Dagens madoplevelse i 2023

Åh dejligt og høre, du gik en god middag :smil:

2 Synes om

Lørdag en wienerschnitzel af kalvkød

Søndag
Andesteg med hvide og brunede kartofler
Franske kartofler alm og så de der taffel hjerter dem syndes jeg lidt er gode af
Rødkål
Sovs
Waldorfsalat og æble gele

Risalamande uden mandle gave og kirsebærsovs

I løbet af aftenen konfekt og jule slik, samt småkager

I går stuvede kartofler og rester

Med venlig hilsen

2 Synes om

I går tarteletter med høns i asparges.
I dag hakkebøf med bløde lg, kartifler og sovs

2 Synes om
  1. juledag lavede jeg fiskesuppe med den fond, jeg havde kogt på krabbekløer, østers og rejer tilsat et glas tomatsovs af gule tomater, lidt mere cognac, lidt piskefløde og med fyld af rejer, muslinger og en sejfilet i mindre stykker. Det var superlækkert og der er heldigvis rester til mindst to dage :smiley:

2. juledag fik jeg julemedister med brasekartofler og en rest andesovs.

I aften skal jeg have en kyllingeret med inderfilet, peberfrugt, løg og en sovs af gomadressing og piskefløde og ris som tilbehør.

4 Synes om
  1. December

Risengrød med kanelsukker, smørklat og nisseøl til.

1. December

Han fik: Bankekød med hvide og brunede kartofler og rødkål til. Dertil en øl.

Jeg fik: fløjet and med hvide og brunede kartofler og en lækker sovs. Dertil Waldorfsalat og lidt rødvin. :star_struck: :yum:

1. December

Rester fra den 24. Mere :yum:

1. December

Tærte med fyld af porrer, løg, champignon, rød og gul peber.
Sammenpisket æg, risfløde, gærflager og ost ovenpå.
Og Waldorfsalat til

Jamen altså. :yum: :savle: så lækkert.

I aften den 27. December
spiser vi resterne af tærten med salat til.

4 Synes om

2 juledag var jeg alene hjemme, jule små kager og konfekt
Også bare en rugbrøds mad til aften og en del mandariner

De næste to dag her, har den
Står den bare på rugbrøds madder
I går med hjemmelavet karry salat og sild
Og slagter god rulle pølse med både karse, sky, løg og italiensk salat
Hjemmelavet sylte
Jule frokost ting, bare lidt hvert dag

1 Synes om

I aftes selv kogt fisk og stegt fisk til stjerne skud

Med venlig hilsen

3 Synes om

Fik købt for meget fløde til jul, så har lige lavet is af det. Der blev 2 bøtter med skilpadder og 1 med det kirsebær koncentrat vi lavede tidigere i år.
Det er mange år siden jeg sidst har lavet is, og indrømmer jeg glæder mig til at smage det

9 Synes om

Bare rugbrøds madder igen, i aftes med lun leverpostej, som det varme mad

Med venlig hilsen

3 Synes om

Fredag havde vi Knuds 3 børnebørn og fik pasta og kødsovs, i går rester
I dag har Knud ønske grønlangkål med brunede kartofler og hamburgryg, så tager vi hjemmelavet is til dessert.

4 Synes om

Skal have gang i aftens dessert

Men det er skidt så må jeg jo til og smage på det inden og under fremstilling om det dur :slem: :skaal:

4 Synes om

Jeg skal være alene hjemme med Vaffel i aften, som jeg plejer. Min nytårsmenu består af en rejecocktail, efterfulgt af italiensk inspireret bøf med frisk pasta og en sprød salat af hjertesalat, æbletern, revet gulerod og hakkede valnødder. Desserten bliver hjemmelavet flødeis med chokolade og syltede kirsebær. Måske åbner jeg en flaske bobler til, men det er nu ikke sikkert. Jeg skal på arbejde kl 23 og så går det nok ikke hvis jeg er alt for snalret

5 Synes om

Jeg er lige kommet hjem fra et par overnatninger i Ystad, bl.a. for at fejre min fødselsdag. Fordi min søster var for syg til at tage nogen vegne, var jeg afsted alene - men jeg har det heldigvis fint i mit eget selskab :smiley:

Fredag (min fødselsdag) var jeg på en meget moderne restaurant, jeg havde fundet på nettet. Den kunne jeg godt blive semiafhængig af, hvis jeg boede i nærheden, må jeg indrømme. Til forret fik jeg en guddommelig hummertaco og til hovedret fik jeg to af det, de kalder “mellemretter” - begge vegetar. Den ene var tempurastegt blomkål og den anden var en ret med stegte svampe og forskellige andre grøntsager. Den sidste trak en smule ned i bedømmelsen pga. for meget salt, men som helhed var det super godt og jeg elsker, når gamle industribygninger (her en bygning på et kaserneområde) får nyt liv.

Lørdag fik jeg en lækker poké bowl til frokost (og rester med hjem, som jeg lige har spist) og til aften mødtes jeg med et dansk/svensk ægtepar fra katteverdenen, der bor i Ystad. De valgte restauranten ud fra deres lokalerfaring og jeg fik en lakseplanke med grøntsager og kartoffelmos. Laksen var meget lækker - tilbehøret so/so :slight_smile:

I aften skal jeg have jomfruhummer med baguette og sriracha sauce til forret, entrecote med baconsvøbte grønne bønner og chili bearnaise til hovedret og is til dessert. I løbet af aftenen vil der være forskellige snacks og diverse passende alkohol og så må vi se, om jeg holder til midnat - ellers er sengen heldigvis ret tæt på og kattene er nok ligeglade med, hvornår jeg går i seng :wink:

7 Synes om

Har Google men ikke fundet noget,
En kage med tranebær juice
Er der en her der har en opskrift

Med venlig hilsen

1 Synes om

Farserede porrer, chili-hvidløgs kartofler og æble-tranebærsalat. Og så prøvede jeg denne kransekage, Kransekagestang dyppet i hvid chokolade og nænsomt drysset med kirsebærstøv.

5 Synes om

Hvor ser den kransekage spændende ud :yum:

2 Synes om

Hapsere til dronningens tale:
Blinis med ørredrogn, creme fraiche, rødløg og dild.

Forret:
Torsk med hummercreme, hertil spinat, bagt hokkaidogræskar og karamelliseret skalotteløg.

Mellemret:
Jordskokkesuppe med persilleolie og rodfrugtchips.

Hovedret:
Oksemørbrad med skovsvampe, rodfrugtpuré, hertil pebersauce og cremet kartoffelgratin.

Dessert:
Hasselnøddemousse lagt på kraftig chokoladebund og toppet med hindbærgelé, brændte mandler, hasselnøddestykker og guldstøv.

Midnat:
Kransekagestænger med karamel

Maden (bortset fra blinis og kransekage), er fra Nemlig/HomeMate, og var sååå lækker. :star_struck:

Hvis jeg skulle få plads til natmad, kan jeg lave flere blinis.

6 Synes om

I aftes
Kalve curvette med ovn stegte kartofler og gulerødder
Waldorfsalat og sauce
Rom fromage med kirsebærsovs
Og jule konfekt og slik

Med venlig hilsen

1 Synes om

I går var middagen:
Forret: som tappas
Hjemmelavet Wagyu “Sashimi” med Teriyaki / sesam dip.
Hjemmelavet Kalve salami med Comte og timian.
Hjemmelavet Lune Grissini stænger med hjemmelavet Lardo med Gistrup honning hasselnødder.
Hjemmelavet Wagyu bresaola lavet som carpaccio med rukola, balsamicocreme og parmesan
Hjemmelavet Salumi trøffel paté (finthakket, lufttørret skinke rørt med trøffel og olie).
Dertil hjemmelavet pesto, hjemmelavet oliven tappenade, blandet tapas-mix med oliven, nord-Italiensk svampe-mix, marinerede hvidløg, artiskokker, stegte løg i balsamico og semi-dry blommetomater.
hjemmelavede Focaccia brød.

Mellemret:
Hjemmelavet Hummersuppe med rustik landbrød

Hovedret:
Krondyr filetbøf svøbt med bacon.
Lime-rub marineret Vildsvine filet stykker i kraftig sauce.
Waldorfsalat
Bagt rodfrugt salat
Hjemmelavet Røget små kartofler med svampe og bacon.

Dessert:
Hjemmelavet Gateau Marcel chokoladekage.
Dertil hjemmelavet Gelato Nocciola lavet på hasselnødder fra Barroero i Piemonte.

Det var en fantastisk middag. Den var fra en lokal slagter til 335,- pr. person. Bestemt en god pris, der var virkelig meget mad.

I dag skal vi have wraps med oksekød og grøntsager. Dejlig nemt :slight_smile:

7 Synes om

Den 30. December havde vi julefrokost.

Vi fik hvide sild med løg og karrysalat.
Jeg spiste rugbrød med karrysalat.

Tarteletter med kød af soja fillet (smager som kylling) og asparges i sovs.

Frikadeller af kød og af ærteprotein med rugbrød og rødkål.

Lun leverpostej og bønnepostej med bacon og smør ristede champignons.

Franskbrød med rejer, jeg tog en skive brød med det halvkolde tarteletfyld.

Drikkevarer var Høker snaps til silden.
Øl og nisseøl.

Derefter kaffe og lidt hjemmelavet
Jule chokolader.

4 Synes om