Den nemme måde at have kat på

Den nemme måde at have kat på…

Lad mig med det samme slå fast at dette IKKE er en bebrejdelse til jer med fritløbere :slight_smile:

Det er 35 + år siden at jeg selv havde fritløbere, og jeg havde glemt hvordan det var/er, nu har jeg så Madsekat på ferie, Madsekat er normalt fritløber, det er tilladt i den bebyggelse min datter bor i.

Normalt når jeg har passet deres dyr, har det været med dagligt besøg, denne
gang var der nogle gode grunde til at gøre det anderledes, så Madsekat er blevet “groundet” hos mig :frowning:

Det har selvfølgelig sat nogle tanker i gang, og det har bragt glemte ting frem, tanker og ting jeg gerne vil dele og/eller have respons på :slight_smile: og igen det er ingen bebrejdelse, blot en “konstantering” jeg vil dele.

At jeg mener at det er den nemme måde at have kat på, er fordi katten går ud og underholder sig selv, den finder selv sine udfordringer og oplevelser, når den så er træt/mæt af oplevelser, kommer den hjem og skal måske have noget at spise, og så ellers bare slappe af og samle kræfter til næste tur.

Med ikke-fritløbere er ejer nødt til at sørge for underholdning, for udfordringer, ejer er nødt til at tænke anderledes, hvis kattens behov skal opfyldes, det være sig med gemmesteder, med klatre og kradse-muligheder, hjemmet
kan hurtigt komme til at bære præg af inde-katte, fordi der skal bare være muligheder og udfordringer, det hele skal opfyldes på det lidt begrænsede område katten nu har.

Hvad siger I, er jeg helt galt på den, når jeg synes at fritløbere er “den nemme måde” at have kat på ??

:slight_smile: jeg glæder mig til at læse folks mening.

Jeg selv tror, at det kommer an på, hvad man er til. “Man” hører jo “folk” sige at katten er den egen og går egne veje og at det er synd at holde den indespæret o.s.v.

Jeg har selv den holdning at det kommer an på stimulering og så kan man da godt sige at det er “nemmere” “bare” at lukke katten ud og lege/jage end det er at løbe rundt i en to-værelses lejlighed sammen med katten (kattene) og tumle.

Men jeg ville personlig IKKE undvære de tumle turer jeg og kattene har derhjemme!

Så på den måde syns jeg at lige netop i denne situation, kan “nem” oversættes til kedelig :stuck_out_tongue:

[quote=Marianne H;470656]
Hvad siger I, er jeg helt galt på den, når jeg synes at fritløbere er “den nemme måde” at have kat på ??[/quote]

Jep! Du glemmer nemlig helt, at katten har både friheden og muligheden for at finde sig et nyt hjem!!!
Dvs at dit hjem skal være så attraktivt at Mis altid har lyst til at komme tilbage…

Sagt af en, der boede sammen med Saga :slight_smile:

Jeg kan se på mine “udekatte”, at de stort set aldrig leger herinde. De får så rigeligt deres behov dækket ved at være i haven.

Pga undslupne katte, har de så været inde nogle dage - Electra er permanent inde p.t. og eftersom hun er ungdyr, har jeg så for alvor oplevet, hvor aktiv hun er - det var hun slet ikke før :tihi:

Hvis man ikke lige har en Saga :stuck_out_tongue: så vil jeg give dig ret Marianne. Jeg har jo erfaring med fritløbere, da jeg er vokset op på en gård. Vi har ikke haft problemer med vores kastrater, det er klart at dengang vi ikke var klogere og havde en samling fertile katte, så manglede vi nogle gange en eller to. Men kastraterne er aldrig vandret hjemmefra. For noget tid siden (1 år?) fik vi jo så Bølle-missens Bølle ud på gården og selvom han var bedre vant (inde/udekat med adgang til sofa og forkælelse i massevis), så har han nu også valgt at blive på gården. Så efter min mening kræver det ikke ret meget at holde en kat hjemme (som sagt bortset fra Saga-katte, men nu er det jo ikke dem man møder hver dag ;)). Det vi tilbyder vores fritløbere er mad og vand. Så har de masser af plads at løbe på og fange mus på og der er flere timer om dagen mennesker ude i stalden, der nusser dem bag øret - især når de for 117 gang går i vejen og boksene skal muges ud :høhø:
I “nyere tid” (og altså i den tid Bølle har boet der), har de fået adgang til saddelrummet, der er opvarmet. Her har de et kradsetræ, nogle puder, en kattebakke, mad og vand. Det er de meget glade for om vinteren. Pudsigt nok bruger Bølle det dog ikke ret meget, selvom det er ham der har været bedst vant.

