Den grønne tråd

:):):slight_smile:

Jeg har længe gået med en tanke om at oprette en tråd, hvor vi sammen kan hjælpe hinanden med at være lidt mere miljøbevidste.

Og nu fik tanketråden mig så til at lave denne tråd.

Alle indlæg om at passe bedre på vores miljø er velkomne…

Jeg lægger ud med noget, jeg har gjort i mange år :

hvis jeg ser en dåse//flaske ligge på gaden, tager jeg den og smider den i flaskeautomaten, så den bliver destrueret og ikke ligger i naturen de næste 30-40 år…og dem med pant på – ja, dem tager jeg selvfølgelig også :tihi:

Jeg har for et par år siden lagt alle de fundne flaskepenge i en krukke – og på ét kalenderår, var der så mange penge at jeg kunne købe mig et nyt fladskærms-tv… :uha:

Jeg synes, at alle, der normalt køber fyrværkeri, skulle lægge pengene i en lille krukke i stedet for. :wink: Hvad i bruger dem på er ikke vigtigt, bare i ikke bruger dem på ting, der larmer, og skræmmer dyrene. :wink:

Nå, for at være lidt seriøs, så kan jeg da lige spørge herinde, om nogen har forslag og ideer til, HVOR man finder et affaldssorteringssystem (læs: system med mindst 3-4 små spande i) som kan være i et 60 cm SKAB under en vask?

Så vidt jeg kan se, har IKEA kun sådan noget til SKUFFEMODULER. :frowning: Og andre steder, jeg har fundet noget lignende, er det ALT for dyrt - mellem 1500 og 2000 kr for skraldespande! Det har jeg simpelthen ikke råd til at give…

Vi har jo for nogle måneder siden fået et nyt affaldsskur her i foreningen, hvor vi har fået beholdere til hård plast, metal, elektronik osv.

Så jeg skal kunne opdele mit almindelige husholdningsaffald i hård plast, metal, småt pap, papir - og så det almindelige madaffald mv. i en spand for sig. Derfor SKAL jeg have mindst 3 - gerne 4 - beholdere under min vask…

Så et smart, rengøringsvenligt og BILLIGT system søges…

jeg har et Ikea køkken med skuffer og nej deres systemer til sortering passer såmen ej heller her. Jeg har fundet en gl. spand til affaldsposen og bruger spande poser for de kan i det mindste gå ud over spandens kanter.
Så har jeg en lille grøn spand m. låg og håndtag til madaffald (kommende høns)
i kælderen har jeg så stående et modulsystem fra Ikea til batteri, glas mv - det kunne også stå i et skab i f.eks. gangen

Ellers så har jeg skiftet alt el til LED. Hvilket nok tjener sig ind på et tidspunkt.
Jeg har pillefyr og brændeovn

Jeg har i dag været ude at samle træpinde op fra raketterne - så er der pinde til planter og blomster til sommer

[QUOTE=Diana F;1271308]Nå, for at være lidt seriøs, så kan jeg da lige spørge herinde, om nogen har forslag og ideer til, HVOR man finder et affaldssorteringssystem (læs: system med mindst 3-4 små spande i) som kan være i et 60 cm SKAB under en vask?

Så vidt jeg kan se, har IKEA kun sådan noget til SKUFFEMODULER. :frowning: Og andre steder, jeg har fundet noget lignende, er det ALT for dyrt - mellem 1500 og 2000 kr for skraldespande! Det har jeg simpelthen ikke råd til at give…[/QUOTE]

Jeg har ikke selv været i IKEA og nærstuderet det, men det ser ud som om deres UTRUSTA model også findes i en udgave til at montere i et skab? Men det kræver, at man skruer et par skruer i bunden af skabet. Så kan man så sætte flere små eller én stor spand i, så vidt jeg kan se.

[QUOTE=Diana F;1271308]Jeg synes, at alle, der normalt køber fyrværkeri, skulle lægge pengene i en lille krukke i stedet for. :wink: Hvad i bruger dem på er ikke vigtigt, bare i ikke bruger dem på ting, der larmer, og skræmmer dyrene. :wink:

Nå, for at være lidt seriøs, så kan jeg da lige spørge herinde, om nogen har forslag og ideer til, HVOR man finder et affaldssorteringssystem (læs: system med mindst 3-4 små spande i) som kan være i et 60 cm SKAB under en vask?

