De falder i søvn om natten?

Måske en underlig overskrift, men det gør de altså - mine hænder.

Jeg vågner næsten hver eneste nat af at jeg åbenbart ligger med hænderne i en stilling som cutter for blodtilførslen, og når jeg så ændrer stilling “vågner” hænderne og den der krible-krablende fornemmelse man efterfølgende får i hænderne når de vågner holder mig vågen indtil det er overstået.

Er der andre end mig som oplever det, så ofte eller bare en gang imellem? :?

Jeg ved egentlig ikke om jeg kan gøre noget ved det, for det er jo noget jeg gør ubevidst når jeg sover :frowning:

Det er selvfølgelig pænt belastende at jeg bliver vækket af det så godt som hver nat, da jeg har behov for en del søvn.

Kig her Annie http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/karpaltunnelsyndrom-tema/Karpaltunnelsyndrom--symptomer-definition-og-aarsag/ Det lyder for mig som det kunne være det, mere end at du ligger forkert.

Jeg er enig med Pia! Det kan faktisk være temmelig alvorligt.

Hmmm…interessant link.
Jeg har nemlig i MANGE år lidt af ‘sovende’ arme og hænder om natten - og vågner ofte ved at de går decideret i krampe. Ofte er det begge arme på én gang.
Da jeg engang nævnte det for lægen, var svaret bare: ‘det er jo nok fordi du ligger forkert på dem om natten’. Hvilket jeg syntes var noget vås, da jeg dårligt kan ligge på begge på én gang når jeg ligger på siden! Måske skulle man tage det op med sin nye læge endnu en gang…? :?

Jeg oplever det samme med jævne mellemrum, altså at vågne op med sovende arme/hænder, som regel fordi jeg har sovet på armen/hånden.

Der er en lidt hurtig og nem test for karpaltunnelsyndrom, som man selv kan prøve. Læg hånden med indersiden af håndledet opad og tap/bank med en finger tværs over håndledet. Er testen positiv vil man kunne mærke summen/snurren ud i hånden og fingrene ved testen (og det føles heller ikke super-behageligt der hvor man banker, men det er lidt forskelligt, hvordan det opleves), og så skal man søge læge.

Jeg har jævnligt problemet og for mit vedkommende er det fordi jeg ved at ligge på siden får lukket for/indsnævret nervebanerne ud til arme og hænder. Det er en af mange bivirkninger ved at være hypermobil :slight_smile:

Det samme her :S

Jeg tror ikke det er karpaltunnel, men jeg er selvfølgelig ikke læge :gruble:

Jeg må lige prøve at nævne det næste gang jeg skal derop.

Aj, sjovt du siger det - for jeg har også lidt for bevægelige led rundt om i kroppen. Og især mine skuldre har lidt svært ved at ‘blive siddende’ det rigtige sted, når jeg ligger ned og slapper af. Især den venstre ‘falder frem’ når jeg ligger på siden. Jeg understøttet tit med en pude, for ellers ligger jeg af H til…
Jeg har faktisk selv også tænkt på, om det kunne være en årsag - dét eller mine rygsmerter…:? Det er i hvert fald VILDT træls at vågne af sovende lemmer - og kramper!

Helt enig :slight_smile: Jeg har talt med min fys omkring det og han er slet ikke i tvivl om, at det hænger sammen - bl.a. fordi jeg meget ofte ligger på siden :slight_smile:

Jeg døjede også med det en sommer - det var så både arme og ben. Men jeg gik til lægen som så målte mit B12-niveau? Jeg husker ikke hvorfor, men det var i den lave ende af normalen.

[QUOTE=DK Thomani;977350]Måske en underlig overskrift, men det gør de altså - mine hænder.

Jeg vågner næsten hver eneste nat af at jeg åbenbart ligger med hænderne i en stilling som cutter for blodtilførslen, og når jeg så ændrer stilling “vågner” hænderne og den der krible-krablende fornemmelse man efterfølgende får i hænderne når de vågner holder mig vågen indtil det er overstået.

Er der andre end mig som oplever det, så ofte eller bare en gang imellem? :?

Jeg ved egentlig ikke om jeg kan gøre noget ved det, for det er jo noget jeg gør ubevidst når jeg sover :frowning:

Det er selvfølgelig pænt belastende at jeg bliver vækket af det så godt som hver nat, da jeg har behov for en del søvn.[/QUOTE]
Har du fået tjekket dit stofskifte?
For nogle år siden fik jeg myxødem, som er for lavt stofskifte. Faktisk HAR jeg ingen skjoldsbruskirtel længere, p.gr.a. en autoimmun-sygdom, og det startede faktisk med at mine hænder og underarme sov og gjorde ondt når jeg vågnede:uha:

Jeg har i perioder bøvlet meget med det - er opereret for karpaltunnelsyndreom i den ene hånd, og det er fint. Til gengæld har jeg reddet mig en afklemt ulnaris i samme arm (som også er den side, hvor jeg er opereret for springfinger!). Jeg har ændret sovestilling til stort set altid at ligge med armene over hovedet - det gav ro i hænderne, men ikke ulnaris, så den snitter vi måske i om lidt. Det er til at blive bimlende gal af at blive vækket af sovende hænder! Hvilket jeg iøvrigt også oplever efter ret kort tids støvsugning :thumbdown:
VH
Susanne

