Det årlige dyrlægetjek

Ja, et års tid.

Tror ikke, der er speciel forskel på de to. Metacam er injektion og flydende, og foretrækkes ofte, fordi det er nemt at give mange katte. Onsior er små tabletter og forholdsvis nye på markedet. Jeg beder om Onsior til Amira, fordi hun har haft reageret allergisk på Metacam (aldeles ikke normalt). Jeg har oplevet situationer hvor begge præparater har hhv. virket rigtig godt (Metacam til FORL f.eks.), og andre situationer hvor der ikke har været så stor forskel at se.

Det er bare min opfattelse, at Metacam bliver udleveret ved ‘mindre’ ting (eller som ‘første forsøg’) - og Onsior får man i hvert fald med hjem som smertestillende efter operationer osv.

Jeg fik jo også først Metacam, men det var som sagt ikke et hit og jeg synes heller ikke rigtigt det gjorde en forskel mht. smerterne (måske fordi det tit røg delvist ud af munden igen…), og en (anden) dyrlæge foreslog så en daglig Onsior-pille i stedet. Onsior kan åbenbart belaste ‘systemet’ ved længerevarende behandling, men her i huset er der ikke rigtigt andre alternativer - og indtil videre trives Artemis fint, og hendes sidste blodprøve så også helt normal ud :slight_smile:

Men som sagt, jeg aner reelt ikke, om de to produkter er lige ‘stærke’ - har vi en dyrlæge i huset, der kan svare på det…? :slight_smile:

Tror ikke, der er speciel forskel på de to. Metacam er injektion og flydende, og foretrækkes ofte, fordi det er nemt at give mange katte. Onsior er små tabletter og forholdsvis nye på markedet. Jeg beder om Onsior til Amira, fordi hun har haft reageret allergisk på Metacam (aldeles ikke normalt). Jeg har oplevet situationer hvor begge præparater har hhv. virket rigtig godt (Metacam til FORL f.eks.), og andre situationer hvor der ikke har været så stor forskel at se.[/QUOTE]

Åh, du havde lige skrevet mens jeg sad og skrev min sidste post - så det først nu :slight_smile:

Er der egentligt nogen, der har prøvet at få ordineret Metacam efter operationer?

[QUOTE=pivnu;790467]

Tror ikke, der er speciel forskel på de to. Metacam er injektion og flydende, og foretrækkes ofte, fordi det er nemt at give mange katte. Onsior er små tabletter og forholdsvis nye på markedet. Jeg beder om Onsior til Amira, fordi hun har haft reageret allergisk på Metacam (aldeles ikke normalt). Jeg har oplevet situationer hvor begge præparater har hhv. virket rigtig godt (Metacam til FORL f.eks.), og andre situationer hvor der ikke har været så stor forskel at se.[/QUOTE]

Åh, du havde lige skrevet mens jeg sad og skrev min sidste post - så det først nu :slight_smile:

Er der egentligt nogen, der har prøvet at få ordineret Metacam efter operationer?

[QUOTE=Diana F;790472]Åh, du havde lige skrevet mens jeg sad og skrev min sidste post - så det først nu :slight_smile:

Er der egentligt nogen, der har prøvet at få ordineret Metacam efter operationer?[/QUOTE]

Det vil jeg tro, i og med at onsior er ret nyt på markedet? :slight_smile:
Jeg fik dog Onsior udleveret dengang en dyrlæge troede Diego havde PL, og grunden til hans halten var en smuttet knæskal

[QUOTE=Diana F;790471]Åh, du havde lige skrevet mens jeg sad og skrev min sidste post - så det først nu :slight_smile:

Er der egentligt nogen, der har prøvet at få ordineret Metacam efter operationer?[/QUOTE]

Ja, ved sterilisation har jeg i hvert fald. Og med FORL-patienten fortsatte hun også på Metacam, men det kan lige så vel bare være fordi, at man ikke skifter præparat uden pause.
Jeg er ret sikker på, at Metacam bare er førstevalget, fordi det er nemt for de fleste. Og ja, så er der også den forskel, at Metacam er godkendt til langtidsbehandling, mens Onsior ikke er. Den forklaring jeg har fået er, at Onsior ikke er farligere, men som med så meget andet vedr. medicinalgodkendelser, så koster det penge. Amira har fået Onsior i længere tid uden problemer.

