Danske specialiteter

Ting vi importere til Frankrig :slight_smile:

Dansk skæreost
Remulade
Tyrkisk peber
Lakrids - salt og salmiak
Leverpostej
Anton Berg Chocolade
Kærgården
Pålægschocolade
Flæskesvær
Dansk Mayonnaise
Makrel i Tomat
Ostehøvl og strenge
Rullepølse
Rugbrød
Æggesild

Ting som kan købes her er ristede løg, dansk spegepølse, danske småkager

Hvad er Æggesild? :slight_smile:

Hvad med en flaske gammel dansk ?

Små sild på dåse, kan ikke huske det rigtige navn :smiley:

En af mine tidligere kollegaer kom fra USA, han påstod han flyttede til Danmark på grund af:

Wienebrød og Flødeboller

udtalt med meget amerikansk accent.

Selvom de selv har meget god øl dernede ville jeg også synes at nogle gode danske special-øl måtte høre med.

Prøv at kigge efter nogle fra Hornbeer (prøv at læse om “Grisk”), det er et lille bryggeri her i nærheden, som er ejet af Jørgen Fogh Rasmussen, bror til vores tidligere statsminister (nuværende generalsekretær i Nato), så der er også lidt historie at fortælle om dem. De laver fantastiske øl med rigtig flotte etiketter, malet af Jørgen’s kone.

:slight_smile:

[QUOTE=danpia;1032187]
Prøv at kigge efter nogle fra Hornbeer (prøv at læse om “Grisk”), det er et lille bryggeri her i nærheden, som er ejet af Jørgen Fogh Rasmussen, bror til vores tidligere statsminister (nuværende generalsekretær i Nato), så der er også lidt historie at fortælle om dem. De laver fantastiske øl med rigtig flotte etiketter, malet af Jørgen’s kone.

:-)[/QUOTE]

Det er også god øl!
De bor i Sæby, små 10 km her fra Skibby.

www.hornbeer.dk

Jeg synes så ikke i skal tage medister med - men det er simpelt fordi jeg synes at navnet gør det til en klam spise…

met = spæk
ister = indvoldsfedt fra svinemaver

Hmm… matjes-filetter?

Mhm, jeg vil have de skal hedde noget med “-bidder”… Vi plejer nemlig at få den hjemme hos os :gruble: (Ikke min favorit, er meget mere til kryddersild og hvide sild, og med min moars hjemmelavede karrysalat)

Gaffelbidder.

Ja, det kunne sagtens være dem! :slight_smile: Det var i hvert fald det ord jeg ledte efter, hehe

Jamen er Gaffelbidder ikke bare store sild, som er skåret ud i mindre bidder?
Ved der ikke - jeg spiser ikke fisk pgr intolerans/allergi - og selv om jeg gjorde, skulle jeg nok holde mig langt væk fra alt, der kunne minde om marinerede sild! :smiley:

[QUOTE=Ann K;1032218]Jamen er Gaffelbidder ikke bare store sild, som er skåret ud i mindre bidder?
Ved der ikke - jeg spiser ikke fisk pgr intolerans/allergi - og selv om jeg gjorde, skulle jeg nok holde mig langt væk fra alt, der kunne minde om marinerede sild! :D[/QUOTE]

Dunno, så meget er jeg ligesom ikke gået op i det :høhø:
Jeg kunne ringe til min far og spørge… Så ville jeg udover svaret få en mindre lektion i de forskellige navne, men det orker jeg ikke lige :høhø:

[QUOTE=Ann K;1032218]Jamen er Gaffelbidder ikke bare store sild, som er skåret ud i mindre bidder?
Ved der ikke - jeg spiser ikke fisk pgr intolerans/allergi - og selv om jeg gjorde, skulle jeg nok holde mig langt væk fra alt, der kunne minde om marinerede sild! :D[/QUOTE]

Det minder mig lidt om det sidste afsnit i matador hvor daniel har hans franske kæreste med til middag hos “Skjerns” - han ser også lidt sjov ud i hovedet da han får sådan et stykke sild i munden :smiley: :smiley:

Venner af familien bor i Australien, og de importerer rejeost - det er virkelig noget de savner og som de synes er rigtig dansk.

Sådanne nogle fisk :slight_smile:

En klam spise simpelthen…

Med ister = med fedt

[QUOTE=ThildeL;1032240]En klam spise simpelthen…

Med ister = med fedt[/QUOTE]

Er det være end flæske-steg?
Og medister er nok ikke federe end frikadeller.

[QUOTE=ThildeL;1032240]En klam spise simpelthen…

Med ister = med fedt[/QUOTE]

Det er ikke pga fedtet det er klamt, men pga tarmen… Jeg har set tarmtotter (det er en del af organismen der muliggør udveksling af næringsstoffer og vand) under microskop, og har ikke rørt Medister siden :tihi:

og nej, jeg spiser heller ikke sværet på stegen :slight_smile:

[QUOTE=PiaR;1032250]Er det være end flæske-steg?
Og medister er nok ikke federe end frikadeller.[/QUOTE]

Det var ikke mig, der udtalte, at det var en klam spise… Jeg funderede over udtalelsen fra tidligere… :gruble:

Sugieh: Så må det være mig der ikke er spor sart, for er der noget jeg har set i mikroskoper, stereoskoper og selv siddet med i hænderne til diverse dissektioner så er det tarme… Og efterhånden begynder de at være det mindst klamme - tro mig. :wink: