Chilis tråd

De har hele tiden spist det samme begge to, også da Chili fik diabetesfoder og skulle tabe sig (det virker som meget længe siden …). Men jeg tror, at nyrediæt er ret specifik og måske ikke egner sig til katte, der ikke har problemer. Det skal jeg naturligvis snakke med dyrlægen om, når hun er klar med en større plan med hensyn til foder og tilskud m.m.

Ja, dyrlægen nævnte fosfor. Fås det i pilleform? Hun nævnte noget tilskudsfoder, som jeg på et tidspunkt skal have hentet. Jeg glemte helt at få navnet - og få at vide, hvad det var. Men sådan er det jo, når man får uventet nyt. Chili er sædvanligvis nem at give piller. Dyrlægen nævnte også noget medicin, man kunne give, men hun sagde, det smagte forfærdeligt og ville derfor gerne undgå det. Igen fik jeg ikke noget navn.

Og sådan nogle kan man få hvor?

Semintra har jeg læst om herinde før. Er det mon det, dyrlægen henviser til, når hun siger, der er noget medicin, der smager grimt?

Måske skal jeg lige nævne her også, at Chili jo ikke er i de sidste stadier af nyresygdom. Hvilket stadium ved jeg ikke, men man kan ikke se det af en almindelig blodtest (den, som de fleste af os nok har set med alle værdierne markeret med sorte eller røde blokke). Der ligger hendes værdier bare i den allerøverste ende af normalområdet. Dyrlægen har lavet en lidt mere (som jeg har forstået det) målrettet og præcis test, der på et tidligere tidspunkt end den almindelige blodtest kan vise, der er noget galt.

1 Synes om

Tror ikke det smager slemt, for mik tager det uden problemer.

uden at sige det med sikkerhed, så forstod jeg på min dyrlæge at der kunne være forskellige former for nyresygdom. flere havde anbefalet mig noget andet til Mik og jeg spurgte hende. hendes svar var at, det ikke den type nyresygdom Mik havde.

3 Synes om

Semintra smager sødt og ikke grimt. Kan det have været kvalmestillende hun tænker på? Ellers måske det appetit-stimulerende Mirtazapin i pilleform? Det fås til at gnubbe i ørerne nu og skulle være nemmere at dosere.
Fik hun målt blodtryk? Nyrekatte har ofte forhøjet blodtryk også.
Fosforbinder i pilleform er fx Fozrenol (til mennesker), det skal dog knuses, da det ellers ikke opløses - og er i øvrigt røntgen fast :hoho:
Hendes medicin er dækket af forsikringen, ikk? Fozrenol købes
så der er til 3/4 år, men koster så også omkring 1800.

Gelatine kapsler kan købes i helsekostbutikker. Koster omkring 100-150 kr for et års forbrug.
Jeg køber hos Natur-Drogeriet - kan anbefales også til andre formål. De er nemme at håndtere og komme HELT ned i svælget på katten, og de smager godt nok til de gerne vil forsøge at spise dem selv (men klistrer så det ikke er muligt).

Semintra gør ikke noget ved nyrerne direkte, men medvirker at blodkarrene udvides, således at blodtrykket falder og der mistes mindre protein i urinen.

5 Synes om

Hvad betyder det?

Tak for øvrige henvisninger. Som sagt ved jeg ikke, hvad det var, dyrlægen mente, der smagte grimt. Det skal jeg spørge hende om, når hun vender tilbage.

Jeg ved ikke, om medicin er dækket af forsikringen. Udleveret medicin er, men jeg ved ikke, om det gælder medicin, de løbende skal have. Det blev først indført flere år efter, hun begyndte at få insulin, så det er selvfølgelig ikke omfattet.

2 Synes om

At pillen (hvis den ikke er knust) viser sig på røntgen, så en dyrlæge fx kan tro det er sten fremfor medicinen :smil:

1 Synes om

@Lovehjerte - så vidt jeg husker, har du for nylig købt Surefeed-skåle. Hvor købte du henne?

Jeg har tjekket Zooplus. På den danske side kan jeg kun få lov at købe 1! På den tyske kan jeg få 2, men så koster det en formue at få dem sendt, og de trækker ikke min 5 % rabat fra, selv om der står på min side, at jeg har den i 3 år fra engang i juli. Ingen af stederne kan man få den afdækning til bagsiden, som jeg husker, du også skrev om - og som jeg også vil have for Asanis skyld, hvis jeg må i gang med at bruge dem. Han vil nemlig også hellere stikke hovedet ned i skålen bagfra.

Når jeg søger på nettet efter andre steder, er priserne godt nok meget svingende. Så en anbefaling kunne være godt :slight_smile:

Jeg køber ikke, før jeg har fundet ud af, hvordan jeg skal fodre fremover, men det er godt at være forberedt.

3 Synes om

Vi har købt vores her: https://www.proshop.dk/Hunde/Sureflap-Feeder/3045609

Det var de bedste priser vi kunne finde der for maks 2 mdr siden da vi bestilte dem :blush:

Og bagsiden købte vi samme sted: https://www.proshop.dk/Hunde/Sureflap-Microchip-Pet-Feeder-Rear-Cover/3045594

Jeppe og Mille fandt hurtigt ud af, at de kunne spise fra samme skål uden dem på :joy:

2 Synes om

Tak - det var faktisk også den side, jeg selv havde fundet frem til. Men rart at høre fra nogen, der allerede har købt derfra :ok:

1 Synes om

Proshop kan du trygt handle ved :blush:
De par gange vi har bestilt med forsendelse er tingene modtaget inden for 2 dage når de var på lager, men jeg arbejder tæt på deres afdeling i Århus, så jeg har mest erfaring med at afhente hos dem😅

Milles første og anden automat havde en produktionsfejl, der gjorde de brugte batterierne på få dage, begge blev byttet uden problemer, da de ikke havde flere på lager ved anden ombytning sendte de den nye på deres regning, da de fik dem på lager dagen efter, så jeg ikke skulle bruge ekstra tid på at kører efter det igen😊

5 Synes om

Nu er det heldigvis ved at være længe siden, jeg sidst har skullet jonglere med nyrediet vs. alm foder, men der er noget med at værdien af protein-fosfor-magnesium ikke er den samme (lavere), end til raske katte.
Dengang fik jeg at vide af min dyrlæge, at en rask kat sagtens kan spise nyrediet, bare den får sine behov dækket ved siden af … dvs. at Asani sagtens kan spise det samme foder som Chili, hvis du har mulighed for at dække ham ind med alm. foder, uden at Chili er tilstede … er det en mulighed?

Det tror jeg ikke, jeg kunne få til at fungere. De ville stadig skulle skilles ad, og det ville kræve, at Asani også gad æde på kommando. Jeg tror ikke, det ville lykkes. Man laver ikke lige om på 13 års vane med at kunne æde, når man har lyst. Jeg tror også, det ville stresse mig at skulle sætte det i værk hver dag - måske flere gange om dagen.

Så hvis de skal fodres forskelligt, må det blive Surefeed/Sureflap. Og så må Asani altså bare lære det.

5 Synes om

Hvad er der specielt fokus på ved nyrediæt - som i, hvad er de øvrige behov, og kunne de evt.dækkes ved noget snack-agtigt…? :thinking:

Jeg købte faktisk mine to hos Zooplus.de og fik en fin rabat fordi de netop de dage havde en rabatkode på Sureflap-produkter og som kunne bruges oveni min 5%-rabat. Sært, at du ikke kan få lov.

Når det er sagt, har jeg kun gode erfaringer med at købe hos Proshop. Det er der min mand, vores børn og jeg selv køber næsten alt elektronisk udstyr. De har nemlig både et godt udvalg og super god kundeservice.

3 Synes om

Den fulde daglige dosis, anbefalet til raske katte :huh:
Men som sagt, min viden er mange år gammel …

Min Dino (birma), som jeg desværre måtte sige farvel til i foråret, knap 16 år gammel, levede 11 år med nyresygdom. Han fik ikke nyrediæt, men først benakor, og da Semintra kom på markedet gik han over på det. Det fik han de sidste mange år.