Altså…for en del år siden havde jeg en kat, der måtte igennem en kæmpe omgang hos dyrlægen pga. en øjenskade (det endte desværre med, at øjet måtte fjernes helt, men missen klarede sig nu fint uden…). Jeg kan simpelthen ikke huske, hvad han fik af smertestillende, men han fik i hvert fald ikke noget, der var flydende…:?

[QUOTE=pivnu;790493]Ja, ved sterilisation har jeg i hvert fald. Og med FORL-patienten fortsatte hun også på Metacam, men det kan lige så vel bare være fordi, at man ikke skifter præparat uden pause.
Jeg er ret sikker på, at Metacam bare er førstevalget, fordi det er nemt for de fleste. Og ja, så er der også den forskel, at Metacam er godkendt til langtidsbehandling, mens Onsior ikke er. Den forklaring jeg har fået er, at Onsior ikke er farligere, men som med så meget andet vedr. medicinalgodkendelser, så koster det penge. Amira har fået Onsior i længere tid uden problemer.[/QUOTE]

Det lyder logisk :slight_smile: Artemis har altså også fået Onsior dagligt i over to år - og hun har heller ingen problemer med det overhovedet :slight_smile:

Mette, jeg ved godt at det er utroligt svært ikke at gå og have dårlig samvittighed over ikke at have opdaget det, men mange katte er bare eminente til at skjule smerter/ubehag - og det kan altså være utroligt svært at fange :frowning:
Jeg taler af bitter erfaring. Min Sasha (MCO) havde frem til det årlige tjek sidste forår næsten tabt 500 g (!!!) uden at jeg havde bemærket ændret adfærd hos hende. Der var FORL læsioner i 6 tænder.
Jeg skal love for, at der efter den oplevelse meget hurtigt blev investeret i en babyvægt - og nu bliver hele flokken vejet jævnligt!

Jeg har været igennem tandekstrationer flere gange med katte i min flok. Min Sparky har fået fjernet tænder 3 gange grundet svær svær FORL, sidste gang endte det med en “full mouth” - og jeg syntes faktisk ikke at forløbet efter det var længere end efter de gange hvor han fået fjernet 4 tænder.

Den eneste gang hvor jeg har oplevet problemer i den postoperative fase var faktisk med Sasha sidste år. Hun udviklede smerte-reflekser når hun forsøgte at spise efter operationen, hvilket faktisk var temmeligt ubehageligt at se. Og jeg måtte give subkutan væske i nogle dage samt energipasta, men hun fortsatte med ikke at ville spise. Det viste sig at årsagen var, at der faktisk sad en lille rest af en tandsplint i tandkødet, som generede voldsomt og som dyrlægen havde overset - hvilket han var utroligt ked af. Tandsplinten blev da også fjernet fuldstændigt uden beregning.

Jeg skal i hvert fald nok krydse fingre :-). Og dine katte er i de bedste hænder hos dine dyrlæger.

:kram:

Metacam DRÆBER !

Ja, sådan er det desværre i mange tilfælde, der er sågar en hjemmeside, der hedder www.metacamkills.com

Jeg tillader mig, at klippe et uddrag fra en artikel ind, hvor katten skulle have Metacam efter operation (oralt). Den er skrevet af en ejer, der på den hårde måde har oplevet Metacams bivirkninger - hendes kat døde !

