Danske specialiteter

Nu når du tager både leverpostej og rugbrød med, synes jeg bestemt også der skal rødbeder til.
Eller asier.

Hvad med Amanda torskerogn til de ristede løg?
Og mayo til makrellen?

Bare sådan for at få lidt mere helhed ud af det.

Remulade er vist også ret dansk?

Ris a la mande :wink:

Dog måske svær at sende afsted

Det er muligt, at man kan få Lurpak også i Tjekkeiet - det tvivler jeg egentlig Ikke på - det ER et verdenskendt produkt… Og netop derfor bør det findes i en kurv med danske specialiteter… For det er det bedste smør du kan få :slight_smile:
I min verden er sådan noget som Kærgården, Bakkedal og hvad man ellers kalder den slags, kun et nemt smørbart blandingsprodukt, som jeg virkelig ikke vil servere for gode gæster - heller ikke selvom det faktisk står i mit køleskab og vi selv bruger det :wink:

Ligesom Pia siger, så synes jeg også at du skal forsøge at få lidt helhed over det - dvs få mayo til makrellen, asier/rødbeder til leverpostejen og remoulade til torskerognen (den fede klistrede søde version af remoulade, man mest serverer herhjemme, er til dels ukendt ude i verdenen.

Hvad angår marmelade - tjo… den gamle fabrik er da udmærket… jeg kan bedre lide Svanholms økologiske marmelader… Men det ændrer ikke ved at England er landet når der tales om “jam” - og man ser ikke dansk marmelade/syltetøj andre steder i verden med mindre det er steder, som er meget besøgt af netop danskere :slight_smile:

Ang øl… Nørrebros Bryghus skulle lave vældig godt øl… og der er vist også et lille bryghus på Bornholm, som skulle være fantastisk (jeg er en smule på Herrens mark her - drikker ikke øl :wink: ) Øllet fra Fur skulle også være dejligt - og det er så lille en produktion at jeres ven vil synes det er helt særligt og spændende :slight_smile:

Og så har vi helt glemt wienerbrød :slight_smile:

Øl fra Bryghuset i Svaneke er omtrent det eneste øl, jeg vil have i min mund.

[QUOTE=Ann K;1031975]Det er muligt, at man kan få Lurpak også i Tjekkeiet - det tvivler jeg egentlig Ikke på - det ER et verdenskendt produkt… Og netop derfor bør det findes i en kurv med danske specialiteter… For det er det bedste smør du kan få :slight_smile:
I min verden er sådan noget som Kærgården, Bakkedal og hvad man ellers kalder den slags, kun et nemt smørbart blandingsprodukt, som jeg virkelig ikke vil servere for gode gæster - heller ikke selvom det faktisk står i mit køleskab og vi selv bruger det :wink:

Ligesom Pia siger, så synes jeg også at du skal forsøge at få lidt helhed over det - dvs få mayo til makrellen, asier/rødbeder til leverpostejen og remoulade til torskerognen (den fede klistrede søde version af remoulade, man mest serverer herhjemme, er til dels ukendt ude i verdenen.

Hvad angår marmelade - tjo… den gamle fabrik er da udmærket… jeg kan bedre lide Svanholms økologiske marmelader… Men det ændrer ikke ved at England er landet når der tales om “jam” - og man ser ikke dansk marmelade/syltetøj andre steder i verden med mindre det er steder, som er meget besøgt af netop danskere :slight_smile:

Ang øl… Nørrebros Bryghus skulle lave vældig godt øl… og der er vist også et lille bryghus på Bornholm, som skulle være fantastisk (jeg er en smule på Herrens mark her - drikker ikke øl :wink: ) Øllet fra Fur skulle også være dejligt - og det er så lille en produktion at jeres ven vil synes det er helt særligt og spændende :slight_smile:

Og så har vi helt glemt wienerbrød :)[/QUOTE]

Det første Mike lærte i grundforløbet på bageruddannelsen er at Wienerbrød ikke er dansk…
Danskerne lærte det af svende fra (enten Tyskland eller Østrig - det kan han ikke huske. Og nej navnet har intet med det at gøre), hvorpå vi blev kendte for det… Men det opstod ikke her. :slight_smile:

[QUOTE=ThildeL;1031978]Det første Mike lærte i grundforløbet på bageruddannelsen er at Wienerbrød ikke er dansk…
Danskerne lærte det af svende fra (enten Tyskland eller Østrig - det kan han ikke huske. Og nej navnet har intet med det at gøre), hvorpå vi blev kendte for det… Men det opstod ikke her. :)[/QUOTE]

OMG! En Danish kommer fra Wien?