Min erfaring er, at SEMINTRA og VÅDFODER gør underværker. Det er vigtigt at katten får væske ved nyresygdom. Nyrediæt i tørfoder er stort set ren korn (og i hvert fald ikke godt ved samtidig diabetes), og vildt lavt i protein, og det kan en kat ikke overleve på ret længe… Den gennemsnitlige overlevelsestid på en kat som får konstateret nyresygdom er 2 år fra diagnosetidspunktet.

Som allerede skrevet tidligere i tråden, så virker Semintra ved at øge blodgennemstrømningen i det tilbageværende fungerende nyrevæv, og dermed øge og beskytte resterende funktion.

Jeg gav Ipakitine dagligt (fosfatbinder) 2 x dagligt - ikke over foderet, men blandet i en flydende snack, fordi Dino spiste det samme vådfoder som de øvrige katte. Almindeligt vådfoder, men hvor jeg kiggede lidt til fosfatindholdet. Bozita er fx meget højt i fosfatindhold, så det fik de ikke.

Semintra er billigst at købe i 100 ml flaske (meget dyrere i de vanlige 30 ml flasker).
100 ml koster aktuelt 641,30 kr, mens 30 ml koster 248,35 kr.

Såfremt det ender i at din dyrlæge ordinerer Semintra, så sig til.
Jeg har en uåbnet 100 ml flaske stående, som jeg lige nåede at få købt, inden jeg måtte indse, at Dinos tid var ved at rinde ud. Du er velkommen til at overtage den (gratis), såfremt du får behov for den. Den har udløbsdato i juli 2024.

Og lige et meget vigtigt råd. Hos en kat som har det skidt, madlede/kvalme/utilpashed pga nyresygdom, der kan det nærmest være umuligt at få indført en nyrediæt (som i forvejen, grundet lavt proteinindhold, ikke er særligt velsmagende i kattemunde). Det vigtigste er at få mad indenbords i katten, nærmest uanset hvad det er. Såfremt katten ikke spiser, så går det kun en vej…

Mirtazapin kan ved episoder med forværring, hjælpe med at få katten til at spise. Og det er blevet meget nemmere efter dosering af flydende form på ørerne, idet det medfører at man kan give betydeligt mindre dosis. Der er fortsat bivirkninger (vokalitet, rastløshed), men ikke i den grad man så ved de større doser i pilleform.

7 Synes om

Jeg har også købt Sureflap feedere ved Proshop.
De har enorm hurtig levering og meget god kundeservice.
Jeg har handlet hos dem i >20 år (fra dengang de kun var ren computer-reservedels butik).
Der går du ikke fejl i byen.

4 Synes om

Enig!
Her blev resultater også at katten kom til at se LANGT bedre ud da vi efter et par år på nyrediæt gik over til alm. foder (og vådfoder har altid været i højsædet) sammen med fozrenol (calcium værdier var så ipakitine ikke var første valg) som fosforbinder.
Anede i øvrigt ikke man kunne få Semintra i andet end 100 mL. :tihi:
Mange nyrekatte med opkast og madlede døjer i øvrigt med for meget mavesyee, hvor omeprazol er guld værd :smil:

7 Synes om

Tusind tak for den lange forklaring, Lone! Den er så brugbar for mig. Især fordi jeg tror, det er kombinationen af diabetes og nyresygdom, der volder min dyrlæge problemer. Hun skulle i hvert fald konsultere deres foderkonsulent først.

Jeg har gemt både dit indlæg og Evas opfølgning og kunne godt finde på (i anonym form, naturligvis) at tage det med til dyrlægen - som jeg ikke har hørt fra endnu, så måske volder det virkelig store problemer. Men det vil jo ikke være så svært, hvis Chili kan “nøjes med” nogle tilskud og så i øvrigt spise diabeteskost. De får jo også her i huset i forvejen en del vådfoder.

Faktisk er det vådfoder, hun stadig spiser for øjeblikket, mens hun ikke rigtig magter tørfoderet.

1 Synes om

Jeg glemte at spørge: Er semintra og fosforbinderne receptpligtige? Omeprazol kan man få uden, tror jeg?

Semintra er resptpligtig