[QUOTE=Pia Nyrup;790615]Metacam DRÆBER !
Ja, sådan er det desværre i mange tilfælde, der er sågar en hjemmeside, der hedder www.metacamkills.com
Jeg tillader mig, at klippe et uddrag fra en artikel ind, hvor katten skulle have Metacam efter operation (oralt). Den er skrevet af en ejer, der på den hårde måde har oplevet Metacams bivirkninger - hendes kat døde !
[COLOR=blue]"Nu kunne man måske tro, at jeg er en hysterisk katteejer, der er blevet småskør efter at have mistet enkat, men d. 17. september 2010 skrev producenten af Metacam, BoehringerIngelheim Vetmedica, Inc. (BIVI), et brev til dyrlægerne i USA, hvor de understreger, at Metacam kun må bruges som en enkelt indsprøjtning til katte iforbindelse med operative indgreb, og at det ikke må bruges oralt til katte. De har også i samråd med FDA (Federal Drug Association) i USA besluttet atfølgende advarsel fremover skal skrives i indlægssedlen til medicinen:[/COLOR]
[COLOR=black]Warning: Repeated use of meloxicam in cats has beenassociated with acute renal failure and death. Do not administer additionaldoses of injectable or oral meloxicam to cats. SeeContraindications, Warnings and Precautions for detailed information.[/COLOR]
[COLOR=blue]Desuden harindlægssedlerne for både Metacam til oralt brug og injektioner har fået andre[/COLOR]
[COLOR=blue]ændringer i teksten. Migbekendt er et tilsvarende brev ikke sendt til de danske dyrlæger, men iDanmark har vi jo heller ikke tradition for at sagsøge de firmaer, derbevidst/ubevidst skader os og vores dyr i modsætning til i USA, hvor BoehringerIngelheim har måttet betale flere skadeserstatninger til kæledyrsejere. [/COLOR]
I USA er mængden af meloxicam (detvirksomme middel) 1.5 mg/ml Oral Suspension (svarer til 0.05 mg pr. dråbe),hvor den i Danmark er 0,5 mg (svarer til 0,017 mg pr. dråbe). Det har betydet,at man i USA har givet medicinen i mindre doser til katte pga. af det højereindhold af det aktive stof. Så reelt har kattene fået samme mængde af stoffet iUSA og i Danmark
[COLOR=black]Her er nogle links tilnogle forskellige steder på nettet, hvor man kan læse mere om andre katte- (oghunde) ejeres oplevelser med Metacam http://www.metacamkills.com/ På denneside linkes til brevet til de amerikanske dyrlæger samt til de nyeindlægssedler. Der er desuden ikke mindre en 138 ulykkelige historier om katte(og enkelte hunde), der har fået Metacam, de fleste med fatal udgang. Listenbliver til stadighed længere. [/COLOR]
[COLOR=purple]http://www.ehow.com/list_5790747_side-effects-metacam-cat.htmlPå denne side beskrives Metacams bivirkninger udførligt.[/COLOR]
[COLOR=purple]http://hubpages.com/hub/Metacam-for-DogsLidt nede på siden er der et afsnit, der hedder: Is it Safe for MyCat?[/COLOR]
Problemet med Metacam er, at det terapeutiske område ermeget snævert, derfor kan man se, at nogle katte tåler Metacam og endda har godvirkning af det, mens en anden kat med samme alder, vægt og race ikke tålerMetacam og derfor dør.
Man kan sammenligne det med at kaste en terning: får duen 6’er, er Metacam en hjælp til dig og din kat, med andre tal er udfaldetusikkert. (dette er blot et eksempel for at illustrere).
Vil du spille terning om din kats liv og helbred?"
Den advarsel, der henvises til har jeg liggende i en PDF fil, men jeg aner ikke, hvordan jeg sætter sådan en ind, så har nogen interesse, så send mig enten “opskriften” eller jeres mailadresse, så skal jeg maile den til jer.
Onsior er det bedste og mest sikre smertestillende, vi har til vores katte p.t. men der findes ikke medicin, der ikke også er i stand til at give negative og til tider fatale bivirkninger 
Her er der et link til produkt resume for Onsior http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000127/WC500067759.pdf
At det virker som om Onsior er stærkere, skyldes primært, at det faktisk virker i de lovede 24 timer, hvorimod Metacams virkning forsvinder, når der er gået ca. 18 timer.
Artiklens forfatter, er siameser ejer, og det er almindelig kendt, at siamesere (kat. IV katte) generelt tåler medicin ekstrem dårligt.
Jeg er selv siameser ejer og jeg er ikke i tvivl, jeg skal aldrig anvende Metacam oralt, jeg vil ikke spille terning med mine kattes liv.
Med venlig hilsen Pia[/QUOTE]
En af grundene til de mange problemer der har været med bivirkninger, også fatale, hos katte i USA, som har fået Metacam, har faktisk været, at de kun har haft varianten til hunde på markedet derovre - der har aldrig været en Metacam-variant der var dosis-reguleret til katte (som der fx er her i DK). Dette har betydet, at mange katte i USA er blevet behandlet med doser beregnet til hunde, selvom kattene ikke omsætter medicinen i samme grad - og dermed har man den øgede risiko for bivirkninger.
Nu er der ikke ret mange smertestillende produkter på markedet til katte, og jeg synes man skal være påpasselig med at piske en stemning op.
Onsior er også et NSAID produkt - dermed har det også risko for, at det kan give bivirkninger hos katte i form af fx blødende mavesår og nyrepåvirkning. Og nogle katte er mere følsomme end andre for at udvikle disse bivirkninger.
Man skal ikke tage fejl af, at rigtigt mange katte herhjemme behandles hvert år med Metacam - i de doser som er anbefalet af producenten i den variant som netop er beregnet til katte. Og langt de fleste af disse katte tåler behandlingen fint.
Så at piske en stemning op, som primært bygger på, at man i USA i en årrække har doseret medicinen forkert til katte, det synes jeg ikke gavner nogen - hverken katte, som har behov for smertestillende behandling af den ene eller den anden grund, eller de ejere, som bliver ekstremt bange, når de læser et sådant indlæg.
Og jeg får nok smæk for dette indlæg - men det er min ærlige holdning.