Den grønne tråd

Oh ja, reklamer nej tak har jeg haft i maaaaaaange herrens år. Og jeg har også i nyere tid sagt nej tak til gratisaviserne. Det er en FRYD, så lidt der kommer i min postkasse nu. :smiley:

Jeg har en masse gamle elsparepærer rundt om i huset - men har ofte problemer med at finde nogen, der passer i mine ‘antikke’ lampetter - lampeskærmene passer ikke på de nye sparepærer. :frowning: Formen er simpelthen forkert, æv.

Vil gerne over på LED med tiden, når pærerne går - har lige for en uge siden modtaget mit første LED lysstofrør, som skal sidde ude i mit nybyggede skur. :slight_smile:

Nå ja, vi har forresten også solfanger på taget, som hjælper med det varme vand :slight_smile:

Venligst
Dorthe

[QUOTE=Diana F;1271397]Vær lige opmærksom på, at ‘holistisk’ på ingen måde nødvendigvis har en dyt med økologi at gøre. Det betyder bare ‘helhed’, og bruges i mange forskellige sammenhænge. :slight_smile:

Uha nej, mine gider BARE heller ikke paté! Den eneste paté, jeg har fundet, som de gider spise, er laksepate fra Sheba.[/QUOTE]
Jeps ved godt hvad holistisk betyder - ofte bruges det dog udenlandsk i forbindelse med ingen farvestoffer og ingen e-nr. mv… og bio indhold. og andre gange er det bare en smart betegnelse så hver gang skal der læses op :slight_smile:

jeg har faktisk også stort set kun gl. lamper og har fint fået mien LED til at passe i alle.

Jeg synes, at miljørigtige vaner kommer helt automatisk for mig, hvilket jo er meget rart. Jeg køber al deodorant/sæbe/shampoo/vaskemiddel miljøvenligt og uden parfumer etc. for at undgå allergi. Mit eneste “fravalg” på den konto er spray-on deo; jeg bruger roll-on, så jeg ikke bidrager til flygtige organiske opløsningsmidler i atmosfæren via aerosoller i spraydåser.

Jeg lever desuden næsten udelukkende vegetarisk (ifølge hipsterne hedder det ‘flexitar’, men jeg bryder mig ikke om det udtryk, det er jeg slet ikke yuccie nok til :stuck_out_tongue: ). Jeg spiser animalske produkter 1-2 gange om ugen, og dem sørger jeg så for at købe dansk og økologisk. Som dansker er det næsten umuligt at leve 100% vegetarisk med god samvittighed - desværre er quinoa, soja, kikærter, etc., som ellers er populære vegetariske alternativer til kød, bidragende til ødelæggelse af regnskoven og dårlige leveforhold for de lokale bønder, og transporteres med skib eller fly over lange afstande, hvilket giver forurening og CO2-udledning. Derudover er import af udenlandske varer dårlig for det danske bruttonationalprodukt. Man kan roligt spise økologisk, dansk kød med god samvittighed!

Jeg sparer også lidt på den dårlige samvittighed ved ikke at have en bil. Når det en dag bliver relevant, overvejer jeg noget a la den nye BMW i3 elektriske bil, som ser ret lækker ud. Det kræver dog, at regeringen sænker deres afgift på elbiler igen. Indtil da er det cyklen eller delebiler.

Jeg er desværre ikke så god til at købe ting brugt, men til gengæld slider jeg ALT op - måske også fordi jeg er så dårlig til at shoppe efter tøj og sko, det er virkeligt det værste jeg ved. :S :tihi:

[QUOTE=Diana F;1271399]Oh ja, reklamer nej tak har jeg haft i maaaaaaange herrens år. Og jeg har også i nyere tid sagt nej tak til gratisaviserne. Det er en FRYD, så lidt der kommer i min postkasse nu. :smiley:

Jeg har en masse gamle elsparepærer rundt om i huset - men har ofte problemer med at finde nogen, der passer i mine ‘antikke’ lampetter - lampeskærmene passer ikke på de nye sparepærer. :frowning: Formen er simpelthen forkert, æv.

Vil gerne over på LED med tiden, når pærerne går - har lige for en uge siden modtaget mit første LED lysstofrør, som skal sidde ude i mit nybyggede skur. :)[/QUOTE]

øh, bøh…lidl - tror jeg det er - har af og til normalt gammeldaws udseende ledpærer …


er mere eller mindre på led’er og har vel haft 10 års jubilæum med de første - kertepærer til en formue…problemet med led er at de med tiden fader i styrke…så de er - eller i hvert fald har ikke - været rentable i pris/ydelse, om de nyeste generationer lider under det…well det får vi se …har lige skiftet 2 ældre 5w g4 single led til hipower smd led’er…ikke fordi de var defekte, men fordi de var fadet til en effektiv styrke på ca 2w
led lysstofrør …går et gammeldags rør kan det næsten betale skift til led …har i køkken, garage og skur …sparer ca 500 kr pr år på elregningen med led
har brændeovn, konvektion med extra blæser
varmepumpe
solfanger
solcelle til test - små anlæg i 12volt - er ikke rentable i DK
-----------køber ikke- sjældent- øko(æg eller andet)…hellere æg fra fritgående høns…begrebet økologi er imho stærkt opreklameret

