De fælder!

Vi har to skøøøøøøøøøøøøøøøøøøne mco’er, og lige i tiden fælder de VIRKELIG meget!

Der er bare hår overalt, både totter og løse hår! Indtil videre har vi børstet dem med enten en kam eller sådan en… bum bum slags børste. Men der var jo bare hår overalt, så vi gik til dyrehandlen og spurgte om de havde noget andet, der kunne hjælpe. De anbefalede os sådan en underlige “børste/kam”-ting, hvor den også skærer i hårerne i stedet for bare at tage de allermest løse.

Så vi gik i gang (i mandags). Lillefyren var ikke helt vildt efter den nye børste-ting, så ham tog vi endda ikke så meget, men de to katte tilsammen, da vi var færdige havde vi fyldt over halvdelen af en 4 liters pose med hår!

I dag tog vi lillemanden godt igennem og tøsepigen ligeså og der fyldte vi en 2 liters pose med hår!

Seriøst er det normalt, at de skal fælde SÅ meget?

De får Iams Hairball, da det er det eneste hannen kan tåle. Jeg er bekymret, for de er jo kun 10 mdr, så jeg tænker om, det kan være fordi, de ikke får killingefoder, at de fælder sådan? At der ikke er nærring nok i voksenfodret?

Eller er det bare årstiden?

årstiden, her bliver der også fældet rigtig meget :slight_smile:

Helt rolig… vi har mange maine cooner i alle aldre som spiser meget varieret…men de fælder også frygteligt lige for tiden.
Sådan skal det bare være :slight_smile:
Hilsen Lisbeth

Og mine birma fælder også ekstrem - Der ligger os totter osv omkring i lejligheden .,

Og min på 5 mdr fælder STADIG IKKE, jeg børstede ham igår, og jeg vil tro der sad 10 hår i børsten…og han er ellers semilanghåret. Så nu er det lige før jeg er bekymret over den manglende fældning:tihi:

ALLE dem jeg kender der har katte, render for tiden rundt og samler store totter op fra gulvene og fylder den ene pose efter den anden med pels…min venindes main coon har helt mistet kraven og ser noget så underlig ud!!!:smiley:

Mine cooner fælder også rigtig meget.
Jeg plejer at give mine et bad når de fælder rigtig meget. Det løsner og fjerner de værste hår som så ikke ender i kattenes maver eller mine møbler.

Marianne

[QUOTE=Helene;548220]Og min på 5 mdr fælder STADIG IKKE, jeg børstede ham igår, og jeg vil tro der sad 10 hår i børsten…og han er ellers semilanghåret. Så nu er det lige før jeg er bekymret over den manglende fældning:tihi:
[/QUOTE]

En semilanghår er ikke bare en semilanghår :slight_smile:
Jeg har selv været utrolig facineret af, så forskellig pelsen på semilanghårskattene er - prøv at gå på en udstilling og mærk forskellen - du vil blive overrasket.
Uden at jeg så dermed vil gøre mig klog på fældning hos de forskellige racer :wink:

Jeg har købt en af de meget roste Furminator-kamme, men jeg er faktisk i tvivl om jeg bør bruge den. Det virker nemlig som om, den ikke kun tager løse hår, men faktisk plukker pelsen. Man kan blive ved og ved og ved med at rede hår af - og tilsyneladende gør det oven i købet ondt på kattene.
Jeg har skovkatte og en burmeser, og skovkattene vil jeg ikke længere bruge den på. På burmeseren virker det knap så voldsomt.

Jeps herhjemme er det normalt. Og jeg klipper også mine plus bruger furminator - det er ikke udstillingskatte, og de skal trives ganske som jeg skal med deres pels. Det får dem dog ikke til at fælde mindre, men til at være nemmere at holde. Fx klipper jeg kraven af dem, for så kan de selv vaske sig som en normal kat, hvilket de ikke kan, når de har den, for så vasker de kun på kraven.

Hvordan det er hos andre, aner jeg intet om

[QUOTE=lenschow;549020]Jeps herhjemme er det normalt. Og jeg klipper også mine plus bruger furminator - det er ikke udstillingskatte, og de skal trives ganske som jeg skal med deres pels. Det får dem dog ikke til at fælde mindre, men til at være nemmere at holde. Fx klipper jeg kraven af dem, for så kan de selv vaske sig som en normal kat, hvilket de ikke kan, når de har den, for så vasker de kun på kraven.