Min kæreste oplevede præcist det samme for 1½ år siden hvor der bare blev værre og værre, han vågnede mange gange om natten med sovende hånd (den venstre) det var i starten kun om natten men begyndte til sidst også at ske nogle gange om dagen hvis han anstrengte den, til sidst fik jeg ham smidt til lægen, og han blev sendt videre til et special hospital da lægen mente det var kapaltunnelsyndrom, og det bekræftede de så også at det var, men det skal en læge teste.
Han blev opererede sidste December, og den er helt fint i dag…: )

Min mor har også lidt af kapaltunnelsymdrom i den ene hånd i mange mange år, og det er kun blevet værre, men hun fik af vide af en inkompetent læge for flere år siden at hun ku risikere at miste førligheden i hånden hvis den blev opererede, så det turde hun ikke. Så kom hun til en anden læge og han sagde at fordi han havde gået med det i så mange år, og det var blevet så slemt, at så var det ikke sikkert at det kunne blive godt igen, men det gjorde det heldigvis efter hun blev opererede sidste sommer: )
Så det vigtigt at få tjekket…

Apropos det med være hypermobil (for det er jeg også), så har jeg fået af vide at det er meget vigtigt at styrketræne, for at styrke musklerne om knoglerne så de holdes bedre på plads og ikke går så hurtigt ud af led.
Jeg vrikker rigtig tit om på fødderne, kan ikke gå særlig godt i høje hæle, selv i flade sko kan jeg vrikke om lol Men lige på dét problem virker styrketræning vist desværre ikke…Gg
Men det skal være under supervision, så man ikke overanstrenger ledene, for det kan ødelægge dem.
Jeg må heller ikke løbe eller andre ting der belaster mine led for meget, så har fået af vide at svømning er den bedste motion for folk med hypermobile led.
Men styrketræning er stadig en meget vigtig del af det også…

Og jeg går også til kiropraktor hver 2-3 mdr., pga det, det hjælper rigtig meget… og hun har også sagt til mig at det skal jeg nok for livet, men igen, at styrketræning kan hjælpe på problemet.

[QUOTE=LunaTiC;978599]Apropos det med være hypermobil (for det er jeg også), så har jeg fået af vide at det er meget vigtigt at styrketræne, for at styrke musklerne om knoglerne så de holdes bedre på plads og ikke går så hurtigt ud af led.
Jeg vrikker rigtig tit om på fødderne, kan ikke gå særlig godt i høje hæle, selv i flade sko kan jeg vrikke om lol Men lige på dét problem virker styrketræning vist desværre ikke…Gg
Men det skal være under supervision, så man ikke overanstrenger ledene, for det kan ødelægge dem.
Jeg må heller ikke løbe eller andre ting der belaster mine led for meget, så har fået af vide at svømning er den bedste motion for folk med hypermobile led.
Men styrketræning er stadig en meget vigtig del af det også…

Og jeg går også til kiropraktor hver 2-3 mdr., pga det, det hjælper rigtig meget… og hun har også sagt til mig at det skal jeg nok for livet, men igen, at styrketræning kan hjælpe på problemet.[/QUOTE]

Træning og kiropraktik (til at løsne de låste led - kroppen kompenserer for hypermobiliteten ved at låse i andre led) er absolut eneste vej frem for hypermobile :slight_smile: Og man kan faktisk godt træne ankler, så spørg din fys næste gang. Det kan godt være, man kan leve uden at kunne gå i høje hæle, men det gør altså også ondt at vrikke om i flade sko (og det kan sagtens lade sig gøre ;))

Temple Bar;

Okay det var jeg ikke klar over, men det skal jeg da helt klar lige spørge om, skal op og træne idag :slight_smile:
Og ja det kan gøre H… ondt at vrikke om i selv flade sko…:> da jeg var barn forstuede jeg konstant mine ankler.

Ser heller ikke så smart ud når man kommer gående stille og roligt hen af gaden og man pludselig ud af det blå er ved at vælte fordi man vrikker om og folk bare glor underligt på en, “nej jeg har ikke drukket jeg har bare spasser led”…:tihi:

Hm, jeg hører lige lægen ad om det kan være det så, men jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skulle have det i begge hænder, det er reelt min højre (musehånden) der bliver brugt mest, både på kontoret og hjemme.

Jeg har også vrikket om på mine ankler et utal af gange, både som barn, teen og voksen, men jeg tror ikke jeg er hypermobil :gruble:

Det er relativt nemt at teste - mind mig om, at jeg skal vise dig det i weekenden :slight_smile:

Jamen jeg kommer ikke i weekenden :frowning:

Nej, det fik jeg lige set - jeg mente ellers, du havde tilmeldt dig. Så næste gang, vi ses :slight_smile: