Det årlige dyrlægetjek

Vores bande har været til det årlige tjek og alle mand, er generelt set i rigtig god kondition.

Flap har dog desværre udviklet FORL, så han skal ud og røngtenfotograferes og ha pillet de tænder ud som ikke er gode. Det kommer ikke som nogen overraskelse, da jeg godt havde lagt mærke til at han har lugtet fælt ud af gabet og hans mor Rynke, har jo allerede fået fjernet en del af sine tænder, så ja… forventeligt.
Flap er heldigvis ikke påvirket af det, men er dog for en sikkerheds skyld blevet sat på Metacam, indtil vi skal ud og ha ordnet gabet, om knapt 3 uger.

Men hvad værrere er… min lille Nutti-prinsesse har også en dårlig tand :frowning:
Ja I undrer jer måske over at jeg synes det er så forfærteligt at Nut har én dårlig tand, når nu jeg tager Flaps tandsæt som en “selvfølge”…?!
Men sagen er den, at Nut er min øjesten (ikke fordi jeg ikke også holder rigtig meget af Flap!!), og Nut har, i modsætning til Flap, ondt i den dumme tand!
Dyrlægen kan ikke sige om det er FORL eller om hun “bare” er uheldig at have en enkelt dårlig tand, før hun er blevet røngten undersøgt.
Jeg havde lagt mærke til at hun var begyndt at trække sig. Bla. har Kronk og de to små “rødhårede”, været hårde ved hende på det seneste, hvor hun er stukket af og har “gemt” sig væk, i stedet for - som hun plejer - at gi dem én på hatten og bedt dem rette ind.
Desuden har hun tabt sig - ikke meget men 170 g. er også noget, når man har en kampvægt på 3 kg.)
Hun er selvfølgelig også sat på Metacam, indtil vi kan komme ud og få ordnet hendes tand/tænder.
Og allerede idag (2’ dag på Metacam), kan jeg mærke forskel på hende. Hun er meget mere “på” og virker i det hele taet mere tilpas… Prøv at spørg om jeg har den ondeste dårlige samvittighed over ikke at have opdaget det før nu :dokdok:

Men summa sumarum, Nut og Flap skal ha ordnet tænder - resten af banden er i tip top form (Gaia var dog ikke med, da hun måske er drægtig, så jeg vil ikke stresse hende med en unødig tur til dr. dyr, hun kan alligevel ikke vaccineres nu, hvis hun ér drægtig).

Men pyyyhhh, hvor jeg bare IKKE glæder mig til at de skal ha de tænder ordnet - jeg har ikke haft en kat med FORL, siden Greven boede hos mig, og som jeg husker ham, dagene efter at have fået fjernet tænder… puha… så har jeg ikke rigtigt lyst til at skulle ha Flap og Nut afsted… - men ja, det ér den eneste løsning!

Ja, jeg ville egl. ikke så meget med det her, andet end måske hælde lidt vand ud af ørerne :ups:
Well… bare lidt tja… “hverdags snak” her fra matriklen :slight_smile:

/Mette

God bedring med misserne :kram:

Altså jeg har jo haft May, der fik fjernet en enkelt dårlig kindtand for en 2-3 år siden. Da hun først var ovre narkosen, så var hun fit for fight, og slet ikke påvirket. Så i hvert fald Nut vil jeg tro de betyder så meget for, hvis det kun er enkelt lille fortand hun skal have væk :slight_smile:
Men jeg håber det hele går godt for både hende og Flap der om 3 uger… :kryds:

Tak begge to :slight_smile:

Eva: Det er hendes første premolar i venstre side af underkæben, som er dårlig (nemt at se når man åbner hendes mund, for tandkødet er meget rødt ved den), resten af munden ser rigtig pæn ud - og taget i betragtning af at hun fylder 7 år i næste mdr. er det i sig selv super flot :slight_smile:
Håber virkelig “bare” det ér den ene tand der driller!