Så ja, personligt synes jeg ikke det kræver ret meget at holde kat når den løber frit - det kræver dog nerver af stål og dem er jeg ikke i besiddelse af.

[quote=Marianne H;470656]Den nemme måde at have kat på…

Lad mig med det samme slå fast at dette IKKE er en bebrejdelse til jer med fritløbere :slight_smile:

At jeg mener at det er den nemme måde at have kat på, er fordi katten går ud og underholder sig selv, den finder selv sine udfordringer og oplevelser, når den så er træt/mæt af oplevelser, kommer den hjem og skal måske have noget at spise, og så ellers bare slappe af og samle kræfter til næste tur.

Mennesket valgte engang at domesticere kattene …
fra at være vildkatte blev de mere og mere vant til mennesker.

Nu har vi mennesker katte enten som fritløbere eller som inde-, indhegnet- eller volierekatte.

Om det at have kat som fritløber er en nem måde at have kat på ?
Altså sådan ser jeg ikke på det.
Jeg har 2 huskatte, som er fritløbere. De lever i bedste velgående og har kronede dage med at fange mus, fugle og andet levende.
De er friltøbere, fordi de simpelthen ikke trives med at være begrænset i deres frihed.
De sådan lidt “back to nature” … ikke fordi det er let for mig, men fordi kattene selv har valgt det :slight_smile:

Med ikke-fritløbere er ejer nødt til at sørge for underholdning, for udfordringer, ejer er nødt til at tænke anderledes, hvis kattens behov skal opfyldes, det være sig med gemmesteder, med klatre og kradse-muligheder, hjemmet
kan hurtigt komme til at bære præg af inde-katte, fordi der skal bare være muligheder og udfordringer, det hele skal opfyldes på det lidt begrænsede område katten nu har.

Jamen det kræver helt bestemt mere at have ikke-fritløbere, men det er til gengæld også meget sjovere (ihf. for mig)

Hvad siger I, er jeg helt galt på den, når jeg synes at fritløbere er “den nemme måde” at have kat på ??[/quote]

Du er ikke galt på den - der ér virkelig forskel på, hvor stort et engagement de forskellige måder at holde kat på kræver.
Man bør blot ikke kun se det som negativt eller endnu værre - dovenskab fra ejers side - at katte er fritløbere :seomkring: Der kan, som skrevet, være andre grunde end ens egne behov.

Tusind tak for et godt emne Marianne :slight_smile:

Jeg deler 100% din mening, og har osse ‘måske’ mindre heldigt forsøgt at ytre det en del gange. Jeg fik lidt ‘tæv’ for at påstå at man har bedre ‘kontakt’ med sine indekatte. Når man har sine katte sværmende rundt om benene 24/7 er man obs på selv den mindste forskel i deres adfærd …Man kan ikke efter min bedste mening være obs på samme måde med en ude/indekat som ‘måske’ kun er inde for at spise og sove.

Jeg har haft MASSER af ude/indekatte i mine snart mange år som katteejere. Nu har jeg kun indekatte, og jeg mærker en MEGET tydelig forskel på det at holde kat. Som indekatteejer er jeg ansvarlig for at mine katte bliver aktiveret …Det knytter bånd mellem kat og ejer, et bånd jeg ikke ville være foruden, for de timer jeg bruger daglig på mine katte, gør at jeg kender mine katte og hver deres særheder, og igen bliver man obs på, hvis der er forskel i deres kendte adfærd.

Jeg kan INGEN forskel mærke på min kat, fra dengang hun var indekat, til nu hvor hun er ude som det passer hende…

Det skal dog også siges at frøkenen på mange måder ikke ved hvordan katte skal opføre sig ifølge den “normale” katteadfærd :tihi:

At jeg kalder fritløbere for den nemme måde, er ikke for at nedgøre dem der har fritløbere, jeg er da sikker på at de elsker deres katte lige så meget så jeg/andre gør, men netop det der med at man kender kattene på en anden måde, man skal aktivt gøre noget for at holde dem glade.

Madsekat er en helt vidunderlig kat, men han er meget anderledes end de indekatte jeg havde. Nu betyder det selvfølgelig osse noget at han ikke er hjemme og ikke kommer ud her, han vil rigtig gerne nusse, lege, tjaa hans ide om leg er nok at jagte både mus, blade og andre interessante ting, udenfor.

Min erfaring helt tilbage fra jeg selv havde udekatte, og fra det jeg har oplevet hos andre er ligesom Hanne er inde på, at fritløbere ikke er så svære at gøre tilpasse, der skal meget til før de finder en anden “pension”

Ja det er ikke altid os som ejere der kan vælge, nogle gange er det katten der vælger,
Madsekat vil aldrig kunne blive en glad indekat, det vidste jeg godt før han kom her, men nu står det da bøjet i neon, så det bliver en glad dag for ham, og dermed osse mig, når han på fredag kommer hjem og kan komme ud igen.

(det kan godt være at det hele bliver lidt rodet, men jeg siger jer at det kværner rundt i hovedet på mig :ups:)

Jeg har jo friløbere, men jeg synes, at der er/har været stor forskel på mine briter og mine huskatte. Sidstnævnte løber ud, er væk og underholder sig selv, kommer træt hjem, spiser og sover. Briterne kræver underholdning. Så selvom de kan rende hvorhen de vil, så bliver de stort set i haven. Det kom jo lidt bag på mig - tre briter, der ikke har nok i sig selv, hinaden og haven. Så jeg er nødt til at lege med dem hver dag, og kan således ikke helt sætte de lighedstegn du skitserer op. For jeg har jo en stærk hypotese om at det må være individuelt fra race til race - eller fra personlighed til personlighed. :slight_smile:

Ja det er jo lige det :tihi::tihi:

Madsekat og jeg kender jo godt hinanden, nu kender vi hinanden lidt bedre, men det er slet slet ikke som jeg er vant til, jeg har checket ham for en lynlås, sikker på at han slet ikke var en “rigtig” kat :gruble: men det er han altså :øhmm:

[quote=Marianne H;470734]At jeg kalder fritløbere for den nemme måde, er ikke for at nedgøre dem der har fritløbere, jeg er da sikker på at de elsker deres katte lige så meget så jeg/andre gør, men netop det der med at man kender kattene på en anden måde, man skal aktivt gøre noget for at holde dem glade.

Madsekat er en helt vidunderlig kat, men han er meget anderledes end de indekatte jeg havde. Nu betyder det selvfølgelig osse noget at han ikke er hjemme og ikke kommer ud her, han vil rigtig gerne nusse, lege, tjaa hans ide om leg er nok at jagte både mus, blade og andre interessante ting, udenfor.

Min erfaring helt tilbage fra jeg selv havde udekatte, og fra det jeg har oplevet hos andre er ligesom Hanne er inde på, at fritløbere ikke er så svære at gøre tilpasse, der skal meget til før de finder en anden “pension”

Ja det er ikke altid os som ejere der kan vælge, nogle gange er det katten der vælger,
Madsekat vil aldrig kunne blive en glad indekat, det vidste jeg godt før han kom her, men nu står det da bøjet i neon, så det bliver en glad dag for ham, og dermed osse mig, når han på fredag kommer hjem og kan komme ud igen.

(det kan godt være at det hele bliver lidt rodet, men jeg siger jer at det kværner rundt i hovedet på mig :ups:)[/quote]

Er på mange måder enig i det du siger. En udekat har noget at tage sig til selvom man ikke er der til at aktivere den. Bare det at sidde i blæsen og kigge efter fluer, er en ting som indendørskatte ikke på samme måde kan. Så derfor skal der naturligvis noget mere aktivering til.

