Jeg har intet problem med natur-tro udstopninger finder dem ret facinerende. MEN kæden ryger lidt af for mig når man gør katten til helikopter og bruger dyrene til kunst. Så ryger respekten for dyret imo.:S
Er lidt ambivalent omkring de tørrede dyr. På en måde forstår jeg det godt. Dyrene fremstår som var de levende og der er stadig respekt for dyret. Men tror ikke selv jeg kunne have mine som udstoppede.
Det kan ikke sætte mit sind i kog, at man bruger (selv)døde dyrekroppe til diverse kunstneriske/kreative projekter. For de er jo netop…døde…
Og jeg har i øvrigt selv masser af udstoppede dyr i mit hjem - fundet på loppemarkeder o.l. Så længe man ikke bevidst avler og dræber dyr ‘bare for sjov’, så kan jeg ærlig talt ikke se noget galt i det. Og hvis nogen vil udstoppe MIG, når jeg dør - be my guest - jeg er nok ligeglad. :høhø:
Og igen synes jeg lige, man skal sætte det op imod den måde, vi behandler LEVENDE dyr på - i fødevareproduktionen fx. - det er da LANGT mere foruroligende!
De ting, der dog irriterede mig i dette program var: - at den der familie med ‘dalmatineren’ ikke lød som om, de havde haft hunden til dyrlæge - den blev bare mere og mere syg, og så gik man og sparede man op til at få den tørret?? Skulle man MÅSKE ikke have brugt de penge på en dyrlæge i stedet…? :S
Og hende med den ældgamle puddel, der ved GUD ikke så ud til at have det særligt godt…det fik jeg også lidt ondt i maven over. Den hund skulle hun muligvis have sagt farvel til inden den blev så dårlig.
Jeg nåede kun til helikopterkatten. Og idet den er død, så er den ganske rigtigt sikkert lige glad. Men jeg forstår det ikke! Jeg synes hverken det er sjovt, flot, kunstnerisk, imponerende eller på anden måde min tid værd. Jeg mangler noget respekt for at her var engang et levende væsen. Og det pæneste ord jeg kommer i tanker om har Johnny allerede nævnt: bizart!
VH
Susanne
Men man kan godt holde dyr under kummerlige forhold hele deres liv for så til sidst at slå dem ihjel og æde dem? Eller for at bruge deres hud og pels som beklædning? :? Det er så ikke spor respektløst - eller hvad?
Beklager - jeg synes sgu det er dobbeltmoralsk at blive forarget over dette, hvis man samtidigt er kødspiser/skindbærer. (Hvilket jeg selv er - dog med omtanke).
[QUOTE=Diana F;1233222]Det kan ikke sætte mit sind i kog, at man bruger (selv)døde dyrekroppe til diverse kunstneriske/kreative projekter. For de er jo netop…døde…
Og jeg har i øvrigt selv masser af udstoppede dyr i mit hjem - fundet på loppemarkeder o.l. Så længe man ikke bevidst avler og dræber dyr ‘bare for sjov’, så kan jeg ærlig talt ikke se noget galt i det. Og hvis nogen vil udstoppe MIG, når jeg dør - be my guest - jeg er nok ligeglad. :høhø:
Og igen synes jeg lige, man skal sætte det op imod den måde, vi behandler LEVENDE dyr på - i fødevareproduktionen fx. - det er da LANGT mere foruroligende!
De ting, der dog irriterede mig i dette program var: - at den der familie med ‘dalmatineren’ ikke lød som om, de havde haft hunden til dyrlæge - den blev bare mere og mere syg, og så gik man og sparede man op til at få den tørret?? Skulle man MÅSKE ikke have brugt de penge på en dyrlæge i stedet…? :S
Og hende med den ældgamle puddel, der ved GUD ikke så ud til at have det særligt godt…det fik jeg også lidt ondt i maven over. Den hund skulle hun muligvis have sagt farvel til inden den blev så dårlig. :([/QUOTE]
[QUOTE=Diana F;1233247]Men man kan godt holde dyr under kummerlige forhold hele deres liv for så til sidst at slå dem ihjel og æde dem? Eller for at bruge deres hud og pels som beklædning? :? Det er så ikke spor respektløst - eller hvad?