[COLOR=blue]"Nu kunne man måske tro, at jeg er en hysterisk katteejer, der er blevet småskør efter at have mistet enkat, men d. 17. september 2010 skrev producenten af Metacam, BoehringerIngelheim Vetmedica, Inc. (BIVI), et brev til dyrlægerne i USA, hvor de understreger, at Metacam kun må bruges som en enkelt indsprøjtning til katte iforbindelse med operative indgreb, og at det ikke må bruges oralt til katte. De har også i samråd med FDA (Federal Drug Association) i USA besluttet atfølgende advarsel fremover skal skrives i indlægssedlen til medicinen:[/COLOR]

[COLOR=black]Warning: Repeated use of meloxicam in cats has beenassociated with acute renal failure and death. Do not administer additionaldoses of injectable or oral meloxicam to cats. SeeContraindications, Warnings and Precautions for detailed information.[/COLOR]

[COLOR=blue]Desuden harindlægssedlerne for både Metacam til oralt brug og injektioner har fået andre[/COLOR]

[COLOR=blue]ændringer i teksten. Migbekendt er et tilsvarende brev ikke sendt til de danske dyrlæger, men iDanmark har vi jo heller ikke tradition for at sagsøge de firmaer, derbevidst/ubevidst skader os og vores dyr i modsætning til i USA, hvor BoehringerIngelheim har måttet betale flere skadeserstatninger til kæledyrsejere. [/COLOR]

I USA er mængden af meloxicam (detvirksomme middel) 1.5 mg/ml Oral Suspension (svarer til 0.05 mg pr. dråbe),hvor den i Danmark er 0,5 mg (svarer til 0,017 mg pr. dråbe). Det har betydet,at man i USA har givet medicinen i mindre doser til katte pga. af det højereindhold af det aktive stof. Så reelt har kattene fået samme mængde af stoffet iUSA og i Danmark

[COLOR=black]Her er nogle links tilnogle forskellige steder på nettet, hvor man kan læse mere om andre katte- (oghunde) ejeres oplevelser med Metacam http://www.metacamkills.com/ På denneside linkes til brevet til de amerikanske dyrlæger samt til de nyeindlægssedler. Der er desuden ikke mindre en 138 ulykkelige historier om katte(og enkelte hunde), der har fået Metacam, de fleste med fatal udgang. Listenbliver til stadighed længere. [/COLOR]

[COLOR=purple]http://www.ehow.com/list_5790747_side-effects-metacam-cat.htmlPå denne side beskrives Metacams bivirkninger udførligt.[/COLOR]

[COLOR=purple]http://hubpages.com/hub/Metacam-for-DogsLidt nede på siden er der et afsnit, der hedder: Is it Safe for MyCat?[/COLOR]

Problemet med Metacam er, at det terapeutiske område ermeget snævert, derfor kan man se, at nogle katte tåler Metacam og endda har godvirkning af det, mens en anden kat med samme alder, vægt og race ikke tålerMetacam og derfor dør.
Man kan sammenligne det med at kaste en terning: får duen 6’er, er Metacam en hjælp til dig og din kat, med andre tal er udfaldetusikkert. (dette er blot et eksempel for at illustrere).
Vil du spille terning om din kats liv og helbred?"

Den advarsel, der henvises til har jeg liggende i en PDF fil, men jeg aner ikke, hvordan jeg sætter sådan en ind, så har nogen interesse, så send mig enten “opskriften” eller jeres mailadresse, så skal jeg maile den til jer.

Onsior er det bedste og mest sikre smertestillende, vi har til vores katte p.t. men der findes ikke medicin, der ikke også er i stand til at give negative og til tider fatale bivirkninger :frowning:

Her er der et link til produkt resume for Onsior http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000127/WC500067759.pdf

At det virker som om Onsior er stærkere, skyldes primært, at det faktisk virker i de lovede 24 timer, hvorimod Metacams virkning forsvinder, når der er gået ca. 18 timer.

Artiklens forfatter, er siameser ejer, og det er almindelig kendt, at siamesere (kat. IV katte) generelt tåler medicin ekstrem dårligt.