Er dog ikke enig i at man får et andet forhold til sin kat… :thumbdown:

[quote=Babyrex;470739]
Er dog ikke enig i at man får et andet forhold til sin kat… :thumbdown:[/quote]

Tjaaa i min verden er det rimelig logisk. Har du f.eks. en kat der kun kommer hjem for at spise tørfoder og sove, så har du unægteligt et helt andet forhold til den end hvis du er sammen med katte mange timer om dagen og skal underholde den.
Men selvfølgelig findes der også katte, der har adgang til det fri hvor der ikke er forskel. Min søsters Coco kan f.eks. gå ud hvis han vil, men han ligger stort set og feder den på sofaen hele dagen og opfører sig mest af alt som en indekat. Deres kat Mio er en rigtig inde/udekat og de har et HELT andet forhold til ham end til Coco. Den sidste kat er en mellemting mellem Coco og Mio. At have en kat som Coco er det samme som at have en indekat, at have en kat som de to andre er på ingen måde sammenligneligt med at have en indekat.
Der er ikke noget at vende tommelfingeren ned af til :slight_smile: MIN oplevelse er at der er STOR forskel på at have udekat og indekat og derfor vælger JEG at have indekatte, det samme er jeg sikker på gør sig gældende ved de andre debattører af samme holdning. Det jeg vil med at holde kat er nemlig det jeg får når jeg har indekatte - de kræver noget af mig. Hvis andre får det de ønsker ved at have udekatte er det jo fint for dem. Hvis jeg f.eks. lod Frigg løbe frit så er jeg 99% sikker på jeg kun ville se hende når hun skulle have mad og hvor ville jeg være gået glip af meget, da hun er en fantastisk kat med en helt utrolig personlighed. I stedet har vi et meget stærkt bånd, hvor hun kommer så snart jeg kalder og vi har nogle ritualer vi udfører hver dag. Hun kommer tit med genstande jeg skal kaste og så lege vi apport osv. Det ville jeg aldrig have fået med hende, hvis hun havde en kattelem.
De “almindelige” mennesker jeg kender, der har kat gør altså ikke noget særligt med deres kat og jeg har hørt flere brokke sig over at katten ikke gider at lege med ungerne når de vifter en drillepind foran snuden på den…hvorfor skulle den dog også det? Den har jo fået sit behov dækket udenfor.

Jeg tror man skal ha’ prøvet forskellen …Både det at have ude/indekatte og det KUN at have indekatte, før man kan være obs på forskellen ?

Jeg er da osse 100% overbevist om, at man som ejer af katte man har valgt ( enten af ‘tvang’ eller frivillig ) elsker katten lige så højt og inderligt som feks. mig med mine inde-kræ. Jeg har bestemt osse inderligt elsket mine tidligere ude/indekatte, men jeg erkender at jeg ikke ‘kendte’ dem så godt som jeg kender mine nuværende katte. Mine tidligere katte KRÆVEDE ikke så meget af mig - De var glade hvis bare madskålen var fyldt og en god sofa at slå mave i, når de var mætte på både mad og dagens oplevelser …Mine nuværende lader sig ikke ‘nøjes’ med fyldte skåle, og lækre hængekøjer, de vil leges med/aktiveres og motioneres - De stiller krav til mig, og det kan jeg godt li’ for det skærper vores kontakt til hinanden.

Jeg er helt med på, at nogle katte bare ikke kan trives med at være indekatte …Men hvis man får en kat som killing, så er min påstand at en kat ikke kan savne noget den ikke kender. En ting er sikker, jeg knytter mig ALT for meget til mine katte, og jeg har ganske enkelt ikke nerver til fritløbende katte længere.

[quote=Nevadaisy;470748]Tjaaa i min verden er det rimelig logisk. Har du f.eks. en kat der kun kommer hjem for at spise tørfoder og sove, så har du unægteligt et helt andet forhold til den end hvis du er sammen med katte mange timer om dagen og skal underholde den.
Men selvfølgelig findes der også katte, der har adgang til det fri hvor der ikke er forskel. Min søsters Coco kan f.eks. gå ud hvis han vil, men han ligger stort set og feder den på sofaen hele dagen og opfører sig mest af alt som en indekat. Deres kat Mio er en rigtig inde/udekat og de har et HELT andet forhold til ham end til Coco. Den sidste kat er en mellemting mellem Coco og Mio. At have en kat som Coco er det samme som at have en indekat, at have en kat som de to andre er på ingen måde sammenligneligt med at have en indekat.
Der er ikke noget at vende tommelfingeren ned af til :slight_smile: MIN oplevelse er at der er STOR forskel på at have udekat og indekat og derfor vælger JEG at have indekatte, det samme er jeg sikker på gør sig gældende ved de andre debattører af samme holdning. Det jeg vil med at holde kat er nemlig det jeg får når jeg har indekatte - de kræver noget af mig. Hvis andre får det de ønsker ved at have udekatte er det jo fint for dem. Hvis jeg f.eks. lod Frigg løbe frit så er jeg 99% sikker på jeg kun ville se hende når hun skulle have mad og hvor ville jeg være gået glip af meget, da hun er en fantastisk kat med en helt utrolig personlighed. I stedet har vi et meget stærkt bånd, hvor hun kommer så snart jeg kalder og vi har nogle ritualer vi udfører hver dag. Hun kommer tit med genstande jeg skal kaste og så lege vi apport osv. Det ville jeg aldrig have fået med hende, hvis hun havde en kattelem.
De “almindelige” mennesker jeg kender, der har kat gør altså ikke noget særligt med deres kat og jeg har hørt flere brokke sig over at katten ikke gider at lege med ungerne når de vifter en drillepind foran snuden på den…hvorfor skulle den dog også det? Den har jo fået sit behov dækket udenfor.[/quote]

Forstår dig godt… Måske er det nok bare mig der har et andet forhold til forskellen mellem inde og ude, netop fordi jeg har en weird kat selv… Den tager det bedste fra begge verdener!

Og man kan jo godt være heldig at få sådan en kat :slight_smile: Min opfattelse baserer jeg på mange forskellige udekatte fra jeg var 5-6 år på mine forældres gård, på min søsters katte, på naboernes katte (naboernes unger banker på vores dør i tide og utide selvom de alle selv har katte fordi vores katte er såååååååå søde og de vil så gerne snakke med dem - det siger jo også lidt om at der er en forskel :)), på vores bekendtes katte/deres brok om deres inde/udekattes manglende tilstedeværelse og lyst til leg og på min egen oplevelse af indekatte, på mine venners oplevelser med indekatte og sidst men ikke mindst på utallige tråde jeg har læst på fora.
Hvis jeg havde en kat som Coco og kun baserede min holdning på ham, så ville jeg nok også have en helt anden holdning til inde/udekatte :slight_smile: Du har sikkert bare en rigtig dejligt kat, der kan give dig modspil og samtidig krudte af udenfor og det er da dejligt :slight_smile: Personligt vil jeg helst være på den sikre side mht. hvad det kræver af mig når jeg vælger kat og derfor vælger jeg indekatte.

Nogle dage ville jeg dog ønske jeg havde valgt udekatte - så skulle jeg ikke bekymre mig om hvis der sker indbrud eller hvis huset brænder, da misserne vil kunne klare sig udenfor. Det kunne også være rart de dage man har travlt - så skulle de bare have mad og vand og renset kattebakke…og det kunne jeg så nøjes med uden dårlig samvittighed. For mig ville det være 20 gange lettere med inde/udekatte, men det vil ikke ske, da jeg ikke har nerverne til det, da jeg ikke bor et egnet sted og da kattene formentlig vil blive for kedelige til min smag.

:slight_smile:

For nogle år siden havde vi friløbere samtig med at min mand havde sine schæfere. Der var kattelem i døren fra haven til kældreren, og igen en i kælderdøren til entreen. Men de kunne også vælge at være i kælderen. Men jeg var altid så nervøs når vi manglede en kat, og vi mistede vores første missemor til trafikken, selv om vi bor i et trafik-fredeligt område.

Nu har vi kun Tøffe og han er indekat med adgang til indhegnet have, det er en verden til forskel, han er lidt sart:høhø: så snart det blæser eller bare er lidt koldt vil han helst være inde, han vil gerne lege og vi aktiverer ham hver dag. Mit forhold til ham er meget tættere end til de katte vi havde før, og han er en rigtig nussegris, han er jo brite og noget tilbagelænet, men han kan altså også være turbo-tøffe, vi er så glade for ham, han er dejlig, han fylder meget , jeg mener hans personlighed, hos os.

Jeg vil aldrig have fritløbere mere, det er så dejligt at vide hvor han er. det er hårdt at miste katten i trafikken, tænker også på smittefare, slagsmål med andre katte, kan kastrater altså også komme ud i. Ok jo måske er fritløberne de nemmeste at holde, men jeg vil ikke bytte.

