[quote=Alice;472206]Jeg har erfaring med, hvor meget man bider i sig for et godt naboskab …For det første har jeg selv stået i situationen, hvor jeg var vanvittig træt af at mine naboers katte tog ophold på taget af min spritnye bil …Hvilke osse medførste at bilen fik nogle gevaldige skrammer af kattekløer, til stor udgift for mig …Først da skaden var sket, gik jeg over til naboen og klagede - Indtil da ‘nøjes’ jeg med at gå hjemme og skumme over det.
Da jeg selv havde fritgående katte, stod jeg ofte bag gardinet og så hvordan mine katte besørgede i naboens nysåede radisebed - Hvordan de besørgede i naboens sandkasse - Hvordan de fiskede fisk op af naboens guldfiskedam - Hvordan de med den største selvfølgelighed hoppede op på naboens havebord, hvis de havde ‘tilladt’ sig at nyde frokosten udenfor. - Hvordan de spadserede frit og frejdigt ind til naboens hvis de havde døre og vinduer åben …Jeg var da flov, men jeg tænkte som dig * De kan da bare komme og klage* Hvorfor gøre noget, når de ikke klager, osse selvom man dybest inde ved, at det må være generende …Det var ude på landet, og der bliver meget bidt i sig pga. godt naboskab - Først den dag, hvor mine katte ikke længere gik frit, indrømmede mine naboer, at mine katte tidligere drev dem til vanvid …Og manden mange mange gange havde haft lyst til at lokke dem bag deres hus og skyde dem …Så jo, katte kan sagtens irritere naboerne uden de klager, og jeg tror desværre det er reglen uden undtagelse !! …Tænk på, hvis de inderligt elskede katte ( som vi gør ) så havde de sikkert selv anskaffet sig nogle.[/quote]
Okay - det kan godt være flertallet har det sådan, men jeg må indrømme at hvis mine naboer har det sådan er det deres egen skyld…
I min kontrakt til mit hus - som mine naboer ejer, stod der jeg ikke måtte have husdyr. Jeg sagde til dem om vi kunne lave det så jeg måtte have to indekatte. Og de sagde selv det bare kunne slettes, for det var da synd at holde kattene inde - og deres dreng ville gerne lege med dem…
Jeg taler jævnligt med mine naboer, og spørger selv ind til kattene… Og når jeg spørger: Nu er det ikke vores katte der hidser jeres hund op - så går jeg ud fra de godt ville turde sige “Jo, det er det faktisk”.
Igen - de kom jo selv over og sagde “hvaaa… Det græs der - skal det ikke slås” (mine andre naboer - IKKE udlejerne!)
Det handler jo om at man er nødt til at gå til sine naboer selv - og spørge. Klart, jeg har da heller ikke lyst til at gå op og sige “Ej, jeres hund genere mig vildt”. Men er man åben, som ejeren, og kommer og siger “Ej, sig lige til hvis vores dyr…”
Og jeg ved godt den der med godt naboskab - men der er jo forskellige måder at være nabo på… IGEN er det jo ikke ALLE steder, hvor man snerper sammen og ikke tør sige sandheden fordi man er bange for naboen er en sur ged som ikke lytter alligevel…