Jeg er selv siameser ejer og jeg er ikke i tvivl, jeg skal aldrig anvende Metacam oralt, jeg vil ikke spille terning med mine kattes liv.

Med venlig hilsen Pia

[QUOTE=Pia Nyrup;790615]Metacam DRÆBER !

Ja, sådan er det desværre i mange tilfælde, der er sågar en hjemmeside, der hedder www.metacamkills.com

Jeg tillader mig, at klippe et uddrag fra en artikel ind, hvor katten skulle have Metacam efter operation (oralt). Den er skrevet af en ejer, der på den hårde måde har oplevet Metacams bivirkninger - hendes kat døde !

[COLOR=blue]"Nu kunne man måske tro, at jeg er en hysterisk katteejer, der er blevet småskør efter at have mistet enkat, men d. 17. september 2010 skrev producenten af Metacam, BoehringerIngelheim Vetmedica, Inc. (BIVI), et brev til dyrlægerne i USA, hvor de understreger, at Metacam kun må bruges som en enkelt indsprøjtning til katte iforbindelse med operative indgreb, og at det ikke må bruges oralt til katte. De har også i samråd med FDA (Federal Drug Association) i USA besluttet atfølgende advarsel fremover skal skrives i indlægssedlen til medicinen:[/COLOR]

[COLOR=black]Warning: Repeated use of meloxicam in cats has beenassociated with acute renal failure and death. Do not administer additionaldoses of injectable or oral meloxicam to cats. SeeContraindications, Warnings and Precautions for detailed information.[/COLOR]

[COLOR=blue]Desuden harindlægssedlerne for både Metacam til oralt brug og injektioner har fået andre[/COLOR]

[COLOR=blue]ændringer i teksten. Migbekendt er et tilsvarende brev ikke sendt til de danske dyrlæger, men iDanmark har vi jo heller ikke tradition for at sagsøge de firmaer, derbevidst/ubevidst skader os og vores dyr i modsætning til i USA, hvor BoehringerIngelheim har måttet betale flere skadeserstatninger til kæledyrsejere. [/COLOR]

I USA er mængden af meloxicam (detvirksomme middel) 1.5 mg/ml Oral Suspension (svarer til 0.05 mg pr. dråbe),hvor den i Danmark er 0,5 mg (svarer til 0,017 mg pr. dråbe). Det har betydet,at man i USA har givet medicinen i mindre doser til katte pga. af det højereindhold af det aktive stof. Så reelt har kattene fået samme mængde af stoffet iUSA og i Danmark

[COLOR=black]Her er nogle links tilnogle forskellige steder på nettet, hvor man kan læse mere om andre katte- (oghunde) ejeres oplevelser med Metacam http://www.metacamkills.com/ På denneside linkes til brevet til de amerikanske dyrlæger samt til de nyeindlægssedler. Der er desuden ikke mindre en 138 ulykkelige historier om katte(og enkelte hunde), der har fået Metacam, de fleste med fatal udgang. Listenbliver til stadighed længere. [/COLOR]

[COLOR=purple]http://www.ehow.com/list_5790747_side-effects-metacam-cat.htmlPå denne side beskrives Metacams bivirkninger udførligt.[/COLOR]

[COLOR=purple]http://hubpages.com/hub/Metacam-for-DogsLidt nede på siden er der et afsnit, der hedder: Is it Safe for MyCat?[/COLOR]

Problemet med Metacam er, at det terapeutiske område ermeget snævert, derfor kan man se, at nogle katte tåler Metacam og endda har godvirkning af det, mens en anden kat med samme alder, vægt og race ikke tålerMetacam og derfor dør.
Man kan sammenligne det med at kaste en terning: får duen 6’er, er Metacam en hjælp til dig og din kat, med andre tal er udfaldetusikkert. (dette er blot et eksempel for at illustrere).
Vil du spille terning om din kats liv og helbred?"