Nu har jeg både indekatte med løbegård og fritløbere. Det sidste fordi vi har muligheden for at lade dem gå frit, ellers skulle jeg aldrig have anskaffet mig en bengal.
Leopold startede som indekat med stor løbegård, det virkede bare ikke i længden. Han ville ud og han kom det enten på den ene eller den anden måde. Vi valgte at prøve og se om han kunne finde ud af det og DET kunne han. Fra at være en frustreret kat, der konstant plagede om at komme ud, fik vi en glad og rolig kat. Idag er han stor og flot, med god muskelmasse og han er uden ar og rifter. Heldigvis.
Hans Otto måtte vi også lade blive udekat igen, han havde jo været vandt til det frie liv inden han adopterede os og han var urolig og plagende ligsom Leopold. Otto ryger af og til i en slåskamp, men det må vi så bare vænne os til, for han elsker selv at kunne bestemme.
De to udekatte bliver aktiveret på ligefod med vore inde katte og opfører sig som om de er indekatte, når de er inde hos os. Efter de har fået udgangstilladelse, ser vi tit de vælger at være i kattegården sammen med de andre, men bare det de ved de kan gå hvis de vil, gør de har det godt.
Vi går ture med kattene en til to gange om dagen og de elsker disse ture og kommer selv og forlanger det, hvis vi skulle være så slemme at glemme det.
Så har man muligheden for at lade dem komme ud, er det i mine øjne i orden. Vi har på den konto med udekatte lært, vi gør det ikke igen, nye katte bliver i kattegården, det gør for ondt at midste og de katte der ikke har prøvet friheden, savner den ikke. Undtagen Leopold.
Vi regnede med det var sikkert at lukke dem ud i friheden, ellers havde vi ikke gjort det, men selvom vejen synes langt væk, er den ikke langt nok væk. Heldigvis er Leopold aldrig set dernede, han går op på gården et stykke herfra, det er meget sjovere. Hans Otto kunne ikke drømme om at gå den vej. Det var jo derfra han kom og havde oplevet alt det der gjorde han stak af op til os. Mogens tog ham på armen en dag han ville hente mig ved bussen. Da han kom til enden af vores grund, begyndte Otto at kæmpe for at komme ned og Mogens blev nødt til at slippe ham. Det næste han så var en rød pil der tog retning imod vores hus.
Knus Elin

Fik ikke lige pløjet mig igennem alle indlæggene endnu, men du har ret- det er meget nemmere med fritløberne.

Både mht. at katten kan bruge sit jagtinstinkt, klatre i træer og få en masse motion.
Har nu et problem med lidt runde katte, selvom vi underholder og kan se, at de har lavet mere ude end jeg lige troede, da de rendte ude, for grusforbruget er godt nok også steget gevaldigt.

Hvis der ikke lå en dum vej her ved siden af, ville vores katte nok også stadig rende ude.

Jeg har haft indekatte og jeg har haft udekatte(Fritløbere).

Mine katte nu, kommer ud når/hvis de meget gerne vil. I dag har Pelle været ude cirka 1½ time, og Isabella har lige vendt gårdspladsen også ind igen. Det er en sjældenhed at Pelle er ude så længe, normalt er det kun mellem 10-15 min. Tror han er blevet fanget i regnen :høhø:

Jeg mærker faktisk ingen forskel… Jo - Isabella og Pelle slås mere, hvis ikke de kan få “frisk luft”.
Rent legemæssigt, skal de stadigvæk aktiveres…

Den nemme løsning… Hmm… Tjah - jeg synes det er noget af det hårdeste at have fritløbere… Hvis der lige går 15 sek. længere end der plejer når jeg kalder på Pelle, får jeg et sus i maven. Jeg er nødt til hver gang de har været ude og tjekke dem i hoved og r** - om sommeren, hvor der er åbent er det altså 3-4 gange om dagen jeg tjekker poter og generelt har fat i hver kat, udelukkende for at tjekke. :ok: Ved siden af det, kommer jo så almindeligt nussen…

Rent arbejdsmæssigt var der ikke NÆR så meget da vi havde indekatte. Ligesom pelsplejen også var en del mindre…

Så om det er det “nemme måde”, kommer nok an på hvilket forhold til kattene man har… Hvis vi kom af med Isabella, kunne vi nok godt holde resten inde - Men det ville kæresten aldrig gå med til :thumbdown:

Men ja… De mennesker som bare har staldkatte eller som egentlig ikke gider deres katte, holder da kat på den måde fordi det er det letteste. Men det er altså ikke den nemme løsning for ALLE.