Beklager - jeg synes sgu det er dobbeltmoralsk at blive forarget over dette, hvis man samtidigt er kødspiser/skindbærer. (Hvilket jeg selv er - dog med omtanke).[/QUOTE]
[QUOTE=Diana F;1233247]Men man kan godt holde dyr under kummerlige forhold hele deres liv for så til sidst at slå dem ihjel og æde dem? Eller for at bruge deres hud og pels som beklædning? :? Det er så ikke spor respektløst - eller hvad?
Beklager - jeg synes sgu det er dobbeltmoralsk at blive forarget over dette, hvis man samtidigt er kødspiser/skindbærer. (Hvilket jeg selv er - dog med omtanke).[/QUOTE]
[QUOTE=Tante Tut;1233250]
Rørende enig ![/QUOTE]
Nu behøver de dyr man æder eller bruger til beklædning jo ikke at ha’ levet under kummerlige forhold.
Jeg er klar over at der desværre er mange der gør, lige så vel som behandling af dyr i cirkus og ved turist-attraktioner ofte(st) er elendig.
Men vi spiser jo dyr, de fleste af os.
Vi skal så bare sikre os at de har haft det godt så længe de har levet, incl at de ikke er transporteret mange timer inden ankomst til slagteriet og at de er aflivet på forsvarlig måde.
Det kan gøres ved at købe det rigtige og så spise en mindre mængde, hvis det er for dyrt.
Jeg ved ærlig talt ikke om det er muligt at sikre sig at skind kommer fra en ko, der har haft det godt :?
Værd at overveje.
Jeg synes den smule jeg nåede at se i videoen er … ja som allerede skrevet bizart, det er nok det bedste ord.
Jeg fatter ikke formålet andet end at forarge…
Undskyld mig, men er det ikke at springe til konklusioner om emner, der IKKE er kommenteret på i tråden??
Beklager - jeg synes sgu det er dobbeltmoralsk at blive forarget over dette, hvis man samtidigt er kødspiser/skindbærer. (Hvilket jeg selv er - dog med omtanke).
Oooog med tanke på den nylige diskussion om hvorfor folk ikke gider svare på tråde herinde som tidligere, så er her et godt eksempel på hvorfor jeg snart ikke gider mere! Hvis vi endelig skal bruge ordet respekt om noget som helst herinde, men det er vel ved at være passe´…
Men… så lad da være… ingen tvinger dig til at svare på noget ??[/QUOTE]
Du har helt ret Tut! Man kan nøjagtigt lige så godt bruge tiden på noget fornuftigere end KG, for ethvert emne kan snart få nogen til at råbe ukvemsord efter de andre brugere. Point taken!
VH
Susanne
Hvad har de to ting med hinanden at gøre?
I mit hoved er det 2 problematikker…
Men jeg må så være dobbeltmoralsk fordi jeg spiser kød…og jeg synes, det er sært…
[QUOTE=Susanne W;1233261]Undskyld mig, men er det ikke at springe til konklusioner om emner, der IKKE er kommenteret på i tråden??
Oooog med tanke på den nylige diskussion om hvorfor folk ikke gider svare på tråde herinde som tidligere, så er her et godt eksempel på hvorfor jeg snart ikke gider mere! Hvis vi endelig skal bruge ordet respekt om noget som helst herinde, men det er vel ved at være passe´…[/QUOTE]
Hvorfor i alverden formulerer du dig så aggressivt? Jeg siger min mening - men jeg ‘råber’ da ikke af nogen?
Og personligt synes jeg absolut der er en sammenhæng i tingene. Det handler om den måde, vi behandler dyr på - på alle mulige områder.
Og lige DET emne synes jeg, at man skylder både sig selv og dyrene at reflektere godt og grundigt over. Derfor skriver jeg, som jeg gør.
Jeg er da selv lidt ‘dobbeltmoralsk’ på flere punkter, men det skader da ikke at ERKENDE det, REFLEKTERE over det - og måske endda ændre nogle ting hen af vejen. På den vis gror man jo som menneske.