Den advarsel, der henvises til har jeg liggende i en PDF fil, men jeg aner ikke, hvordan jeg sætter sådan en ind, så har nogen interesse, så send mig enten “opskriften” eller jeres mailadresse, så skal jeg maile den til jer.

Onsior er det bedste og mest sikre smertestillende, vi har til vores katte p.t. men der findes ikke medicin, der ikke også er i stand til at give negative og til tider fatale bivirkninger :frowning:

Her er der et link til produkt resume for Onsior http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000127/WC500067759.pdf

At det virker som om Onsior er stærkere, skyldes primært, at det faktisk virker i de lovede 24 timer, hvorimod Metacams virkning forsvinder, når der er gået ca. 18 timer.

Artiklens forfatter, er siameser ejer, og det er almindelig kendt, at siamesere (kat. IV katte) generelt tåler medicin ekstrem dårligt.

Jeg er selv siameser ejer og jeg er ikke i tvivl, jeg skal aldrig anvende Metacam oralt, jeg vil ikke spille terning med mine kattes liv.

Med venlig hilsen Pia[/QUOTE]

En af grundene til de mange problemer der har været med bivirkninger, også fatale, hos katte i USA, som har fået Metacam, har faktisk været, at de kun har haft varianten til hunde på markedet derovre - der har aldrig været en Metacam-variant der var dosis-reguleret til katte (som der fx er her i DK). Dette har betydet, at mange katte i USA er blevet behandlet med doser beregnet til hunde, selvom kattene ikke omsætter medicinen i samme grad - og dermed har man den øgede risiko for bivirkninger.

Nu er der ikke ret mange smertestillende produkter på markedet til katte, og jeg synes man skal være påpasselig med at piske en stemning op.
Onsior er også et NSAID produkt - dermed har det også risko for, at det kan give bivirkninger hos katte i form af fx blødende mavesår og nyrepåvirkning. Og nogle katte er mere følsomme end andre for at udvikle disse bivirkninger.

Man skal ikke tage fejl af, at rigtigt mange katte herhjemme behandles hvert år med Metacam - i de doser som er anbefalet af producenten i den variant som netop er beregnet til katte. Og langt de fleste af disse katte tåler behandlingen fint.
Så at piske en stemning op, som primært bygger på, at man i USA i en årrække har doseret medicinen forkert til katte, det synes jeg ikke gavner nogen - hverken katte, som har behov for smertestillende behandling af den ene eller den anden grund, eller de ejere, som bliver ekstremt bange, når de læser et sådant indlæg.
Og jeg får nok smæk for dette indlæg - men det er min ærlige holdning.

[QUOTE=Churchtown;790635]En af grundene til de mange problemer der har været med bivirkninger, også fatale, hos katte i USA, som har fået Metacam, har faktisk været, at de kun har haft varianten til hunde på markedet derovre - der har aldrig været en Metacam-variant der var dosis-reguleret til katte (som der fx er her i DK). Dette har betydet, at mange katte i USA er blevet behandlet med doser beregnet til hunde, selvom kattene ikke omsætter medicinen i samme grad - og dermed har man den øgede risiko for bivirkninger.

Nu er der ikke ret mange smertestillende produkter på markedet til katte, og jeg synes man skal være påpasselig med at piske en stemning op.
Onsior er også et NSAID produkt - dermed har det også risko for, at det kan give bivirkninger hos katte i form af fx blødende mavesår og nyrepåvirkning. Og nogle katte er mere følsomme end andre for at udvikle disse bivirkninger.