[QUOTE=Jim;1271414]øh, bøh…lidl - tror jeg det er - har af og til normalt gammeldaws udseende ledpærer …


er mere eller mindre på led’er og har vel haft 10 års jubilæum med de første - kertepærer til en formue…problemet med led er at de med tiden fader i styrke…så de er - eller i hvert fald har ikke - været rentable i pris/ydelse, om de nyeste generationer lider under det…well det får vi se …har lige skiftet 2 ældre 5w g4 single led til hipower smd led’er…ikke fordi de var defekte, men fordi de var fadet til en effektiv styrke på ca 2w
led lysstofrør …går et gammeldags rør kan det næsten betale skift til led …har i køkken, garage og skur …sparer ca 500 kr pr år på elregningen med led
har brændeovn, konvektion med extra blæser
varmepumpe
solfanger
solcelle til test - små anlæg i 12volt - er ikke rentable i DK
-----------køber ikke- sjældent- øko(æg eller andet)…hellere æg fra fritgående høns…begrebet økologi er imho stærkt opreklameret[/QUOTE]

Hvad mener du, når du siger fritgående høns? Fritgående som i definitionen bruges i ægindustrien, eller fritgående som i - f.eks. naboens fritgående høns i hønsegården?

For hvis du mener naboens høns, så ja, så er det det klart bedste alternativ mht. dyrevelfærd - hvis hønsegården altså er med god plads og de får økofoder osv. :wink:

Mener du de fritgående, som købes i supermarkedet, så er økologi altså et langt bedre valg. Økologi er absolut ikke perfekt endnu - langt fra - der er gevaldigt plads til forbedringer mht. dyrevelfærden stadigvæk, men det ER i økologien, at der stilles de strengeste krav om plads, udeadgang, strøelse osv. osv.

Sammenlign de forskellige æggetyper her: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/sites/default/files/guider/aeggeguide_september2015_A4opslag.pdf

Der ligger også ‘guides’ på andre dyr, hvor man kan sammenligne lovkravene mellem konventionelt, fritgående og økologisk.

Et af mit højeste ønsker siden jeg flyttede hertil har faktisk været at få egne høns.

Høns der kan komme på ture i haven og spise hvad de lyster, overtage rester fra køkkenet. Ligge æg. Være flotte at kigge på.

Ja de er faktisk bestilt til at komme her i år.

Så nu håber jeg sørme jeg finder et hus inden, det er ikke billigt at starte op med høns om det skal gøres ordentligt.

Men jeg er sikker på det bliver en uendelig kilde til glæde, miljørigtighed og ordentlighed

Vi har sorteret vores affald i flere år, vi har baljer til det forskellige i laden og har 2-3 ture på årsbasis til genbrugspladsen

Vi bruger kun tørretumbler til kogevask og kattenes puder og nulerput

Bruger du klumpende grus og holder det muldvarpene væk. Den er du nød til at forklare nærmere

[QUOTE=Jeanette;1271431]Vi har sorteret vores affald i flere år, vi har baljer til det forskellige i laden og har 2-3 ture på årsbasis til genbrugspladsen

Vi bruger kun tørretumbler til kogevask og kattenes puder og nulerput

Bruger du klumpende grus og holder det muldvarpene væk. Den er du nød til at forklare nærmere[/QUOTE]

Ja jeg bruger vankat. køber et ton af gangen og deler med min mor. Har god plads til opbevaring. Det sparer så også på miljøet da der er mindre kørsel på denne facon.

Når jeg ser et skud i haven tømmer jeg bakke og samler op i haven efter hundene. I stedet for at komme i affaldsbeholder graver jeg lidt op i skuddene og fylder dem op. Lægger jord på.

Underligt nok, faktisk så virker det afskrækkende. Startede sidste år og i år har der endnu ikke været et eneste skud i det område jeg sådan invaderede … Jeg har lagt nyt græs i efteråret i et nyt område der har der været skud. Indtil videre har naboen fanget dem i saks … men jo jeg skal da i gang igen!.

