Den grønne tråd

Jeg havde en gammel havetraktor til at slå græs med, da jeg boede på min gård. Mener jeg gav 3000-3500 kr. for den brugt. Sådan en er altså smart når man har MEGET græs. Jeg havde så over en hektar - men kun ca. det halve blev slået - trods alt. :wink:

Min personlige kæphest er madspild. Uanset hvilken form for mad, vi taler om - og om det er økologisk eller ej - har selve produktionen/pakningen/transporten af den en stor indflydelse på miljøet, og når den indflydelse først er sket, skal den helst have et formål. Derfor gør jeg, hvad jeg kan for at begrænse den fuldstændigt absurde, groteske mængde mad, danskerne smider ud hvert år. Ikke alene sparer det mig for en masse penge, det sikrer også, at det aftryk, produktionen/transporten har sat på miljøet, ikke har været forgæves.

Derudover genbruger jeg alle plasticposer (og udnytter de fleste dage det faktum, at min såkaldte “håndtaske” er ret stor og dermed ofte kan spare mig for at købe plasticposer).

Hvis jeg har valget mellem at købe økologisk og købe lokalt, vælger jeg lokalt, da det godt kan være, der er krav til økologi, men dels kan økologi komme langvejs fra, dels er der ikke nok kontrol med, at de krav også opfyldes, så det er vigtigere for mig at kunne se, dyr har det godt (og så måske ikke har levet 100% af økologisk foder - men i stedet måske har fået tilskud af madrester fra middagsbordet og dermed begrænset madspild) og samtidig støtte lokale virksomheder end at de overholder kravene til økologisk produktion 100%. For nylig købte jeg f.eks. noget lokalt produceret, håndrørt is, der ikke har ret til at kalde sig økologisk, fordi det “kun” er æg og fløde til produktionen, der er økologisk. Hun prioriterer nemlig ligesom jeg at købe lokale frugter frem for at købe økologiske frugter :slight_smile:

Jim du er da fantastik! det der link til Tommerup - det jo vel ca 30 km fra mig - hvilkem en vil du anbefale? Har umiddelbart kik på nr 16 menn hmm og hvad skal jeg være opmærksom på?

og den kan stå ude året rundt? kan den overdækkes med pressing eller noget?

Ej Kæreste JIM, skylder dig vist en middag! du har vist reddet muligheden for hønsehus

nb havde jeg en maskine til sne kunne det måske blive aktuelt at rydde… jeg har da rimmeligt med indkørsel - der kan snildt holde 3-5 biler… men har perlegrus…? som det er nu kører jeg det fast og har iskæde på fodtøj

men kunne jeg så slippe for at slæbe trailer rundt i haven og have en lille vogn på som ejg kunne bruge rundt i haven se det ville da ej heller være dårligt :slight_smile:

tak tak du er da genial

hvornår er det bedste tidspunkt at købe? er det nu? om en måned eller?

ikk nr 16 …kun en 5 hk motor…

du skal se efter en der kan sættes en kugle på + den skal ha’ lidt kræfter …nr 2,3,4 og dem der ligner
så bredt klipperbord som muligt - min er en 42" dvs jeg klipper baner der er mellem 10 og 15 cm bredere end de fleste derovre…med mindre du skal ind på smalle steder
mht et dozerblad…det er mere tricky, for der skal man være sikker på at vanger (hele chassisrammen) er forstærket eller kan forstærkes…ellers vrider man rammen - been there, done that
men hvis din indkørsel er vandret…hvad så med en lille sneslynge oven i

[QUOTE=Diana F;1271385]Helt generelt prøver jeg i øvrigt at være en ‘bevidst forbruger’.
Køber RIGTIG meget økologisk mad, og mine sæber og rengøringsmidler osv. er også øko/miljøvenligt langt hen af vejen. Udvalget af den slags bliver jo også større og større i butikkerne - det er herligt. :slight_smile:

Går desuden MEGA meget op i genbrug, og smider helst ikke noget ud - ting bliver solgt eller foræret væk eller byttet til andet. :slight_smile: Køber også rigtig mange ting brugt. Dba.dk er totalt yndlingsside. :wink: Slider mit tøj op, til det absolut ikke kan mere.