Man skal ikke tage fejl af, at rigtigt mange katte herhjemme behandles hvert år med Metacam - i de doser som er anbefalet af producenten i den variant som netop er beregnet til katte. Og langt de fleste af disse katte tåler behandlingen fint.
Så at piske en stemning op, som primært bygger på, at man i USA i en årrække har doseret medicinen forkert til katte, det synes jeg ikke gavner nogen - hverken katte, som har behov for smertestillende behandling af den ene eller den anden grund, eller de ejere, som bliver ekstremt bange, når de læser et sådant indlæg.
Og jeg får nok smæk for dette indlæg - men det er min ærlige holdning.[/QUOTE]

Jeg er nu helt enig med dig. Onsior (robenacoxib) og Metacam (meloxicam) er begge den type NSAID der betegnes som COX-2 inhibitor.
Metacam er som alle andre stoffer farlig, når der gives forkert dosering. Det er jo også sådan at med alle typer medicin vil der være individer, der får en negativ reaktion.
Der er flere eksperter bl.a. Andrew Sparkes, der betragtes som værende en af verdens førende katte-eksperter, har været ude og sige det samme, i forbindelse med studier af behandling af gigt hos katte.
Nedenfor her ses ligeledes et link, hvor man har lavet medicinsk studie af disse bivirkninger, hvor resultatet var at 4 % fik urolig mave, mens ejernes subjektive vurdering var 85 % af tilfældene.

http://www.metacamkills.com/
Hvor ville jeg gerne have en kilde på det her. Jeg må være ærlig og sige at for mig ligner det mere en skræmmekampagne. Hvor er de videnskabelige undersøgelser?

Jeg ser en masse historier, men ikke nogle beviser?

Jeg tager også gerne på puklen for denne kommentar, for jeg synes egentlig at man hurtigt kan finde skræmmekampagner. Det er her kildekritik er noget så vigtig!

[QUOTE=Churchtown;790635]Man skal ikke tage fejl af, at rigtigt mange katte herhjemme behandles hvert år med Metacam - i de doser som er anbefalet af producenten i den variant som netop er beregnet til katte. Og langt de fleste af disse katte tåler behandlingen fint.
Og jeg får nok smæk for dette indlæg - men det er min ærlige holdning.[/QUOTE]
I hvert fald ingen smæk herfra - jeg troede egentlig for længst vi var forbi skræmmekampagnen fra USA og havde fået fastslået, at det Metacam vi bruger i Europa er sikkert nok at anvende.
VH
Susanne

Heller ikke fra mig.
Jeg er faktisk en smule træt af de skræmmehistorier der blæses ud på nettet.
Jeg har INGEN problemer med at give Metacam og slet ikke fordi det kan gives så præcist.
HUSK på…det handler også om dyrene ikke blot præparaterne vi bruger og er historierne bygget på gamle dyr der har gamle nyre eller dyr med tendens til svage nyre, så er det nemt at give Metacam skylden

Der findes faktisk også noget dokumenteret omkring brugen af Metacam:

TUESDAY, JUNE 10, 2008

Meloxicam for Feline Arthritis
Gunew, M. N., V. H. Menrath, et al. (2008). “Long-term safety, efficacy and palatability of oral meloxicam at 0.01-0.03 mg/kg for treatment of osteoarthritic pain in cats.” Journal of Feline Medicine & Surgery 10(3): 235-241.

Osteoarthritis is a painful condition that typically affects the elbow, hip, and shoulder joints of as many as 1 in 5 senior cats. Affected cats may have a variety of clinical signs, such as difficulty in jumping, lameness, resentment of handling and stiff gait. However, many owners do not recognize the significance of these clinical signs and may attribute them to aging changes. Although this is a common disease, reports of long-term osteoarthritis therapy in cats are rare. Non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) have proven efficacy in dogs and humans but there are limited published data on the use of NSAIDs in the long-term management of this condition in cats. This prospective study aimed to assess the long-term safety and palatability of oral meloxicam (Metacam, Boehringer Ingelheim Vetmedica, Inc.) and its efficacy in treating osteoarthritic pain in cats when given at a dose of 0.01 to 0.03 mg/kg once daily. Forty cats diagnosed with osteoarthritis completed the trial with a mean treatment duration of 5.8 months. Gastrointestinal upset in 2/46 (4%) cats was the only adverse effect noted. Three of the cats had stable chronic renal insufficiency (IRIS stage 3). No deleterious effect on renal function was detected in cats studied. Owners subjectively assessed treatment efficacy as good or excellent in 34/40 (85%) of cases. The results of this study showed oral meloxicam to be safe and palatable long-term treatment for osteoarthritis in cats when given with food at a dose of 0.01 to 0.03 mg/kg.
(Understregning tilføjet af undertegnede!)
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;790679]Der findes faktisk også noget dokumenteret omkring brugen af Metacam:

