Charlie har noget der ligner en bums på overlæben. Den var større tidligere på dagen og der er tegn på at der har været hul på den. Læben er lidt hævet på indersiden og en ny ‘‘bums’’ er ved at forme sig.
Læben er mindre end den var tidliger, men jeg er slet ikke i tvivl om at det er en infektion af en eller anden art. Personlig tror jeg at han kan have skåret sig på et stykke græs og at såret så er blevet inficeret.
Jeg forsøger at få en tid hos dyrlægen imorgen og hvis ikke så Tirsdag. Han virker ikke til at være berørt af det, heller ikke når jeg røre ved det så derfor tør jeg godt vente.
Det er et klassisk sted for et eosinophilt granulom og bortset fra, at der så vidt jeg ved ikke går hul på dem, lyder beskrivelsen også rigtig.
De fleste, jeg har hørt om, får længerevarende problemer med det, men Guinness havde ét engang og det blev klaret med en enkelt behandling, så jeg vil for, at det går lige så let for Charlie
Efter at have læst dit link, så vil jeg tror at det måske kan være det, men det er kun på den ene overlæbe, venstre side. Det virker hævet indvendig og der sidder en ‘‘bums’’ synlig på læben samt en sårskorpe hvor der har været hul.
Anyway, han kommer en tur til DR. Dyr blot for at få fastsat at det ikke er alvorligt, om det så er Acne eller forårsaget af andet, det må han så tage stilling til
[quote=Temple Bar;393638]Det er et klassisk sted for et eosinophilt granulom og bortset fra, at der så vidt jeg ved ikke går hul på dem, lyder beskrivelsen også rigtig.
De fleste, jeg har hørt om, får længerevarende problemer med det, men Guinness havde ét engang og det blev klaret med en enkelt behandling, så jeg vil for, at det går lige så let for Charlie[/quote]
Hmm, jeg tror altså ikke det er acne. Det er, når jeg har set det, meget små prikker.
Kan han have slåset med en af de andre? Og blevet bidt. Basil har helt vildt skarpe tænder, og hvis han får bidt Bamse kan der komme sådan noget smudes ud af hullet. Men væk obs. på det for hvis det er et bid er der sår langt inde i huden, og det er som regel kun toppe naf isbjerget man kan se.
Jeg renser med lidt brintoilte (staves?) det tager noget af betændelsen, bare ikke rens for meget da der så ikke kan blive dannet sår der.
Vincent har haft det i lysken og det blev klaret med en indsprøjtning. Vincent havde nogle små sår - jeg troede først det var bidsår, da han og de små bimser kan lege ret voldsomt, men det gik ikke væk og så foretog dyrlægen en test, gav ham en indsprøjtning og så var det hurtigt væk. Du kan google en masse om det
Er næsten helt sikker på at det ikke er pga at han har slåset. Det sidder på læben så man kun kan se det når man vender katten opside down, altså lægger ham på ryggen :høhø:
Må indrømme at jeg tænkte på kyssesyge, Finn har det jo med at kysse voldsomt når han endelig er hjemme (Joke)
Taget fra Racekattens hjemmeside - noter fra et potemøde:
Eosinofilt granulom kompleks er en lidelse, der viser sig klinisk ved tre former
indolent ulcus
eosinofilt plaque
liniært granulom /eosinofilt granulom
Alle tre former er symptomer på andre sygdomme, som oftest overfølsomhedsreaktioner overfor f.eks. foder, insektbid og husstøvmider. Det vil sige, eosinofilt granulom kompleks er ikke en selvstændig lidelse.
I nogle tilfælde kan forandringerne hørende til eosinofil granulom komplekser være arvelige. De katte hvor ingen tilgrundliggende allergisk reaktion kan påvises, kan mistænkes for at have den arvelige variant.
Indolent ulcus (Figur 9) er en hyppig lidelse, og viser sig som en lyserød-gullig hævelse på læben. Den er ofte uden gener for katten. Katte med indolent ulcus har nogle gange ligeledes eosinofile plaues og/eller eosinofile granulomer.
Eosinofilt plaque (Figur 10) er også en almindelig hudlidelse, og viser sig som oftest på bugen eller på indersiden af lårene som en pladelignende hævelse i huden, der væsker. Der ses ofte sår på stedet. Forandringerne klør som regel, og katten slikker sig kraftigt.
Liniært granulom/eosinofilt granulom (Figur 11) er en almindelig hudforanding karakteriseret af hævelse, hudfortykkelse og knudedannelse som regel placeret på benene og i en langagtig form. I nogle tilfælde ser man det eosinofile granulom ved tungeroden, som kan give katten problemer med at synke maden. Eosinofile granulomer kan også findes på hovedet.
Tak, den er simpelthen gul som en bums. Der hvor såret er og hvor der tidligere er kommet puds ud er det et gult sår. På indersiden af overlæben er det hævet og der er en gul dims mere som ligner en bums.
Jeg forsøgte forsigtig at trykke på læben, men det var somom at de ikke var klare endnu til at bryde ud. Dog er selve hævelsen af læben mindsket i løbet af dagen.
Ville gerne have taget et billede af det, men ret svært når jeg ikke både kan holde og tage billede samtidig og Finn ikke vil være med :høhø:
Tante T, desværre har jeg ikke billede af det. Det er ikke en blære, men mere en puds fyldt dims, som en bums. Læben er også hævet og der er en på indersiden af læben også. Det ligner mere et sår som så bryder ud i små bylder
Måske er han blevet konfronteret med slangen som vi så og som vi så heldigvis har fundet ud af ikke er giftig, men derfor kan den da godt have bidt ham, men det tror jeg nu ikke
[quote=birtheras;393703]Tante T, desværre har jeg ikke billede af det. Det er ikke en blære, men mere en puds fyldt dims, som en bums. Læben er også hævet og der er en på indersiden af læben også. Det ligner mere et sår som så bryder ud i små bylder
Måske er han blevet konfronteret med slangen som vi så og som vi så heldigvis har fundet ud af ikke er giftig, men derfor kan den da godt have bidt ham, men det tror jeg nu ikke :)[/quote]
Årh, lille skattedreng… men så længe han virker rimeligt upåvirket af det - så må vi slå koldt vand i blodet.
Men jeg synes nu, at det er godt at lade dyrlægen se på det alligevel… giv ham et french kiss fra Tante T - jeg er ikke bange for at få herpes - eller lidt slangegift i munden…
(har jo selv lidt af giften i mig, så jeg skal altid passe på ikke at bide mig i tungen)