Tænker generelt utroligt meget på vores udpinte klode og det uansvarlige overforbrug, den vestlige verden står for. Hvis ikke skuden bliver vendt, ser fremtiden GODT nok sort ud…i mine øjne er den eneste forsvarlige vej frem økologi, bæredygtighed og genbrug…[/QUOTE]

jo men…økologisk dyrkning er også lig med et mindre eller dårligere udbytte…bare se øko æbler vs sprøjtede …eller korn dyrket uden stråforkorter - en mislykket høst kan dræbe et landbrug, det er næppe bæredygtigt
alt i alt gælder det om at genfinde den ligevægt der existerede i “gamle” dage …hvor markerne stort set kunne gødes med det der var i møddingen …flere landbrug, mindre besætninger og større …interesseområde, altså ikke udelukkende svin eller kreaturer eller korn, men en bæredygtig blanding

[QUOTE=Jim;1271557]ikk nr 16 …kun en 5 hk motor…

du skal se efter en der kan sættes en kugle på + den skal ha’ lidt kræfter …nr 2,3,4 og dem der ligner
så bredt klipperbord som muligt - min er en 42" dvs jeg klipper baner der er mellem 10 og 15 cm bredere end de fleste derovre…med mindre du skal ind på smalle steder
mht et dozerblad…det er mere tricky, for der skal man være sikker på at vanger (hele chassisrammen) er forstærket eller kan forstærkes…ellers vrider man rammen - been there, done that
men hvis din indkørsel er vandret…hvad så med en lille sneslynge oven i[/QUOTE]

Tak jeg vil lave aftale med ham i næste uge om at se på 2,3,4 og ligende.

Jo jeg skal ind i hundegården af en låge og rundt om højbed og rosenbed… måske jeg skulle måle hvor bredt de steder er?

For øvrigt har jeg udskiftet nogle af mine pærer med LED og da jeg ikke har lavet andre ændringer i forhold til mit elforbrug må jeg sige, at det i høj grad kan gøre en forskel på bundlinjen. Fordi jeg skifter leverandør efter tilbud har jeg lige fået slutafregning for ca. ½ år og det har givet ca. 800 kroner lige ned i lommen (eftersom afgifterne er forbrugsrelaterede sparer man jo også på dem).

[QUOTE=Jim;1271558]jo men…økologisk dyrkning er også lig med et mindre eller dårligere udbytte…bare se øko æbler vs sprøjtede …eller korn dyrket uden stråforkorter - en mislykket høst kan dræbe et landbrug, det er næppe bæredygtigt
alt i alt gælder det om at genfinde den ligevægt der existerede i “gamle” dage …hvor markerne stort set kunne gødes med det der var i møddingen …flere landbrug, mindre besætninger og større …interesseområde, altså ikke udelukkende svin eller kreaturer eller korn, men en bæredygtig blanding[/QUOTE]

Helt enig i, at et ‘blandet landbrug’ er vejen frem. :slight_smile: Og det er da helt sikkert bedre for jorden at køre sædskifte end at dyrke den samme plante på samme plads år efter år efter år…men sådan ER der jo allerede mange økologiske og biodynamiske landbrug, der gør, heldigvis. Det går forhåbentligt den rigtige vej på det punkt.

Det der med, at økologi giver så meget mindre og dårligere udbytte læste jeg en artikel om for nogle måneder siden. Kan ikke huske det præcise indhold, men konklusionen var faktisk, at det altså slet ikke er så slemt, som mange gør det til.

Jeg har opgivet det der leverandør skift da jeg syntes det blev dyre i længden. Husker du at skifte hvert ½ år? hvordan med abonnementer? jeg synes de spiser en del af fortjenesten.

