Normalt ville jeg ikke tage mig synderligt af det, men jeg er nok lidt pylet pt. fordi Deep har dårlig mave igen og er kommet på antibiotika…igen igen.
Idag er jeg startet på Hills Hairball som jeg har fået af Vivi (mange tak). Jeg venter på at min pakke kommer med Iams Hairball - den sidder pt. fast i kolding kan jeg se.
Men men men…
Cheops har kastet op 5 gange idag. Er det ikke en smule voldsomt?
Jeg har lagt mærke til at hvis jeg servere noget lækkert for ham og Willow har de begge tendens til at kaste sig over maden i en grad der får dem til at kaste op.
Jeg har også registreret at hver gang Cheops har kastet op har det været i forbindelse med at han har været ovre og spise. Er der noget jeg kan gøre?
Dengang jeg gav dem vådfoder gav jeg dem skålen med vådfoder i 5 minutter - tog den væk i 10, og så fik de skålen igen. Det hjalp. både Cheops og Willow holdt op med at kaste op - men det kan jeg jo ikke rigtigt med tørfoderet.
Jeg kører fri fodring herhjemme. Kroketterne til Hills Hairball er ret store, så jeg ved ikke om det er fordi Cheops mere sluger maden end han spiser den, men jeg er lidt på herrens mark.
Hvis det kun er foder der kommer op, så ville jeg ikke være sååå bekymret. Vívil har også en tendens til at forsluge sig, for siden at kaste ufordøjet foder op. Nu bruger jeg dette som “madskål” Trixie Cat Activity Fun Board | zooplus.co.uk
Det forhindrer at de kan spise hurtigt og så synes de at det er sjovt
Herhjemme kan jeg heller ikke fodre med Roayl Canin Maine Coon, fordi
kroketterne er så store - Marrow kaster det op hver gang, og det sker
aldrig med andet foder.
[quote=Itzy Bitzy;333619]Hvis det kun er foder der kommer op, så ville jeg ikke være sååå bekymret. Vívil har også en tendens til at forsluge sig, for siden at kaste ufordøjet foder op. Nu bruger jeg dette som “madskål” Trixie Cat Activity Fun Board | zooplus.co.uk
Det forhindrer at de kan spise hurtigt og så synes de at det er sjovt :D[/quote]
Jeg denne til mine katte og det kun huskatten og birma’en der kan / vil bruge den.
Det er ikke så godt at han har kastet op så mange gange idag da han jo ikke når at fordøje maden inden den ryger retur igen og derved får han ikke de næringsstoffer han skal bruge.
Dina kastede også op lige da vi fik hende og der viste det sig at foderet var for “groft” til at hendes lille killingemave kunne fordøje det.
Hvis det er fordi han spiser for hutigt så må du jo tage maden fra dem som du har gjort eller servere mindre portioner ad gangen
Under de omstændigheder, som Gry beskriver, så tror jeg altså ikke, at jeg
ville ringe til dyrlægen som det første.
Gry skriver, at hun er startet på nyt foder i dag (nu i går), at katten
grovæder, og at den ikke kaster op, hvis hun giver den lidt ad gangen.
Men selfølgelig - hellere ringe en gang for meget til dyrlægen end en gang
for lidt. Så hvis Gry føler sig mest tryg ved det, så er det også det, hun
skal gøre.
Jeg tænker på, om du er “for god” mod dem med alle disse lækkerier.
Har du overvejet kun at fodre med vådfoder + tørkost.
Evt. som vi gør rå fisk og rå kylling klippet i små stykker.
Det er godt både for tænderne og fordøjelsen.
Jeg tænker på, om du er “for god” mod dem med alle disse lækkerier.
Har du overvejet kun at fodre med vådfoder + tørkost.
Evt. som vi gør rå fisk og rå kylling klippet i små stykker.
Det er godt både for tænderne og fordøjelsen.[/quote]
Pt. fodre jeg udelukkende med tørkost fordi lille Deep har dårlig mave igen igen igen.
Jeg gik så fra alm hills over til hills hairball som jeg fik af vivi indtil min pakke med Iams hairball ankommer. De får intet guf overhoved.
[quote=Charlotte Oeh.;333642]Under de omstændigheder, som Gry beskriver, så tror jeg altså ikke, at jeg
ville ringe til dyrlægen som det første.
Gry skriver, at hun er startet på nyt foder i dag (nu i går), at katten
grovæder, og at den ikke kaster op, hvis hun giver den lidt ad gangen.
Men selfølgelig - hellere ringe en gang for meget til dyrlægen end en gang
for lidt. Så hvis Gry føler sig mest tryg ved det, så er det også det, hun
skal gøre.[/quote]
Ja der er intet på det normale Hills det skete da jeg hældte hills hairball op. Så kastede Cheops sig frådende over det. Hverken Willow eller Deep har kastet op.
pt. har Cheops heller ikke kastet op igår, så jeg håber det var fordi han frådsede i de nye godter.
[quote=Vivi_Fletcher;333909]
Det er normalt for katte, at kaste op![/quote]
Normalt og normalt…vi ser utrolig sjældent opkast herhjemme, og mine kaster nu heller ikke op bare fordi de smager noget nyt foder. Den´eneste form for opkast som er acceptabel er en hårbolle i ny og næ.
Cheops har ikke kastet op i 2 dage nu, så jeg tror bare det var fordi det nye foder var sååååå spændende at man skulle prøve at spise mest muligt af det på kortest tid.
Med Marrow var det altid efter, at han havde spist Royal Canin Maine
Coon, og det var decideret ufordøjet tørfoder i en lang pølse - og den
kunne sagten spises igen, hvis man ikke var hurtig med at få det fjernet
Somalierne, tja, et par gange om ugen vil jeg tro. For det meste er det tørmad eller hårboller. Når det er mad, så er det fordi de ikke stopper med at spise. Er det noget nyt vådmad, så grovæder de og så kommer det op igen. Sådan har det været i alle 15 år.
Er de på græs om sommeren, så er det med det samme, der er spist græs.