Jeg mangler lidt inspiration til madplanen/indkøbssedlen og jeg ved der er mange herinde der laver madplaner for en uge ad gangen så jeg håber at i vil dele?
Sådan nogenlunde:
Mandag - spiser ude.
Tirsdag - engelsk bøf = oksebøf m kartofler, bløde løg, skysauce og her hos mig, fordi jeg skal have masser af grønt, haricot vert + en grøn salat m dressing af drænet youghurt og agurk.
Onsdag - pasta m ostesauce og salvIe + resten af bøffen skåret i små tern… (jeg spiser ikke ret meget kød og kan da slet ikke gnaske en bøf på knap 250 g i mig, så der er altid rester til overs). Hertil en salat af modne tomater, agurk, rødløg og store kapers - fordi det er dejligt med en lidt syrlig salat til den lidt fede pastaret…
Torsdag - ovnstegt kyllingestykker, krydret med chilli under skindet. Hertil bulgur kogt i indholdet fra en dåse tomater og med relish lavet af grillet peberfrugt, løg, tomat og æble.
Fredag - Tikka channa marsala m kylling - krydret karryret m kikærter og resten af kyllingen fra dagen før.
Karbonader/krebinetter m stuvet ærter, gulerødder, blomkål og evt grønne bønner og kogte kartofler.
Resten af farsen er lavet til kødboller, så det bliver måske boller i karry eller en krydret indisk ret lavet på tomat, løg og chilli…
Madplan kan desværre ikke fungere i vores hus for når manden får lyst til et eller andet så er det det vi spiser den dag. Når han ikke er hjemme kan jeg godt finde ud af at planlægge til de dage jeg er alene hjemme og få købt det hele ind på en gang :høhø:
Mandag : Bøf med spejlæg på ristet toastbrød.
Tirsdag : Svensk pølseret med majs-kolber og flutes
Onsdag: Rester (Svensk pølseret) med flutes
Torsdag: Lasagne med majs-kolber og hvidløgflutes.
Fredag: Tunbøffer med nye kartofler, ærter og evt. en sovs af en art
Lørdag: Sejfilleter med brasede kartofler (Er alene)
Søndag: Krebinetter med kartofler og ærte/gulerodssovs
fiskelasagne med spinat, porre og champignonser
chilli con carne med peberfrugt o skaller + gu’mole
kogt røget skinke m flødekartofler + tomatsalat
gyros marineret kylling m kartoffelsalat ( kartofler, agurk, rød peber m hvidløgsdressing)
og i aften ved jeg ikke helt
Måske dette link kunne give inspiration? Jeg bruger den af og til
Okay, her er vores:
Mandag: kylling i karry med ris og flutes.
Tirsdag: Dansk bøf med bløde løg, og spejlæg tilbehør kartofler og sovs.
Onsdag: Medister m. rodfrugtefad og rugbrød til
Torsdag: Pitabrød
Fredag: Millionbøf med kartoffelmos
Lørdag: restedag (vi spiser alle de rester der er blevet i løbet af ugen)
Søndag: Hamburgerryg med flødekartofler, gammeldags hvidkål og grønlangkål.
Vil det sige, at I spiser hver dag ??
Jeps… underlig vane, I know!
Mandag: Spiste ude
Tirsdag: Panerede, stegte rødspætter m. varm kartoffelsalat i olie/eddikedressing og hvad der nu var af grøntsager i køleskabet.
Onsdag: Små kyllingekødboller med frisk pasta og pesto. Blandet salat og brød til
Torsdag: Honningglaseret lakseportion med kartofler bagt i ovnen i olivenolie og krydderier. Hertil tomatsalat.
Fredag: Risotto med forskellige slags bønner og hvidløgsmarinerede tigerrejer. Hertil masser af parmesan og noget godt brød.
Lørdag: Laver sandsynligvis Risotto igen, denne gang med champignon og spinat. Stadig med masser af parmesan. Laver muligvis noget fiskespyd til det.
Søndag: kyllingeinderfilet’er i fad med de grøntsager jeg nu skal ha brugt fra køleskabet og bouillon. Hertil grovbulgur og vandmelon salat.