Koldskål med kammerjunkere er også ærkedansk :slight_smile:

• Updated - - -

[QUOTE=ThildeL;1031978]Det første Mike lærte i grundforløbet på bageruddannelsen er at Wienerbrød ikke er dansk…
Danskerne lærte det af svende fra (enten Tyskland eller Østrig - det kan han ikke huske. Og nej navnet har intet med det at gøre), hvorpå vi blev kendte for det… Men det opstod ikke her. :)[/QUOTE]

Sakset fra Samvirke.dk:

Wienerbrødet blev opfundet i 1843, det var en croissant med remonce kopieret fra Wien1843 er et skelsættende år. En københavnsk bager havde været i Wien, hvor han havde smagt wienerske croissanter og fået licens til at fremstille det bløde brød i København
»Bageren kendte de sukkerglade københavnere, så han smed lige en klat remonce i croissanten, inden han rullede den sammen. Voilà! Det første danske wienerbrød. Og bageriet på Kultorvet kom til at hedde Wienerbageriet, som ligger der endnu,« siger Bi Skaarup.
Resten kender vi. En hær af basser, snegle, rosenbrød, overskårne, spandauere, hanekamme og chokoladeboller fulgte efter det første wienerbrødshorn og har gjort »danish« til et andet ord for kage i det store udland.
»Vi blev verdensrømte for vores wienerbrød, som er en efterligning af den wienerske croissant. Sådan er madlavning. Vi står på skuldrene af hinanden,« siger Bi Skaarup.

:? øh…

Det er historisk korrekt… fidusen er bare at der idag intetsted ude i verden laves noget tilsvarende vores wienerbrød :slight_smile:

Ja det kunne jeg også læse fra Pia’s udsnit :slight_smile: En efterligning åbenbart

Wienerbrød er så kendt som en dansk specialitet, at det i engelsktalende lande kaldes Danish :smiley:

Ja det ved jeg godt :smiley: De er vilde med det i serien ‘Gilmore girls’ hehe.
Det var mere “OMG!” jeg liiige stillede spørgsmålstegn ved

• Updated - - -

Medisterpølse er vist også dansk

Kan desværre ikke komme med input.

Tror faktisk det kræver at man har været i udlandet i længere tid før man finder ud af hvad der er dansk fordi man ikke kan finde det mens man er ude og rejse, men som vi bare ser som værende en selvfølge når vi er i DK

det er ikke noget der skal sendes, men noget vi vil tage med derned til sommer, godt dansk wienerbrød har de smagt dernede, for tonya bagte til dem sidst vi var der og de var ellevilde.
egentlig burde man lave en gang stegt flæsk med persillesovs til dem, det ville tage kegler er jeg sikker.

men alle de forslag i er kommet med gør at det bliver en rigtig fin kurv vi får lavet

Dansk produceret - Hvad med f.eks. Ale nr. 16. Kåret til DKs bedste øl 3 (eller 2?) år i træk…
Evt. noget fra Thisted bryghus (thy økologisk)

Æbleskiver, meget dansk og meget svært at finde andre steder.

En sjov detalje om netop de der croissanter fra Wien. De blev nemlig lavet efter Ottomanernes belejring af Wien - og de blev lavet i facon som den tyrkiske halvmåne for at håne Tyrken :slight_smile:

Men mange steder er det dog sådan, at det, de kalder Danish, aldrig har set skyggen af dansk wienerbrød.

En lille anekdote: Mens jeg boede i Skotland, arbejdede jeg på en café, og på én af mine første arbejdsdage kom der en mand og bad om at få en Danish pastry. Jeg var nødt til at have ham til at udpege den for mig for at finde ud af, hvad han mente, for der var intet blandt de pænt mange forskellige kager i montren, som havde nogen som helst ligheder med noget, der var dansk :slight_smile:

[QUOTE=galath;1032155]Men mange steder er det dog sådan, at det, de kalder Danish, aldrig har set skyggen af dansk wienerbrød.

En lille anekdote: Mens jeg boede i Skotland, arbejdede jeg på en café, og på én af mine første arbejdsdage kom der en mand og bad om at få en Danish pastry. Jeg var nødt til at have ham til at udpege den for mig for at finde ud af, hvad han mente, for der var intet blandt de pænt mange forskellige kager i montren, som havde nogen som helst ligheder med noget, der var dansk :)[/QUOTE]

¨Åh ja… jeg havde diskussionen i Australien og før det også i USA… Det er virkelig noget ækelt snasket fedtet sødt stads, det de kalder Danish!
Har dog hørt noget om en dansk bager i New York, som laver rigtigt wienerbrød - med enorm succes :slight_smile: