørgsmål om, hvornår hun blev smittet med den næste ting, som hun ikke var immun overfor. Men det var jo også noget rod at hun ikke var vaccineret, helt generelt.

Jeg forudsætter bare flow’et i hvordan smitte fungerer. Fordi jeg har fået at vide at calici giver kroniske smittebærere.

Jeg er stået af - fatter ikke dit svar på spørgsmålet

Måske var det fordi du tror jeg sagde noget andet end jeg gjorde? Det var også mit indtryk. :slight_smile:

[quote=skeem;297527]jeg er enig med dig ann … Som min dyrlæge sagde , man kunne forstå hvis katten nyste, hoste og brækket sig så skal man være på paslig , men når det er munden … så er det som forkøles sår hos os … når udbrudet er der så skal man ikke dele mad skåle …
Dyrelægen sagde når en kat har det i munden så er tabdbørstning en rigtig god ide for tandsten og skidt i bisserne kan udløse de slags frkølelse sår…[/quote]

Forkølelsessårene i mundhulen som calici laver kalder vi blæner - og det er ikke tandsten der forårsager dem - det er calicivirus - en kat der har disse blæner ER i udbrud.

Nu er det rødt tandkød… hvad jeg forstår så har helles kat ikke blæner eller sår …

Man kan forbygge de udbrud med tandbørstning på katten …

Lige et lille pip…
Jeg mener da at callici også er luftbåren smitte(generelt set), altså hvad mundhuledelen angår er jeg blank, men jeg mener nu der “siges” at calicien er luftbåren også i sin smitte, jeg mener sågar at have hørt det på et foredrag af stig feldballe, men er ikke 100% sikker.
Hvad angår udstilling så mener jeg det er som med herpes og alt andet i katterierne/privat katte, at man siger hele katteriet skal være 100% symptomfrit en vis periode, jeg ved dog ikke hvor længe, men det kan vel tjekkes på sin klubs hjemmeside eller hos klubbens sygdomskonsulent…

[quote=Pernille;297544]Lige et lille pip…
Jeg mener da at callici også er luftbåren smitte(generelt set), altså hvad mundhuledelen angår er jeg blank, men jeg mener nu der “siges” at calicien er luftbåren også i sin smitte, jeg mener sågar at have hørt det på et foredrag af stig feldballe, men er ikke 100% sikker.
Hvad angår udstilling så mener jeg det er som med herpes og alt andet i katterierne/privat katte, at man siger hele katteriet skal være 100% symptomfrit en vis periode, jeg ved dog ikke hvor længe, men det kan vel tjekkes på sin klubs hjemmeside eller hos klubbens sygdomskonsulent…[/quote]
Ja, så en ‘raskmelding’ betyder nok symptomfri. Men attesteret af dyrlægen, ikke bare hvad man selv synes…

Men kontrollen på udstillingen har jo iøvrigt ingen chance for at vide hvad der er sket i tiden op til udstillingen. Det er sgi skræmmende. :slight_smile:

:høhø: ja naturligvis af dyrlægen, i kan jo ikke se hvad jeg tager for givet i mit lille hoved:høhø:

Uha, jeg er glad for, at jeg ikke står i Helles sko! Spørgsmålet er vel, om Sophie er smittet eller ej - og her kan man vel teste herfra og til dommedag, uden at være helt sikker på, at en negativ test betyder, at katten ikke har det. Samtidig kan man være helt sikker på, at der er en del af dem, der “helt bestemt ikke har det” - som tager det med på udstilling alligevel. Nogle gange er det letteste simpelt hen bare at lukke øjnene - jeg synes, at det er rigtig fint, at du vælger at tage det så seriøst, Helle.