Min madplan går fra torsdag til onsdag, da jeg altid handler om torsdagen;)
Torsdag: Farsret m. ovnkartofler (det er frikadellefars i lag med grøntsager, bacon og ketchup)
Fredag: Rester
Lørdag: Koteletter m. kartofler og agurkesalat
Søndag: Møre bøffer m. kartofler og salat
Mandag: Rester/rugbrød
Tirsdag: Frikadeller m. kartofler og stuvet spidskål
Onsdag: Rester
Venligst
Dorthe
Og idag skred madplanen totalt… satans kat!!!
Jeps. det er råfodrede Thane, der lige tog den for fuld hammer op på køkkenborden, mens jeg stod med både kikærterne og kyllingen… resultat = mine hunde har fået en underlig blanding af kikærter, tilberedt kyllingekød (heldigvis havde jeg fjernet benene) og kattehår fra køkkengulvet…
Jeg skal nok have nr 34 fra den gode kinesiske take.away suk
[QUOTE=Ann K;649444]Og idag skred madplanen totalt… satans kat!!!
Jeps. det er råfodrede Thane, der lige tog den for fuld hammer op på køkkenborden, mens jeg stod med både kikærterne og kyllingen… resultat = mine hunde har fået en underlig blanding af kikærter, tilberedt kyllingekød (heldigvis havde jeg fjernet benene) og kattehår fra køkkengulvet…
Jeg skal nok have nr 34 fra den gode kinesiske take.away suk[/QUOTE]
det er derfor du har pelsbefængte øgler
God tråd.
Mandag: Frikadeller m. flødekartofler
Tirsdag: Pitabrød
Onsdag: Spaghetti med kødsovs
Torsdag: Rugbrød
Fredag: Lasagne
Lørdag: Hakkebøffer
Søndag: Lasagne/Kødsovsrester
Jeg var ude og handle i går og det blev til:
[ul]
[li]Nakkesteg med rodfrugter og bearnaise (fik vi i går, lavet i Weberen).
[/li][li]Medister med råstegte kartofler og ribsgele sovs.
[/li][li]Chicken Curry (den fra Knorr).
[/li][li]Koteletter i fad med råstegte kartofler og broccoli.
[/li][li]Kyllingefillet skåret i strimler med ris, bearnaise og kogte gulerødder.
[/li][/ul]
Jeg ved godt der kun er til 5 dage, men planlægger at skulle handle ind om torsdagen fremover
Du får lige madplanen for denne uge…
Tirsdag : Frikadeller m nye kartofler og stuvede ærter, grønne bønner, gulerødder og blomkål… resten af farsen krydres op m bla ingefær, spidskommen, chilli og koges til kødboller, som fryses ned til senere på ugen…
Onsdag: Kyllingelår, marineret i tomat/paprika og ovnstegt, serveret med en god salat af romainesalat, grillede røde peberfrugter, tomater, rødløg,mungbønner og fetaost + lidt godt brød…
Torsdag: æble/timianpølser stegt på panden, cremet risotto, og en simpel salat m tomater, agurk, løg, store kapers og brødcroutoner…
Fredag: Kalveschnitzel med chillipasta…
Lørdag: Indiske kødboller i tomatcauce m ris
Søndag: Hakkebøf m stegte løg, skysauce, nye kartofler og masser af ærter + hjemmelavet agurkesalat…
Jeg er stum af beundring over folk der kan lave madplan for mere end et par timer fremad… Jeg ved aldrig hvad vi skal ha’ før jeg står henne i Føtex og ser om der er et godt tilbud.
Det skal så tilføjes at jeg arbejder sådan at jeg stort set kun er hjemme til spisetid på mine fridage. Og så de heldige gange hvor jeg først møder efter 18. Og Manden har, grundet sin depression meget lidt madlyst og da specielt hvis det er noget han SELV skal lave. Så de dage hvor jeg er på arbejde lever mand og børn af frostretter for det meste.
For tiden får vi ret meget grill-mad. Jeg har investeret i en Outdoor chef gasgrill der er fantastisk. Weber gå hjem (når jeg skal grille så skal det være NU og ikke “om en time når kullene er gået ud tre gange og smger af tændvæske” - så gasgrill FTW!
Føtex har næsten hele sommeren haft marinerede nakkefilet’er man omtrent fik kastet efter sig når man gik, så billige var de. Så dem har vi fået en del af.
Men der er noget med De Små Sultne Børn I Afrika™ for selv de gange hvor jeg synes jeg har lavet mad til hele den Russiske hær… er der ikke så meget til overs at der kan blive til andendagsrester…
Mad er godt. Meget mad er meget godt… suk
I dag fik Manden og jeg hjemmelavede rullekebab (well hjemmelavet med færdigkøbte fladbrød og kebabkød der bare sku’ på panden) mens datteren ikke var sulten og ikke ville ha’ noget. Indtil hun så senere kom ned og var sulten og egentlig gerne ville ha’ hvis jeg lige gik hen og købte noget Ben & Jerry (in your DREAMS, det is koster jo en FORMUE!)
Men straks bød Manden ind med at han skam da osse godt ku’ spise noget is og at jeg sku’ købe 2 liter for 1 var jo ikke nok til 3 mennesker…
Så vi fik en forsinket dessert bestående af is med dåseferskner.
I går havde vi sølvbryllup så der var menuen jo mere fancy end hvad den normalt er på en mandag.
Søndag havde vi overnattende gæster i anledning af mandagens sølvbryllup. Og da vi samtidig skulle aflevere barn på efterskole i Nordjylland endte det med Pizzaer henne fra den lokale pizza-pusher.
Lørdag var Ældste Datter ikke hjemme så der fik den yngste - hende der lige er kommet på efterskole, lov til at bestemme menuen, så det blev indbagt laks (som den store ikke kan’ li) med nye kartofler, nye gulerødder, broccoli og Hollandaise sauce
Fredag var jeg på arbejde. Der lå tomme nudelpakninger i køkkenet så det var nok Dagens Ret. min var to cheeseburgere fra McDårlig på Hovedbanen…
Torsdag grillede jeg koteletter til os (= alle undtagen ældste datter der er delvis vegetar) - hun fik et par stykker grillet laks.
Mandag - Onsdag var jeg igen på arbejde til spisetid.
Det var den overståede madplan i omvendt kronologi… Sjovt så svært det egentlig er at huske hvad man spise hvornår.
Jeg er blevet træt af,altid at stå for madlavningen:mad:
Så nu er der indført maddage til hele familien:D
Søndag holder vi husmøde,hvor det aftales hvem der laver mad de forskellige dage,samt hvad vi skal have.
I denne uge er det:
Fiskefrikadeller
Pitabrød med kylling
Spaghetti med kødboller
Æggekage
Spiser ude
Spiser ude(wauv,sådan ser det bestemt ikke ud hver uge)
Kan ikke huske hvad der er planlagt søndag-det er nemlig ikke min maddag:p
Tine
Ditto her! Og skulle jeg bevæge mig i Bilka, så har der i lang tid hængt en reklame på vej op på tag-p “Kommer aftensmaden bag på dig - igen?”. Jaaaaa… det gør den faktisk tit! Madlavning er mest af alt noget uinteressant venstrehåndsarbejde her, desværre…
- men søndag var jeg ene hjemme, og det blev til makaronihorn med ketchup!
- og mandag var jeg ene hjemme og fandt nogle forårsruller i bunden af fryseren!
- igår spiste vi sammen og fik frikadeller stegt i ovn med kartofler og baby carotter
- og idag skal vi have resten af frikadellerne, men jeg har ingen anelse om hvad vi skal have dertil. Kunne meget let ende med frisk rugbrød fra bageren og lidt rødkål!
Claus er hjemme og spise resten af ugen, så det bliver nok til “rigtig mad” hver dag (frisk rugbrød med pålæg kategoriseres også som “rigtig mad”!!) - men madplan er en by i Rusland, og der er som bekendt langt over
VH
Susanne
Mandag: Tortellini, tomatsovs med hvidløg, og en stor salat.
Tirsdag: kyllingefilet med karry, vilde ris, salat.
Onsdag: Lasagne og salat
Torsdag: Samme som i går, eller rugbrød
Fredag: Plankekylling med sovs og salat
Lørdag: Evt. bestillingsmad eller rugbrød
Søndag: Grønsagstærte