/Mette

Nu har jeg ikke haft en kat med FORL, men Artemis måtte have fjernet sine ‘hugtænder’ i overmunden for godt tre måneder siden, da der var slem paradentose - den ene tand kunne endda ‘rokke’!!! Følte jeg mig lige som verdens dårligste kattemor, siden jeg ikke havde opdaget det? Ja da! Men katten havde jo spist som vanligt - og ikke opført sig anderledes end hun plejede, så jeg havde ikke opdaget noget som helst…:frowning:
Men hun er jo også dagligt på Onsior pga. slidgigt, så hun har jo været rimeligt smertedækket - derfor har hun åbenbart ikke været særligt påvirket af det. Desuden var hun blevet checket af en dyrlæge i juni, og der var intet at bemærke - andet end at hendes tænder selvfølgelig ikke var i super stand længere…så det kan altså godt gå stærkt med de bisser…

Artemis tog det nu fint, og det helede også fint og hurtigt op. Dog kan man se på hende, at hun nogle gange ‘kæmper’ lidt hvis hun får mad i store stykker, der mangler jo noget til at ‘holde med’ :høhø: men så må mor her jo findele og mose lidt :slight_smile:
Hun er også begyndt at smaske lidt og slikker sig oftere om munden, synes jeg…måske er det sværere at holde mundvandet inde? :tihi:

Nu ved jeg ikke, om det er værre at få fjernet kindtænder, men herhjemme gik det altså rimeligt ‘smertefrit’ uden problemer…jeg håber, at det går ligeså glat for dine små dejlige misser :slight_smile:

Og hvad er det med at Gaia muligvis er drægtig? HAR Kronk været lidt for hurtig i et ubevogtet øjeblik?? :høhø:

Ih, tænk hvis der kommer en dynge små halvskaldede misser…suk :hjerte:Sådan én kunne jeg altså godt tænke mig…engang…når jeg bliver rig…:smiley:
(velour, blå eller lilla - eller bicolour måske? - på forhånd tak… :høhø:)

Puhaa god bedring til dem begge

Mit sidste dyrlæge check var heller ikke så godt som ventet. Begge misser havde tabt sig mellem 200 og 400 gram fra året før så nu er de tilbage på et mere fedende foder. Dyrlæger er ikke nemme at stille tilfreds. Først synes han de var for fede og nu var de for lav i vægt. Dertil skal så siges at de sidste år på dette tidspunkt var i kæmpe pels mens at jeg har sørget for at pelsen ikke har fået lov til at gå bananas i år. Jeg er overbevist om at det tæller for nogle af de gram de har mistet :slight_smile:

Dyrlægen fandt dem begge sunde og raske og fandt ingen grund til at undersøge dem nærmere da jeg fortalt at jeg havde skiftet foder pga hans bekymring om deres fedtdepoter

Min første kat Nicky, fik fjernet en del tænder og han fungerede fint bagefter.

Men det er aldrig rart, når ens dyr skal have foretaget noget, der indebærer narkose, så jeg forstår godt, at du ikke ser frem til det. :S

Held og lykke til Flap og Nut - de skal nok tage det i stiv pote - så må deres urolige mor tage en gibbernakker for at berolige nerverne :tihi:

[QUOTE=Mette Mejdahl;790223]Tak begge to :slight_smile:

Eva: Det er hendes første premolar i venstre side af underkæben, som er dårlig (nemt at se når man åbner hendes mund, for tandkødet er meget rødt ved den), resten af munden ser rigtig pæn ud - og taget i betragtning af at hun fylder 7 år i næste mdr. er det i sig selv super flot :slight_smile:
Håber virkelig “bare” det ér den ene tand der driller!

/Mette[/QUOTE]

May fik fjernet hendes første molar (der er to) i overmunden dengang… Men ja, det er da rigtig fint, når det er det eneste :slight_smile: Der har i øvrigt ikke været noget med May sidst. Hun var til tjek d. 28.11. hvor det hele så fint ud :slight_smile:
Og der manglede selvfølgelig et ikke i mit indlæg, som du vist regnede ud :wink:

Stakkels dig, Mette! Tror du jeg havde det skidt da Basils tænder knækkede og faldt ud, sådan omtrent rasle-rasle? Det var alle hugtænderne der røg, men han havde ikke været påvirket af det jo… Indtil jeg så hvordan han fik det bedre da de dumme tænder var væk…

FORL er noget skrammel fordi det er så svært at opdage, før tænderne knækker af. Basil havde selvfølgelig været ved dyrlæge og hun havde nævnt at der var tegn på begyndende FORL men det udviklede sig åbenbart lige pludselig hurtigt.