Det hjælper i øvrigt også på græsset - det bliver pænenere, mindre mos …

:slight_smile: :slight_smile:

Tak for en masse gode indlæg… jeg kan ikke sige tak og enig fra min fantastisk fine mobil… knapperne er der bare ikke (eller også er det bare mig og teknik) :ups::ups::ups:

:slight_smile:

Det er ganske enkelt genialt tænkt, Lis

[QUOTE=kira v;1271391]Har skiftet til LED pærer og sorterer papir og til dels også glas. Vasker kun på 30 grader til almindelig vask og har en fjernbetjent afbryder til nogle kontakter , sådan at jeg slukker for tv, chromecast, fiber boks, bærbar og wifi router når jeg sover eller ikke er hjemme.et klik og så slukker den for det hele - sparet standby strøm JA TAK

ideen med raket pinde er forøvrigt god synes jeg ![/QUOTE]

:slight_smile: :slight_smile:

Jeg bruger de kuverter, jeg får post i til huskesedler…alle de lyserøde sedler fra PBS bliver også brugt, de har en fin bagside uden tryk… må hellere se at få afmeldt papirudgaven – kan jo se det i NetBank…

Nu nævner flere af jeg LED pærer…da jeg fik lavet køkken, valgte jeg udelukkende spots i loftet – så dem har jeg 22 !!! af… elektrikeren sagde, at de var forberedt til ledlys – så måske burde jeg lige overveje at skifte dem ud…ANER ikke, hvordan og sår’n… må op på stigen og se, hvilken fatning…eller er LED pærer dem med to små stive ben ?? :tihi::rock::ups:

[QUOTE=Tante Tut;1271370]

Jow…det kan jeg, og jeg har en laaaaang liste med ting og sager i Ikea…elsker deres priser 

Men er ikke så vild med at vælte rundt derude…der er sådan et dårligt indeklima…ha-ha…[/QUOTE]

:slight_smile:

Jeg får ALTID en ond hovedpine af Ikea’s indeklima… de der syntetiske gulvtæpper, gør at jeg får hovedpine, bliver helt tør i mund//hals og så får jeg stød af alt jeg rører ved…men bortset fra det eeeeelsker jeg Ikea :høhø::høhø:

her er da lidt…er det 12v er sokkel formentlig g4

[QUOTE=Jim;1271443]her er da lidt…er det 12v er sokkel formentlig g4

http://www.apaere.dk/wp-content/uploads/2013/10/sokkeloversigt1-1024x399.png[/QUOTE]

:slight_smile: :slight_smile:

Tak Jim… må ind os se på det…

Led kommer snart sagt med alle mulige udformninger.

Jeg har så et gammelt hus, har fået sat en masse nyt el ind, bla. et par trådløse kontakter. fra i år kan de laves til LED. de skal så i sættes en særlig led pære jo jo det kan virkeligt også blive meget dyrt og avanceret.

Jeg har i årevis delt A4 ark i 4 dele, både hjemme og på jobbet. alt med en blank bagside der bare skal ud… deles og ligges i en bunke. Er så fin en huskeseddel. Koster intet.

får jeg poser tilbudt siger jeg altid ja tak. De små ryger i holder til kattebakke poser og de store til “andet”

I min taske har jeg sådan et par folde sammen poser, fra ikea til vist 7kr. Køber aldrig en indkøbspose og har dem altid med.

Men el. Har forhandlet pris, skiftet til LED, sparer alt hvad jeg synes er muligt, men alligevel… synes godt nok prisen er høj… solceller er ej muligt endnu… :frowning:

Og da jeg har 1200m2 græsplane og ikke har råd til havemand slår det fremadrettet skal jeg snart have en løsning. en håndklipper er desværre ikke muligt. Er mest hut på en robot… men er der nogen er har nogle gode indput?

en hjølle :høhø::høhø: …det hedder det på jysk…på dansk, en le …eller køb en traktor til en 3-4000 brugt…

og du ka få et kursus i at bruge en le her…så noget i TV med nogle fjolser i alaska der stod og hakkede med en …sad virkelig og krummede tæer …kryds nogle fænakker :dokdok:

o
g

h
a
r

d
a

leer på lager …i både rød og grøn:tihi:

[QUOTE=Jim;1271462]en hjølle :høhø::høhø: …det hedder det på jysk…på dansk, en le …eller køb en traktor til en 3-4000 brugt…

og du ka få et kursus i at bruge en le her…så noget i TV med nogle fjolser i alaska der stod og hakkede med en …sad virkelig og krummede tæer …kryds nogle fænakker :dokdok:

o
g

h
a
r

d
a

leer på lager …i både rød og grøn:tihi:[/QUOTE]

en traktor var da en god mulighed- sådan en lille en, kan den nøjes med et læskur af paller? hjælp? hvor finder jeg en micro traktor der kan slå græs? og ja tak i den billige prisklasse

hov ja -bruger også indkøbsnet i stort omfang

min bor ude hele året…bare sørg for at lade batteriet flere gange i løbet af vinteren…

http://www.hvalsoe-maskinforretning.dk/salg/brugte-havetraktorer/186-brugt-stiga-park

eller

men…du kan jo oss sætte en trækkugle på og en vogn efter. - det kan du så næppe på den lille stiga i det første link - og så er den pludselig ret alsidig …jord, træ, fliser osv …flere nyere kan monteres med et dozerblad (sneskraber) og snekæder …og med kæder kan de edderdytme stå fast…så overvej da lige om det kun er græs, for så er en lille stiga fin