Så vidt jeg kan se, har IKEA kun sådan noget til SKUFFEMODULER. :frowning: Og andre steder, jeg har fundet noget lignende, er det ALT for dyrt - mellem 1500 og 2000 kr for skraldespande! Det har jeg simpelthen ikke råd til at give…

Vi har jo for nogle måneder siden fået et nyt affaldsskur her i foreningen, hvor vi har fået beholdere til hård plast, metal, elektronik osv.

Så jeg skal kunne opdele mit almindelige husholdningsaffald i hård plast, metal, småt pap, papir - og så det almindelige madaffald mv. i en spand for sig. Derfor SKAL jeg have mindst 3 - gerne 4 - beholdere under min vask…

Så et smart, rengøringsvenligt og BILLIGT system søges…[/QUOTE]

:blush::blush:

Vi har også affaldssortering…jeg har en fin kurv stående i køkkenet.

I den bliver der lagt hård plast, dåser og pap mm.

Så er det bare lige at tage kurven og gå ned med og få det fordelt. :octopus:

Jeg er SÅ glad for mit nye køkken, alt var målt helt perfekt op… mht. skabe, ovn og vaskemaskine…men !!

Jeg har jo valgt kun at have skuffer, og der var lige en ting jeg IKKE havde fået med…så jeg har samme problem med skrald…

Har for længst købt en stor skøn amerikaner skraldespand…men jeg skal også have fundet en løsning med bare EN spand i en skuffe…:blush::blush:

Orv, tak, det må jeg lige ud og se på - jeg kan ikke helt gennemskue systemet, ud fra hjemmesiden, jeg er ikke så stiv i IKEA. :tihi: Men hvis man kan have to af de der ved siden af hinanden, og så to spande i hver del, så kunne det da være en god løsning. :smiley:

Så er der bare lige det med at skulle i IKEA - skal lige samle mig mod til. :wink:

[QUOTE=Tante Tut;1271359]

Vi har også affaldssortering…jeg har en fin kurv stående i køkkenet.

I den bliver der lagt hård plast, dåser og pap mm.

Så er det bare lige at tage kurven og gå ned med og få det fordelt. 

Jeg er SÅ glad for mit nye køkken, alt var målt helt perfekt op… mht. skabe, ovn og vaskemaskine…men !!

Jeg har jo valgt kun at have skuffer, og der var lige en ting jeg IKKE havde fået med…så jeg har samme problem med skrald…

Har for længst købt en stor skøn amerikaner skraldespand…men jeg skal også have fundet en løsning med bare EN spand i en skuffe…[/QUOTE]

Jamen kan du så ikke bruge IKEAS systemer til skuffer - eller hvad?

I øvrigt har jeg af alt det der i haven blev beskåret sidste vinter lavet optændingskvas til brændeovnen.
Mit juletræ er af plast og genbruges
Jeg handler ikke ret tit genbruger mælkekartoner til alverdens.
samler alle dåser i en sæk og aflv. på genbrug.
affald fra kattebakke kommes i muldvarpeskud.
tøj hænges ud til tørring

:woman::woman:

Jow…det kan jeg, og jeg har en laaaaang liste med ting og sager i Ikea…elsker deres priser :heavy_dollar_sign::heavy_dollar_sign:

Men er ikke så vild med at vælte rundt derude…der er sådan et dårligt indeklima…ha-ha…:sweat_smile:

Vi køber så meget som muligt økologisk og/eller miljøvenligt.
Vi har den store sorteringsafdeling i kælderen med poser/sække til pap, blød plast, hård plast, dåser, plasticdunke, pantflasker/dåser og diverse andet til containerpladsen i løs vægt. Her i Vejle kommune sorterer vi husholdningsaffaldet i grønne og sorte poser, derudover har vi en affaldsbeholder til haveafald og en til papir/pap.

Venligst
Dorthe

for resten så dyrker jeg en del af min mad selv. og har lige taget endnu et skridt. bestilt foder til hundene fri for e-nr. farvestoffer mv. og økodåsemad. Håber de vil trives på det. Så leder jeg efter et lignede tiltag til kattene …

Sig lige til, hvis du finder økovådfoder, som kattene gider spise. Mine har ikke gidet de typer, jeg har præsenteret dem for.

I Kvickly har de i øvrigt bakker med økovådfoder - dem kunne du da prøve. Men mine vil ikke røre det. Tror også der er en del korn i. Og sikkert også sukker. Hvis man går op i den slags. :wink:

Mine får Gourmix tørfoder, hvor NOGLE af ingredienserne trods alt er økologiske. Og de kan godt lide foderet. :slight_smile: Men det er dyrt…500 kr. for 5 kilo.

Helt generelt prøver jeg i øvrigt at være en ‘bevidst forbruger’.
Køber RIGTIG meget økologisk mad, og mine sæber og rengøringsmidler osv. er også øko/miljøvenligt langt hen af vejen. Udvalget af den slags bliver jo også større og større i butikkerne - det er herligt. :slight_smile:

Går desuden MEGA meget op i genbrug, og smider helst ikke noget ud - ting bliver solgt eller foræret væk eller byttet til andet. :slight_smile: Køber også rigtig mange ting brugt. Dba.dk er totalt yndlingsside. :wink: Slider mit tøj op, til det absolut ikke kan mere.

Tænker generelt utroligt meget på vores udpinte klode og det uansvarlige overforbrug, den vestlige verden står for. Hvis ikke skuden bliver vendt, ser fremtiden GODT nok sort ud…i mine øjne er den eneste forsvarlige vej frem økologi, bæredygtighed og genbrug…

http://www.mainzoo.de/landfleisch-cat-schlemmertoepfchen-gefluegel-entenherz_7975.html?cat=675

mit tyske er ikke så stærkt - men jeg har kik på ovenstående… og ja om de vil spise det… starte nok med 1 ds. i mindst 2 forskellige varianter

og måske dette tørfoder:

[QUOTE=catsanddogs;1271387]http://www.mainzoo.de/landfleisch-cat-schlemmertoepfchen-gefluegel-entenherz_7975.html?cat=675

mit tyske er ikke så stærkt - men jeg har kik på ovenstående… og ja om de vil spise det… starte nok med 1 ds. i mindst 2 forskellige varianter

og måske dette tørfoder:
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_trockenfutter/porta21_katzenfutter/86275[/QUOTE]

Det der vådfoder kender jeg slet ikke, du må meget gerne give en tilbagemelding, når dine katte har prøvesmagt det. :slight_smile:

Mht. tørkosten, så var det vist den der variant, jeg prøvede for nogle år siden. Det gad de ikke æde… :S

[QUOTE=Diana F;1271389]Det der vådfoder kender jeg slet ikke, du må meget gerne give en tilbagemelding, når dine katte har prøvesmagt det. :slight_smile:

Mht. tørkosten, så var det vist den der variant, jeg prøvede for nogle år siden. Det gad de ikke æde… :S[/QUOTE]

Mine spiser feline porta grainfree - gider ikke andet tørkost. Dåsemad er vi i gang med at afprøve alt muligt bare det falder i deres smag. 1. det må ikke være pate! Når jeg får bestillingen hjem så skal jeg gerne fortælle om det. satser på ikke begge udgaver er pate. Ellers må jeg i ds. bestille feline porta eller almo et eller andet , når jeg søger holistisk kommer der flere forskellige op

Har skiftet til LED pærer og sorterer papir og til dels også glas. Vasker kun på 30 grader til almindelig vask og har en fjernbetjent afbryder til nogle kontakter , sådan at jeg slukker for tv, chromecast, fiber boks, bærbar og wifi router når jeg sover eller ikke er hjemme.et klik og så slukker den for det hele - sparet standby strøm JA TAK

ideen med raket pinde er forøvrigt god synes jeg !

Svigermor og jeg får min svigerindes aflagte tøj, som vi tager det vi kan bruge af inden, det ryger i genbrug, min svigerinde køber glad brugt tøj, så vi får noget ud af det:) Mangler jeg noget bestemt tøj, går jeg på jagt i min favorit genbrug og det samme gør Claus.

Selvom det er nogle år ude i tiden, har vi tænkt fremad og sagt ja tak, til at arve autostol, babyseng og tøj fra min svigerinde, da hun var så sød at tilbyde at gemme det:D

Vi er heldige og har super viceværter, der har sørget for at vi har fået bedre affalds sorteringsystem med molokker og vi får vidst også en til plast:) De har også sørget for at vi har fået solceller på det ene fælleshus, hvor energien kan bruges til vaskehuset:thumbup:

Også sidder der et “reklamer nej tak” på postkassen:)

Vær lige opmærksom på, at ‘holistisk’ på ingen måde nødvendigvis har en dyt med økologi at gøre. Det betyder bare ‘helhed’, og bruges i mange forskellige sammenhænge. :slight_smile:

Uha nej, mine gider BARE heller ikke paté! Den eneste paté, jeg har fundet, som de gider spise, er laksepate fra Sheba.