TUESDAY, JUNE 10, 2008

Meloxicam for Feline Arthritis
Gunew, M. N., V. H. Menrath, et al. (2008). “Long-term safety, efficacy and palatability of oral meloxicam at 0.01-0.03 mg/kg for treatment of osteoarthritic pain in cats.” Journal of Feline Medicine & Surgery 10(3): 235-241.

Gastrointestinal upset in 2/46 (4%) cats was the only adverse effect noted. Three of the cats had stable chronic renal insufficiency (IRIS stage 3). No deleterious effect on renal function was detected in cats studied. Owners subjectively assessed treatment efficacy as good or excellent in 34/40 (85%) of cases.
VH
Susanne[/QUOTE]

Lige præcis den sætning (og artikel selvsagt) er den jeg refererer fra i mit indlæg.
Det var også meningen jeg ville have linket, mn den smuttede vist :wink:

Hej

Jeg mener også, at det er dokumentation på et højt plan i kraft af, at firmaet selv har været ude med advarslen til dyrlæge i det ganske amerikanske land. Derfor tillader jeg mig at resonere op, at det ikke kun drejer sig om hysteriske ejere, der prøver på at piske en stemning op.

Jeg kan i min vildeste fantasi ikke forestille mig, at et firma som Boehringer Ingelheim, den 17. september 2010, vil udsende en sådan advarsel.

Nedenstående med fed, er kopieret fra deres advarsel (den er også med fed i deres advarsel).

Warning: Repeated use of meloxicam in cats has beenassociated with acute renal failure and death. Do not administer additionaldoses of injectable or oral meloxicam to cats. SeeContraindications, Warnings and Precautions for detailed information.

Når både Onsior og Metacam er af typen NSAID, der betegnes som COX-2 inhibitor, og der derudover er iagttaget at kattene er smertefrie i flere timer (til de omkring 24 timer som annonceret) istedet for de cirka 18 timer, der er iagttaget ved brug af Metacam - ja, så er det set fra min stol, på 2 måder et bedre og sikre valg.

Lige for at sætte det på plads, så er det med de 18 vs 24 timer iagtet af en opdrætter, der har haft flere katte i smertebehandling igennem tiden og ikke dokumenteret. I samme ombæring vil jeg så, også sige at pågældende opdrætter har reddet livet hos mere end en kat hos mig, ved at dele sin viden og erfaring.

Så opdrætter erfaring er bestemt en super vigtig og uundværlig ting :slight_smile:

Om mit indlæg så har pisket en stemning op, ja så må det være sådan. Jeg ser bare sådan på det, at hvis denne fokus, der i denne tråd nu er kommet på Metacam ved oral brug, kan redde bare et katteliv - ja så sidder der en lykkelig ejere med en levende kat, der bliver smertedækket af et andet præparat.

Men i kraft af, at Onsior indtil nu er et mere sikkert præparat, og mit motto er til stadighed “better safe than sorry”.
Så jeg vælger helt bestemt at FRAvælge Metacam til oral brug, om andre har modet på at være firmaet egen advarsel overhørig, må være op til den enkelte - jeg tør ikke!

I rest my case :slight_smile:

Med venlig hilsen Pia

Selvfølgelig har alt bivirkninger. NSAID er hårdt ved maven, også for katte, så doseringen er vigtig, det er vigtigt at katten spiser og man skal ha’ øje på, at det kan have et dårligt samspil med andre præparater (cortison samtidig, f.eks. er no-go - godt at vide når man har en allergiker med smerter…)
Men når det er sagt. Jeg er SÅ taknemmelig over at Greven (orientaler) kunne få en medicin der hjalp ham af med smerterne så hans sidste måneder, så han til det sidste var glad og legesyg. Oveni købet en medicin han opfattede det som en belønning at få. Jeg holdt ham på den absolut mindste dosis han kunne klare sig med for ikke at friste bivirkninger. Han havde det virkelig fint på det. Jeg var også taknemmelig for at mine katte havde færre eller ingen smerter efter deres tandoperationer.
Ved al medicin kan der findes eksempler på skræmmende efter-effekter hos få individer. Men det får mig ikke til at undlade at bruge det. Det får mig til at være ekstra opmærksom. Naturligvis. Men kan det hjælpe, bruger jeg det gerne.

Warning: Repeated use of meloxicam in cats has beenassociated with acute renal failure and death. Do not administer additionaldoses of injectable or oral meloxicam to cats. SeeContraindications, Warnings and Precautions for detailed information.

Hvis jeg forstår det rigtigt er det fremhævede en advarsel imod at give mere end anbefalet? Og så er vi jo ude i noget helt andet.
Overdosering er jo altid potentielt farligt, uanset om man er menneske eller dyr :gruble:
Ligesom man skal kigge på kontraindikationer før man giver det. Det gælder for al medicin.

[QUOTE=Pia Nyrup;790692]Så jeg vælger helt bestemt at FRAvælge Metacam til oral brug, om andre har modet på at være firmaet egen advarsel overhørig, må være op til den enkelte - jeg tør ikke!

I rest my case :slight_smile:

Med venlig hilsen Pia[/QUOTE]

Det gør jeg sådan set også - rest my case :slight_smile: For jeg er nødt til at erklære mig enig med Ann - i samme øjeblik vi taler overdosering er vi ude i noget andet, og så er det jo ikke kun Metacam, der kan være et problem - det kan stort set alting. Men i den sidste ende har vi bare forskellig holdning til ting - du tør ikke anvende Metacam, jeg anvender det med fuldstændig sindsro. Til gengæld tør du anvende og anbefale Ronidazol, og det turde jeg så ikke røre med en ildtang :slight_smile:
VH
Susanne

Og jeg må også erklære mig enig med Ann og Susanne W.

Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, så ligger en stor del af problematikken i, at den anbefalede dosis i USA har været højere end den dosis som er godkendt til brug ved kat i Europa, Canada og New Zealand.
I USA har den anbefalede dosis til injektion af Metacam hos katte været 0,3 mg/kg, hvorimod den anbefalede dosis til injektion i Europa hele tiden har været 0,2 mg/kg. Og den dosering, som anbefales til efterfølgende brug i Europa ved oral behandling (og som følger markørerne på den medfølgende doseringssprøjte) er 0,05 mg/kg.
Og en stor del af de katte, hvor man har beskrevet svære bivirkninger har netop været behandlet med den høje dosering 0,3 mg/kg. Dette skal også ses i sammenhæng med, at man i USA ikke har haft produktet rettet mod katte, så doseringssprøjten i pakningen der, har været med hundedoseringen - og de amerikanske dyrlæger var til en start ikke opmærksomme på, at katte skulle have lavere dosis.

Og alt medicin har risiko for bivirkninger.
Man skal selvfølgelig være ekstra opmærksom på en kat, som i forvejen har påvirket nyrefunktion - og samtidigt kan en afgørende faktor ligeledes være, om en kat under et operativt indgreb har haft en blodtryksfald, for det i sig selv har højrisiko for at kunne give en nyrepåvirkning lige ovenpå operationen - og dermed højere risiko for at katten reagerer på fx Metacam med yderligere nyrepåvirkning.