Lige p.t. har jeg ikke hunde,fordi jeg syntes det er synd ,at holde dem indespærret i 9-10 timer hver dag,også i en hundegård,fordi jeg vil have en spidshund, helst noget slædehundsagtigt,og de er jo tættere på ulven i deres natur end andre hunderacer.Og jeg går ind for at holde dyr så tæt på deres natur som mulig,og det er der jo mange af ovennævnte skribenter der er enig med mig i, og deres argumenter har overbevist mig om at jeg selvfølgelig ikke skal spærre dem inde, men lade dem løbe frit,som hunde også gjorde ude på landet da jeg var barn.
Så nu skal jeg have hund, og da jeg bor i et stille og fredelig villakvarter skulle det ikke være noget problem.Her er min plan,jeg får installeret en hundelem, og om morgenen inden jeg tager på arbejde slipper jeg hundene ud,og da vi har mange fasaner,katte og harer her i kvarteret skulle de nok kunne fået stillet deres jagtinstinkt.Hvis naboerne brokker sig over at mine hunde skider og tisser på deres græsplæne eller graver huller i den, så kan det ikke være mit problem, at de ikke kan indse at mine hunde bare følger deres natur.Og skulle de bide et barn, så skal de bare være glade for, at jeg fodrer mine hunde så de ikke åd ungen, som det sker hver sommer i Grønland,hvor hundene ikke bliver fodret,men selv må skaffe føden.
Så velkommen i fagre ny verden, hvor alle følger deres natur,også mennesker.
[quote=R.B.;471405]Lige p.t. har jeg ikke hunde,fordi jeg syntes det er synd ,at holde dem indespærret i 9-10 timer hver dag,også i en hundegård,fordi jeg vil have en spidshund, helst noget slædehundsagtigt,og de er jo tættere på ulven i deres natur end andre hunderacer.Og jeg går ind for at holde dyr så tæt på deres natur som mulig,og det er der jo mange af ovennævnte skribenter der er enig med mig i, og deres argumenter har overbevist mig om at jeg selvfølgelig ikke skal spærre dem inde, men lade dem løbe frit,som hunde også gjorde ude på landet da jeg var barn.
Så nu skal jeg have hund, og da jeg bor i et stille og fredelig villakvarter skulle det ikke være noget problem.Her er min plan,jeg får installeret en hundelem, og om morgenen inden jeg tager på arbejde slipper jeg hundene ud,og da vi har mange fasaner,katte og harer her i kvarteret skulle de nok kunne fået stillet deres jagtinstinkt.Hvis naboerne brokker sig over at mine hunde skider og tisser på deres græsplæne eller graver huller i den, så kan det ikke være mit problem, at de ikke kan indse at mine hunde bare følger deres natur.Og skulle de bide et barn, så skal de bare være glade for, at jeg fodrer mine hunde så de ikke åd ungen, som det sker hver sommer i Grønland,hvor hundene ikke bliver fodret,men selv må skaffe føden.
Så velkommen i fagre ny verden, hvor alle følger deres natur,også mennesker.[/quote]
Jeg elsker lidt sort humor :klapper::klapper: især den jeg er helt med på
[quote=Nevadaisy;471372]
. Det er faktisk slet ikke det den her tråd drejer sig om, men det KAN åbenbart ikke lade sig gøre at sige sin mening om fritløbere/at holde fritløbere uden nogle føler sig trådt over tæerne, skal råbe op om respekt osv. Jeg bliver da ikke sur over at folk mener mine katte har det åh så dårligt som indekatte, for jeg har taget et valg jeg kan stå inde for og så længe man har det, så er der jo intet at forsvare. .[/quote]
Som jeg ser det, er du altså den eneste, der VIRKER sur og tager tingene personligt, og vil trække dig ud af diskussionen… blot fordi jeg tilfældigvis citerede en sætning.
Det var nu ikke fordi det lige var DIG der havde skrevet sætningen, men ordlyden af den, der var årsag til citatet.
I øvrigt, hvis det er forbudt, at komme ind på meninger om hvor meget det kræver at have hhv indekatte og fritløbere, og fordele og ulemper ved de respektive valg, og argumenter for hvorfor man har taget de valg, så vil det i mine øjne blive en tynd debat, hvor svaret på Mariannes påstand “det er nemmere at have fritløbere”, kun kan besvares med et “enig” eller “uenig”
[quote=Felis;471412]Som jeg ser det, er du altså den eneste, der VIRKER sur og tager tingene personligt, og vil trække dig ud af diskussionen… blot fordi jeg tilfældigvis citerede en sætning.