Hvordan det er hos andre, aner jeg intet om[/QUOTE]

øøhhhh klippe kraven af for ellers kan de ikke vaske sig…?

Hvor i alverden stammer den lærdom fra?

Ja jeg har haft maine coon i mange år og også andre racer. Såmen også huskatte. Og aldrig har jeg hørt om en kat der skal klippes for at kunne holde sig. Men jeg kender mange som hjælper katten ved at børste den, evt. give den et bad etc.

Mine holder sig selv så ganske udemærket og i ny og næ får de så en tur med furminater som de elsker og slet ikke kan få nok af, de børstes mv.

Men hvorfor have en maine coon hvis den ikke må ligne en maine coon?

Og ja nogle langhårede avls hankatte klippes ned, men lige det som ikke klippes er så blandt andet kraven…

Sorry men jeg fatter nada

Forår og efterår er som regel fældningsperioder og der hvor man tydeligt ser kattene fælde mest :slight_smile:

Når man har en semilanghår så er det alfa og omega at komme ind i et god rutine helt fra den er killing med at den bliver redt grundigt igennem fx. 1 gang om ugen, og det er på den måde at man reder den “stykke for stykke” for at være sikker på at man også kommer ned igennem til underulden. Man bør ved anskaffelse af semilanghårs katte være indstillet på at de skal have lidt hjælp til pelspleje og at man skal tjekke efter for knuder hvor dag og tage dem med det samme for sådan en knude kan blive så gnidret at den vokser ind i huden til sidst.

Mine Maine Cooner klare fint deres egen pels, en af dem jeg har han har meget underuld der gør jeg det at jeg klipper ham lidt ned men det er kun for at undgå at ulden i fældeperioderne laver knuder. Ingen af mine har problemer med deres pelspleje pga. de har en stor krave :slight_smile:

En børste tager intet og gør intet for pelsen, den er egentlig kun til at brug for lige at rette et hår der ligger forkert til og så er den god til de korthårede katte :slight_smile:

Furminator er god at bruge, den tager rigtig meget også af underulden, men den bruger jeg kun forår og efterår og kun på de katte som jeg ikke vil udstille kort tid efter. Dem som jeg ved jeg udstiller er det den gode metode kam og masser af hygge imens :slight_smile:

Men det er altså sådan vi gør her :slight_smile:

Og du må altid gerne komme og se dem og hvad jeg mener, hvis du vil - mig bekendt har du aldrig set mine MCO vel?

Jeg har langt vigtigere at beskæftige mig med. Men jeg ville nu aldrig berøve min kat dens mulighed for at afstresse ved at klippe dens krave af… Tilgengæld kan jeg ret mange tricks f.eks. ang fældning.

Hvor er du i øvrigt uddannet fra? har set i mange tråde at du tilbyder din hjælp.

Det kan du læse på min hjemmeside, som står under mine indlæg. Hvis du bagefter har yderligere spørgsmål, så send mig en mail.

Og mine katte er ikke stressede. Det er nogle skønne dejlige dyr, som det er en skam du ikke har tid til at møde en dag :slight_smile:

En anden ting: Du virker på mig enorm negativ i dine indlæg - helt uden grund. Mig bekendt har jeg ikke generet dig, for jeg kender dig ikke, men du fremstår godt nok i forsvarsposition i dine svar… Dette er et debatforum - du skriver dine forslag til trådstarter, og jeg skriver mine. Mit første indlæg var ikke henvendt til dig.

At du vælger at gøre tingene anderledes er helt ok - jeg skriver ingensteder, at nogle skal gøre som mig, blot hvad jeg gør. Så jeg synes din reaktion er temmelig voldsom set i lyset af mit indlæg.

Hvis du har flere ting, som du vil mig, kan du så ikke bare sende mig en pb eller en mail? Jeg synes ikke rigtig dette hører hjemme i denne tråd, som jo handler om en ejers ønske om råd til pelspleje. Set i det lys er dette lidt spamagtigt, synes jeg - og du skal også vide på forhånd, at jeg ikke gider skændes med dig - det er lang tid siden, at jeg sidst gad den slags.

Hav en god dag

Og så tilbage til emnet - undskyld trådstarter:-)

MVH Helle

[QUOTE=Vivi_Fletcher;548312]En semilanghår er ikke bare en semilanghår :slight_smile:
Jeg har selv været utrolig facineret af, så forskellig pelsen på semilanghårskattene er - prøv at gå på en udstilling og mærk forskellen - du vil blive overrasket.
Uden at jeg så dermed vil gøre mig klog på fældning hos de forskellige racer ;)[/QUOTE]

Præcis - og det er netop det jeg mener, når jeg beder folk om ikke at udtale sig om mine katte uden at have mærket og set deres pels. For de ligner ikke andre MCO i denne henseende
hvilket de, der kender dem med hænderne også kan bevidne. Det er små persere:-)

Til trådstarter: udstiller du dem eller ønsker du bare en måde at komme til bunds? Furminatoren er god, men du skal bruge den korrekt. Fx viste dyrlægen mig hvordan. Det skal være i lange seje træk for ellers kan den skære og det gør den ikke, når den anvendes korrekt. Spørg forhandleren eventuelt. Jeg synes det var dejligt at få det vist.
Du kan også få en lille udgave, som kan nå ind mange steder, og hvis du søger herinde på indlæg af mig om mine pelsproblemer med mine to, så kan du finde alle de gode råd, som jeg fik, og som er præcis dem jeg bruger i dag - herunder at klippe dem - noget som en perserejer har lært mig hvordan - det skal være med en frisørsaks, og du skal naturligvis gøre det pænt, så de syner som mine - dem kan du finde foto af herinde - som klippede har de en krave på størrelse med de øvrige MCO herinde, når de andre ikke er klippet - det siger lidt om pelsen på mine:-)

Og det er også afgørende, hvordan man ligger klippet. Måske du kunne få en perserejer ud og vise dig hvordan hun gør. Det er jo ikke sikkert dine skal klippes som mine, måske har de slet ikke samme pelsmængde, men sådan en perserejer kan simpelthen sit kram - det er min erfaring. Og jeg er utrolig glad for den hjælp jeg har fået herinde til mines pels.

Jeg bruger også en opsprætter, hvis de filtrer, og så har jeg en del kamme - dem kan du se i de tråde, hvor folk var så søde at rådgive mig. De ligger herinde.

MVH

PS. Jeg oplever nogle gange, at folk ikke helt forstår, hvad det er jeg mener med, at de er klippet, så hjælper det lidt at se et foto - for de ligner en MCO, når de er klippet - det skal bare gøres rigtigt - her er lige nogle foto - som det fremgår har de stadig enorm meget krave, og hvis nogle en dag er nysgerrige kan jeg sikkert godt lokkes til at finde nogle hvor de ikke er klippet på min harddisk - men her er de begge klippet (foto to er vinterpels - resten er midt sommer):

Som du kan se Minnie er det ikke noget, der er spor grimt - men få en til at lære dig det, hvis du får brug for en løsning:-) Ellers tror jeg gerne det kan blive rigtig grimt:-)

KH

[QUOTE=lenschow;549450]PS. Jeg oplever nogle gange, at folk ikke helt forstår, hvad det er jeg mener med, at de er klippet, så hjælper det lidt at se et foto - for de ligner en MCO, når de er klippet - det skal bare gøres rigtigt - her er lige nogle foto - som det fremgår har de stadig enorm meget krave, og hvis nogle en dag er nysgerrige kan jeg sikkert godt lokkes til at finde nogle hvor de ikke er klippet på min harddisk - men her er de begge klippet (foto to er vinterpels - resten er midt sommer):

Som du kan se Minnie er det ikke noget, der er spor grimt - men få en til at lære dig det, hvis du får brug for en løsning:-) Ellers tror jeg gerne det kan blive rigtig grimt:-)

KH[/QUOTE]

Syntes ikke jeg kan se dine billeder Helle
Der står:
Forkert Vedhæftet fil specificeret. Hvis du fulgte et godkendt link, bør du kontakte administrator

Her fældes der også i stor stil… :uha:

Oliver er korthårs kat og alligevel finder jeg totter og masser af hår rundt omkring… Jeg er blevet forslået en gul-gummi børste ting til korthårs katte, men jeg kan simpelthen ikke finde den i dyrehandlerne… Nogen der har et billede af denne eller som forstår hvad for en jeg snakker om? :tihi:

Jeg får dem fint frem…

Jeg er bange for, at Sannela har ret. Vi andre kan ikke se dem :S

Jeg ved ikke præcis, hvad det er, der går galt. Har ikke prøvet at lægge billeder ind i det nye system. Men det sker jævnligt for alle mulige andre end dig også. Få evt. Birtheras til at kigge på det. Hun er eksperten :slight_smile: