Daffy er holdt op med at spise

hello

vi var jo for ca 14 dage siden ved dyrlæge med daffy, hvor han fik fjernet sine kindtænder, da de var ved at rådne væk, samtiddig fik vi ham tjekket godt og grundig på alle leder og kanter og der blev osse taget en blodprøve som viste han udover sukkersyge ellers var meget sund og rask af en kat på 14½ år at være.
men siden han har været ved dr dyr har han mistet lysten til at spise, vi skal nærmest tvinge mad i ham, han spiser en smule, men slet slet ikke hvad han ellers har gjort. og vi syntes jo han blir mere og mere mager at se på.
han er ellers lige så aktiv som han har været igennem de sidste par år.
vi har haft fat på dyrlægen idag, han mente dog vi lige skulle se tiden lidt an, da sårene i munden jo lige skulle hele først.
men vi er altså meget meget urolige for ham og desværre har vi tanken at han er ved at opgive livet:ked::ked::ked::ked:
nogen der har gode råd til hvad vi kan gøre

Det lyder ikke godt:kram: Kan han have kvalme:? Kvalme tager appetitten. Får han nogen form for medicin, der måske kan have kvalme som bivirkning:?

Hvor godt har han været smertedækket ?

ved jo ikke om han har kvalme, han har kastet op 2 gange indefor de sidste 14 dage.
han skulle være på medicin, men vi har valgt ikke at gi ham det sålænge han har det sådan, da vi ikke vil tvinge det i ham

:brist: :brist: :brist:

Årh nej…

Hvad hvis du tilbyder ham hans yndlingsmad - ryger der så ikke lidt ned ??

:kryds:

  • har du dobbelttjekket at han ikke har fået betændelse der hvor tænderne har siddet?
    For så kan det jo gøre rigtig ondt at tygge maden. Jeg formoder i kun giver ham vådkost i øjeblikket…eller?

God bedring med ham, go’e gamle dreng.

hvad tænker du på her, han fik jo noget depot-medicin med smertestillende/antibiotika sprøjtet ind da han blev opereret, det skulle så virke i 14 dage, så det burde være opbrugt nu

[quote=Johnny;521262]ved jo ikke om han har kvalme, han har kastet op 2 gange indefor de sidste 14 dage.
han skulle være på medicin, men vi har valgt ikke at gi ham det sålænge han har det sådan, da vi ikke vil tvinge det i ham[/quote]

Hvilken medicin, og er det efter aftale med dyrlægen at I ikke giver ham? Der er jo en grund til at han skal have medicinen. Og pillen ind i munden og skylle efter med lidt vand i en engangssprøjte så han synker. Det er da både hurtigt og nemt overstået. Det andet tror jeg altså er at gøre katten en bjørnetjenste :frowning:

[quote=Johnny;521262]ved jo ikke om han har kvalme, han har kastet op 2 gange indefor de sidste 14 dage.
han skulle være på medicin, men vi har valgt ikke at gi ham det sålænge han har det sådan, da vi ikke vil tvinge det i ham[/quote]Hmmmm, måske ville det være bedre om han fik medicinen, som så igen, kan fjerne det der ‘gør ondt…eller giver nedsat appetit’.
Det kunne jo være han rent faktisk fik det bedre af medicinen. Blot en tanke.

det medicin vi har valgt at gi ham er mindiab(sukkersyge-medicin), dog er det noget vi selv har valgt at gi ham, ikke et “krav” fra dyrlægen.
og vi har forsøgt at gi ham medicinen, og det var ikke noget han brød sig om ku vi både se og mærke, især fordi vi kom til hans mund.
normalt er han jordens nemmeste kat at gi piller, men ikke i det her tilfælde

[quote=Helene;521269]Hmmmm, måske ville det være bedre om han fik medicinen, som så igen, kan fjerne det der ‘gør ondt…eller giver nedsat appetit’.
Det kunne jo være han rent faktisk fik det bedre af medicinen. Blot en tanke.[/quote]

det medicin han skal ha er sukkersyge-medicin uden nogen form for smertestillende

[quote=Tante Tut;521264]:brist: :brist: :brist:

Årh nej…

Hvad hvis du tilbyder ham hans yndlingsmad - ryger der så ikke lidt ned ??

:kryds:[/quote]

vi gir ham alt hvad han normalt elsker og så ryger der lige et par bider ned og så er det det.
jeg sætter mig fler gange om dagen med ham og håndfodre ham og der ryger der osse enkelte bider ned, men ikke meget og slet ikke nok

Smertestillende dækker som regel ikke mere end 24 timer.
Fik I ikke smertestillende med hjem til ham?

Min søsters kat fik trukket tænder ud for nogen tid siden. Hende var jeg også bekymret for til sidst, fordi hun trak sig helt tilbage og nærmest boede i en hule.
Jeg kontaktede dyrlægen, der som det første spurgte om hendes temperatur.

Nå, men det hjalp faktisk at tage hendes temperatur og true med dyrlægen, for efter det begyndte hun faktisk at blive sig selv igen :tihi:

Men for mig at se, er der 2 muligheder med Daffy:
Smerter eller infektion.
Tag hans temperatur, det vil med stor sandsynlighed fortælle om det er infektion.
Har han ikke feber, ville jeg prøve med smertestillende. Det kan fåes flydende, der rent faktisk smager godt.

Hmmm jeg har ikke så meget fidus til depot smertestillende - prøv lige at få noget smertestillende til ham, og evt en ny antibiotika kur. Jeg tror han kunne gå med lidt “dry-socket” i nogle af udtrækningshullerne, og det er satans smertefuldt.

[quote=Vivi_Fletcher;521283]Smertestillende dækker som regel ikke mere end 24 timer.
Fik I ikke smertestillende med hjem til ham?

Min søsters kat fik trukket tænder ud for nogen tid siden. Hende var jeg også bekymret for til sidst, fordi hun trak sig helt tilbage og nærmest boede i en hule.
Jeg kontaktede dyrlægen, der som det første spurgte om hendes temperatur.

Nå, men det hjalp faktisk at tage hendes temperatur og true med dyrlægen, for efter det begyndte hun faktisk at blive sig selv igen :tihi:

Men for mig at se, er der 2 muligheder med Daffy:
Smerter eller infektion.
Tag hans temperatur, det vil med stor sandsynlighed fortælle om det er infektion.
Har han ikke feber, ville jeg prøve med smertestillende. Det kan fåes flydende, der rent faktisk smager godt.[/quote]

10000 tak, det vil vi straks få gjort.
hvilken slags smertestillende ka anbefales og ka det evt købes på apoteket

Antibiotika-sprøjten er sandsynligvis convenia - den holder i ca.10 dage.

Smertestillende depot der holder i 14 dage:? Metacam (som er det mest almindeligt brugte smertestillende middel) kan gives i sprøjter, der holder i ca. 3 dage - har aldrig hørt om et smertestillende depot, der holder i 14 dage:confused:

Hvor længe har Daffy ikke spist:? Det er absolut noget, der skal diskuteres med dyrlægen, da der kan komme andre komplikationer af ikke at spise. Det kan være svært at få en kat, der er holdt op med at spise, i gang med at spise igen - så snak med dyrlægen i morgen tidligt!

[quote=Johnny;521287]10000 tak, det vil vi straks få gjort.
hvilken slags smertestillende ka anbefales og ka det evt købes på apoteket[/quote]

Nej, du må endelig ikke give alm menneskemedicin.
Du skal have fat i dyrlægen. Flydende Metacam ville jeg foretrække.

Kan du fortælle mere om dette velsmagende flydende smertestillende:? Det kender jeg ikke noget til…

[quote=dkkorat;521288]Antibiotika-sprøjten er sandsynligvis convenia - den holder i ca.10 dage.

Smertestillende depot der holder i 14 dage:? Metacam (som er det mest almindeligt brugte smertestillende middel) kan gives i sprøjter, der holder i ca. 3 dage - har aldrig hørt om et smertestillende depot, der holder i 14 dage:confused:

Hvor længe har Daffy ikke spist:? Det er absolut noget, der skal diskuteres med dyrlægen, da der kan komme andre komplikationer af ikke at spise. Det kan være svært at få en kat, der er holdt op med at spise, i gang med at spise igen - så snak med dyrlægen i morgen tidligt![/quote]

han har godtnok hele tiden spist lidt, men det blir mindre og mindre han spiser dag for dag

[quote=Vivi_Fletcher;521290]Nej, du må endelig ikke give alm menneskemedicin.
Du skal have fat i dyrlægen. Flydende Metacam ville jeg foretrække.[/quote]

tager fat i dyrlægen i morgen formiddag