Det var nu ikke fordi det lige var DIG der havde skrevet sætningen, men ordlyden af den, der var årsag til citatet.
I øvrigt, hvis det er forbudt, at komme ind på meninger om hvor meget det kræver at have hhv indekatte og fritløbere, og fordele og ulemper ved de respektive valg, og argumenter for hvorfor man har taget de valg, så vil det i mine øjne blive en tynd debat, hvor svaret på Mariannes påstand “det er nemmere at have fritløbere”, kun kan besvares med et “enig” eller “uenig”[/quote]
Ved du hvor ‘krævende’ det er at have indekatte ? …
Jeg skriver jo netop: Jeg ved ikke om jeg læser dette udsagn korrekt, så please forklar mig hvad du så mener…
[quote=R.B.;471405]Og skulle de bide et barn, så skal de bare være glade for, at jeg fodrer mine hunde så de ikke åd ungen, som det sker hver sommer i Grønland,hvor hundene ikke bliver fodret,men selv må skaffe føden.
Så velkommen i fagre ny verden, hvor alle følger deres natur,også mennesker.[/quote]
MOHAAAAAAAAAAAAAAAAAaaa - det ville da være fint hvis hunden gad at æde lidt af alle de irriterende møgunger, der hærger kvarteret! :høhø:
For mange år siden har jeg faktisk haft indekatte (ca 40 år siden) eller rettere, det var mens jeg stadig boede hjemme, så det var ikke bare min beslutning…hvilket er en af årsagerne til, at det skal jeg aldrig ha’ mere.
Og min søn har indekatte, som jeg passer ind imellem.
ikke at jeg billiger det, men med tanke på, at han bor ud til en meget befærdet hovedvej accepteres det, fordi han også har planer om en løbegård/indhegning af haven til “banditterne”
S
Næ hov, den går ikke -LOL…for det kolliderer med lovgivningen.
der er lovgivet om hunde, fortrinsvis fordi fritløbende hunde udgør en sikkerhedsrisiko for mennesker og dyr…der er ikke lovgivning for kattene
Jeg kan ikke rigtig se hvad der er at forklare, jeg skriver:
Du skriver:
og det er heller ikke blevet gjort. Så som sagt kan jeg ikke se hvad der er at forklare og når sådan noget skal pilles ud og skrives om og overfortolkes, så bliver det helt ærligt lidt for avanceret til min smag
Men nu er jeg jo også bare sur og tvær :høhø: I må hygge jer med jeres bamser…jeg har nogle bimsebamser der kræver min opmærksomhed nu
[quote=Nevadaisy;471483]Jeg kan ikke rigtig se hvad der er at forklare, jeg skriver:
Du skriver:
og det er heller ikke blevet gjort. Så som sagt kan jeg ikke se hvad der er at forklare og når sådan noget skal pilles ud og skrives om og overfortolkes, så bliver det helt ærligt lidt for avanceret til min smag
Men nu er jeg jo også bare sur og tvær :høhø: I må hygge jer med jeres bamser…jeg har nogle bimsebamser der kræver min opmærksomhed nu [/quote]
I still don’t get it… Du skriver, at naboernes børn vil lege med dine katte fordi deres egne ikke gider. Jeg antager dermed, at du antager, at deres egne katte ikke gider fordi de får oplevelser nok af at løbe frit - er det så korrekt forstået?? Og til det skriver jeg så blot, at du ikke kan sætte lighedstegn med, hvilket du så nu skriver, at det gør du heller ikke. Men hvad er det så du mener med din sætning:
Hvorfor skulle naboernes unger ellers ville lege med vores katte? Det vil de jo af den simple grund at deres egne ikke gider!! og de gider ikke fordi de intet behov har for det.
Jeg har ikke forsøgt at overfortolke - blot forsøgt at forstå dig, og jeg har bestemt ikke til hensigt at genere nogen med det, som jeg skriver - jeg deler blot mine egne erfaringer.
Næ hov, den går ikke -LOL…for det kolliderer med lovgivningen.
der er lovgivet om hunde, fortrinsvis fordi fritløbende hunde udgør en sikkerhedsrisiko for mennesker og dyr…der er ikke lovgivning for kattene [/quote]
Selvfølgelig ved jeg godt det,min mand har faktisk en hund, nu han er gået på pension,en lille ækel tæppetisser,som mine, nu afdøde katte, gentagne gange prøvede at aflive,sikkert af ren medlidenhed med kræet.
Min pointe var sådan bare, at ligegyldig hvor rare og flinke ens naboer er,kan man ikke forvente at de holder ligeså meget af ens dyr som selv gør,og man skal heller ikke tro at de siger sandheden op i ens åbne ansigt,de fleste mennesker vil faktisk strække sig langt for det gode naboskabs skyld.
[quote=Felis;471481]
der er ikke lovgivning for kattene [/quote]
ggg ja som vi har debatteret i maaange år så, så har vi forskellige synspunkter lige netop hvad dette angår.
citatet er din fortolkning af Mark og vejfred, og min fortolkning er stik modsat,
simpelthen fordi jeg nægter at tro på at de større gamle dyreværnsforeninger, der altid har advokater tilknyttet, ikke ved hvad de taler om
[quote=Marianne H;471601]ggg ja som vi har debatteret i maaange år så, så har vi forskellige synspunkter lige netop hvad dette angår.
citatet er din fortolkning af Mark og vejfred, og min fortolkning er stik modsat,
simpelthen fordi jeg nægter at tro på at de større gamle dyreværnsforeninger, der altid har advokater tilknyttet, ikke ved hvad de taler om [/quote]
Det er ikke MIN fortolkning, men de adspurgte jurister OG rådgivning ved DB…(selv om de skriver noget andet på deres hjemmeside)
Og Citat:
Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I. I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte, jf. således også lovens § 14.
Citat clut… fra http://www.netpublikationer.dk/DFFE/1870/html/chapter03.htm
Juristernes tolkning er, at når det kun “antages”, at ´"visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte" er omfattet af lovens §1, så skal der falde en dom, der fastslår, at ´"visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte" er at definere som husdyr og dermed omfattet af lovens § 1…eller en lovændring med en mere klar definition af hvilke dyr der er omfattet af loven
Og før det sker, så er katte og visse kæledyr ikke omfattet.
Derimod er der en lov specielt for hunde, der forskriver hvad der gælder for dem.
Synes bestemt ikke det er nemmere at have fritløbere, er konstant bekymret for om de kommer hjem igen, især fordi jeg har en der er løbet væk, sandsyndligvis fordi de ikke kan enes har jeg en teori om.
Men jeg kan ikke spærre 3 (4 katte) inde på 60 km2 når de er vant til at gå ude som det passer dem, det er synd.
[quote=Trine75;471686]Synes bestemt ikke det er nemmere at have fritløbere, er konstant bekymret for om de kommer hjem igen, især fordi jeg har en der er løbet væk, sandsyndligvis fordi de ikke kan enes har jeg en teori om.
Men jeg kan ikke spærre 3 (4 katte) inde på 60 km2 når de er vant til at gå ude som det passer dem, det er synd.[/quote]
De behøver ikke at spærre dem inde. Gisp nej da.
Bare indhegn haven, så er du fri for alle bekymringerne.
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=10917&highlight=kattesikre+haveindhegning
[quote=Felis;471618]Det er ikke MIN fortolkning, men de adspurgte jurister OG rådgivning ved DB…(selv om de skriver noget andet på deres hjemmeside)
[/quote]
Ja men det er da godt nok, at du finder det en eller anden siger, til en, nemlig dig som rigtigt, jeg er blot sådan indrettet at jeg hellere vil forholde mig til det skrevne på flere foreningers hjemmeside, det er ikke så nemt at rende fra, og med div. advokater de har tilknyttet har jeg svært ved at tro at de vil skrive usandheder
[quote=Sheer;471691]De behøver ikke at spærre dem inde. Gisp nej da.
Bare indhegn haven, så er du fri for alle bekymringerne.
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=10917&highlight=kattesikre+haveindhegning[/quote]
Har desværre ikke mulighed for at indhegne haven da den deles med andre, desuden synes jeg stadig det ville være synd da den for det første er meget lille og pludselig tage al den gode natur fra dem som de er vant til. Så ku’ de sidde og kigge på det de engang kunne færdes i. Forhåbentlig får jeg engang min egen store have som jeg kan hegne inde.
