Creme eller rød sølv -

Hejsa til dig…

En kat kan ikke både være rød og creme - da creme er en fortynding af rød. og begge forældre skal bære fortyndingsgenet for at en kat kan blive creme - men creme kan umidelbart godt ligne en rød sølv kat - syntes jeg.
Smoke - eksistere når der er sølv med i spillet :slight_smile: - men kaldes smoke når ikke der er striber - dvs. mønster/tabby. dvs. en rød eller sort kat uden striber - nonaguti…:-9
anna - som har en rød sølv killing

Åh forvirret :?

Hvis de ikke kan være creme OG rød, hvad er ham her så?

For han er da både rød og “fesen” rød, det jeg ville synes er creme?

Hva blev udfaldet af farvebedømmelsen så?

Hejsa igen…
Ja - så er der lige en krølle mere…mange af de røde katte er ikke med tabby - men der kan alligevel ses et tabby mønster - så hvis begge forældre er uden tabby - kan katte ikke være med tabby og er derfor smoke :slight_smile:
…Ret forvirrende.
Men en rød kan kat kan sagtes bære mange forskellige røde nuancer og kan der for måske synes creme på fx. poterne…
anna

nåh, så må det jo være det -høhø
Har helt fortrudt jeg prøver at sætte mig ind i farver, guuuud hvor er det altså ikke nemt :?
Eller jo, nogen er jo lige til.

Okay min misses mor var nonougati, eller hvordan det nu engang staves, faren kan jeg ikke helt huske om var tabby, ham så jeg kort. Kan jeg så “risikere” at han trods tabby briller, ikke er tabby eller hvordan ligger det med det?

Ja - sådan kan det sagtens hænge sammen. Men man kan godt få et tabby afkom, med blot en tabby forælder :slight_smile:
Prøv fx. at se killingerne på min hjemmeside - moderen er en tortie tabby med sølv og faderen sort. Hun har lavet piger - som både er tortie smoke og tortie tabby m. sølv - der kan du også se tre drenge som er røde - på hver deres måde - den ene er med tabby, den anden rød sølv og den sidste tror jeg bliver rød nonaguti - dvs. rød uden mønster - men det kan ikke vides før end han laver et kuld - og da han skal sælges som kælekat…tja…så forbliver det måske et mysterium - med mindre hans aftegninger med årnene fader ud :slight_smile:
anna

jamen hvis man så ikke har mulighed for at se forældrene til katten, så finder man vel aldrig ud af, om han er tabby eller en snyder tabby -høhø

Tja Minna Krogh mente han var creme smoke og Jørgen Billing mente rød smoke - De spurgte så en 3. dommer som var meget itvivl så pt. står han registreret som rødsmoke…
Hen af ryggen kan enden af hårene se røde ud en gang i mellem - andre gange creme så han er lidt af et mysteri.
Han ser ca. sådan her ud nu.

MVH
Gitte

[quote=“Sacala”]

Tja Minna Krogh mente han var creme smoke og Jørgen Billing mente rød smoke - De spurgte så en 3. dommer som var meget itvivl så pt. står han registreret som rødsmoke…
Hen af ryggen kan enden af hårene se røde ud en gang i mellem - andre gange creme så han er lidt af et mysteri.
Han ser ca. sådan her ud nu.

MVH
Gitte[/quote]

I våd tilstand hvad ligner hans farve så?
Jeg vil sige han mest ligner en rød smoke.

Han er blevet lysere siden dette billede, derfor hans farve driller - men lader ham stå som rødsmoke :wink: Men i våd er det også hip som hap alt efter hvornår han vaskes ss

Dog er han mere rødlig nu i hovedt. Dette billeder af fra i dag - men uanset farve så elsker jeg ham bare -love

MVH
Gitte

:smiley: :smiley: Ja så er der kun et at gøre… en parring vil givetvis give dig svaret -thumbs

Prinsesse - Nogen gange kan man godt se det, nogen gange ikke. Er de næsten hvide omkring øjnene, så er de tabby (snakker her om alm. rød/rød tabby, ikke med sølv, det er sådan en tricky faktor). Kigger du på nogle af de billeder af Diego (Diego fylder 1 år i dag) så ser du en kat der helt sikkert er rød (non-agouti). Læg både mærke til hvor lidt farve forskel der er mellem “striberne”, og hvor bred det røde uden “striber” er på ryggen.

jovist, er det meget vigtigt, så kan man tage en dna-test og få svaret.

Du har ganske ret, Eva…det er specielt omkring øjnene at man ser de manglende tabbymarkeringer på de røde/creme nonagouti. Men når det kommer til mønsteret og farven, så er vi ikke enige længere :stuck_out_tongue:

At der ikke er kontrast mellem “grundfarven” og “mønsterfarven” behøver absolut ikke være ensbetydende med ghostmarkeringer, som det kaldes på de røde/creme nonagouti, men nærmere en mangel på selektion - gennem generationer - på farve og mønster. Her snakker jeg kun MCO, for det er der jeg er på hjemmebane :slight_smile: Prøv at kigge på perserne, de kan det der og har gjort det i årevis, så vi har noget at lære af dem -thumbs

Vil man vide om en rød/creme kat er nonagouti og ikke gør det gennem sikre parringer, hvor man kan forudsige udfaldet rent farvemæssigt med 100 %, så er der, som jeg svarede i indlægget før, kun dna-testen der kan give svaret.

Meekocoons - Kan godt være jeg formulerer mig forkert, det tror jeg faktisk jeg gør når jeg her genlæser :slight_smile: Mente ikke at man udelukkende kunne se det på manglende kontrast på hele krioppen. Mente bare at det var sådan på Diego’s øjne, at de ikke var hvide der. Altså de tabby markeringer der (fik skrevet striberne, klodset skrevet). Og ja, der har været manglende selektion på mønster hos mco, jo først i år det er begyndt at tælle :slight_smile: Nu har jeg ikke set så mange persere, men briterne!! Øj, jeg har savlet der. Har set så mange med smukt smukt mønster der.
Men det med hans meget brede røde felt, det tror jeg altså ikke skyldes manglende selektion på kontrast mønster. Men at han tydeligt er non-agouti.

Som killing:

Som voksen (10-11 mdr)

:slight_smile:

Ved godt man ikke ser ham direkte bagfra, men håber du kan se hvad jeg mener med bred rød “stribe/felt”

Nu tog jeg netop ikke udgangspunkt i Diego - uanset hvor dejlig han så er :slight_smile: - men tog det udelukkende med generelle briller på.

Hihi, nej det var kun mig. Men netop for at illustere det. Jeg synes altid tingene hænger bedre fast hvis man også ser billeder af det.

Helt enig, problemet med at bruge en kat er bare, at det ikke er gældende for alle, langt fra. Det kan da være at Diego´s brede stribe skyldes at han er nonagouti, men det behøver det ikke være. Jeg har eksempelvis flere tabbykatte som har den brede stribe også, men det bliver de nu ikke nonagouti af :stuck_out_tongue:

Og eftersom nonagouti katte jo har deres fine mønstre indenunder “overfrakken” så vil dårlige farver og mønstre også kunne ses på de røde og creme nonagouti´er. Så for mig betyder en bred stribe intet i forhold til en afgørelse om nonagouti eller ej.

Ok, kan du vise billeder af dem så?