Jeg ringer nu årligt til energi selvskabet og forhandler pris. Så slipper jeg da for en del abonnementer og kender prisen for et år af gangen og ja du har ret… det er afgifterne som er den store sluger af ens elpenge… synes ikke det er ok at el som er så livsnødvendigt skal være så dyrt og ja jeg ønsker mig gas ovn og gas komfur

vi sortere som sådan ikke affald, og her i århus kommune er det så osse ligegyldigt, for det hele ender samme sted alligevel. og der har de så sorteringsmaskine. MEN var det muligt at sortere gjorde vi det, det har været på forsøgsbasis et par gange og der har vi sorteret.
men vi gør så meget andet for at være grønne

vi har fravalgt reklamer osv. da vi syntes det er spild af papir
vi bruger kun indkøbsnet når vi handler ind og siger for det meste nej tak til plastposer .
vores affaldsposer er 100% miljørigtige da de er lavet sådan et de opløser sig selv efter ret kort tid og der er intet giftigt i dem
vi har kun ledlys pærer i vores lamper
vi har kun lys tændt i det rum vi opholder os i
vi har haft kontrol besøg fra elværket et par gange, da de ikke kan forstå vi ikke bruger mere strøm end det vi gør, vi bruger ca 30% mindre el end gennemsnittet.

Man skal selvfølgelig se på den samlede pris, dvs. Kwh + evt. abonnement, før man vurderer, om det kan betale sig. Jeg er netop skiftet videre fra den leverandør, jeg skiftede til for et halvt år siden, da prisen steg uforholdsmæssigt meget. Uanset hvad er det ikke det, man sparer de store penge på og størstedelen af min besparelse ligger jo heller ikke dér, men i lavere elforbrug :slight_smile:

[QUOTE=catsanddogs;1271569]Tak jeg vil lave aftale med ham i næste uge om at se på 2,3,4 og ligende.

Jo jeg skal ind i hundegården af en låge og rundt om højbed og rosenbed… måske jeg skulle måle hvor bredt de steder er?[/QUOTE]

det var nok en idé at måle…og få bredden på en evt vogn…den jeg har er ca samme bredde som traktoren, men …jeg var nødt til at gøre den vange der går til trækket længere …tror det var 30 cm …ca

  • du skal se på dækkene …plast eller rigtige gummi dæk…plast er fint nok på græs, men rigtige bagdæk koster 3-500 pr stk
  • du skal se på karburatoren…drypper den, så kræv den lavet eller glem den, på BS sidder den i v side…i enden af benzinslangen :tihi:
    hvis den drypper lukker nåleventilen ikke som den skal, og står traktoren rigtig forkert, kan benzinen faktisk fylde hele motoren…= olieskift…eller død motor hvis ikke der bliver skiftet olie
  • klipperkassen (bordet)…må ikke være tæret, overfladerust er ok…
  • knivene - koster ikke alverden, men de kører i kuglelejer, så lyt til den med klipperen i gang …du kan tydeligt høre hvis der er et dårligt leje …det lyder som en vaskemaskine fyldt med småsten
  • bremser …her i området virker de aldrig …
    -hydrostatgear …fint når det virker, her er for stejlt til hydrostater, de bliver smadret på 5-6 år, og det kan næppe betale sig at reparere
  • styretøj…må ikke sige knæklyde når du holder stille og drejer fra side til side, så er det enten bøsninger i forvangen eller den er vredet i vangen…
    mon det var det…ellers kommer der et læs til :stuck_out_tongue:

Ja jeg glæder mig så usigeligt til 1/1-16 for først der ved jeg faktisk helt hvad jeg helt bruger men hvad jeg sådan har kunnet sjusse mig til har jeg sparret 3000 på el i år i forhold til sidste år, hvor der var en fejlbinding i mit anlæg der nu er rettet… og derud over har jeg vist sparret 100kwt på mine LED pærer der alle kom i sådan lidt efter lidt i forsommeren.

Altså Tak Jim hvad skulle jeg da næsten gøre uden dig - min mor er også jublende lykkelig for nu får hun lov at fodre hønsene :-)… om jeg finder en med en trailer der kan slå siderne ned og klarer 400kg

træerne vokser jo ikke ind i himlen…de vogne der “er egnet” til små traktorer er ikke meget andet end en forvokset trillebør…jooo…har kørt med 400 kg træ…ca
men et par hjul, en aksel, et par bæringer og lidt træ og beslag…ved da at jeg har et par hjul og aksel og lidt liggende…hvis det duer endnu…skal se efter en gang når jeg kommer forbi skrotdyngen

Det kan vist være meget dyrt og omkostningsfuldt og besværligt at være miljørigtig og ansvarlig… men jeg tror altså på det lønner sig i det lange løb.

Juletræet er pakket væk, fået plastik pose over sig og står på loftet til næste jul. Det må da være ret co2 neutralt. :wink:

Men tænk sig om jeg nu får en brugt havetraktor, får købt hønsehus og får det både hertil og på plads i haven. Fremadrettet vil det give 0 madspild. 0 brug for sprøjtegift. Mindre brug for at handle da jeg så både producere grønt og protein. Det vil betyde mindre diesel udslip. Jeg vil spare el da jeg vil bruge mere tid i haven lue ukrudt til hønsene.

Jeg tænker at det virkeligt kan betale sig at gå gennem disse kvaler for at få et hus og en gård.

men uden kattegale var der vist ikke udsigt til at det ville kunne lukkes i år :slight_smile:

nå, så fik jeg set efter den aksel…den findes skam endnu…endda med det meste af et chassis :høhø: …now historien er at jeg en gang for mange år siden lavede en vogn til min mor…og det er så resterne, den er lavet af en slagtet sækkevogn og limtræsplader - træet er så gået til af at ha’ stået ude i 12-13 år, men den har faktisk kørt med 4-500 kg træ, så konceptet virker…

Ihh Jim, hvor må det være dejligt med sådan en bunke og bare at kunne bygge med man mangler :slight_smile:

jeg bøvler med en grøn kornel - skal have resten af den op … men den sidder langt og dybt nede… det er hårdt arbejde. tænk med sådan en vogn kunne man måske få hevet den op med hjælp af lidt motorkraft og så køre den om til traileren uden meget indsats?

Så er der så lige dumme brombær… den er skudt op igen… har givet den gift… den er så skudt op lige ved siden af…imorgen går jeg ud med gift igen…ville så gerne være fri, men mod brombær er der ikke andre løsninger… jo at lade den brede sig og ødelægge alt inc. huset… Jeg dosere det med en engangssprøjte så det kun kommer på brombær

ihh… det er 4. år jeg slås mod den, vil dog sige den fylder mindre nu end da jeg startede…og ja jeg har virkeligt tænkt mig at vinde

Dagens grønne indslag:
I dag har jeg ikke haft noget madspild. Jeg har ikke handlet noget jeg ikke allerede har planer for at bruge. Det hjælper ikke på fryserne. Men der ryddes nu op i køleskabet. Skal ikke have større madspild end højst nødvendigt. Skriver ned her i januar hvad der smides ud…satser på en kort liste!

Tøjet er vasket og hænger på veranda i frostvejr for at tørre.

Der er kun tændt lys i her hvor jeg sidder. og det er LED.

men jeg mangler mine høns. Hvis de var her havde jeg ikke haft noget grønt affald… så havde de fået alt det jeg skar fra grøntsagerne… se der skal altså komme høns hertil.

Jim - så skal jeg ud at kigge på have traktor ganske snart. Men manden har opdateret siden. Hvis du har tid, vil du kigge på hvilke du vil anbefale nu?