Nutten skal nok komme over det :slight_smile: Og Flap får det jo meget bedre når de dumme tænder er væk :slight_smile:

Og så lige et tillægsspørgsmål… “alle” taler om metacam som jeg ved er smertestillende, men de sidste par dage har jeg set navnet Onsior dukke op igen og igen… Er det også et smertestillende præparat til katte? Og er det bedre end metacam eller hvad er forskellen?

Så vidt jeg har lært så er FORL da temmelig fremskreden hvis dyrlægen kan se det med det blotte øje? Altså så fremskreden at man bør gøre noget?

Åh Mette :kram:
Nå… men Greven fik jo fjernet tænder igen i april i år, 7 år gammel, og klarede det til perfektion. (Creamy gik totalt i sort over hendes operatiion, som du ved - men det var psykisk, ikke fysisk). De spiste blended vådmad 1 dag, fordi de var skrupsultne. Og dagen efter gik de Zutti ombord i tørfoderet. Dog uden at tygge det… :smiley: De fik metacam i 5 dage - og det var så det… du har bare været uheldig dengang.
Det skal nok gå, Mette, men sjovt er det aldrig at ha’ hjertebørn i narkose. Men tænk hvor meget bedre frk New Dawn vil få det uden den tand - bagefter. Flap selvfølgelig også.
:kram:

Det kan osse være jeg husker forkert :slight_smile: Det er trods alt nogle år siden :slight_smile: Jeg kan bare huske hun nævnte det - det kan osse være hun gerne ville gøre noget ved det og det var mig der ikke forstod hvor alvorligt det var :ups:

Hmm…jeg TROR, at Onsior måske er lidt mere ‘hardcore’ end Metacam…jeg fik i hvert fald først ordineret Metacam til Artemis (til hendes slidgigt), og da jeg både havde problemer med at få det i hende OG jeg ikke rigtigt syntes, det havde den ønskede effekt, så blev det Onsior i stedet…

Begge hører vist til de der såkaldte NSAID (eller hvad det nu hedder) produkter, så i bund og grund er det måske det samme…hvor den ene bare er ‘stærkere’…? Jeg ved det ikke med sikkerhed… Onsior er i øvrigt en lille hvid pille, og Metacam er flydende…

Diana - Metacam kan se vidt jeg ved også fås som piller… Og jeg har ikke indtryk af at den ene er mere hård/mere smertedækkende end den anden… :slight_smile:

Nå da? Der kan man bare se :slight_smile: Jeg har kun prøvet Metacam som sådan noget klistret flydende stads - som katten IKKE ville have i munden! Heller ikke, når man prøvede at ‘gemme’ det i tun eller leverpostej…så det var en daglig kamp…ikke så godt…men Onsior-pillen æder hun så snart den bliver lagt foran hende :slight_smile: - det er DEJLIGT nemt!

Og nå ja, jeg fik bare indtrykket af hos dyrlægen, at Onsior var noget stærkere end Metacam…men det kan sagtens være, at jeg ikke har forstået det rigtigt :slight_smile:

Underligt. Mine synes Metacam er ren slik! Zutti kom styrtende for at få, han slikkede det op fra min håndflade - Cream det samme - selv da hun var allermest sur. Der var virkelig noget ved at give medicin på den måde :smiley: Men katte er jo forskellige. Synulox (antibiotika) er tilsat gærsmag. Jeg har haft katte, der ville myrde for sådan en pille - og også en, der hadede det :gruble:

Diana - Det kan også sagtens være mig, der ikke er opdateret, jeg har bare ikke hørt om det før :slight_smile:

Alle mine elsker sådan noget som Probiocin - BARE ikke Ib som var den kat der havde dårlig mave sidst :dokdok: - so det er så typisk at den der har brug for medicinen osse er den der ikke vil spise det L

Men jeg skal huske at spørge efter enten metacam eller onsior hvis mine nogensinde virker som om de har ondt. Jeg kan ikke huske at ha’ fået smertestillende med hjem fra dyrlægen, men jeg har jo heller aldrig spurgt efter det…

Ja, det er virkelig utroligt, som de kan have forskellig ‘smag’, de misser :slight_smile: Man bliver nu så lettet, når de æder medicinen uden problemer :slight_smile: