[QUOTE=Tea;1101284]Jeg har engang ladet mig bilde ind at optikere faktisk er bedre til almindelige
synstest - det er det de laver dag ind og dag ud. Men er der mistanke om
sygdom, skal man netop til øjenlæge. :)[/QUOTE]
Det var bestemt rigtigt engang. Jeg tror dog at øjenlæger har fået bedre udstyr. Men som linsebærer bliver mine øjne chekket meget omhyggeligt og meget jævnligt, hver 6. måned, og optikerne har nogle meget avancerede apparater. Jeg er ret sikker på, at de også sender en videre, hvis der skulle være mistanke om noget sygeligt. De er selvfølgelig ikke læger, men de har en megalang uddannelse, så vidt jeg ved, og de er jo netop meget vant til at se det normale. Hvilket jeg gætter vil betyde at de også lægger mærke til det unormale/anderledes, og sender en videre. Hende jeg går hos virker i hvertfald yderst kompetent og vidende
Been there, done that Jeg går til øjenlæge fast en gang om året (diabetesrelateret), og hun siger at jeg bare kan købe et par læsebriller +2. Det har jeg faktisk gjort, og det funker fint - altså lige udover det med den ridsede stolthed, så der er længe mellem de bliver fundet frem. I stedet sætter jeg bogstavstørrelsen op på min Kindle og lader iøvrigt som ingenting For ligefrem at forholde mig til at jeg har fast behov er vi altså RET langt fra - jeg vil hellere falde 20 gange over løse fortovsfliser end indrømme at jeg ikke er 20 år gammel mere
VH
Susanne
Jeg måtte jo for godt et års tid siden bide i det sure æble (efter at ha’ mobbet Manden med hans læsebriller et par år) indse at jeg også havde fået brug for sådanne.
Jeg er så egentlig nærsynet, og helt principielt skulle man så tro at det + alders-langsynethed burde opveje hinanden, ikke? men nej…
Jeg prøvede med nogle af de billige læsebriller fra Tiger… de hjalp … lidt. Men ikke nok. Så jeg måtte en tur til Louis Nielsen og har nu smarte briller med glidende overgang - så jeg både kan se langt og tæt på
Min synsprøve blev taget hos Louis Nielsen. Den var meget grundig.
Ha - ja det troede jeg nemlig også engang, at det ville “ophæve” hinanden til en vis grad. Men det er jo to forskellige tilstande. Nærsynetheden er, fordi vores øjenæbler er blevet en smule aflange, så billedet ikke dannes på bagvæggen af øjet hvor det burde. “medfødt” langsynethed er det modsatte, for kort øjeøble. Men alderbetinget langsynethed er fordi linsen forrest i øjet bliver stivere med alderen og ikke virker så godt som det gjorde engang. Så, man kan godt ha’ et for langt øjeæble OG en stivnet linse i øjet samtidig. Desværre
Det behøver altså ikke koste noget at få lavet en synstest hos en optiker. De har næsten altid gratis synstest - hvis ikke det ene, så det andet sted. Jeg har skullet bestille tid de gange, jeg har fået lavet en, men jeg har fået plads inden for et par dage.
Jeg skal ikke bruge samme styrke til begge øjne, fordi jeg har en lille bygningsfejl. Det fandt jeg først ud af, da jeg begyndte at blive alderslangsynet. Så hvis man alligevel kan blive testet gratis hos en optiker uden den helt store ventetid, så kan man da lige så godt finde ud af præcis, hvor meget styrke man behøver, og om der er andet at tage hensyn til.
Der er jeg også nået til og sikke da noget bøvl, når man bruger linser :S Jeg har hidtil bare brugt almindelige linser (-3) på begge øjne, men har igennem et stykke tid fået sværere og sværere ved at læse. Jeg har nu fået nye linser til test, men det fungerer bare ikke særligt godt Så vidt jeg forstod, er det noget med at det ene øje skal se langt og det andet kort :øhmm:, så linserne er nu forskellig styrke og der er så korrigeret for min bygningsfejl på venstre øje. Jeg ser fint på øjet med bygningsfejlen, men linsen er kraftigere end jeg er vant til og det kan jeg mærke. Og det andet øje tåger lige så snart jeg ser længere end en meter Jeg tror hun har sat styrken for langt ned på det øje (har ringet og tjekket om det kunne passe, jeg skulle gå fra -3 til -2, men det er det, de har noteret). Jeg skal snart til kontrol og må se, om ikke der kan findes en bedre løsning. Ellers må det blive briller i stedet.
Jeg bruger linser med læsebriller. I starten blev jeg også tilbudt den løsning, du beskriver, men jeg kunne slet ikke vænne mig til det og fik hovedpine af anstrengelsen, så jeg har fået læsebriller og det fungerer glimrende for mig. På arbejde er det “fine” skærmbriller og hjemme bruger jeg bare de billige fra supermarkedet - men det er bl.a. fordi jeg har lært af erfaring, at læsebriller, som tit ender i panden, ikke skal være af metal. Næsedupperne sætter sig fast i mit hår
Du kan faktisk godt få bifokale linser. Jeg brugte dem i et års tid, men endte med at gå tilbage til almindelige afstandslinser. Men de virker fint for nogle Jeg tænker at jeg kan prøve igen om et par år - der sker hele tiden udvikling på området
Og jeg kan slet ikke begribe hvordan sådan nogen virker. Altså… er der op og ned på dem eller hvad? Jeg har godt hørt de findes men jeg kan bare ikke “regne ud” hvordan.
Ikke at jeg nogensinde skal ha’ linser L Jeg er ved at gå i brædderne hvis jeg kommer til at overvære når Andrea ta’r sine ud eller ind jeg kan SLET ikke ha’ sådan noget med at sku’ røre ved sit øje
[QUOTE=TrekkieGrrrl;1101558]Og jeg kan slet ikke begribe hvordan sådan nogen virker. Altså… er der op og ned på dem eller hvad? Jeg har godt hørt de findes men jeg kan bare ikke “regne ud” hvordan.
Ikke at jeg nogensinde skal ha’ linser L Jeg er ved at gå i brædderne hvis jeg kommer til at overvære når Andrea ta’r sine ud eller ind jeg kan SLET ikke ha’ sådan noget med at sku’ røre ved sit øje [/QUOTE]
Nej, ikke op og ned Det er mere at det midterste af linsen har en anden styrke end “yderkanten” - og styken så ligesom graduerer fra centrum til yderkant. Giver det mening? Og det er præcis derfor nogle ikke rigtig kan vænne sig til det, tror jeg. Hjernen skal lære at benytte de forskelige dele af linsen efter forholdene. Typisk kan man læse med det samme, mens det godt kan tage lidt tid at lære at stille skarpt på længere afstande. Man bør bestemt ikke færdes i trafikken de første dage - ikke uden førerhund (kat)!
Det med at fjerne linser og sætte dem i er en vane. Det kræver måske lige lidt overvindelse i starten; men den frihed og det bedre syn det giver, især når alternativet er stærke briller med den forvrængning de nu giver, gjorde at jeg hurtigt vænnede mig til det. Jeg har gået med linser i 25 - 30 år, så jeg HAR lært det. Jeg synes faktisk det er sværere at dryppe øjne på sig selv end at sætte linser i
Ja det gi’r mere mening. Selvom jeg stadig ikek forstår hvordan det fungerer Hovedsagen er jo osse at det gør.
Og uh… dryppe øjne… jeg håber ALDRIG jeg kommer til at fejle noget der kræver øjendrypning. Det kommer aldrig til at ske…
Jeg var engang ved lægen med et øjenvippehår der havde sat sig fast i mit øje >_< Selvom han bedøvede og alting inden han tog det ud besvimede jeg faktisk hos ham… og jeg plejer ellers ikke at være pylret… men lige med øjne… der er jeg L
[QUOTE=Ann R;1101564]Nej, ikke op og ned Det er mere at det midterste af linsen har en anden styrke end “yderkanten” - og styken så ligesom graduerer fra centrum til yderkant. Giver det mening? Og det er præcis derfor nogle ikke rigtig kan vænne sig til det, tror jeg. Hjernen skal lære at benytte de forskelige dele af linsen efter forholdene. Typisk kan man læse med det samme, mens det godt kan tage lidt tid at lære at stille skarpt på længere afstande. Man bør bestemt ikke færdes i trafikken de første dage - ikke uden førerhund (kat)!
Det med at fjerne linser og sætte dem i er en vane. Det kræver måske lige lidt overvindelse i starten; men den frihed og det bedre syn det giver, især når alternativet er stærke briller med den forvrængning de nu giver, gjorde at jeg hurtigt vænnede mig til det. Jeg har gået med linser i 25 - 30 år, så jeg HAR lært det. Jeg synes faktisk det er sværere at dryppe øjne på sig selv end at sætte linser i :)[/QUOTE]
Interessant. Mine briller er med glidende overgang, så jeg troede ikke, jeg kunne bruge linser. Det kunne godt være, det var det, jeg skulle prøve næste gang, jeg skal skifte (skal måske lige vente, til jeg er færdig med at betale brillerne :høhø:).
Fik bestillt tid til en synsprøve i morgen
Var lige i Tiger og så kunne jeg jo lige så godt prøve deres briller, tror +1 er et godt bud, men købte ikke nogen i dag … optikeren og Tiger ligger nærmest side om side
da mine øjne for et par år siden begyndte at drille gik jeg til louis nielsen og fik lavet en synstest og jojo ganske rigtigt skulle jeg have læsebriller og det skulle være +1,5 og et par briller når jeg sidder ved skærmen. jeg har derfor fået et par dyre læsebriller som jeg bruger herhjemme og så har jeg en hel masse af de billige supermarkeds læsebriller. har lige købt 4 nye læsebriller på vores ferie i prag til den nette pris af 4 kr pr par.
jeg får så hvert år et brev fra louis nielsen med et tilbud om en gratis synsprøve.
Så fik jeg lavet den synstest og det viste sig at jeg skulle bruge +2 i styrke, hvis bare jeg købte nogle billige briller (hvilket jeg gjorde), men der er en lille smule forskel på mine øjne og det kan blive værre med tiden.
Hende der tog testen var meget imponeret over hvor ‘‘elastiske’’ mine øjne er, men i den test scorede jeg 2.75, hvor de fleste i min alder ligger på ca. 1.5
Var i Tiger for at investere i læsebriller og valget faldt selvfølgelig på nogle stribede