Tjah, jeg må jo nok indse at jeg ikke er 19 år længere (og der skér jo en pokkers masse på et par år …) og det er muligvis på tide at investere i læsebriller ![]()
Fordi jeg ikke tidligere har haft problemer med synet, har jeg aldrig sat mig ind i det med at være nærsynet og fjernsynet … ups! … langsynet :surrender1:
Hvis små skrift, tæt på begynder at flyde ud og blive uklar, er man så nærsynet eller langsynet ? … og er det plus eller minus briller man skal gå efter :?
Plus ![]()
Man skal gå efter en øjenlæge. ![]()
Det bedste du kan gøre for dine øjne, er at have den rigtige styrke briller eller linser.
Nærsynet
Og så er det da minus, ikke plus :?
Ejjjj … nu bliver jeg bare endnu mere forvirret :S
[QUOTE=Ravn;1101259]Man skal gå efter en øjenlæge. ![]()
Det bedste du kan gøre for dine øjne, er at have den rigtige styrke briller eller linser.[/QUOTE]
I begyndelsen kan du altså godt klare dig med de billige fra supermarkedet. Det er først når dine øjne behøver glidende overgang at behovet for øjenlæge er der.
Der er selvfølgelig også det at du ikke får den helt rigtige styrke i supermarkedet hvis du er under +1.
Få dine øjne testet hos en optiker for at finde ud af hvordan det ser ud og så tag beslutningen derefter.
Du skal ikke være forvirret, alders relaterede synsændringer er som regel +briller
Jeg må få taget en synstest hos optikeren, skal man mon bestille tid til det … nogen der ved det :?
Ja det skal man ![]()
[QUOTE=birtheras;1101269]I begyndelsen kan du altså godt klare dig med de billige fra supermarkedet. Det er først når dine øjne behøver glidende overgang at behovet for øjenlæge er der.
Der er selvfølgelig også det at du ikke får den helt rigtige styrke i supermarkedet hvis du er under +1.
Få dine øjne testet hos en optiker for at finde ud af hvordan det ser ud og så tag beslutningen derefter.[/QUOTE]
Hvis man er en af de heldige, så ja. ![]()
Men jeg har ikke ens styrke på begge øjne, og der er nogle små bygnings-fejl der kan blive større, så hudt jeg visker.
Derfor er det altid en god idé at gå til øjenlægen og få oplyst den rigtige styrke. (Det koster intet modsat en optiker)
Hvor man derefter køber brillerne, er jo ens egen hovedpine. ![]()
Mange gange kan du se om de har travlt. Er der ingen kunder så kan du få testen med det samme. Jeg mener også at flere af dem reklamere med gratis synstest så prøv at google det ![]()
Hvis du kun kan se detaljer helt nært - er du nærsynet og skal bruge minusbriller.
Hvis du skal have ting langt væk for at se - er du langsynet og skal bruge plusbriller.
Langsynethed kommer netop som regel med alderen.
Og hvis du går i supermarkedet og finder nogen du synes hjælper dit syn,
så spar endelig de penge. Hvis du ikke kan finde nogen du synes hjælper,
så er det nok smart med en tur til optiker/øjenlæge. ![]()
Nope. Jeg er nærsynet så det batter -8, og jeg kan godt læse - men jeg kan ikke se hvem der sidder på den anden side af bordet uden linser eller briller
.
Jeg kan se det, der er NÆRT.
Det der sker når man bliver ældre er at man bliver tiltagende langsynet, derfor skal folk typisk holde bøger og aviser ud i strakt arm for at se det - og til sidst er armene ikke lange nok ![]()
Det man har brug for er læsebriller, typisk i starten +1 eller +2. Og dem man køber i “håndkøb” virker glimragende (også i følge min optiker
)
Det er ikke noget problem - endnu - men det er skét et par gange her for nyligt, at jeg har svært ved at fokusere ordenligt på små detaljer.
Så længe du ikke bliver snævert-synet, skal det nok gå Hrõnn ![]()
… eller dumper til synstesten ![]()
[QUOTE=Ravn;1101273]Hvis man er en af de heldige, så ja. ![]()
Men jeg har ikke ens styrke på begge øjne, og der er nogle små bygnings-fejl der kan blive større, så hudt jeg visker.
:[/QUOTE]
Nej, men det er også noget helt, helt andet end den langsynethed man får med alderen, der skyldes at linsen bliver stivere.
Bygningsfejl og synsfejl når man er yngre er en anden historie, der skal man bestemt få målt sit syn, man kan slet ikke købe færdige briller, der passer. Om man vælger en optiker eller en øjenlæge, når der ikke ligger egentlig sygdom bag, er nok mindre vigtigt ![]()
Køb et par til en tyver i første omgang. Når det kun er til at læse med, er det spild af tid og evt. penge at gå via øjenlæge/optiker ![]()
Og velkommen til de voksnes rækker ![]()
[QUOTE=Ann R;1101282]Nej, men det er også noget helt, helt andet end den langsynethed man får med alderen, der skyldes at linsen bliver stivere.
Bygningsfejl og synsfejl når man er yngre er en anden historie, der skal man bestemt få målt sit syn, man kan slet ikke købe færdige briller, der passer. Om man vælger en optiker eller en øjenlæge, når der ikke ligger egentlig sygdom bag, er nok mindre vigtigt :)[/QUOTE]
Jeg har engang ladet mig bilde ind at optikere faktisk er bedre til almindelige
synstest - det er det de laver dag ind og dag ud. Men er der mistanke om
sygdom, skal man netop til øjenlæge. ![]()
[QUOTE=Ravn;1101273]Hvis man er en af de heldige, så ja. ![]()
Derfor er det altid en god idé at gå til øjenlægen og få oplyst den rigtige styrke. (Det koster intet modsat en optiker)
Hvor man derefter køber brillerne, er jo ens egen hovedpine.
[/QUOTE]: Du har ret , men her i Nord Sjælland er der 8 mdrs ventetid på en konsultation:mad:Cats og Conni