skal ha lavet en købmandskurv med danske specialiteter til vores tjekkiske venner, men vi er lidt i tvivl om hvad vi skal komme i, da det helst skal være noget som kun fås i danmark el noget som er lavet så det er tilpasset os danskere. så kom gerne med forslag
vi tænker lidt at putte
marmelade fra den gamle fabrik
remoulade
noget sild af en art
kærgården
noget dansk chokolade
vi skal osse ha lavet en kurv med danske special øl og da jeg ikke drikker meget øl aner jeg intet om det, men det skal være meget specielle øl og gerne nogle som kun er brygget i begrænset omfang, hvad er der af gode muligheder der,
Vi havde engang nogle amerikanere på besøg i familien, og amerikanerne kendte ikke til leverpostej. De
blev imidlertid så begejstrede for leverpostej, at de brugte det som smørepålæg under hvad som helst :S
Lov mig at det IKKE er Kærgården, I kommer i kurven - men i stedet vores gode og verdensberømte Lurpaksmør
Saltlakrids er vi vist også de eneste i verden, som laver…
Kongen af Danmark bolcher - det kan I ikke undvære…
Chokolade og marmelade derimod er vi altså ikke særligt kendte for… (og belgierne laver bedre chokolade, mens at englændernes forskellige Jams er uovertrufne)
Rugbrød og leverposte, naturligvis…
Klipfisk - tørret ved Vesterhavet…
Ål i gele er også typisk dansk…
Sylte…
Jeg tror heller ikke at jeg har set kogt rødkål nogen andre steder… og vist heller ikke rødbeder…
Jeg ved at der er masser af andre ting - men hjernen er naturligvis tom lige nu
[QUOTE=Ann K;1031844]
Ål i gele er også typisk dansk…[/QUOTE]
Jeg har da ellers altid anset Jellied Eels som noget meget meget engelsk? Men de har måske hugget ideen her?
Hvad med spegepølse?
Og at sende øl til Tjekkiet … er det ikke som at give bagerbørn hvedebrød?
Thy bryghus laver nogle ret gode øl, og hvis du går til f. eks Chas E eller… uhm jeg ved ikke hvad den hedder, men der ligger en specialbutik i Guldsmedgade som også har mange forskellige spændende øl. - altså… sig til dem hvad det er til, så hjælper de med at finde nogle gode
Og salmiaklakrids Bortset fra Finland er der ingen steder hvor man får lakrids med så højt salmiakindhold som Danmark. Super Piratos er sjove at gi’ udlændinge - men vær forberedt på at de synes det smager ganske rædsomt L
Updated - - -
Nåh ja… Flødeboller!
Jeg ved godt man kan købe dem andre steder end i Danmark, men efter hvad jeg har læst mig til er det oprindelig en dansk opfindelse
der er kommet rigtig mange forslag og flere af dem er noteret. dog forstår jeg ikke det med at marmelade fra den gamle fabrik skulle være tosset, for når vi er rundt ude i europa er det squ sjovt nok det alle dem vi møder altid snakker om er ihhh og åhh så godt. at jeg så mener at der findes marmelader som er meget meget bedre er an anden snak. lurpak kan købes de fleste steder i prag-området, derfor tænkte jeg på kærgården istedet.
men forløbig er dette skrevet på listen, tak for mange gode ideer
flæskesvær
leverpostej
rugbrød
ristede løg
blå gajol
salmiak lakrids(piratos)
kongen af danmark bolcher
makrel i tomat
bacon
hvad angår øl har trekkie fuldstændig ret i at det virker helt og aldeles tosset at slæbe øl med til ølmestrenes land, men sagen er den at ham der skal have de øl selv er præmieret ølbrygger og ølsamler, så han sætter stor pris på at smage øl han aldrig før har smagt, han har en restaurant og flere af væggene der er pyntet med alverdens øl-etikketer og der er virkelig nogle sjældenheder imellem