Chipmærkning

Nå Maggie er jo ikke mærket - hun havde øremider, og dyrlægen kunne derfor ikke.

Jeg vil IKKE have denne bette pus i mere narkose osv - hende mavse er jo i orden nu og det trænger kroppen vist til. Jeg vil derfor have hende chippet.

Alle mine dyr er øremærket - men Maggie ligner en racekat af en slags så jeg tør godt ved hende - men hvordan foregår chipningen?

Har jeg ret i, at det er et meget lille indgreb for Maggie-pigen???

Så snart hun er mærket skal hun forsikres!:slight_smile:

Knus

Det er et lille indgreb, hvis man kan kalde det indgreb.

Unge katte er tyndere i skindet, så går det nemmere. Der bedøves normalt ikke. Sættes i venstre side af halsen. Du kan jo altid hvis du vil få hende øremærket hvis hun af en eller anden årsag alligevel skal i narkose

Chipmærkning foregår jo med en kanyle, lyder barsk, men er det ikke, jeg tror som ikke det er være for dem end at blive vaccineret.

:):slight_smile:

Jeg har ikke set det i virkeligheden, men på tv - det er bare en tynd kanyle med en lille dims på størrelse med et riskorn, der bliver skudt ind i nakken på katten - jeg ville roligt lade Silke få sådan én.

Men hvis du er urolig, vil jeg godt agere prøvekanin - så kan du se, hvordan det foregår - og så er jeg måske det første menneske med en chip ??

Jeg kunne jo gå hen og blive væk en dag, så helt tosset er det måske ikke med sådan én i nakken ?

:wehu:

lille hurtig procedure på 30 sek… kan give lidt ubehag men katten er ovre det på 10 sek og en reje…

det kan du roligt gøre

Har fået chippet hvalpe på et par kg. og ja, det er jo bare en stor kanyle, så det er overstået i løbet af nul komma fem. Nogen af hvalpene har lige hylet op, imens andre slet ikke har sagt noget til det.

Lige et billede af en chip- den er svjh omkring en cm. lang:

Hov- fandt lige et billede af en hvalp, der bliver chippet også:

Kan man mærke chippen på katten bagefter?

Ja, den føles som et riskorn

Jeg kan ikke mærke Kista’s chip.

Ja man kan godt mærke chippen bagefter som en lille “knop” under huden.Mine katte er chippede og de har ikke haft ubehag i forbindelse med at have den siddende under huden.De fik ikke bedøvelse da de skulle chippes og reagerede ikke mere end hvis de var blevet vaccineret hilsen Ninna

Man kan som regel godt mærke chippen, hvis man lige kan finde den…

Hmm, okay… Vi skal jo snart have en lille ny og der følger der en chipning med af killingen, men skal vi hellere vente med at få det gjort til killingen er lidt ældre?

Bamse er ikke chippet eller øremørket fordi han kun indekat og så er jeg en smule snobbet for jeg synes helt ærligt ikke det er pænt med de tal i ørene.

Chipningen kan foregå på killinger helt ned til ca 7 uger (det er det tidligste jeg endnu har hørt om - udført samtidig med neutralisering på amerikanske internater)…
Nogle katte ømmer sig lidt ved den tykke kanyle, mens andre aldrig opdager at det sker.
Jeg ville altid vælge at få min kat mærket… også selv om det “kun” var en indekat!

[quote=Ann K;94054]
Jeg ville altid vælge at få min kat mærket… også selv om det “kun” var en indekat![/quote]

Jeg er helt enig, katten kan jo blive lukket ud ved indbrud, falde ud af vinduet, slippe ud af transportkassen på vej til eller fra dyrlægen, eller mange andre skrækkelige scenarier.

Annabel er chippet - de andre øremærkede - jeg har aldrig kunnet mærke den :? …jeg må hjem og gramse lidt efter “riskornet” :). Jeg går ud fra, at det altid er venstre side af halsen chippen sidder, så man ved, hvor man skal lede.

Leos sidder nærmest i nakken… møg irriterende sted, da jeg altid tror at hun har et sår, når jeg mærker den! :smiley:

I venstre side af halsen tror jeg er EU standard. I England sætter de den i nakken - nærmest mellem skulderbladene

Mine 3 bimser er alle chippet, dog syntes jeg ikke kaylen er lille og tynd, men en stor kraftig AV AV

Altså min willow er jo lejlihedskat og har ikke mulighed for have osv - han er også øremærket.

Synes i derude at man bør både øremærke og chippe? Hvad koster en chipning egentlig?

SElv mine burmeserkillinger tager det fint at blive chippet. Man kan rimeligt tydeligt mærke chippen på burmeserne, hvorimod briterne skal man lige igennem noget tyk hud og et godt spæklag, så der skal ledes lidt mere-høhø
Marina