[QUOTE=Diana F;1233284]Og personligt synes jeg absolut der er en sammenhæng i tingene. Det handler om den måde, vi behandler dyr på - på alle mulige områder.
Og lige DET emne synes jeg, at man skylder både sig selv og dyrene at reflektere godt og grundigt over. Derfor skriver jeg, som jeg gør.
Jeg er da selv lidt ‘dobbeltmoralsk’ på flere punkter, men det skader da ikke at ERKENDE det, REFLEKTERE over det - og måske endda ændre nogle ting hen af vejen. På den vis gror man jo som menneske.[/QUOTE]
Overordnet handler begge ting om dyr, men den ene handler om,hvad man gør med det døde dyr…
det andet er hvordan man behandler et levende dyr…
I mit hoved to forskellige ting…
[QUOTE=DK Zaphy;1233287]Overordnet handler begge ting om dyr, men den ene handler om,hvad man gør med det døde dyr…
det andet er hvordan man behandler et levende dyr…
I mit hoved to forskellige ting…[/QUOTE]
Man bruger jo døde dyr jo til alt muligt - fødevarer selvfølgelig, men også læder og skind og uld og pels til tøj, sko, tasker, møbler - fjer til puder, dyner, pynt osv. osv. - der er døde dyr overalt - også i DIT hjem, er jeg ret sikker på.
(Kommer i øvrigt til at tænke på moden i 1950erne, hvor mange kvinder bar løse kraver af dyr - vist især mink - om halsen - ofte med både fødder og ansigt intakt. Nærmest et helt lille udstoppet dyr rundt om halsen. Spøjst.)
Min pointe er bare, at i stedet for at bekymre sig om, hvad der sker med dyret, når det er dødt, så ville dyret nok hellere ha’, at man bekymrede sig om dets forhold, mens det var i live.
Og det er absolut ikke min mening at ‘fornærme’ nogen - men jeg vil meget gerne sætte tanker i gang hos folk.
[QUOTE=Diana F;1233290]Man bruger jo døde dyr jo til alt muligt - fødevarer selvfølgelig, men også læder og skind og uld og pels til tøj, sko, tasker, møbler - fjer til puder, dyner, pynt osv. osv. - der er døde dyr overalt - også i DIT hjem, er jeg ret sikker på.
(Kommer i øvrigt til at tænke på moden i 1950erne, hvor mange kvinder bar løse kraver af dyr - vist især mink - om halsen - ofte med både fødder og ansigt intakt. Nærmest et helt lille udstoppet dyr rundt om halsen. Spøjst.)
Min pointe er bare, at i stedet for at bekymre sig om, hvad der sker med dyret, når det er dødt, så ville dyret nok hellere ha’, at man bekymrede sig om dets forhold, mens det var i live.
Og det er absolut ikke min mening at ‘fornærme’ nogen - men jeg vil meget gerne sætte tanker i gang hos folk.[/QUOTE]
Men jeg kan jo godt bekymre mig om begge ting? Det ene udelukker jo ikke det andet
Men… så lad da være… ingen tvinger dig til at svare på noget ??[/QUOTE]
Once again , du opfordrer folk til at holde sig ude af trådene eller undlade at deltage i debatten, hvis man ikke kan tåle ‘lugten i bageriet’.
Jeg synes simpelthen ikke det hænger sammen med at vi har en anden tråd kørende omhandlende den manglende aktivitet.
[QUOTE=Diana F;1233284]Og personligt synes jeg absolut der er en sammenhæng i tingene. Det handler om den måde, vi behandler dyr på - på alle mulige områder.
Jeg er da selv lidt ‘dobbeltmoralsk’ på flere punkter, men det skader da ikke at ERKENDE det, REFLEKTERE over det - og måske endda ændre nogle ting hen af vejen. På den vis gror man jo som menneske.[/QUOTE]
Jeg synes så overhovedet ikke der er noget sammenligningsgrundlag :surrender1:Produktionsdyr er IMO én ting, kæledyr er noget helt andet.
At lave en kat om til fx. en flyvende helikopter strider i den grad mod min etik og moral.