[quote=R.B.;471568]
Min pointe var sådan bare, at ligegyldig hvor rare og flinke ens naboer er,kan man ikke forvente at de holder ligeså meget af ens dyr som selv gør,og man skal heller ikke tro at de siger sandheden op i ens åbne ansigt,de fleste mennesker vil faktisk strække sig langt for det gode naboskabs skyld.[/quote]
Det er jo netop der problemet er. Kan folk tillade sig at være sur over noget, hvis ikke de siger det? Mine naboer, kender som sagt mine katte og jeg er sikker på de ville sige til mig hvis det var et problem (De sagde i hvert fald det var et problem jeg ikke slog mit græs )
Der er da masser af muligheder, hvis naboen kom og ikke havde lyst til at få besøg af vores katte. Fx. kunne vi starte med noget “gå væk kat”. Eller, de kunne starte med at bede deres børn lade være at kalde på mine katte så de kommer over Hvis alt gik helt galt, så ville jeg indhegne min have på 15 kvm, og omplacere Isabella (Hun kan ikke nøjes med så lidt plads).
Jeg kan godt se din pointe Neva - men når folk skriver her i tråden, skærer de alle over en kam, og der er, som du vist også skriver, faktisk ikke mange af ejerne til fritløbere på kattegale, som holder fritløbere på den måde flest holder dem i DK.
Men når man så kommer med de udtalelser - så taler man om OS ALLE. De fleste skriver “Fritløb er nemmere” - man kunne måske nuancere det og skrive “For de fleste er fritløb nemmere” eller “Overordnet tror jeg…”. Og det er der jeg bliver tosset - for så er det jo også MIG de taler om…
I realiteten kan ingen, uden fritløbere jo udtale sig om hvorfor andre har fritløbere, uden at spørge dem. De kan bygge på deres egne erfaringer, eller deres venner/families holdninger/erfaringer.
[quote=Abaddon;472196]Det er jo netop der problemet er. Kan folk tillade sig at være sur over noget, hvis ikke de siger det? Mine naboer, kender som sagt mine katte og jeg er sikker på de ville sige til mig hvis det var et problem (De sagde i hvert fald det var et problem jeg ikke slog mit græs )
[/quote]
Jeg har erfaring med, hvor meget man bider i sig for et godt naboskab …For det første har jeg selv stået i situationen, hvor jeg var vanvittig træt af at mine naboers katte tog ophold på taget af min spritnye bil …Hvilke osse medførste at bilen fik nogle gevaldige skrammer af kattekløer, til stor udgift for mig …Først da skaden var sket, gik jeg over til naboen og klagede - Indtil da ‘nøjes’ jeg med at gå hjemme og skumme over det.
Da jeg selv havde fritgående katte, stod jeg ofte bag gardinet og så hvordan mine katte besørgede i naboens nysåede radisebed - Hvordan de besørgede i naboens sandkasse - Hvordan de fiskede fisk op af naboens guldfiskedam - Hvordan de med den største selvfølgelighed hoppede op på naboens havebord, hvis de havde ‘tilladt’ sig at nyde frokosten udenfor. - Hvordan de spadserede frit og frejdigt ind til naboens hvis de havde døre og vinduer åben …Jeg var da flov, men jeg tænkte som dig * De kan da bare komme og klage* Hvorfor gøre noget, når de ikke klager, osse selvom man dybest inde ved, at det må være generende …Det var ude på landet, og der bliver meget bidt i sig pga. godt naboskab - Først den dag, hvor mine katte ikke længere gik frit, indrømmede mine naboer, at mine katte tidligere drev dem til vanvid …Og manden mange mange gange havde haft lyst til at lokke dem bag deres hus og skyde dem …Så jo, katte kan sagtens irritere naboerne uden de klager, og jeg tror desværre det er reglen uden undtagelse !! …Tænk på, hvis de inderligt elskede katte ( som vi gør ) så havde de sikkert selv anskaffet sig nogle.
[quote=Marianne H;471601]ggg ja som vi har debatteret i maaange år så, så har vi forskellige synspunkter lige netop hvad dette angår.
simpelthen fordi jeg nægter at tro på at de større gamle dyreværnsforeninger, der altid har advokater tilknyttet, ikke ved hvad de taler om [/quote]
Jamen det gør de faktisk ikke i dette tilfælde. Det har op til flere jurister fastslået.
Desuden kan man selv slå op i loven og læse passagerne. Det er rimelig klart.
Aner ikke, hvorfor de ikke får rettet fejlen.