I øvrigt har jeg læst, at calici-varianten med kronisk mundhulebetændelse ikke er i vaccinen (igen helt uden at kunne angive kilde!), er det korrekt? For hvis det er, kan man ikke engang antage, at “de andre på udstillingen er jo vaccinerede”. Så er det lidt af en smitte-bombe at tage med… måske… hvis Sophie altså har det… ej hvor er det altså svært!

mvh. tina

[quote=Sheer;297534]Jeg forudsætter bare flow’et i hvordan smitte fungerer. Fordi jeg har fået at vide at calici giver kroniske smittebærere.[/quote]Jeg forstår ikke helt svaret på mit spørgsmål. Kan du uddybe det noget mere?

[quote=KKH;297514]Måske lidt off topic, håber det ikke gør noget Helle.

Men vil det sige at hvis man har en drøm om at blive opdrætter, og man ved at man har en calici-bærer i hjemmet, aldrig har set nogen udbrud, ville DU så skille dig af med bæreren først?

Og grunden til at jeg har skrevet du med stort, er af den simple grund at pointere at det er din holdning jeg er på udkig efter. Og ikke fordi andre ikke må udtale sig om det.[/quote]

Jeg ville isolere bæreren - få den brugt i en fart - neutralisere og ud af klappen.

Stress, og det det er at være katterikat vil gøre at der er meget større risiko for udbrud end der er i et kælehjem

[quote=skeem;297541]Nu er det rødt tandkød… hvad jeg forstår så har helles kat ikke blæner eller sår …

Man kan forbygge de udbrud med tandbørstning på katten …[/quote]

Jeg er helt lost her …Mener du at man kan hindre udbrud eller forebygge calici udbrud ved at børste tænder ??

Ja, som svar på dit spørgmål ‘om jeg mener at alle katte har calici fordi de er vaccinerede’ vil jeg svare at - ja, hvis du vil godtage at jeg med “har calici” mener ‘kan smitte andre ikke-immune katte med calici’. Så er det præcist det, jeg mener.

Fordi calici har forskellige stammer og muterer er det en konstant udviklende smitte, og om calici vil gå i udbrud er et spørgsmål om, om det støder på en kat, som ikke er immun overfor lige den specielle (evt. nyligt muterede) gren af virusset.

Altså…
Der er amnge, som har en kat, der har haft calici… disse katte kan sagtens være kroniske smittebærere udenat man aner det mindste om det!
En ny kat introduceres i katteriet/flokken… viser ingen tegn overhovedet på, at være smittet med noget som helst…
Naturligvis kan denne kat da være blevet smittet!

Men helt så sortseende og dommedagstalende, som jeg oplever i denne tråd, vil jeg ikke være!

Eddie er i behandling for sin mundhulebetændelse… han har ikke calici i udbrud - men mundhulebetændelse oprindeligt forårsaget af calici…

Hvis Helle vasker sin kat, holder den isoleret fra Eddie, går i bad og tager rent tøj på lige før hun tager sin rene kat og går ud af døren, beder dyrlægen om at bruge handsker (evt har et par med), og ellers undgår nærkontakt mellem hendes kat og andre katte på udstillingen… Så er der taget de forholdsregler, der kan tages! Og så kan katten vel udstilles… Det er trods alt ikke den som er potentiel smittebærer…

Hvad gør I andre med katte, som har haft calici/herpes/clamydia, der bliver symptomfrie og raske… Holder dem hjemme og undlader at brruge dem til parringer, udstillinger etc?
Fordi de kan være smittebærere?
Eller tager I en vurdering baseret på kattens fysiske befindende… og bruger den i avl, til udstilling etc?

prøver at forklare det som jeg tidliger har skrevet (har set i kun ville læse det i selv ville se)

Prøver at skrive igen nu nyser katten ikke den brækker sig ikke med mere altså det er en anden form for calici… det har den ikke og det er den farlige .

Helles kat har det i munden og det har stort set alle som en skriver her i tråden …
De har som regel rødt tandkødt >(uden sår ) men med tandbørstning og man holder tandsten og andet skidt væk så kan man holde mund calici nede… Det smitter kun når det er i udbrud og når det er det så skal kattene ikke dele mad skåle …

Men som min dyrelæge siger hvis man holder sine vacciner og sine årlig tjek , så har man ikke noget at være nervøs for…